Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- Erik Kuijpers: Wat is er dan moeilijk aan? Een toerist komt voor vakantie en die is in de meeste landen maar kort, max 30 dagen. Mensen uit weste
- Rob: Dag Frans, Vanaf 10 mei kan je het in pre order bestellen bij de uitgever. Mijn mailadres is [email protected]
- Rob: De uitgeverij is nog bezig met de vormgeving en ik ken de verkoopprijs nog niet. Vanaf 24 mei is het te koop. Ik keer in oktober t
- Frank B.: Ondanks dat we van plan zijn om ons in Thailand te vestigen en ik sinds begin jaren 70 de F1 volg, hoop ik dat dit niet doorgaat.
- Robert: Toeristen aantrekken? Dan mogen ze het visum-systeem wel eens wat vereenvoudigen…
- Robert: Ik was in januari en maart in Thailand (in de buurt van Ayutthaya). Ik heb wat rondgereisd in die omgeving en ben noordelijker bij
- Ton Prangku: Bert, een universiteit in Thailand heeft een ander niveau dan wat wij hier in Europa gewend zijn. Wij zouden het hier middelbaar o
- Bert: Bedankt voor de leuke tip! Zelf doe ik ook graag spelletjes maar deze ken ik nog niet, ik ga zeker even kijken wat het is en he
- Bert: Tja, Bangkok of dure privé hoeft wat mij betreft niet, zou ook niet praktisch zijn aangezien het een goeie 500km ver is vanaf hie
- Frans: PS Rob, je emailadres staat niet in je artikel dus ik kan je niet mijn bestelling mailen. Op de website van boekscout zie ik niet
- Frans: Goeie verteller! Ik ga bestellen.
- Rene Mulder: Hoi Rob. Lijk me mooi boek. Maar wat kost het boek en waar vandaan stuur je het boek want ik woon in pattaya.
- Gerd H.: Besteed dit geld voor zo’n belachelijk project maar aan armoede bestrijding voor mensen die het écht nodig hebben!
- Sjaak S: In Bangkok is er minder sprake van de stijging van de zee als van de daling van het land. De stad staat op zachte bodem en deze is
- Jan Beute: En niet te vergeten de gevolgen bij de eisen voor retirement visa verlenging. 800K op een gezamelijke rekening is niet toe gestaa
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Huis huren
- Huis kopen
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Koningsdag
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Nieuws uit Thailand » Contractbesprekingen met China over de HSL Bangkok – Nakhon Ratchasima
Contractbesprekingen met China over de HSL Bangkok – Nakhon Ratchasima
Het ministerie van transport gaat in november in gesprek met China over de HSL Bangkok – Nakhon Ratchasima.
De werkzaamheden voor dat tracé zijn in deelcontracten opgesteld, over een contract van 50 miljard baht voor de aanschaf van rails, elektrisch systeem, machines, treinstellen en training is nog geen overeenstemming bereikt. De HSL heeft een lengte van 252,5 km, de totale kosten bedragen 125 miljard baht. Het tracé Bangkok – Nakhon Ratchasima is de eerste fase, de tweede fase bestaat uit een tracé van 355 km naar Nong Khai.
Critici vragen zich af of de regering genoeg geld heeft voor de tweede fase die begroot is op 200 miljard baht,
Geprobeerd wordt een lening los te peuteren van de Export-Import Bank of China, maar de rente van 2,3 procent is volgens Thailand te hoog.
Bron: Bangkok Post
Kunnen ze beter bij de ECB/Draghi lenen, dan krijgen ze nog geld toe 🙂
Ik herhaal het. Thailand is goed op weg om een provincie van China te worden.
Dit gaat commercieel natuurlijk nooit werken. De prijs van de kaartjes zijn net zo hoog als die van vliegtuig. Dus zij die keuze hebben (lees: vliegtickets kunnen betalen) gaan vast niet met de HSL. Duurt immers langer. En de “gewone Thai” blijft de bus of de locale dieseltrein nemen.
Reken maar uit, dit is een prestige- annex “pensioen-voorziening” voor de opdrachtgever. En omdat Thais (preventief)onderhoud niet of nauwelijks kennen, zou ik mijn leven niet wagen met die HSL.
Er zit natuurlijk wel wat verschil in luxe, tussen een HSL en het veetransport van een vliegtuig.
Bovendien ben je op een vliegveld ook nog tijd kwijt, tussen aankomen op het vliegveld en vertrekken, en bij aankomst omgekeerd.
En hoe vaak gaat die HSL stoppen in Thailand van Zuid naar Noord? Ik schat zeker op 4 plaatsen. Dat betekent dan 4 x 5 minuten + afremmen en weer op snelheid komen. Dus tenminste 25 minuten geen “HSL-snelheid”. Wie neemt er dan de trein? Als je ook voor zelfde geld per vliegtuig kan? En wat te denken van de stroom reizigers die bijv. in Bangkok in-/uitstappen en station bevolken.
Als die trein er komt, is het puur een prestige project met levensgevaarlijke aspecten.
