Lezersvraag: Verhuizen in Thailand en bereikbaar zijn voor post?

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags: , ,
2 september 2016

Beste lezers,

Ik verhuis om diverse redenen vrij regelmatig in Thailand. Momenteel is mijn standplaats in Pattaya. Iedere keer moet ik aan diverse instanties mijn nieuwe adres opgeven met als resultaat dat ik op sommige adressen nooit post ontvang.

Ik test de nieuwe adressen ook zelf door ter plekke en vanuit NL brieven aan mijzelf te sturen. Ik word hier wel redelijk zwaarmoedig van. Mijn vraag aan jullie: accepteren SVB , belasting en pensioenfirma’s ook een postbus adres in Thailand?

Ik kan dat ook aan de diverse instanties zelf vragen. SVB geeft aan te zullen antwoorden op vragen binnen 3 weken. Wellicht zijn er mensen die al werken met postbusadressen en dan is mijn vraag, werkt het ? Accepteert ‘men’ dit of bijvoorbeeld alleen als correspondentieadres?

Alvast bedankt voor info.

Groet,

Piet


» Laat een reactie achter


15 reacties op “Lezersvraag: Verhuizen in Thailand en bereikbaar zijn voor post?”

  1. erik zegt op

    Ja! Maar dat is in Nederland ook geen enkel probleem. Het probleem ligt in Thailand.

    Woon je perifeer dan kan het gebeuren dat een postbeambte geen westers schrift leest, of onduidelijke cijfers niet wil nakijken in zijn administratie-op-naam, en dan in een postbusvakje legt dat er qua nummer wel een beetje op lijkt.

    De ontvanger van jouw post ziet dan iets staan dat ie niet begrijpt en heeft die dan het fatsoen het terug te brengen naar de post? Nou, ik wel, maar je zult ze de kost geven die jouw post dan in het ronde archief deponeren. En dan is het weg en je hebt geen enkel verhaal bij de belastingdienst van ‘post niet gehad en daardoor termijn verlopen’.

    Ik raad het je af.

    Voor SVB en belastingdienst en pensioen heb ik trouwens een correspondentie-adres in NL, en die scannen het in en emailen het. Perfect? Nee, ook niet, want die gaan ook wel eens zes weken met de camper weg. Perfect waterdicht krijg je het nooit.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  2. roja zegt op

    Ik zelf heb – vooral de laatste jaren – zeer slechte ervaringen met de post ; zowel van uit Thailand ( ik krijg al 3 jaar De Tegel van De Nederlandse niet meer , hoewel ik het daarvoor jaren heb gehad ; de secretaris begrijpt er ook niets van omdat men wel het magazine opstuurt ) . En van uit Nederland raakt ook regelmatig post zoek ; zeker als het niet aangetekend is . Ik woon in een klein plaatsje onder Kon Kean .

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  3. Somchai zegt op

    Ik weet niet of ‘n postbus acceptabel is.
    Zelfs indien mogelijk blijft het feit dat briefpost van en naar Thailand niet erg betrouwbaar is.

    Om dit op te lossen vraag ik instanties en bedrijven zoveel mogelijk electronisch te communiceren.
    Indien dat niet mogelijk is heb ik ‘n contact adres bij familie in Nederland.
    Urgente en belangrijke briefpost wordt door hen ingescand en vervolgens per email verstuurd.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  4. bob zegt op

    Ooit al eens aan mijn overheid gedacht? Heb je wel een pc/smartphone met internet nodig.Zelf krijg ik van de diverse instanties alles per email. Heb zelden post. Alleen van de SVB het levensbewijs.
    Zou zeker aanraden een vertrouwd correspondentie adres in Nederland te nemen. Al was het maar voor de zekerheid: scannen en mailen. In Pattaya is bij het Jomtien Complex Condotel een postbus service. Maar ook elk postkantoor levert die service.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • theoS zegt op

      Ik ben doodziek en doodmoe van het Thaise Postwezen. Om de haverklap moet ik naar het Postkantoor omdat er weer eens geen brief bezorgd of aangekomen is. Laatst weer met het SVB Levensbewijs, lag stof te verzamelen in het postkantoor en Inkomensverklaring nooit aangekomen bij mij. Na veel ruzie achtige mails, heen en weer, met de SVB hebben zij uiteindelijk de blanco formulieren per e-mail aan mij opgestuurd. Ook eerst pas na een officiele klacht van mij. Levens bewijs mijn pensioen fonds nooit gehad/aangekomen met het gevolg dat pensioen gestopt werdt. Idem dito met Belasting brieven uit Nederland. Waardeloze instelling die Thai Post. Beter postduiven gebruiken.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
  5. Harold zegt op

    Vroeger had ik ook problemen met de ontvangst van post.

