Thailand lezersvraag: Advies over het kopen van een pick-up

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags: ,
9 augustus 2021

Beste lezers,

Graag zou ik van de lezers en kenners, wat advies willen hebben over het aankopen van een pick-up. De afgelopen dagen heb ik meerdere showrooms bezocht van onder andere Ford, MG, Isuzu en Mitsubishi in de hoop een mooie (nieuwe) pick-up te kunnen vinden. Ook ben ik bij een aantal showrooms voor gebruikte pick-up’s geweest, echter is er voor mij nog veel onduidelijk op dat gebied.

  • Is het betrouwbaar om een gebruikte pick-up(max 4 jaar oud) te kopen?
  • Bestaat er zoiets als NAP, APK of RDW in Thailand waardoor het onderhoud en de huidige staat, ergens te verifiëren zijn?

Bij een nieuwe auto pick-up lees ik vaak dat er een gratis verzekering bij geleverd wordt. Zijn er naast een verzekering en de jaarlijkse belasting-sticker nog meer maandelijkse of jaarlijkse kosten?

Zoals jullie kunnen lezen is er voor mij nog veel onbekend en graag zou ik dan ook bruikbaar advies willen ontvangen.

Groet,

Founding_Father

Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.

29 reacties op “Thailand lezersvraag: Advies over het kopen van een pick-up”

  1. Patrick zegt op

    Beste ‘Father”

    Reeds 20 jaar rijd en bezit ik een auto in het land van de lach.
    Diverse auto’s gehad van Honda tot Isuzu en nog 2 merken er tussen in.
    ‘Gebruikt’ heb ik geen ervaring mee, maar het heeft risico’s in het byzonder in Thailand, zoals terug gedraaide km tellers en wat dies meer zei.
    Bij aankoop van een nieuwe auto krijg je in het algemeen geen korting (is mij nog nooit gelukt) maar wel veel toevoegingen zoals First Class insurance, in mijn geval, het tectileren van de onderkant, autocover, dashcam camera, en nog wat kleine dingen, dit was van toepassing bij mijn laatst gekochte Isuzu.
    Qua qualiteit heb ik zo m’n twijfels over Isuzu, in tegenstelling tot Toyota die ik als voorlaatst merk, meer dan 10 jaar in het bezit heb gehad met meer dan 130.000 km op teller zonder ook maar 1 probleem te hebben gehad. (Diesel altijd diesel, op Honda na)
    Natuurlijk wel op tijd z’n beurten gegeven die bij Toyota niet duur zijn, ook weer i.t.t. Isuzu.
    Daarvoor een Ford gehad maar slechte ervaring hiermee betreft onderhoud bij 3 verschillend dealers en hoge prijs in parts.
    Honda is ook prima, perfecte afwerking maar zover ik weet geen pick-up meer.

    Dit zijn mijn ervaringen waarbij ik moet vermelden dat indien ik ooit weer een auto zou kopen, wat vermoedelijke vanwege m’n leeftijd niet meer van toepassing is, toch weer een Toyota zou zijn.
    Neen, er is geen apk o.i.d. in Thailand, enkel na 7 jaar oud moet de auto jaarlijks gekeurd worden maar is een wassen neus.

    En neen, er zijn geen andere kosten dan de jaarlijkse belasting die i.t.t. nederland, een schijntje zijn.
    Veel succes met de aankoop van uw auto.

  2. Eddy zegt op

    Beste @Founding_Father,

    Je moet veel geduld hebben als je in Thailand een goede gebruikte auto wilt kopen tegen een goede prijs. Ik heb al twee keer ervaring hiermee. Elke keer met wat leergeld. Recentelijk nog een paar maanden geleden.

    Er is geen centrale instantie waar onderhoud- of ongevalgegevens wordt bijgehouden.
    Er bestaat wel een jaarlijkse APK keuring.

    Mijn plan van aanpak voor de aankoop van een tweedehandse auto ging alsvolgt:

    1) vraag de verkoper of er een serviceboek is en of ze kopietjes willen maken met de stempels en waar hij/zij de verzekeringen heeft lopen

    2) vraag een kopie van het blauwe boekje om te zien hoeveel vorige eigenaren de auto heeft

    3) als je nav 1 en 2 vertrouwen hebt, neem een kijkje.