Is levensgevaarlijke aspecten niet een van de toeristische attracties van Thailand?
Verder is het natuurlijk ook nog van belang waar je moet wezen, dicht bij het vliegveld, of dicht bij het station.
Het is ook niet zo zeker dat bij alle plaatsen waar de HSL stopt, ook een vliegveld in de buurt is, dan is er niet de keus om te vliegen.
Idem bij de trein; je moet er naar toe en dat je met de trein gaat impliceert meestal dat je geen auto hebt. Dus met de bus naar het station, en idem bij aankomst heb je geen auto ter beschikking en ben je weer op het openbaar vervoer aangewezen en als dat een taxi is dan wordt de reis nog duurder. Het trajekt Nakhon Ratchasima -Bangkok is 250 km en kost met de luxe bussen 200 baht en met de hogesnelheidstrein 500 baht. Degene met de auto neemt de trein niet want kan meerdere passagiers meenemen en meer baggage en sneller op weg en bij aankomst flexibeler met zijn auto en voor 500 baht brandstof ben je ook in Bsngkok van Ratchasima of omgekeerd met je auto. Daarnaast is men al vrij ver gevorderd met de aanleg van de motorway Ratchasima naar Bangkok en kun je straks in 2 uur er zijn met je auto. Verder weg is er Khon Kaen met een vliegveld. Een vliegicket is daar er vanaf 630 baht en aan en afvoertijden meegerekend vele uren sneller. Het tarief van Khon Kaen -Bangkok zal rond de 900 baht zijn terwijl de bus rond de 500 baht kost (first class Nakhon Chaiair) of zelf minder met gewone bussen.
Vergeet deze trein want te duur en te langzaam. Welke Thai gaat 300 baht meer betalen voor een trein, degene met wat geld heeft al een auto en die krijg je daarom de trein niet in. Daarnaast lopen de besprekingen over de te betalen rentevergoeding en andere zaken al meer dan 5 jaar en diverse keren is er niets uitgekomen. Ik denk dat uiteindelijk het projekt wordt afgeblazen vanwege geen financiering en/of te dure lening en te weinig passagiers.
Die HSL komt er wel en als Thailand de 2,3 procent te hoog vind kan dat wel bijgesteld worden.
China wil van Peking naar Singapore reizen met de trein en dat gaat ook gebeuren, kijk naar Laos en wat er gebeurd in in China zelf op dit moment.
China is bezig om wereld wijd de infrastructuur te verbeteren, uiteraard als China daar het grootste voordeel van heeft. Dus dat stukje in Thailand is onderdeel van een groter geheel.
En als het klaar is word de Chinese toerist per trein naar Thailand vervoerd, je zal zien dat er rond de stations waar de HSL stopt in Thailand al snel hotels en resorts komen voor al die Chinese toeristen.
Zelf denk ik dat het er niet komt. China geeft geen korting op de rente en Thailand accepteert de rente ook niet. Volgens mij speelt er meer mee want de Thaise regering is wel bereid miljarden baht voor het spoor aan te trekken maar de rente vinden ze te hoog. Vreemd, je bestelt een fles water maar het ijsklontje erbij vind je te duur. Niet voor niets lopen de onderhandelingen al 5 jaar en men wil geen besluit nemen. Denk dat men ook realiseert dat het niet levensvatbaar is net zoals dat Japan geen belangstelling had voor de lijn Bangkok -Chiangmai want niet rendabel.
En dat niet alleen, Sjaak P, China gokt niet op één stel rails alleen. De verbinding via Kunming, Hanoi, Ho Chi Min Stad, Cambodja en Bangkok wordt verbeterd, en er komt een lijn Kunming-Mandalay-ZO Myanmar-Bangkok bij. Bottleneck zal het stuk naar de Maleise grens worden want zover ik weet is daar maar één snelle lijn gepland.
Een lachwekkend project…Als het niet om te huilen was… Een mooie kans om weer uit de pot te snoepen..Niemand zit op die trein te wachten..Zouden ze niet beter het geld aan het bestrijden van overstromingen besteden en de economische schade beperken..nee natuurlijk niet joh..dat is voor de domme boeren, zoals ze omschreven werden…Dus dat doen we niet.
Helemaal mee eens. Eén fikse regenbui en het hele spoortracé spoelt weg. Thailand doet er goed aan met China voor al die yuan die ze gaan lenen eens te gaan praten hoe het land droog te houden.
Ook China wordt met regelmaat geteisterd door overstromingen, en gaat grote steden her-inrichten als zgn spons-steden (sponge cities), om daarmee een flink deel wateroverlast tegen te gaan.
Het streven is dat in 80 procent van de Chinees-stedelijke gebieden in het jaar 2020 ten minste 70 procent van het regenwater wordt opgevangen en hergebruikt. Shanghai b.v. kondigde de aanleg van 400 duizend vierkante meter daktuinen aan.
Let maar op: als het tzt fout loopt wijst TH een ander aan.