De helft van de 6.200 dubbeldeks bussen in Thailand is onveilig. Minister Chadchart Sittipunt (Transport) wil dat de exploitanten hun chauffeurs op het hart drukken op gevaarlijke routes voorzichtiger te rijden.

Chadchart zei gisteren dat van de bussen die een hellingtest hebben gedaan, 45 procent faalde, aldus gegevens van het ministerie. Onduidelijk is wanneer die cijfers zijn verzameld en wat met de bussen is gebeurd die voor de test zakten. De minister zegt dat ze gemakkelijk kantelen wanneer een bocht met een te hoge snelheid wordt genomen.

Een standaard dubbeldekker weegt 18 ton, is 4,4 meter hoog en heeft 50 zitplaatsen. Gegeven het extra gewicht en de hoogte is het moeilijk de bus in een noodsituatie onder controle te houden. In de toekomst wil de minister de hoogte dan ook tot vier meter beperken. Volgens Chadchart telt Thailand zeven routes, die gevaarlijk zijn voor dubbeldekkers. Een daarvan is de weg in Tak waar maandag een bus in een ravijn stortte (De foto is van een ander ongeluk).

Sumet Ongkittikul van het Thailand Development Research Institute wijst erop dat de UN Economic Commission for Europe 150 veiligheidscriteria heeft geformuleerd voor bussen, maar het Department of Land Transport past daarvan slechts vier toe bij de keuring. Jaarlijks vragen exploitanten een vergunning aan voor 800 dubbeldekkers. Volgens Sumet komt 20 tot 30 procent niet door de veiligheidstest.

Een standaard dubbeldekker kost 7 tot 8 miljoen baht, maar de meeste bussen die in Thailand rijden, zijn hier geassembleerd en kosten 3 tot 4 miljoen baht.

Het Department of Land Transport heeft het plan geopperd dubbeldekkers van bergwegen te weren, maar de Thai Bus Operators Association verzet zich daar op voorhand al tegen. Volgens de president van de vereniging en directeur van Cherdchai Tour Co zijn de meeste ongelukken te wijten aan een menselijke fout en niet aan ondeugdelijk materiaal. Nakhonchai Air is verstandiger: die maatschappij heeft geen dubbeldekkers omdat er gevaarlijk mee wordt gereden en ze voor hoge snelheden ongeschikt zijn.

– Oppositieleider Abhisit heeft gisterochtend bij een val in zijn huis zijn sleutelbeen gebroken. Hij is opgenomen in het ziekenhuis. Het bot is gistermiddag gezet. Abhisit blijft naar verwachting twee tot drie dagen in het ziekenhuis. Het herstel duurt een maand.

Abhisit zegt aanvankelijk niet naar de dokter te zijn gegaan omdat hij maar weinig pijn had. Uiteindelijk werd de pijn ondraaglijk en bevestigde een röntgenfoto de breuk.

Dit weekend houdt oppositiepartij Democraten haar jaarvergadering. Wanneer Abhisit niet tijdig op de been is, zit een vice-partijleider de vergadering voor.

– Het lot van senaatsvoorzitter Nikhom Wairatpanich ligt in de handen van de Senaat. De National Anti-Corruption Commission heeft geadviseerd hem af te zetten omdat tijdens de behandeling van het voorstel de samenstelling van de Senaat te wijzigen [geen benoemde senatoren meer, maar allemaal gekozen] kamerleden van de oppositie niet de gelegenheid kregen het woord te voeren.

Het Constitutionele Hof heeft vastgesteld dat het voorstel in strijd met de grondwet is. Nikhom moet het veld ruimen wanneer drie vijfde van de aanwezige senatoren tijdens een vergadering over diens impeachment voor stemmen.

De 383 parlementsleden en senatoren die het controversiële senaatsvoorstel steunden, krijgen ook nog te maken met de NACC. Aan hun politieke carrière kan eveneens een eind komen. Vandaag beslist de NACC of ze een afzettingsprocedure gaat beginnen tegen de voorzitter van het Huis van Afgevaardigden die dezelfde fout als Nikhom maakte.