    4) Neem een goede monteur mee of iemand die kennis heeft van auto’s of pickups. De welbekende checks zoals aanrijdingschade, waterschade, olielekkage en vermenging van olie/koelvloeistof ed. Mocht je die persoon niet vinden, vraag de verkoper of het ok is de auto door een merkgarage te laten checken. Bij mijn Mazda kostte het niet meer dan 1200 baht en duurde meer dan 4 uur

    5) check na bij de garages waar de auto een beurt heeft gekregen. Doe het zelfde met de verzekeraars welke soorten schade de auto heeft gehad. Deze informatie is niet volledig, want het kan zijn dat de auto buiten de garages of verzekeraar is gerepareerd, maar je kan in ieder geval checken of de stempels kloppen.

    6) na afloop trek je conclusies of je door wilt gaan met onderhandelen of weg wilt lopen

    De meeste verkopers of handelaren [van ‘rot tent’ zaken ] zullen zeggen dat ze geen serviceboek hebben. Althans dat was mijn ervaring. Wees achterdochtig met auto’s met een relatief lage km stand en een goede prijs. Het kan een schade-auto zijn geweest. Een vraag of de auto gecontroleerd mag worden door de merkgarage zal door de verkoper dan meestal met nee worden beantwoord.

    Succes met je zoektocht!
    Eddy

  3. Frans zegt op

    In aanvulling wat hierboven vermeld is:
    Ik heb alleen ervaring bij de aanschaf van een nieuwe pick up, Nissan Navara diesel.

    Elk stuk techniek zal tzt onderhoud/vernieuwing nodig hebben. Bij een auto is het belangrijk dat je een goede dealer met goede werkplaats hebt.
    Controleer dit op voorhand en kijk of er iemand werkt die(wat) Engels spreekt zodat je het probleem of je wensen kunt duidelijk maken.

    De meeste First Class verzekeringen hebben een soort Wegenwacht clausule. Of in ieder geval een telefoonnummer dat je kunt bellen bij pech.

    Veel rijplezier.

  4. Lunghan zegt op

    Even ter aanvulling;
    wat betreft het controleren of een gebruikt voertuig schade heeft gehad, je kan dat controleren aan de hand van de first class ensurence, de noclaim zit hier namelijk op de auto, en niet op de verzekeringsnemer.
    Volgens mij kan Mattieu van AA kantoor Hua Hin dit wel voor je uitzoeken of toelichten.

    • janbeute zegt op

      En als de auto al na een jaar of twee uit de firstclass insurance is, hoe kontroleer je het dan???

      Jan Beute.

  5. pieter zegt op

    Prima ervaringen met toyota pickup; koop zeker een automaat want die raak je makkelijker kwijt later
    2e hands kan wel goed zijn, probeer maar beter van farang te kopen en kijk ook dan zeker naar ondehoudsboekje!
    Succes !

  6. Herbert zegt op

    Toyota gaan cilinders rammelen 2.8 liter opgepepte motor
    Ford 2.0 liter motor dubbele turbo moet veel te hard werken
    Mazda en izuzu dezelfde 3.0 motor en normale pk verhouding motor doet zeer goed zijn werk
    Heb zelf 20.000 korting gekregen en de standaard extra’s heb wel de Izusu 4×4 met difflock.
    En als je je vrouw meeneemt dan kan die nog 2000 thb eraf krijgen omdat zij je aangeraden heeft om auto te kopen.
    3 jaar garantie of 100.000 km
    Wegenbelasting en verzekering eerste jaar gratis
    2de jaar wegenbelasting ongeveer 6500 en loopt met de jaren terug

    • janbeute zegt op

      Geloof me ik heb mijn hele leven aan alles gewerkt wat op benzine en diesel loopt, gewerkt van autoos tot aan big trucks en zelfs aan Leopard 1 tanks, maar ik heb nog nooit cilinders horen rammelen.
      Maar je bent nooit te oud om wat te leren, hoe kan een cilinder rammelen.
      Er zijn namelijk natte en droge cilinder VOERINGEN, en wat dat betekent kun je vinden in de boeken over auto techniek.
      En wat is een te hard werkende turbo nou weer, als de motor eenmaal op toeren is werkt de turbo maar minimaal het meeste van de uitlaatgassen gaat dan door de wastegate.
      En wat een wastegate is kun je ook vinden in het boek over auto techniek.

      Jan Beute.

      • Lung addie zegt op

        Beste Ja,
        voor sommige mensen is alles het zelfde: de kleppen ‘horen tikken’ noemen ze dan de ‘cylinders die rammelen’; Indien je echt de cylinders zou horen rammelen dan zou je de motor kunnen weggooien. Het is net als voor sommige mensen: douane en grenscontrole, visum en jaarverlenging….. allemaal het zelfde…..