    Heb mij eens verdiept in hoe dat zo’n beetje loopt. Post gaat van ene kantoor naar het andere en komt vaak niet op de juiste plaats aan wegens ontbreken van de juiste gegevens

    a. postcode (kan net anders zijn voor het district waar je woont ( bv pattaya 20160 of
    20150 )
    b. duidelijk vermelding van het Moo nummer
    c. duidelijk vermelding van district en subdristrict
    d. duidelijk vermelding nummer van straat en huis
    e. woonplaats
    f. land

    Als deze gegevens goed weer gegeven worden, dan gaat er weinig mis.
    Ook thailandse instanties gebruiken ,ondanks je goede opgave soms het verkeerde Moo nummer of postcode.

    SVB en PFZ gebruiken het juiste door mij opgegeven adres en heb ik bijna geen problem met ontvangen van de post, Nationale nederlanden kan het thaise adres niet verwerken, daar het te groot is. Toch gaat het met de vermelding van het moo nummer en subdistrict beter.

    De jongens die de post bezorgen hebben een honger loontje. Ik heb ze laten zien welke brieven uit Nederland belangrijk zijn.
    Daarnaast geef ik ze tegenwoordig een fooitje ,maximal 2x 100 bath per maand, als ze rekeningen of brieven bij mij bezorgen.

    Ik gelukkig, postboy gelukkig

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
    • theoS zegt op

      Ik woon 27 jaar op hetzelfde adres en nog komt de post, met de regelmaat van de klok, niet aan. De post gaat, van het vliegveld, eerst naar Bangkok waar deze gesorteerd wordt op provincie. Voor mij Chonburi Province postsortering Si Racha waar deze op postcode gesorteerd wordt Wat men in Nederland doet is, om af te korten, postcode voor de woonplaats zetten, wat verkeerd is. de sortering ziet geen postcode want deze moet voor Chonburi Province staan. Of men doet postcode en Chonburi, wat ook verkeerd is, daar Chonburi de stad is en deze heeft niet mijn postcode. Dus weg brieven! Ene grote rotzooi.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  6. Toon Siam zegt op

    Door de vergaande automatisering in Nederland, zijn de velden die ingevuld moeten worden in het adressen bestand ontoereikend , daar begint het probleem, een door elkaar gehutseld adres komt nooit aan hier in Thailand, en handmatig invullen willen ze eigenlijk niet.
    U moet ze wijzen op de zorgplicht die ze hebben, bij de Nederlandse Bank in Amsterdam kunt u een klacht indienen, zie website.
    Zelf moet u er alles aan doen om u gewijzigd adres op te sturen, dat kan vanuit Thailand heel eenvoudig per “Registered Mail” dit kunt u via de Thaise-post website volgen Track & Tracé systeem, kosten zijn per brief ca 80 Bath, na 7 werkdagen is de brief in Nederland op het adres.
    Uw verblijf adres mag anders zijn dan uw postadres, beiden moeten wel bekend zijn bij belasting, pensioen, bank, enz

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  7. Douwe zegt op

    Al ruim 20 jaren heb ik een postbus in Pattaya. Totnogtoe heb ik geen enkel probleem gehad met de bezorging van o.m. pensioenfonds, SVB, overheid, etc.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Piet zegt op

      Douwe bij welke instantie of postkantoor heb je deze postbus ??
      Alvast bedankt
      Piet

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Henk Wag zegt op

      Idem dito ! Heb 13 jaar een postbus bij het postkantoor in Soi Praisani (kosten 500 bath per jaar) en tot op heden nooit een probleem gehad met de ontvangst van post, ook van de hierboven genoemde instanties en mijn bank !

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  8. Frank zegt op

    Goedendag, volgens mij is alles tegenwoordig digitaal te verkrijgen en dus voor u digitaal uit te lezen op internet of mobiel. Ik krijg nergens meer post van want meeste instanties willen juist zelf alles digitaal verzenden. Banken/verzekeringen etc. Informeer eens bij de instanties waar u nog post van krijgt wat de mogelijkheden zijn.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
    • theoS zegt op

      SVB weigert post digitaal te verzenden. Banken weigeren ook. Alles moet, volgens hun, per snail mail omdat dit, weer volgens hun, veiliger is. Sturen het zelfs niet digitaal naar brievenbus Mijn Overheid.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  9. ju zegt op

    Je telefoonnummer vermelden bij de adresgegevens, met een beetje mazzel bellen ze je …

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  10. Marcel zegt op

    Zou het niet gewoon mogelijk zijn dat sommige Thaise bostbodes – zeker op het platte land – geen Engels / Nederlands kunnen lezen maar ALLEEN Thais. Wat doe je dus met de post wat je niet kunt lezen, inderdaad, die gooi je netjes in the blauwe vuilnisbakken die overal staan. Verder ook begrepen dat sommige mensen die veraf wonen niet bezorgt krigen gewoon omdat het te ver weg is voor de postbode. Toen ik nog in HH woonde ging ik zelf een keer per maand naar het postkantoor, gaf hun mij adres in Thai en Engels en kreeg dan dan mijn ‘postpakketje’ gewoon mee, geen probleem. Bestel online, krijg mijn post uit Nederland, nooit een probleem gehad….

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website