Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- Erik Kuijpers: Wat is er dan moeilijk aan? Een toerist komt voor vakantie en die is in de meeste landen maar kort, max 30 dagen. Mensen uit weste
- Rob: Dag Frans, Vanaf 10 mei kan je het in pre order bestellen bij de uitgever. Mijn mailadres is [email protected]
- Rob: De uitgeverij is nog bezig met de vormgeving en ik ken de verkoopprijs nog niet. Vanaf 24 mei is het te koop. Ik keer in oktober t
- Frank B.: Ondanks dat we van plan zijn om ons in Thailand te vestigen en ik sinds begin jaren 70 de F1 volg, hoop ik dat dit niet doorgaat.
- Robert: Toeristen aantrekken? Dan mogen ze het visum-systeem wel eens wat vereenvoudigen…
- Robert: Ik was in januari en maart in Thailand (in de buurt van Ayutthaya). Ik heb wat rondgereisd in die omgeving en ben noordelijker bij
- Ton Prangku: Bert, een universiteit in Thailand heeft een ander niveau dan wat wij hier in Europa gewend zijn. Wij zouden het hier middelbaar o
- Bert: Bedankt voor de leuke tip! Zelf doe ik ook graag spelletjes maar deze ken ik nog niet, ik ga zeker even kijken wat het is en he
- Bert: Tja, Bangkok of dure privé hoeft wat mij betreft niet, zou ook niet praktisch zijn aangezien het een goeie 500km ver is vanaf hie
- Frans: PS Rob, je emailadres staat niet in je artikel dus ik kan je niet mijn bestelling mailen. Op de website van boekscout zie ik niet
- Frans: Goeie verteller! Ik ga bestellen.
- Rene Mulder: Hoi Rob. Lijk me mooi boek. Maar wat kost het boek en waar vandaan stuur je het boek want ik woon in pattaya.
- Gerd H.: Besteed dit geld voor zo’n belachelijk project maar aan armoede bestrijding voor mensen die het écht nodig hebben!
- Sjaak S: In Bangkok is er minder sprake van de stijging van de zee als van de daling van het land. De stad staat op zachte bodem en deze is
- Jan Beute: En niet te vergeten de gevolgen bij de eisen voor retirement visa verlenging. 800K op een gezamelijke rekening is niet toe gestaa
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Huis huren
- Huis kopen
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Koningsdag
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Nieuws uit Thailand » Onderzoek: Stadsbussen in Bangkok scoren een onvoldoende
Uit een onderzoek naar stadsbussen in Bangkok blijkt dat de meeste respondenten ontevreden zijn over de lange wachttijden, de ouderdom van de bussen en de stinkende zwarte uitlaatgassen.
In een peiling van het Bangkok University Research Centre onder 1.299 personen zei 46,7 procent het minst tevreden te zijn, 33 procent enigszins tevreden en 29,3 procent heel tevreden te zijn. Meer dan de helft (61%) klaagde over de lange wachttijden en te weinig beschikbare aantal bussen, 51,7 procent zei dat de meeste bussen te oud zijn, 41,2 procent klaagde over de zwarte vieze rook die de bussen verspreiden.
Gevraagd naar ideeën voor verbetering zei 61,6 procent dat bussen beter op tijd moeten rijden, zodat forenzen niet te laat op hun bestemming komen, 51,3 procent wil airconditioning in alle bussen en 51,9 procent wil dt ze minder vol zijn door meer bussen in te zetten.
Bron: Bangkok Post
Voor bangkok is maar een oplossin
1. Nieuwe bussen in dien mogelijk elektrisch of lpg/cng.
2. Min 6000 nieuwe bussen wel met auto. transmisie. ( beter voor de chauffeur).
Op de grote wegen zoals sumkhumvit busbaan en bij hey verkeerslicht de bus eerst.
3. Hoge boetes voor onnodig rijden op de busbaa .wel naar inkomen doch min. 1000 baht.
4
De bus moet eventueel het verkeerslicht kunnen aansturen.
Zo is er mijns inziens nog meer mogelijk.
Zoals totgeld wanneer men met auto de kernstad im wil (wel naar cleanheid en grote van de auto en progerssief stijgend.
Ben dat dit allemaal voor de thais te ver gaat.
Opbrengsten gebruiken om het openbaar vervoer te stimuleren ( goedkope kaartjes).
Ben
Voordat er nieuwe bussen gaan rijden is het zaak om de chauffeurs eerst fatsoenlijk te leren rijden. Een voorbeeld is bv de route van bus nummer 8.
Dit gedrag van de chauffeurs is ver beneden pijl.
Er rijden al veel nieuwe bussen (blauwe kleur)
Maar als je ziet waar de thai voor kiest is het de rode bus met open ramen. Voor 8 baht kun je het hele traject reizen.
Zoals je meld tol betalen bij het gaan naar bv bangkok is al standaard. Prijzen 60 bij gebruik van de rondweg.
Neem de weg naar pattaya en je schrikt van het tolbedrag.
Voor de thai zijn dit dagelijkse kosten waar wij om lachen. Maar verandering gaat langzaam. Je ziet ook de vele motorsai. Snel, handelbaar en betaalbaar.
Onderhoud aan het gemotoriseerse bussen park is lastig maar er worden regelmatig nieuwe bussen ingezet.
Onnodig rijden op de busbaan?
Leer de thai dan eerst verkeersregels. Dagelijks zie ik de problematiek.
Doorgetrokken streep, verdrijvingsvak, rood licht, gebruik knipperlicht etc..
Echter dit is thailand en dat heeft zijn charmes.
België doet beter, maar beduidend minder goed dan Nederland.
In Vlaanderen wordt 50% van de ritten gereden door De Lijn, en 50% door pachters aangesteld door De Lijn. Aan de bussen of de chauffeurs merk je dit niet, tenzij je op de nummering let.
Alle bussen automatische transmissie. Elektrische bussen rijden er nauwlijks, geen bussen op LPG of CNG, een kleine vloot hybride bussen en het grootste deel diesel. Er rijden nog veel vervuilende exemplaren die dieselwalmen produceren, maar de laatste 7 jaren werden enkel nog milieuvriendelijke dieselbussen aangekocht die stiller zijn en geen walm en stank meer uitblazen,
Gemiddelde leeftijd van de bussen zit om en bij de zeven en half jaar. In principe worden de bussen na 15 jaar vervangen, enkele uitzondering daar gelaten.
Nederland presteert qua openbaar vervoer veel beter. Zowel qua milieu, verkeersdoorstroming, stiptheid en efficiëntie. Dit komt door privatisering. Dit is helaas niet helemaal positief. De Lijn bezit een starre structuur. De onderaannemers van De Lijn zitten ook vast aan deze starre structuur, maar slagen er in efficiënter te werken met meestal kleinere entiteiten. De budgetten die De Lijn bekomt laat te weinig toe om milieuvriendelijke bussen in te zetten.
Thaise bussen zijn meestal oud, weinig gebruiksvriendelijk, en met veel walm. Wel goedkoop. De doorstroom is een groot probleem in Bangkok.