  7. Liam zegt op

    Beste Founding father,
    Bovenstaand al aardig wat tips. Ik zou graag allen mijn eigen ervaring toevoegen nl ik heb in nagenoeg alle beschikbare modellen/merken wel gereden en de laatste was van Ford. Wat ik eigenlijk helemaal niet verwachtte was, dat die Ford de fijnste en meest comfortabel is om in te rijden. Qua prijs verschillen deze autotypes niet veel van elkaar.
    Succes met welke keuze dan ook.

  8. Ed zegt op

    Ik rijd al 5 jaar een Nissan Navara Dubble Cap 2,5 ltr Diesel automaat full options. Ik heb deze pick up nieuw gekocht en inmiddels 110 000 km schadevrij gereden zonder problemen. Wel alle onderhoud laten doen en de service bij Nissan in Uthai Thani is geweldig en beslist niet duur. Het is een beren sterke auto met zijn 190 pk. en rijdt als een personen auto.
    Ik zou beslist geen ander merk willen en raad je aan ook bij Nissan eens je licht op te steken.

    succes met je zoektocht.

  9. Henk zegt op

    Mijn advies: koop niet 2de hands! Veel te duur. Ik heb heel goede ervaringen met Toyota. En ook met korting. Ik woon in de Isaan, en kreeg nergens meer dan 20.000 baht korting. Totdat ik een tip kreeg van een kennis van mijn vrouw. Het was wel in Bangkok, 750 km bij ons vandaan. Uiteindelijk 100.000 baht korting gekregen. Wel op een Toyota Fortuner van 1.7 miljoen. Beurten zijn niet duur. Dus veel shoppen! In deze Corona tijd willen ze graag verkopen!

  10. Sietse zegt op

    Sluit me aan bij de rest aan wat betref 2e handsauto’s .rijdt nu 6 jaar een Mitsubishi Triton plus 2×4 4 deurs automatisch met alles er op en aan was toen 800.000 met een first class gratis verzekering .heb alleen maar positieve ervaring met de garage en de jonge dame wist echt alles te vertellen in haar gebroken Engels.
    De bekleding was imitate leer en wilde graag stof,dit was extra met bijbetaling van 15.000 bath geen probleem. Wat schets mijn verbazing, er stond er nog 1 bij een ander filiaal dus ik hoefde niets bij te betalen.
    Eerlijkheid duurt het langst. Ook de survive daarna was geweldig tot aan gratis lunch omdat het wat langer duurde. Volgende auto zeker weer een Mitsubishi. Andere garages geweest maar had meer vertrouwen in deze en dat bleek wel

  11. peter zegt op

    Ok wel fijn om te weten, de wegenbelasting, deze loopt op naar gelang de cilinder inhoud.
    Wil je perse een 3 ltr diesel of kan een 1.8 ltr volstaan?
    Heb me wel eens voor gedaan als potentiële koper, Nissan Navarra, imposant hoor zon bak.
    Geen korting, maar kon de de achterbak laten bekleden in plastic. Kreeg ik dan bij.
    Een 2e hands site verkoop ​https://www.one2car.com/en
    Kan je wat ideeën opdoen.
    daar kwam ik dan 2e hands Navarra’s tegen, vrij nieuw! en scheelde met een nieuwe 300000 baht.
    Daar kun je aardig voor tanken. Niet zo populair dan? Weer in beslag genomen, wegens geen betaling?
    Hou wel in de gaten dat niet alles correct kan zijn weer gegeven. Dan staat er 0-5k kilometers, dat is 5000, maar dan showt een foto weer anders en is het 50000 km. Je moet zoeken naar een waarheid.
    Maar gewoon browsen kan geen kwaad.

    Echter blijf altijd wel kritisch en zoals eerder genoemd, neem een autokenner mee en ook zoals gezegd laat een keuring uitvoeren dan door dealer op eigen kosten, bij keuze van je 2e hands wagen.
    Echter het is net zo hetzelfde in Nederland, je kan de verkoper niet op zijn puppy ogen geloven.

    Er is nooit wat te zeggen over een wagen, je moet toch echt geluk hebben.
    Hoewel ik mijn wagen ooit nieuw gekocht had, kreeg ik op een gegeven moment clignoteur problemen.
    De dealer monteur was verbaasd, want eigenlijk ging dit levenslang mee. Tja , heb k weer.
    Moest er even gepuzzeld worden, hoe het te vervangen. “t is ze gelukt.

