Saranya Phu akat / Shutterstock.com

Thai Airways International (THAI), de nationale luchtvaartmaatschappij van Thailand met een schuldenlast van 245 miljard baht, moet koste wat het kost er weer bovenop komen. Er is een commissie van wijze mannen gevormd die het bedrijf gaan helpen uit de jarenlange voortwoekerende crisis te komen.

De commissie staat onder voorzitterschap staat van vice-premier Wissanu. Directeur-generaal Prapas van het State Enterpise Policy Office is tevens lid van de commissie. De eerste stap is om de landen waar THAI actief is, vragen om mee te werken aan het herstel van THAI. Zo trachten zij te voorkomen dat buitenlandse schuldeisers beslag laten leggen op de luchtvaartmaatschappij.

Ook gaan ze om tafel met schuldeisers om een toelichting te geven op het rehabilitatieplan die THAI er weer bovenop moet helpen. Het plan biedt de airline wat lucht omdat ze dan uitstel van betaling krijgen zonder dat schuldeisers een faillissement kunnen aanvragen.

Bron: Bangkok Post

19 reacties op “Hulp voor de nationale luchtvaartmaatschappij THAI”

  1. Jef zegt op

    Ja,,hoe langer ze wachten om herop te starten hoe dieper de put wordt.
    Duizenden Europeanen wachten om te vertrekken, maar boekingen worden steeds weer gecancelled.

  2. walter van assche zegt op

    Mijn ticket werd omgeboekt naar 02/11/2020 om te vertrekken. Ik hoop uit de grond van mijn hart om weldegelijk te kunnen vertrekken. Tegen dan zal hopelijk alles wel in orde zijn, behoudens we dan met een terugval zitten en opnieuw in Lock down moeten. Grenzen Thailand terug geopend vanaf 01/07/2020. Weet er iemand of we bij aankomst in Thailand op 03/11 voor 14 dagen in quarantaine moeten ginder?

    • geert zegt op

      Walter,

      Een beetje rare vraag vind ik.
      Hoe zou iemand 6 maanden vooruit kunnen kijken ? Niemand kan een antwoord geven op jouw vraag.

      De grenzen open vanaf 01/07/2020, zo ziet het er naar uit, maar alles kan nog veranderen en Nederlanders of Belgen horen al zeker niet bij de veilige landen. Er staan slechts een paar namen op de lijst van veilige landen waarvan toeristen eventueel terug toegelaten worden. Als ik me niet vergis is dit China en Zuid Korea.

      Gegroet,

    • KeesPattaya zegt op

      Zoals Geert al schrijft kan niemand antwoord geven op jouw vraag of je in november nog 14 dagen in quarantaine moet. Ook ik heb een vlucht geboekt met vertrek 1 november. Het is maar de vraag of we tegen die tijd Thailand in kunnen , en onder welke voorwaarden. Als de luchtvaartmaatschappij de vlucht annuleert dan krijg je normaal gesproken gewoon een voucher. Als men wel vliegt naar Thailand en je gaat niet mee vanwege de quarantaine maatregelen , dan ben je volgens mij gewoon je geld kwijt. Mocht dit het geval zijn , dan denk ik eraan om “gewoon” naar Thailand te vliegen en uit te zoeken welke landen je wel toelaten zonder eisen te stellen. Dus dan vanuit Thailand een andere bestemming kiezen op maximaal 4 uur vliegen vanaf Thailand ( behalve India ). Wel er rekening mee houdend dat je dan geen ruimbagage mee kunt nemen vanwege niet doorlabelen ruimbagage . B.v. Bali , Filipijnen , Cambodja etc.

  3. geert zegt op

    Ik denk dat het uitstel van executie wordt.
    Het zal zeer moeilijk worden om THAI nog te redden. Ze kampen al jaren met problemen en zitten diep in de schulden, de corona crisis kan de doodsteek zijn nu.
    Misschien maar beter zo, men zou toch alleen maar geld van de belasting betaler gebruiken en uiteindelijk nog dieper zakken.

    “Never catch a falling knife ”

    Gegroet.

  4. Frank H. zegt op

    Mij vrouw zit momenteel al 3 maand vast in Thailand. Heb haar terugreis al 2 maal moeten herboeken.
    Gisteren nog bericht gekregen van het reisbureau dat THAI voor 2 augustus zeker en vast NIET vliegt op Brussel. Vanaf 2 augustus zou er 3 maal per week terug gevlogen worden. Afwachten…

    • Peter Schoonooghe zegt op

      Klopt, Frank. Deze morgen ontving ik eveneens de melding dat Thai Airways de terugvlucht van mijn echtgenote op 03/07 andermaal heeft gecancelled en er pas vanaf 02/08 terug een plaats kan worden geboekt.

      Zij zit al maanden vast bij haar familie in het Noorden en ik vrees dat ik haar pas in september of oktober terug in de armen zal mogen sluiten.

