Bijna 4 op de 10 Nederlanders heeft in de afgelopen 2 jaar te maken gehad met bankpas- of creditcardfraude, blijkt uit een enquête van de Geldgids van de Consumentenbond. Bij ruim een derde daarvan is er daadwerkelijk geld buitgemaakt of een poging daartoe geweest.

De bond adviseert consumenten om zich er niet meteen bij neer te leggen als een bank de schade niet vergoedt.

Enquête

Bij bijna 30% van de slachtoffers met schade vergoedde de bank die niet of slechts gedeeltelijk. Van degenen die om een schadevergoeding vroegen, is bijna 13% ronduit ontevreden over de schadeafhandeling. Dat laat een representatieve enquête van de Geldgids onder 1000 consumenten zien. Veel van hen kregen het gevoel dat de bank hen als schuldige behandelde in plaats van als slachtoffer. De schade bedroeg bij 9 op de 10 slachtoffers minder dan €1000. De meest voorkomende vormen van fraude zijn phishing (18%) en criminelen die proberen consumenten hun pinpas op te laten sturen (14%). In de Geldgids van juni 2016 staan de meest voorkomende criminele trucs en hoe je ze voorkomt.

Nalatig

Als een pinpas of creditcard wordt gestolen is het zaak om dit meteen bij de bank te melden en de pas te (laten) blokkeren. Bij creditcards hangt het van de aanbieder af óf er een eigen risico geldt, bij bankpassen is het maximaal €150. De bank vergoedt de rest als de rekeninghouder zich aan de uniforme veiligheidsregels heeft gehouden. Een op de 5 Nederlanders is niet op de hoogte van deze regels. Banken die weigeren schade uit te keren, moeten kunnen bewijzen dat de pashouder ‘grof nalatig’ is geweest.


» Laat een reactie achter


13 reacties op “Consumentenbond: Poging tot bankpas- of creditcardfraude bij 40% Nederlanders”

  1. Miek37 zegt op

    Er waren zo maar “out of the blue” ineens 2 bedragen van mijn Mastercard afgeschreven, 1 van 1000 en 1 van 500 euro vanaf een lokatie op Cyprus waar ik nog nooit van mn leven ben geweest. Ik ontdektr dit om 00:30 uur ‘s nachts maar besloot om ondanks het tijdstip toch meteen aan de bel te trekken.

    Ik kreeg ook meteen iemand ad lijn die zeer alert reageerde, ik zie het al mevrouw, u bent ca een half jaar terug in Thailand geweest? Ik bevestigde dat en kreeg meteen te horen dat ik me geen zorgen hoefde te maken! Nog diezelfde dag stond het bedrag er weer bijgeschreven en 3 dagen later lag mn nwe pas in de bus.

    Alle hulde dus voor Marstercard, de creditcard die ik bij de ING heb lopen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +6 (obv 6 stemmen)
  2. Joseph Jongen zegt op

    Probeer maar eens je geld van een Thaise bank terug te vorderen. Mij lukte dat niet nadat mijn bankpasje van de Bangkok Bank was geskimmed. Geld foetsie. ABN-AMRO was heel wat attenter bij misbruik van mijn credit card. Geld werd netjes teruggeboekt.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
    • Nicole zegt op

      Een familielid van mij heeft nochtans in Puhket haar geld terug gekregen. Weliswaar na een jaar, maar toch.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  3. Cornelis zegt op

    Ik werd midden vorig jaar gebeld door ING – iemand had een betaling gedaan met mijn creditcardgegevens (Mastercard). Het ging om een relatief klein bedrag, rond de 150 euro, maar de computersystemen van de bank zagen kennelijk een afwijking van mijn normale ‘patroon’ en een medewerker belde mij nog voor de afschrijving daadwerkelijk had plaatsgevonden om te checken of ik zelf die betaling had gedaan. Alle lof voor de bank!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
  4. Harrybr zegt op

    Ik werd ‘s avonds ca 23:30 opgebeld door VISA: er was met mijn pas geld opgenomen in Londen, en enkele duren daarna een poging in Roemenië. Moet je haast van vliegveld naar vliegveld gegaan zijn met een toestel tegen de geluidssnelheid aan. En dat was waardoor de laatste even geblokkeerd was. Ik kon direct verklaren nog steeds in NL te zijn, dus.. in Boekarest werd de politie op de zaak gezet. Heeft mij geen cent gekost. Applaus voor de goede werking van Visa.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  5. willem zegt op

    Ook ik heb alleen maar goede ervaringen met mijn ING mastercard. Pro actieve fraude detectie en als het een keer mis is gegaan doen ze niet moeilijke en is het geld zo weer terug. Ik reis heel veel en doe veel aankopen online. Dan is het risico toch wat groter. Maar zoals het nu gaat alleen maar lof voor de ING mastercard

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  6. Christina zegt op

    Ook goede ervaringen bij ING wilde met onze creditkaart een grote betaling doen. Deze werd geweigerd contact telefonisch met ING en na verificatie kon Ik alsnog de betaling doen. ze hadden uit voorzorg geblokkeerd goede zaak. Verder negeer Ik alle mails die zogenaamd om betaling vragen stuur Dit door na de bank en netjes een mail terug. Laatst nog een dreigmail van KPN die werd ook direct geblokkeerd dus let op allemaal. En na uitbetaling automaat voor geld alle toetsen warm maken Dan heeft infarood geen kans.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  7. janbeute zegt op

    Daarom vraag ik mij nu nog steeds af , hoe snel Thaise banken zijn met het terug betalen op je ATM pas na een fraude .
    Heb misschien nog een ouderwets denken .
    Daarom heb ik nooit veel kontanten in mijn huis hier in Thailand .
    Op mijn ATM card heb ik meestal op zijn hoogst wekelijks rond de 20000 THB staan .
    Als dit wekelijks weer daalt naar zegmaar 3000 Thb , dan boek ik weer van een van mijn andere , niet direkt gekoppelde rekeningen weer over naar mijn savings account met de ATM card ,
    Mochten ze mij ooit skimmen dan ligt de voorlopige schade hier ergens tussen .

