De afdeling Consulaire Zaken van Buitenlandse Zaken in Thailand ondergaat momenteel een significante transformatie en maakt de overstap naar een volledig digitale operatie binnen dit jaar. Deze verandering omvat de integratie van geavanceerde technologieën en kunstmatige intelligentie in haar processen. Deze evolutie wordt onder andere zichtbaar door de introductie van nieuwe iconen en een reeks verbeterde elektronische consulaire diensten.

Een essentieel onderdeel van deze digitale omslag is de implementatie van het e-paspoortsysteem. Dit systeem slaat biometrische gegevens op, zoals gezichtsafbeeldingen, vingerafdrukken en irisscans, en voldoet aan de normen van de International Civil Aviation Organization (ICAO). Daarnaast is het e-Visa systeem, een online platform voor visumaanvragen, momenteel actief in 38 kantoren verdeeld over 23 landen in Europa, Noord-Amerika en Azië. De planning is om dit systeem begin 2024 uit te breiden naar nog eens 11 kantoren in 9 landen, en ondersteuning te bieden voor 15 extra talen.

De afdeling heeft eveneens e-legalisatie ingevoerd, een elektronisch systeem voor het certificeren van documenten. Dit stelt gebruikers in staat de status van hun documenten te volgen voor internationaal gebruik, inclusief de toepassing van hologramstickers ter voorkoming van vervalsing. Daarnaast is er e-help, een online systeem speciaal ontwikkeld om Thaise burgers bij te staan en te evacueren in situaties van geweld of rampen. Het e-klachtensysteem, bedoeld voor het ontvangen van diverse klachten online, is gekoppeld aan het centrale klachtencentrum van de overheid voor snelle en efficiënte afhandeling.

Verder is de toegankelijkheid van de afdeling verbeterd door de lancering van een Thaise consulaire mobiele applicatie. Deze app biedt een scala aan consulaire informatie en diensten, waaronder een SOS-noodfunctie, mogelijkheden voor internetgesprekken, geautomatiseerde vraag- en antwoordsessies, en informatie over ambassade locaties.

De consulaire index is een uitgebreide database met statistische gegevens over wereldwijde consulaire activiteiten, wat helpt bij de efficiënte toewijzing van budgetten. Het Overseas Voting Monitoring System (OVMS) waarborgt dat ambassades verkiezingen houden conform de regelgeving, biedt realtime updates over de status van verkiezingen en ondersteunt stemmen op afstand.

Tot slot heeft de afdeling een e-Consulair handboek geïntroduceerd, dat dient als een uitgebreide kennisbron voor consulair officieren over de hele wereld. Dit handboek faciliteert snelle toegang tot informatie en communicatie met het hoofdkantoor.

1 reactie op “Digitale revolutie bij de afdeling Consulaire Zaken van Thailand: naar een toekomst van innovatie en efficiëntie”

  1. Arno zegt op

    Covid heeft veel ellende en hoge kosten met zich meegebracht, slechts één groot voordeel is dat ik nu mijn multi entrance O jaarvisum via de computer kan aanvragen, nu hoef ik gelukkig niet meer naar den Haag om mijn paspoort en papieren weg te brengen en na twee dagen niet weer terug om het paspoort op te halen, den Haag , bijna geen parkeerplaats bij het consulaat en een klein souterain waar je meestal als haringen in een ton opgepropt stond te wachten.

    Gr. Arno


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website