De tot eind dit jaar uitgegeven en nog uit te geven ANVR-Reisvouchers mét SGR-dekking hebben een geldigheid tot 1 jaar na uitgifte. Deze ANVR-Reisvoucher is tevens de enige voucher die gedekt is door SGR in geval van faillissement van de reisorganisatie. Maar de reiziger kan ook doen waarvoor de voucher is bedoeld: een vakantie boeken; al wordt dat misschien 2021.

Helaas geven sommige media onjuiste informatie, waardoor de consument zich onterecht zorgen maakt.

​ANVR-Reisvoucher geldig tot 1 jaar na uitgifte én SGR-gedekt

De reissector ligt al zo’n 8 maanden bijna volledig stil. Het aantal bestemmingen waar je op dit moment nog vakantie kunt vieren (geel reisadvies) is op de vingers van één hand te tellen, want ANVR-reisondernemingen volgen het reisadvies van Buitenlandse Zaken en organiseren dan ook geen reizen naar oranje bestemmingen. Sinds half maart geven ANVR aangesloten reisondernemingen in geval van annulering van een reis vanwege Covid19 in veel gevallen een ANVR-Reisvoucher mét SGR-dekking uit.

Frank Oostdam, voorzitter ANVR: “Deze Reisvouchers mét SGR-dekking geven we uit tot het einde van dit jaar en zijn -in tegenstelling tot wat in de media wordt gezegd- geldig tot één jaar na uitgifte. En terugbetaling van die vouchers wordt gedurende 12 maanden gegarandeerd door SGR in geval je reisorganisatie failliet gaat. Het is dus niet nodig om nu meteen geld terug te vragen. Je kunt de voucher prima gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn: het boeken van een nieuwe reis in 2021”.

Consument bezorgd voor teruggave

Er is een stuwmeer aan vouchers die inmiddels zijn uitgegeven door reisondernemingen, huisjesverhuurders, hotels en ook luchtvaartmaatschappijen. Maar, zoals een krant becijfert, van die ruim 3 miljard aan uitgegeven vouchers zijn het alléén de ANVR-Reisvouchers mét SGR-dekking die de consument beschermt. Dat geldt niet voor de vouchers die bijvoorbeeld airlines hebben uitgegeven.

“Ondanks onze verwoede pogingen hier aandacht voor te vragen, bestaat voor hen jammer genoeg nog steeds geen garantiefonds zoals wij dat in de wereld van pakketreizen wel kennen”, zegt Oostdam. “Naar onze inschatting is door ANVR-reisondernemingen voor circa € 600 miljoen aan SGR-gedekte vouchers uitgegeven. De rest van het bedrag gaat dus om vooral luchtvaartvouchers zonder dekking, waarbij de klant zijn geld gewoon kwijt is in geval van faillissement van de airline. En denk niet dat faillissementen van airlines niet voorkomen; de afgelopen jaren waren dat er zo’n 20. Het zou dus logischer en beter voor de klant zijn als de claimmaatschappijen zich eerst daar op zouden richten. De consument met een ANVR-Reisvoucher mét SGR-dekking hoeft zich geen zorgen te maken”.


» Laat een reactie achter


Rating: 4.75/5. From 4 votes.
Please wait...

4 reacties op “Met ANVR/SGR-Reisvoucher geen zorg voor consument”

  1. ruud zegt op

    Het lijkt mij dat je het liefst zo snel mogelijk je geld terug vraagt.
    Er zijn miljarden door de reiziger betaald, maar de klant wordt afgescheept met een tegoedbon.
    Waar is al dat geld gebleven en waar zijn de financiele reserves van de reisbureaus?
    Iemand heeft die miljarden in zijn zak zitten.

    Verder kun je, als je je geld terug hebt gekregen, dat altijd nog gebruiken voor een reis, daar heb je geen tegoedbon voor nodig.
    Maar ik vrees, dat volgend jaar het reizen nog steeds lastig zal zijn.

    Een jaar is een lange tijd.
    Een lange tijd om het betaalde geld af te romen met salarisverhogingen voor jezelf en vervolgens failliet te gaan.

  2. jhvd zegt op

    100% mee eens.
    Ik snap er nog steeds niets van.
    Ook zegt de regering, ze zijn verplicht het geld terug te geven binnen een ca. 6 tal weken.
    Is dat nou zo moeilijk het Bankrekening nummer waar het op binnen is gekomen weer gebruiken, zo is dat geld zeer snel terug gestort.
    Nee, nee wij hebben het te druk ????? waarmee dan.

    met vriendelijke groet,

  3. Jeanine zegt op

    Ik heb groot geluk gehad. Onze reis voor 5 november werd vorige maand gecanceld. Ik had de reis via KLM zelf geregeld. Binnen 3 dagen na terugvraag had ik mijn geld binnen. Een paar dagen later de stoelen teruggevraagd. Ook binnen 3 dagen terug. Ben waarschijnlijk een van de gelukkigen.

    • Arie 2 zegt op

      8 oktober bij KLM terug gevraagd. 13 oktober op mijn rekening. Ben er blij mee. Vertrouw het allemaal niet meer. Gaat nog lang duren en het geld zal snel op zijn. Krijg je straks misschien nog de helft als je geluk hebt.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website