Contractbesprekingen met China over de HSL Bangkok – Nakhon Ratchasima
Het ministerie van transport gaat in november in gesprek met China over de HSL Bangkok – Nakhon Ratchasima.
De werkzaamheden voor dat tracé zijn in deelcontracten opgesteld, over een contract van 50 miljard baht voor de aanschaf van rails, elektrisch systeem, machines, treinstellen en training is nog geen overeenstemming bereikt. De HSL heeft een lengte van 252,5 km, de totale kosten bedragen 125 miljard baht. Het tracé Bangkok – Nakhon Ratchasima is de eerste fase, de tweede fase bestaat uit een tracé van 355 km naar Nong Khai.
Critici vragen zich af of de regering genoeg geld heeft voor de tweede fase die begroot is op 200 miljard baht,
Geprobeerd wordt een lening los te peuteren van de Export-Import Bank of China, maar de rente van 2,3 procent is volgens Thailand te hoog.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Achtergrond30 november 2024Hervormingen van Thaise vastgoedwetten: redding of verkoop van het land?
- Agenda30 november 2024Agenda: December festivals en evenementen in Thailand
- Nieuws uit Thailand30 november 2024Zuid-Thailand getroffen door zware overstromingen
- Achtergrond30 november 2024Rijst kan zwart, bruin, bruinpaars, rozerood, goudgeel, groen en zelfs blauw zijn
Kunnen ze beter bij de ECB/Draghi lenen, dan krijgen ze nog geld toe 🙂
Ik herhaal het. Thailand is goed op weg om een provincie van China te worden.
Dit gaat commercieel natuurlijk nooit werken. De prijs van de kaartjes zijn net zo hoog als die van vliegtuig. Dus zij die keuze hebben (lees: vliegtickets kunnen betalen) gaan vast niet met de HSL. Duurt immers langer. En de “gewone Thai” blijft de bus of de locale dieseltrein nemen.
Reken maar uit, dit is een prestige- annex “pensioen-voorziening” voor de opdrachtgever. En omdat Thais (preventief)onderhoud niet of nauwelijks kennen, zou ik mijn leven niet wagen met die HSL.
Er zit natuurlijk wel wat verschil in luxe, tussen een HSL en het veetransport van een vliegtuig.
Bovendien ben je op een vliegveld ook nog tijd kwijt, tussen aankomen op het vliegveld en vertrekken, en bij aankomst omgekeerd.
En hoe vaak gaat die HSL stoppen in Thailand van Zuid naar Noord? Ik schat zeker op 4 plaatsen. Dat betekent dan 4 x 5 minuten + afremmen en weer op snelheid komen. Dus tenminste 25 minuten geen “HSL-snelheid”. Wie neemt er dan de trein? Als je ook voor zelfde geld per vliegtuig kan? En wat te denken van de stroom reizigers die bijv. in Bangkok in-/uitstappen en station bevolken.
Als die trein er komt, is het puur een prestige project met levensgevaarlijke aspecten.
Is levensgevaarlijke aspecten niet een van de toeristische attracties van Thailand?
Verder is het natuurlijk ook nog van belang waar je moet wezen, dicht bij het vliegveld, of dicht bij het station.
Het is ook niet zo zeker dat bij alle plaatsen waar de HSL stopt, ook een vliegveld in de buurt is, dan is er niet de keus om te vliegen.