    Jan Beute .

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  8. Henry zegt op

    Een paar jaar geleden was ik bij de river kwai,had daar heerlijk gegeten met mijn vrouw en nog wat familie leden.
    Betaalde met mijn credit card, geen vuiltje aan de lucht.
    Later toen we terug in Bangkok waren wilde ik nogmaals met mijn credit card betalen, dit ging niet????
    Waarom niet ik wist het niet, maar contant betaald.
    Toen ik weer in Nederland was lag er een brief in de bus van de Rabobank of ik aub contact wilde opnemen met hun.
    Dat maar gedaan, was ik toch al van plan want mijn credit card werkte niet meer in Thailand.
    Ze hadden mijn credit card geblokkeerd om de rede dat een paar minuten nadat ik de credit card in Thailand gebruikt had er iemand in Amerika ook probeerde mijn credit card te gebruiken dit vond de Rabobank erg verdacht.
    Ik zeg bij deze Rabobank bedankt.

    Henry

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  9. Leo Th. zegt op

    Met mijn pinpas van Kasikorn Bank wilde ik 4 jaar geleden op Phuket 10.000 Bath pinnen bij een ATM van de Bangkok Bank. Er kwam geen geld uit de automaat maar later bleek dat er wel 10.000 Bath van mijn rekening was afgeschreven. Telefonisch contact opgenomen met mijn Kasikorn Bank. Keurig in het Engels te woord gestaan, het zou uitgezocht worden en na precies één week was het geld teruggestort op mijn Thaise rekening. En ongeveer 1 jaar geleden waren er van mijn ING creditcard, die ik alleen in Thailand had gebruikt, ineens 10 betalingen afgeboekt wegens aankopen bij I-Tunes in Luxemburg. Totaal ongeveer € 400,=. Na contact met de ING werden ook deze bedragen terugbetaald. Vreemd vond ik het dat deze frauduleuze aankopen hadden plaatsgevonden toen ik allang weer in Nederland was en ook dat de fraude beperkt was gebleven tot € 400,=. Ik probeer betalingen met mijn creditcard in Thailand zo veel als mogelijk te beperken, in restaurants betaal ik nog uitsluitend contant, maar bijv. bij het inchecken in hotels ontkom je er niet aan om je creditcard te gebruiken.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  10. Michel Van Windekens zegt op

    Een week nadat ik van Thailand terug in Belgie was werd er van mijn credit card rekening geld afgehaald in Thailand.
    We waren een paar dagen eerder in Belgie naar een Thais restaurant gaan eten om de terugkeer in Belgenland te vieren.
    Wat bleek? We hadden het restaurant betaald met onze credit card, en…. de Thaise echtgenote van de uitbater was naar jaarlijkse gewoonte naar BKK gereisd en daar onze gegevens gebruikt om geld af te halen.
    Nadien hoorden we dat ze een gokverslaving had.
    Alles werd netjes terugbetaald door Master card.
    Voor alle duidelijkheid: DIT Thais restaurant bestaat niet meer in Brugge.

    Tweede voorval, maar lang geleden:
    Ik koop in Silom rd. in BKK enkele kunstvoorwerpen, en betaal met de vroegere “doordrukbetaling”, waarbij je je kaart moet geven en daarna moet tekenen. Het document wordt dan dan als met een strijkbeweging gevalideerd.
    De verkoper verwijderde zich achter een kartonnen muurtje in de winkel.
    Ik hoorde duidelijk dat hij 2 keer het toestel met een strijkbeweging gebruikte.
    Toen ik hem vertelde dat de exemplaren moesten worden teruggegeven of dat ik de tourist-police zou opbellen, gaf hij deze terug, en verontschuldigde zich met de verklaring dat hij het bedrag niet juist had ingevuld. OK , probleem was in alle rust opgelost, maar toch maar aandachtig zijn.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  11. Nicole zegt op

    Ook wij hebben geen slechte ervaringen met ING Mastercard. Zij hadden zelf de card geblokkeerd , nadat verdachte betalingen vanuit Amerika waren gedaan. Uieindelijk alles na 2 maanden teruggekregen.
    idd. beter is het om op een pinpasrekening niet te veel geld te zetten. Noch in europa, noch in thailand.
    Met een creditcard ligt dit anders natuurlijk.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  12. Nicole zegt op

    Wijzelf hebben ook op Bali 1 keertje problemen gehad.
    in een restaurant betaald. en 2 dagen later een hotelrekening van dezelfde eigenaar afgeboekt, offschoon we daar niet geslapen hadden. We konden zelfs bewijzen dat we een villa voor 3 maanden gehuurd hadden en geen enkel hotel op Bali geboekt hadden

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website