  12. theo zegt op

    als je nog een maand kunt wachten dan is mijn toyota vico tekoop 4 deurs 3 liter,alles er op en er aan,automaat das cam achteruit camera zilver grjis,top, up koffer deksel, automaat,225000 km pracht auto,en vertrouwelijk ik woon in buriram en in pattaya. nieuwe acu 4 neuwe banden 08 92522821.

  13. janbeute zegt op

    Mijn advies mede ook als oud echte APK keurmeester in de lage landen voor de aankoop van auto en pickup.
    Koop als je geen kennis van zaken hebt aangaande auto techniek en alles wat daar mee samenhangt,in Thailand NOOIT een tweedehands.
    Toyota is het meest gewaardeerde pickup merk in Thailand, minste problemen mee en hoogste inruilwaarde.
    Op nummer twee staat de Isuzu D max.
    Mitschubishi en Nissan zijn ook goed maar liggen aanmerkelijk slechter in de markt vooral Nissan.
    Ford Ranger lijkt stoer maar heeft de meeste problemen en de dealer organisatie is bijlange na niet wat het wezen moet.
    En MG is Chinees gemaakt in Thailand en heeft de slechste inruil waarde.
    Honda maakt geen pickups die te koop zijn alhier.
    En dan heb je ook nog een merk uit India, waarvan ik op dit moment niet eens op de naam kan komen, nooit aanbeginnen, oh ja TATA .
    En Janneman zelf rijdt nu al weer 16 jaar probleemloos rond in een toen ooit eens gekochte tweede hands Mits Strada, maar kwam er na enkele jaren ook achter na een kleine lak schade dat ook deze pickup al een plaatwerk verleden achter zich had.
    Want de Thais zijn meesters in het camoufleren van schade.

    Jan Beute.

    • janbeute zegt op

      Ik wil hier even nog iets aan toevoegen en dat is wat de kwaliteit en betrouwbarheid van de diesel motoren aangaat is de Isuzu nummer een en Toyota nummer twee.
      Aangaande de sterkte van het het chasis is de Mazda en Ford het sterkste daar deze beschikken over langsliggers die uit een stuk zijn gemaakt.

      Jan Beute.

      • HenryN zegt op

        Dat de diesels van Toyota en isuzu betrouwbaar zijn betwijfel ik niet. Echter mijn Mitsubishi Triton 3.2ltr diesel heeft 15 jaar en 300000 km gereden zonder problemen. Normaal onderhoud, accu’s vervangen en banden vervangen, V snaren vervangen en olie vervangen ook voor transmissie, 2 stuurkogels vervangen en Km teller vervangen ( dat kon je vroeger nog wel eens zelf doen maar tegenwoordig is dat ook een elektronisch onderdeel) Na 15 jaar nog B 180.000 inruil waarde verkregen. (Nieuw waarde in 2005 Ong €19000 en inruil 2020 €5000)
        Heb nog even gekeken naar MG, zag er mooi uit maar heb toch voor een nieuwe Mitsu Triton 2.4 ltr diesel double cab gekozen
        en heb daar uiteindelijk B.700.000 voor betaald (nieuw waarde B.938000)
        Ook nog gekeken naar de Xpander maar de manager of Mitsubishi zei mij dat terug gaan van 3.2. ltr
        naar 1.5 ltr moeilijk aan te wennen zou zijn.
        IK ben uiterst tevreden met mijn auto.

  14. Joost.M zegt op

    Toen ik in Thailand een auto wilde kopen wilde ik eerst een gebruikte zoeken. Erg duur. Toen gekeken op internet welke de beste was volgens euro normen . Daarbij Kwam de toyota hilux als beste uit de bus. Nieuwe gekocht 1.5 cabin De goedkoopste uitvoering zonder alu velgen. Ik heb hem nu 13 jaar en nog nooit wat gehad. Kan nog wel 10 jaar mee. Alleen nieuwe accu en banden.