Verder heeft de NACC besloten de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken voor afzetting voor te dragen omdat hij heeft verzuimd binnen de voorgeschreven dertig dagen na zijn aantreden te melden dat zijn echtgenote een aandeel van meer dan 5 procent heeft in het maatschappelijk kapitaal van een bedrijf. Die procedure loopt via de Kiesraad en het Constitutionele Hof.

– Het onderzoek naar de 218 vermoedelijk etnische moslim Uighurs uit China die in Songkhla zijn aangehouden, vordert. Tegen de twee mannen die ze het land hebben binnen gesmokkeld en ondergebracht hebben in een rubberplantage, zijn arrestatiebevelen uitgevaardigd. De politie doet nog onderzoek naar hun baas. Verder vermoedt de politie een band met een internationale bende van mensensmokkelaars.

Nog steeds is de identiteit van de vluchtelingen niet vastgesteld. Zelf zeggen ze op weg te zijn geweest naar Turkije. Het gaat volgens een bron om rijke mensen die hun bezittingen in China verkocht hebben om naar Turkije af te reizen. Per volwassene zou 100.000 baht betaald zijn en per kind 50.000 baht. Voor een vals Turks paspoort moest nog eens 60.000 baht gedokt worden.

– Roodhemdleider en staatssecretaris Nattawut Saikuar gaat door met het bekendmaken van lijstjes. Eerder noemde hij de namen van negen personen die wel interim-premier zouden willen worden, wanneer Yingluck het veld moet ruimen en nu komt hij met een lijstje namen van personen, die door de anti-regeringsbeweging naar voren worden geschoven als interim-kabinetslid. Ze zouden door Suthep himself geselecteerd zijn. Daar ik ernstig begin te twijfelen aan de verstandelijke vermogens van Nattawut laat ik het hierbij. Wie belangstelling heeft, leze het artikel op de website van Bangkok Post. De titel luidt Suthep seeks power, reds say.

– De ‘popcorn’ schutter Vivat Yodprasit (24) zegt door de politie gedwongen te zijn een schuldbekentenis te tekenen. Volgens zijn advocaat zou hij niet eens de gezochte ‘popcorn’ schutter zijn. Ze zegt ook dat hij na zijn aanhouding werd geblinddoekt, vastgebonden met een touw en verschillende keren in zijn maag en nek is gestompt, terwijl hij in een busje van Surat Thani naar Bangkok werd gebracht. De politie ontkent alle beschuldigingen.

Vivat wordt ervan beschuldigd betrokken te zijn geweest bij een vuurgevecht bij het districtskantoor van Laksi op 1 februari. Hij had zijn geweer verborgen in een maïszak, wat hem die bijnaam opleverde.

– Surapak Phuchaisang, computerprogrammeur en software leverancier, blijft vrij man. Het gerechtshof heeft de vrijspraak voor hem van het Court of First Instance bevestigd. De openbare aanklagers zijn er volgens het hof niet in geslaagd zijn schuld te bewijzen.

De politie had Surasak ervan beschuldigd vijf postings op een Facebook-pagina te hebben geplaatst, die beledigend voor de monarchie waren. Hij werd in september 2011 aangehouden en zat dertien maanden gevangen. In oktober vorig jaar werd hij vrijgelaten. Het Hof heeft de politie gelast Surasak’s computer terug te geven.

– Wanneer de Prathom 1 leerlingen in onderwijszone 1 (centrale en zuidelijke provincies) en 2 (noordelijke en noordoostelijke provincies) nu eindelijk de beloofde tablet PC krijgen, vermeldt het bericht niet, hetgeen andermaal een indicatie is dat sommige journalisten bij Bangkok Post terug naar de schoolbanken moeten.