Idem bij de trein; je moet er naar toe en dat je met de trein gaat impliceert meestal dat je geen auto hebt. Dus met de bus naar het station, en idem bij aankomst heb je geen auto ter beschikking en ben je weer op het openbaar vervoer aangewezen en als dat een taxi is dan wordt de reis nog duurder. Het trajekt Nakhon Ratchasima -Bangkok is 250 km en kost met de luxe bussen 200 baht en met de hogesnelheidstrein 500 baht. Degene met de auto neemt de trein niet want kan meerdere passagiers meenemen en meer baggage en sneller op weg en bij aankomst flexibeler met zijn auto en voor 500 baht brandstof ben je ook in Bsngkok van Ratchasima of omgekeerd met je auto. Daarnaast is men al vrij ver gevorderd met de aanleg van de motorway Ratchasima naar Bangkok en kun je straks in 2 uur er zijn met je auto. Verder weg is er Khon Kaen met een vliegveld. Een vliegicket is daar er vanaf 630 baht en aan en afvoertijden meegerekend vele uren sneller. Het tarief van Khon Kaen -Bangkok zal rond de 900 baht zijn terwijl de bus rond de 500 baht kost (first class Nakhon Chaiair) of zelf minder met gewone bussen.
Vergeet deze trein want te duur en te langzaam. Welke Thai gaat 300 baht meer betalen voor een trein, degene met wat geld heeft al een auto en die krijg je daarom de trein niet in. Daarnaast lopen de besprekingen over de te betalen rentevergoeding en andere zaken al meer dan 5 jaar en diverse keren is er niets uitgekomen. Ik denk dat uiteindelijk het projekt wordt afgeblazen vanwege geen financiering en/of te dure lening en te weinig passagiers.
Die HSL komt er wel en als Thailand de 2,3 procent te hoog vind kan dat wel bijgesteld worden.
China wil van Peking naar Singapore reizen met de trein en dat gaat ook gebeuren, kijk naar Laos en wat er gebeurd in in China zelf op dit moment.
China is bezig om wereld wijd de infrastructuur te verbeteren, uiteraard als China daar het grootste voordeel van heeft. Dus dat stukje in Thailand is onderdeel van een groter geheel.
En als het klaar is word de Chinese toerist per trein naar Thailand vervoerd, je zal zien dat er rond de stations waar de HSL stopt in Thailand al snel hotels en resorts komen voor al die Chinese toeristen.
Zelf denk ik dat het er niet komt. China geeft geen korting op de rente en Thailand accepteert de rente ook niet. Volgens mij speelt er meer mee want de Thaise regering is wel bereid miljarden baht voor het spoor aan te trekken maar de rente vinden ze te hoog. Vreemd, je bestelt een fles water maar het ijsklontje erbij vind je te duur. Niet voor niets lopen de onderhandelingen al 5 jaar en men wil geen besluit nemen. Denk dat men ook realiseert dat het niet levensvatbaar is net zoals dat Japan geen belangstelling had voor de lijn Bangkok -Chiangmai want niet rendabel.
En dat niet alleen, Sjaak P, China gokt niet op één stel rails alleen. De verbinding via Kunming, Hanoi, Ho Chi Min Stad, Cambodja en Bangkok wordt verbeterd, en er komt een lijn Kunming-Mandalay-ZO Myanmar-Bangkok bij. Bottleneck zal het stuk naar de Maleise grens worden want zover ik weet is daar maar één snelle lijn gepland.
Een lachwekkend project…Als het niet om te huilen was… Een mooie kans om weer uit de pot te snoepen..Niemand zit op die trein te wachten..Zouden ze niet beter het geld aan het bestrijden van overstromingen besteden en de economische schade beperken..nee natuurlijk niet joh..dat is voor de domme boeren, zoals ze omschreven werden…Dus dat doen we niet.
Helemaal mee eens. Eén fikse regenbui en het hele spoortracé spoelt weg. Thailand doet er goed aan met China voor al die yuan die ze gaan lenen eens te gaan praten hoe het land droog te houden.
Ook China wordt met regelmaat geteisterd door overstromingen, en gaat grote steden her-inrichten als zgn spons-steden (sponge cities), om daarmee een flink deel wateroverlast tegen te gaan.
Het streven is dat in 80 procent van de Chinees-stedelijke gebieden in het jaar 2020 ten minste 70 procent van het regenwater wordt opgevangen en hergebruikt. Shanghai b.v. kondigde de aanleg van 400 duizend vierkante meter daktuinen aan.
Let maar op: als het tzt fout loopt wijst TH een ander aan.