Lezersvraag: Welke formulieren zijn nodig voor een terugkeer naar België?

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags:
28 februari 2017

Beste lezers,

Graag wat informatie  in verband met een terugkeer naar België. Wij zijn gehuwd in België op 4 mei 2005 namelijk in Brugge. We zijn daar 3-jaar blijven wonen en mijn vrouw heeft daar al die tijd gewerkt en dan hebben we beslist naar Thailand te komen wonen en hebben ons laten uitschrijven.

Nu hebben we beslist terug naar België te verhuizen en ook te wonen. Op 2 maart moet ik naar de ambassade komen om alles in orde te maken. Kan iemand mij helpen en zeggen welke documenten ik juist nodig heb want op de ambassade zijn ze erg onduidelijk.

Wat ik nu verzameld heb is een huwelijks uittreksel, trouwboekje, inkomen, het adres waar we gaan wonen (is dat voldoende?) of heb ik nog meer documenten nodig. Ik vermeld er wel bij we zijn niet gehuwd in Thailand maar ogenblikkelijk in België .

Gelieve mij verder te helpen dank u bij voorbaat,

Gery


» Laat een reactie achter


6 reacties op “Lezersvraag: Welke formulieren zijn nodig voor een terugkeer naar België?”

  1. fernand zegt op

    vliegtuig nemen,in je huis gaan wonen of iets huren,en aangifte doen op stadhuis.Ambassade verwittigen dat je terug in Belgie woont eens je hier een adres hebt.Afhankelijk van je leeftijd kijken waar je je moet laten inschrijven,gepensioneerd niet natuurlijk.Is.Ziekenkas in orde maken hier.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  2. willy zegt op

    Belgen die terugkeren

    Als u bij een ambassade of consulaat ingeschreven was en u definitief naar België terugkeert, heeft u er alle belang bij uw vertrek vooraf aan hen te melden.

    In principe moet u zich binnen de acht werkdagen na uw aankomst in België aanmelden bij uw nieuwe gemeente. Na de vaststelling van uw hoofdverblijfplaats wordt u ingeschreven in het bevolkingsregister. Uw nieuwe gemeente zal dat meedelen aan de gemeente waar u vóór uw vertrek naar het buitenland uw hoofdverblijfplaats had. Als deze gemeente nog over uw administratief dossier beschikt, zal het dat overmaken aan uw nieuwe gemeente.

    Meteen na uw inschrijving start de procedure voor de afgifte van een nieuwe identiteitskaart.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  3. Maud Lebert zegt op

    Ik vind het een nogal eigenaardige vraag. De Ambassade moet weten wat in uw geval nodig is en als ze daar ‘onduidelijk’ over zijn, dan haak na of vraag naar iemand, die er meer vanaf weet, wat mij betreft zelfs de ambassadeur zelf! Daar is een ambassade per slot van rekening voor.Lezers van dit blog hebben eigen hun ervaringen gemaakt. Maar dat is individueel en bij het nakomen van de een of andere raad kunt u in de bedrouille komen.
    Succes!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  4. Jan zegt op

    Het belangrijkste item is. Heeft je vrouw de belgische nationaliteit. Zoniet, zal haar oude verblijfsvergunning verlopen zijn. Volgens mij moet je dan de volledige procedure voor de gezinshereniging doorlopen. Heef je vrouw de belgische nationaliteit zie ik geen enkel probleem. Jullie moeten gewoon op het vliegtuig stappen en aanmelden in de gemeente waar jullie gaan wonen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
  5. lung addie zegt op

    Beste Gery,
    het verbaast me dat ze jou op de Belgische ambassade niet de nodige inlichtingen kunnen geven. Het is nochtans een heel eenvoudige materie: terugkeren naar je eigen land.

    Voor jou is er geen enkel probleem: je gaat gewoon, als Belg, terug naar Belgie en je meldt dit wel op de ambassade waar ze jouw bestand zullen aanpassen als “niet meer in Thailand wonende”.
    In Belgie aangekomen ga je naar het gemeentehuis en laat je daar opnieuw inschrijven in het bevolkingsregister van je nieuwe woonplaats ( binnen de 8 dagen ). Na controle van de wijkagent, of je wel degelijk op dit nieuwe adres woont, zal je identiteitskaart aangepast of vernieuwd worden. Je verwittigt opnieuw alle diensten: ziekenfonds, belastingen….. zie dossier uitschrijven voor Belgen, maar dan in omgekeerde orde.

    Voor je echtgenote is het een ander paar mouwen, daar zal meer werk aan de winkel zijn, doch zou geen echt probleem mogen zijn.

    Ik ga van de veronderstelling uit dat zij vroeger ( 2005 ) over een “F kaart” beschikte. Deze is 5 jaar geldig en kan dan, na aanvraag, vervangen worden door een Belgische identiteitskaart. Deze zal ze NIET hebben daar jullie maar 3 jaar in Belgie samen verbleven en één der voorwaarden is : 5 jaar ononderbroken verblijf in Belgie wonen. 6 maanden, gemelde afwezigheid is wel toegestaan alsook enkele uitzonderlijke gevallen welke niet op jullie van toepassing zijn.
    Dus kort genomen: de F kaart is vervallen wegens geen 5 jaar in Belgie gewoond te hebben.

    Ook al zijn jullie gehuwd voor de Belgische wet, zij zal een nieuwe verblijfsvergunning ( visum ) nodig hebben voor Belgie want zij heeft niet de Belgische nationaliteit. Deze moet aangevraagd worden op de Belgische ambassade met volgende documenten en op basis van “gezinshereniging”. Deze procedure zal niet op zeer korte tijd klaar zijn daar alles naar de Dienst Vreemdelingen Zaken moet en jij zelf eerst in Belgie met alles opnieuw in orde zal moeten zijn.

    Nodige documenten:

    paspoort of identiteitskaart van het land van oorsprong (eventueel voorzien van een visum)
    indien van toepassing: werkgeversattest en/of arbeidskaart/beroepskaart
    pasfoto’s met witte achtergrond
    akten van Burgerlijke Stand (geboorte-, huwelijks- en/of echtscheidingsakte) – eventueel vertaald en voorzien van legalisatie of apostille

    Ook jij zal bepaalde documenten moeten voorleggen daar je garant zal moeten staan voor haar:

    identiteitsbewijs
    bewijs van woonst
    bewijs van inkomsten
    bewijs dat jullie in Thailand samenwoonden ( onderzoek naar schijnhuwelijk door DVZ )

    bron: FOD dienst DVZ

    Mijn persoonlijke raadgeving voor een eenvoudige en wettelijke afhandeling:

    ga eerst ALLEEN naar Belgie en breng daar in de eerste instantie alle administratieve zaken op orde: inschrijving, woonst …… kom dan, in geval van noodzaak, terug naar Thailand om je echtgenote bij te staan in de te volgen procedure en eenmaal dat allemaal in orde keer dan samen terug naar Belgie waar ze opnieuw een F kaart kan aanvragen en gans de vorige rimram opnieuw kan opstarten.

    succes, Lung addie.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  6. RK zegt op

    je moet de volledige procedure voor je vrouw doen om terug een visum lang verblijf te krijgen , dit kan een week tot maanden aanslepen . het maakt niets uit of je getrouwd bent of niet , ik hoop voor jouw dat het snel in orde is .

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website