Het bericht vermeldt wel dat het Chinese bedrijf Haier Electrical Appliances en de Thaise Transmission Industry de order in de wacht hebben gesleept om 800.000 van die speeltjes te leveren. Ze wonnen een veiling, die moest worden uitgeschreven omdat het contract met het bedrijf dat ze oorspronkelijk zou leveren was opgezegd; het bedrijf kon ze niet tijdig leveren. Dat bedrijf krijgt nog een leuke schadeclaim van de Basic Education Commission.

– Is dat geen genereuze geste? De Kasetsart universiteit biedt financiële steun aan kinderen van de rijstboeren aan, die in de problemen zijn gekomen door het gestuntel van de regering met het hypotheeksysteem voor rijst. Aan de universiteit studeren zevenduizend kinderen uit boerengezinnen. Een groot aantal boeren heeft nog steeds geen satang gezien voor de rijst die ze aan de regering hebben verkocht.

De studenten die voor de steun in aanmerking komen, krijgen elk 3.000 baht en dat bedrag hoeven ze niet terug te betalen. Geen vetpot, maar luidt het gezegde niet dat je een gegeven paard niet in de bek moet zien? De universiteit overweegt overigens ook studiebeurzen te verlenen of voor parttime baantjes te zorgen. Voor de steun hebben 350 studenten zich opgegeven.

En mocht u denken dat studenten een luizenleven hebben. Een van de betrokken studenten zegt dat ze per dag 150 baht kan uitgeven. Geeft ze meer uit, dan moet ze de volgende dag bezuinigen.

Economisch nieuws

– Wie gelooft die man nog? Hij heeft al zo vaak wat beloofd. Ik heb het over minister Kittiratt Na-Ranong (Financiën) die nu beweert nog eens 20 miljard baht te kunnen vinden om de boeren die al sinds oktober op het geld wachten voor hun ingeleverde rijst, te betalen. Eerder leende de regering uit de begrotingspost noodvoorzieningen 20 miljard baht. Maar dat bedrag moet wel uiterlijk mei terugvloeien, heeft de Kiesraad als beperkende voorwaarde gesteld.

Waar die extra 20 miljard baht vandaan moet kunnen, is schimmig. Kittiratt heeft daarover het kabinet dinsdag niet geïnformeerd, aldus een bron. Een andere bron lijkt dat een uiterst moeilijke opgave omdat de eerste 20 miljard baht terug moet. De meest aannemelijke geldbron zou de verkoop van de rijst uit de regeringsvoorraad zijn, maar dat lukt zeker niet op korte termijn en zoveel geld wordt daarmee niet geïncasseerd.

De regering is de boeren nog 96 miljard baht schuldig, nadat de eerste 20 miljard baht is uitbetaald. Kittiratt beweert tenminste een vijfde daarvan te kunnen ophoesten. Dat zou dan uit de markt moeten komen.

De directeur-generaal van het Fiscal Policy Office zegt met de Thai Bankers’ Association te hebben overlegd. De TBA eist een garantie van de regering dat de wijze van financieren legaal is. [Een demissionaire regering mag geen nieuwe verplichtingen aangaan.] Dan zouden ‘relevant parties’ bereid zijn ervoor te zorgen dat de boeren zo snel mogelijk betaald worden.

Een ander kanaal om geld los te peuteren is de Agricultural Futures Exchange of Thailand. Alhoewel de regering als doel heeft gesteld 1 miljoen ton rijst via de AFET te verkopen met een opbrengst van 18 miljard baht, heeft ze tot nu toe slechts 389.000 ton weten te verkopen, goed voor 4,8 miljard baht. Kopers staan niet te trappelen, want er is genoeg rijst van andere landen in de markt en de Thaise rijst is duur. (Bron: Bangkok Post, 26 maart 2014)

www.dickvanderlugt.nl – Bron: Bangkok Post


Mededeling van de redactie

Bangkok Shutdown en de verkiezingen in beeld en geluid:
www.thailandblog.nl/nieuws/videos-bangkok-shutdown-en-de-verkiezingen/



» Laat een reactie achter


13 reacties op “Nieuws uit Thailand – 27 maart 2014”