  15. Jan si thep zegt op

    Ik heb 6 jaar geleden een mitsubishi tritron nieuw bij de dealer gekocht. Dit was in januari en was een actie om modellen van het vorige jaar te verkopen.
    Kreeg er wat extra’s bij. Verhoogd, beklede achterbak. first class verzekering voor een jaar zit er altijd bij.
    Als je deze first class aanhoudt kost dat 16-18 k.
    Ik heb dus niet bewust gekozen voor merk en model meer omdat de familie er mee kwam.
    Voor 2e hands bieden sommige dealers ook een merk programma aan. Mitsubishi bv de Diamond selectie cars als ik het goed heb.

    Ik zou nu niet meer voor een pick up kiezen. Meer een sedan. De wegen zijn toch wel redelijk en prijs hetzelfde of goedkoper.

  16. Sjaak zegt op

    Nooit een gebruikte auto kopen. Wij worden regelmatig ingehaald door een auto met rode kentekenplaten, dit zijn auto’s welke nog niet veel km hebben gereden. De deze auto’s worden niet netjes ingereden, maar als raceauto gebruikt en heeft later veel motor problemen.

    • chris zegt op

      Ik had zo’mn auto met ene rood kenteken want dat krijg je als ene nieuwe auto koopt.
      Na een bepalde periode, krijg je een gewone kentekenplaat.
      En ik rij heel netjes, en zie ook andere niewue auto’s opde weg in Bangkok die heel netjes rijden.

      Mijn ervaring is dat het vooral de pick-ups zijn en de luxe auto’s die als race-auto worden gebruikt: oud en nieuw….

    • Henk zegt op

      Volgens mij is dat niet juist, met alle respect. Het zijn nieuwe auto’s waarvan de kentekenplaten besteld zijn. Zelf twee maal met dergelijke rode kentekenplaten gereden na aankoop nieuwe auto. Binnen twee maanden zijn de witte kentekenplaten er. Je moet een administratie bijhouden van de ritten die je maakt met de rode kentekenplaten. Dat is het volgens mij.

      • chris zegt op

        En je mag met zo’n auto met rode kentekenplaat niet buiten je eigen regio komen.

    • RonnyLatYa zegt op

      Elke auto heeft toch ooit zo een rode nummerplaat gehad als hij nieuw was.
      Het is enkel het rijgedrag van de bestuurder dat hier verantwoordelijk voor is.
      Als die wegpiraten hun definitieve nummerplaat krijgen blijven het nog steeds dezelfde idioten die er mee rijden. Alleen nu met een gewone nummerplaat.

      • RonnyLatYa zegt op

        Ter info

        Trade plates
        ……
        Trade plates carry a significant number of restrictions. Drivers with red plates must seek permission from authorities if they want to use the vehicle at night. Cars with red plates cannot be driven out of the province where the vehicle was registered at purchase. Drivers must ask for permission each time they want to travel outside the specified area. Documents must be in order, with the destination and the dates of travel. Red-plated cars are not allowed to use expressways. Drivers of cars with red plates must have all car-related documents, a proper driving licence, and ID card ready for checks at all times. Police officers are authorized to stop any car with a red plate to examine the car and the driver’s documents even if no traffic offence has occurred.
        ……
        https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_registration_plates_of_Thailand

        • HenryN zegt op

          Ja die restricties had ik ook van gehoord maar 15 jaar geleden ben ik zonder problemen met mijn rode nummerbord naar Chiang Saen geweest en laatst in oktober 2020 wederom met mijn nieuwe auto en rode nummerbord naar Nong Khai. 0,0 problemen gehad en ook over de expressway gereden. Overigens met onder de nummerplaat dikke witte letters: Pranburi – Huahin.
          DE soep wordt niet zo heet gegeten!!!

          • RonnyLatYa zegt op

            Ik geef het maar mee ter info.

            Er nooit een probleem, niet als je door rood rijdt, niet met dronken rijden, niet zonder verzekering rijden, niet ….. noem maar op

            Problemen beginnen pas als er een ongeluk gebeurt …. meestal is DE soep dan gloeiend heet.

            Maar je doet maar, het zal me een zorg zijn….. of je moet tegen mijn wagen rijden natuurlijk.

  17. janbeute zegt op

    Ik wil hierbij nog even een kleine tip geven wil je toch voor tweedehands gaan, dat is namelijk dat er grotere Toyota dealers zijn die meedoen aan het Toyota SURE project.
    Hierbij krijg je 3 maanden garantie op het voertuig en 2 weken omruil mogelijkheid, mocht het voertuig toch niet bevallen.
    Tevens vind je op het internet op de Toyota Sure website alle aangesloten dealers en wat ze op het moment aan voorraad hebben staan.

    Jan Beute.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website