    • Jan S zegt op

      Tja, vervelende situatie. Je zou kunnen overwegen het verlies te nemen en bij een maatschappij boeken die wel naar Brussel of Amsterdam vliegt.

  5. Frans Pattaya zegt op

    Vandaag bericht gekregen dat geboekte vlucht Amsterdam – Kopenhagen – Bangkok (eerste deel SAS, 2e deel Thai Airways) van 15 juli a.s. door Thai Airways gecanceld is.

  6. Arjan zegt op

    Vandaag email ontvangen van Thai Airways. 12-7 gecanceld. Volgens reisburo
    zeker tot 1-8 geen vluchten vanuit Brussel met Thai Airways.

    • andy zegt op

      Volgens mij zouden wij in hetzelfde vliegtuig zitten. Ben benieuwd hoe het nu gaat uitpakken. Voucher, Geld terug, of alles weg. In het laatste geval zien ze mij niet meer terug bij thai airways.

      • Arjan zegt op

        Als we toch Thailand in mogen dan zorgt reisburo voor alternatief vervoer. Zijn ze verplicht. Zo zei het reisburo.
        Wellicht toch een kans dat we gaan als we dan tenminste binnen mogen.

        Ze achten de kans echter wel klein.

  7. Stephan van de Kerkhof zegt op

    Vandaag bericht gehad van Thai Airways dat onze vlucht van 27 juli van Frankfurt naar Bangkok gecancelled is. Ben benieuwd of we nog iets terug zien in de vorm van geld of een voucher.

  8. Marc s zegt op

    Ik heb mijn terugvlucht geboekt op 3 juli naar Brussel en heb geen enkel probleem met Thai Airways

    • Cornelis zegt op

      Geen enkel probleem? Maar ze vliegen niet op 3 juli……..

    • chris zegt op

      beste Marc,
      Die vlucht gaat niet door als deze mededeling van de airline correct is.
      https://www.thaiairways.com/sites/en_GB/news/news_announcement/news_detail/covid_19.page

  9. Bert zegt op

    Beste allemaal, mocht iemand van jullie wat meer in de (financiële) keuken van Thai Airways International (THAI) willen kijken om te zien hoe de vlag er feitelijk voorhangt, zoek dan eens op het internet met de zoekterm: Financial Statement (Full version) – THAI AIRWAYS INTERNATIONAL PUBLIC COMPANY.
    De rapportages zijn volledig te downloaden en geven een absoluut duidelijk inzicht.
    THAI is al vele jaren verliesgevend en een drastische reorganisatie zal moeten plaatsvinden.
    Persoonlijk ben ik van mening dat het een `dweilen met de kraan open’ blijft (=geen kans op succes heeft omdat men de symptomen bestrijdt zonder de oorzaak aan te pakken). Op hoop van zege!

    • chris zegt op

      Het gaat er eigenlijk niet om of en hoeveel verliesgevend de airline is. Het gaat om de politieke wil om de verliezen voor rekening van de overheidsbegroting te nemen of niet. Zoals ook gebeurde met de rijstsubsidie en zoals ook in Nederland gebeurt met diensten die het parlement van vitaal belang vindt.

      Opmerkelijk is dat nu, na vele jaren verlies te lijden zonder enige consequentie (met uitzondering van waarschuwingen en verandering van managers) omdat de Thai en buitenlandse belastingbetaler in Thailand de verliezen dekt, de maat nu blijkbaar vol is.
      NOG opmerkelijker is dat niet de regering de stekker uit Thai Airways trekt (hetgeen men heel eenvoudig had kunnen doen als meerderheidsaandeelhouder) maar dat men dat overlaat aan de rechter, maar nu met een minderheidsbelang. Dat wijst er volgens mij op dat de regering het niet aandurfde om de deur te sluiten of Thai te koop te zetten omdat er blijkbaar twee verschillende en tegengestelde kampen zijn. Het ene kamp wil tot elke prijs Thai Airways behouden, het andere kamp wil Thai Airwyas sluiten of verkopen. Als de rechter nu tot de conclusie komt dat Thai niet langer levensvatbaar is, kan Prayut zijn handen in onschuld wassen (met gel).
      Vraag is of de deksel echt van de beerput gaat als er bij Thai Airways duizenden ontslagen vallen, door reorganisatie of door faillisement.
      .

  10. Christina zegt op

    Zo jammer Thai Airways was zo goed net op tijd onze punten ingeleverd voor een vrije vlucht.
    Ben benieuwd of dit ook geldt voor Royal Orchid holidays ook daar hebben we prachtige reizen meegemaakt.
    Het begon al slecht te gaan toen ze kantoor in Amsterdam weg trokken zelfs via mail waren ze al niet meer bereikbaar. Dit was wel enige jaren terug en geen landingsrechten op Amsterdam was ook slecht voor de business.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website