Line Thailand, ’s lands meest populaire berichten-app voor mobieltjes, heeft donderdag drie sets ‘stickers’ met afbeeldingen van de Boeddha teruggetrokken.

Aan de plaatjes, die voor 30 baht te koop waren en gebruikt konden worden om tekstberichten of desktop-computer software te illustreren, hadden vrome boeddhisten zich gestoord. Ze beschouwden de plaatjes als respectloos omdat ze de heilige man afbeeldden in grappige, cartoon-achtige poses.

Onder leiding van een groep die zich World Fellowship of Buddhist Youth noemt, waren veertig boeddhistische organisaties op de actiewebsite change-org een internationale protestcampagne begonnen tegen de recent geïntroduceerde drie sets: Buddha, The Mask Revolution en Saint Young Men. De ‘Stop Buddha Line Sticker’ had tot donderdag 5.700 handtekeningen gescoord.

De stickers zijn alleen door Line Thailand verwijderd. Elders in de wereld zijn de emoticons nog steeds te koop, want Line-teams zijn alleen verantwoordelijk voor hun eigen land. Line Thailand heeft in een verklaring zijn verontschuldigingen aangeboden voor alle ongemak. ‘We hebben niet de intentie om af te geven op het boeddhisme.’

Line werd in 2011 door de Japanse eenheid van de Zuid-Koreaanse internet serviceprovider Naver Corp gelanceerd nadat de aardbeving en tsunami telefoonverkeer onmogelijk hadden gemaakt. Line telt nu 400 miljoen geregistreerde gebruikers, voornamelijk in Japan en de rest van Azië.

Thailand was het vierde land waar Line van start ging na Japan, Zuid-Korea en Taiwan. Qua aantal gebruikers staat Thailand op de tweede plaats met 24 miljoen. Japan spant de kroon met 51 miljoen gebruikers.

(Bron: website Bangkok Post, 21 augustus 2014)

Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website