  1. Farang ting tong zegt op

    De helft van de bussen is onveilig, ga er maar van uit dat als een politieker dit zegt dat dit dan niet klopt, meestal blijkt het in een later stadium nog slechter gesteld te zijn. En hoe zit het met de chauffeurs, hoeveel zijn er hiervan onveilig, wat is het percentage? Het gaat alleen maar om geld dat blijkt uit alles wat of deze minister staat te verkondigen. Gaat hij nu staan te verkondigen dat je voorzichtig moet rijden want hij kantelt zo snel, dat soort vaardigheden moet je juist leren op je rijlessen. En waaruit bestond die helling test?, en zoals Dick al opperde waar zijn die bussen dan nu? Maar de minister gaf ook een goed advies, hij tegen exploitanten dat de chauffeurs op het hart moesten drukken voorzichtiger te rijden op gevaarlijke routes, kijk daar heb je wat aan.Alleen die chauffeurs zijn zo onkundig zij kunnen zelf niet eens inschatten wat wel of niet gevaarlijk is.Tuurlijk verzet men zich tegen het verbod van dubbeldekkers in de bergen, want daar gaan we weer het gaat om geld, dit betekent bnieuwe bussen aanschaffen en extra personeel.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
  2. chris zegt op

    Als mevrouw Yingluck nu eens met de rolstoel naar het Ramathibodi ziekenhuis wordt vervoerd en op 1 kamer wordt gelegd met meneer Abhisit hebben ze de komende week tijd genoeg om samen iets moois te bedenken voor dit prachtige land.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +14 (obv 14 stemmen)
  3. Mitch zegt op

    Wordt de man nu geinterviewd vanaf zijn bed? onbegrijpelijk trouwens want deze man doet nergens aan mee. heeft zich zelfbuitenspel gezet

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  4. Mitch zegt op

    Dick zegt

    Daar ik ernstig begin te twijfelen aan de verstandelijke vermogens van Nattawut laat ik het hierbij.

    Graag geen conclusies.. want dat kunnen we van Suthep ook zeggen

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
  5. Jules zegt op

    “Minister Chadchart Sittipunt (Transport) wil dat de exploitanten hun chauffeurs op het hart drukken op gevaarlijke routes voorzichtiger te rijden.”

    Ik kon mijn koffie nog net binnenhouden, want ik proestte het uit van het lachen 🙂 Koffie in je neus is NIET lekker! Deze minister kan wat mij betreft Prins Carnaval worden.
    Exploitanten willen geld zien
    Chauffeurs hebben niet eens een rijbewijs; rijden kunnen ze sowieso niet (een enige uitzondering daargelaten)
    Voorzichtiger rijden?!? In Thailand?!?!? Misschien eens, in een Thailand waar alle huidige lezers allang dood en vergaan zijn…. Helaas 🙁

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +6 (obv 6 stemmen)
  6. Jack G. zegt op

    Zijn de Thaise bussen eigenlijk voorzien van een bergremsysteem? Remmen op de motor met behulp van een handeltje?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • HansNL zegt op

      Welk handeltje?
      Dit handeltje?
      Of deze?
      Of deze?

      Inderdaad, op veel bussen zit een motorrem, maar de meeste chauffeurs hebben geen flauw benul waar dat piefje voor dient.
      En als ze het al weten, mogen ze of durven ze dat handeltje niet te gebruiken.
      Maakt de motor zo’n raar geluid……

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +1 (obv 1 stem)
    • Franky R. zegt op

      U bedoel een motorrem door middel van afgesloten uitlaatgassen of een retarder op de aandrijfas?

      Elk zwaar voertuig moet zijn voorzien van alternatieve [af]remsystemen, zo is dat internationaal bepaald. Dus als het goed is ook in Thailand, maarja…TIT!

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  7. Franky R. zegt op

    “Een standaard dubbeldekker kost 7 tot 8 miljoen baht, maar de meeste bussen die in Thailand rijden, zijn hier geassembleerd en kosten 3 tot 4 miljoen baht.”

    Navolgend op de opmerking van Jack G., zit daar dan op z’n minst een motorrem op? Zo niet, dan heeft het weinig zin en zou geen enkele bus welk niet is voorzien van een motorrem [goedkoopste oplossing] in heuvelachtig gebied mogen rijden…

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • janbeute zegt op

      Hr. Franky een motorrem doet niet zo veel .
      Is oude technologie .
      Nieuwste en veiligeste bussen van Zweedse en Nederlandse en Duitse onderstelbouwers .
      Zeg maar de top truckbouwers , zijn alle al lang voorzien van een Retarder .
      Wat is nu een retarder , ga maar eens Googelen .
      Werkt op hydraulische olie , voorheen was er ook een rem die werkte als een soort dynamo .
      Beter bekent als de Telma rem .
      Maar de huidige retarder in combinatie op een bus met ABS / EBS schijfremmen anti kantel systeem en een uitgeruste en vakbekwaam chauffeur reduceren zeker de kans op dodelijke ongevallen .
      De techniek is en bestaat al hiervoor , voor vele jaren .
      Nu de bus Bobos en companys nog om hier wat mee te doen .
      Ook over het onderhoud van vele Thaise bussen en Trucks kun je nog veel over zeggen .

      Jan Beute .

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  8. janbeute zegt op

    Ik weet nog toen ik nog werkte in de truck en ook met touring cars bussen te maken had .
    Aangaande de techniek , onderhoud en alles wat daar mee samenhing .
    Er toen al bussen waren in Europa en Nederland ,ook dubbeldekkers die aan strenge veiligheids eisen voldeden .
    Een rolbar construktie zat in de carosserie verwerkt .
    Maar ik zie hier vaak hele mooie fantasie bussen rond reiden .
    Prachtige beschilderingen aan de buiten kant .
    En een interieur om van te watertanden .
    Maar zie ik de veiligheid door vele van deze Thaise busbouwers gemaakte vehicels , dat is maar zeer gering .
    Daarom reis ik hier als het kan met de trein naar Bangkok .
    Ik voel me nog te jong 61 om te sterven .
    En dan heb ik het nog niet eens over de rijopleiding en verantwoordings gevoel naar de passagiers toe gezien , die vele van deze kamikazi piloten hebben .

    Jan Beute .

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  9. Jos R. zegt op

    Als oude vrachtwagen chauffeur en bus chauffeur weet ik dat elke zware vrachtwagen en bus een motorrem heeft niet met een hendeltje maar met een knop op de bodem bij je pendalen waar je met je voet opdrukt zodat hij via de motor afremt,maar deze knoppen worden ook weleens onklaar gemaakt omdat als je ze lang ingedrukt houd en dan weer los laat en tijdens het indrukken gas blijft geven komt er als je ze loslaat een enorme zwarte rookwolk uit de uitlaat, vandaar dat op vele bussen en vrachtwagens ze onklaar zijn gemaakt,omdat de Thaise chauffeur te lui is om zijn poot van het gas af te halen!!! In mijn tijd bij het GVB in amsterdam hadden we ontdekt hoe wede alarm lichten in de IJ-tunnel zo konden laten branden met je voet op de motorrem en gas blijven geven vooral als je met meerdere gelede bussen in de tunnel reed, dus toen ze dat bij het GVB ontdekte hebben ze die motorrem onklaar gemaakt en dat gebeurt hier in Thailand ook alleen in holland hebben we geen bergen dus kan dat weinig kwaad plus de stads bussen kunnen niet harder dan 65 km per uuren hier in Thailand gaan de bussen je met 120 km voorbij en ze schamen zich niet om jouw van de weg te drukken en zelfs in de bergen rijden ze als gekken,maar dat is Thailand daar moet je aan wennen denk ik!!!!! Je moet op de weg overal ogen hebben

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  10. van wemmel edgard zegt op

    zijn de treinen ook zo onveilig in Thailand?

    Eddy

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website