Beste lezers,

Als ik in Tesco, HomePro of BigC loop dan zie ik vaak personeel dat zich stierlijk verveelt. Sommigen hangen van ellende aan een stelling. Ik heb ze zien slapen met het hoofd op een bureau of uren op een telefoontje bezig. Dan kan er toch maar 1 conclusie zijn? Teveel personeel. Gooi de helft er uit en personeel wat overblijft heeft het wel druk.

Of is in Thailand soms een wet of een soort morele verplichting om teveel personeel aan te nemen? Wie weet dat?

Groet,

Boris

Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.


» Laat een reactie achter


Rating: 3.67/5. From 6 votes.
Please wait...

25 reacties op “Teveel personeel in warenhuizen dat zich dood verveelt in Thailand, waarom?”

  1. Sjefke zegt op

    Daar heb ik mij in Japan ook vaak over verbaasd, daar zie je gerust 8 medewerkers achter een balie staan, heel opmerkelijk. Waar in Nederland vaak een compleet filiaal van Aldi gerund wordt door 2 of 3 medewerkers, is het daar totaal andersom. Ze werken vaak wel meer uren als wij dat hier doen, maar van werkdruk is echt geen sprake…

  2. Johnny BG zegt op

    Vanwege het ontbreken van perspectief zijn vele werknemers bij dat soort bedrijven die in een loonschaal van 12000-15000 zitten niet de meest honkvasten. Dan zou je er wel een zooitje uit kunnen gooien maar dan moet een ander harder werken en de werkgever zal niet snel het loon verhogen naar 20000. Dus degene die harder werkt gaat ook weer weg. Zolang het onderwijs niet al te best is blijft de betreffende groep de vragende partij maar je kan het ook positief zien. Indien nodig zijn er altijd handjes aanwezig en zou het service niveau door degene die niet slapen ook in orde moeten zijn. Het is natuurlijk ook fijn dat iedereen een salaris ontvangt waardoor het land ook in evenwicht blijft. Dit soort bedrijven hebben ook nl. ook belang bij stabiliteit.

  3. Yvon zegt op

    Dit verbaasde mij ook bij de benzinepompen. Mijn broer, die destijds in Chiangmai woonde, stelde ik de vraag waarom zijn er zoveel mensen. En zijn antwoord was, hier hebben ze dan werk en verdienen ze nog wat, in Nederland krijg je ww en doen ze niks. En ik moest hem gelijk geven…

  4. John Chiang Rai zegt op

    Je krijgt bij Home Pro,Tesco,BigC en andere grote warenhuizen ook de indruk dat soms personeel alleen gebonden is aan een bepaald merk.
    Zodat ik er vanuit ga, dat ze niet bij het warenhuis op de loonlijst staan,maar bij het bepaalde merk waarvoor ze toestandig zijn.
    Aan de andere kant kun je de overmatige bezetting van personeel ook niet vergelijken met de situatie die wij uit Europa kennen.
    De veel hogere lonen en de verbonden sociale zekerheden en kosten die wij in Europa kennen,zijn voor werknemers en werkgevers in Thailand een utopie.
    Aldi,Lidl en Co hadden als ze in Europa daglonen van ca 500 Baht hoefden te betalen,het dubbele aan personeel en vrije kassa’s.
    Mensen die service en prijzen in Thailand vergelijken met Europa,en hier niet zelden mee opscheppen, vergeten dat dit alleen mogelijk is met erg magere loontjes,en vaak ontbrekende echte sociale zekerheden.
    Hadden hun voor een dergelijk loontje in hun thuisland gewerkt,hadden ze Thailand en veel andere landen nooit gezien.555

    • Rob V. zegt op

      Inderdaad John, ik weet niet beter dan in sommige winkels het personeel namens een bepaald merk werkt, elders is het personeel wel in dienst, en vaak speelt er provisie. Bij de verkoop van een product vangt de verkoper dan iets bovenop het karige loontje. Het minimumloon is immers niet veel hoger dan, zeg, 350thb (afhankelijk van de regio). Daarnaast zijn er weinig arbeidsrechten, dus als werkgever kun je vrij makkelijk van je personeel af. Werkgevers zijn niet op hun achterhoofd gevallen dus iemand lange uren laten werken voor een habbekrats is onder de streep het meest gunstig. Ook als het personeel vaak stil valt. Met groot verloop is het ook te verklaren waarom je meer dan het minimum aantal personeelsleden in dienst hebt.. stapt er iemand die plots oog of onstla je zelf van vandaag om morgen iemand dan zijn er nog genoeg helpende handjes over.

      Dit is tenminste de indruk die ik heb gekregen. Maar hoe het precies zit? Wie weet leer ik de taal nog eens voldoende om met het personeel en management een praatje te maken.

      • Johnny BG zegt op

        Beste Rob,
        Is het een dooddoener om te zeggen dat in eerste instantie de werknemer een keuze maakt om bij iemand in dienst te gaan tegen bepaalde voorwaarden? In Thailand verplicht niemand je te werken en zijn de arbeidsomstandigheden toch goed geregeld in de “labor law”
        https://thailawyers.com/thai-laws/thai-labor-law/
        Deze wet kent minimum voorwaarden en er zijn meer dan genoeg bedrijven die gewoon een 5 daagse werkweek hebben van 8 uur per dag met meer dan minimumloon en meer vrije dagen dan voorgeschreven. De keuze om een slechte werkvoorwaarden aan te bieden ligt bij een werkgever en aan de werknemer de eer aan zichzelf te houden en niet te kiezen voor zo’n werkgever.
        Als men zo graag in dienst wilt treden dan is dat een eigen keuze en als het bedrijfsleven niet lukt dan is een goede optie om ambtenaar te worden.

        • John Chiang Rai zegt op

          Beste JohnnyBG, Welke vrije keuze heeft een werknemer dan,die meestal een slechte opleiding genoten heeft, en financieel toch nog iets bijdragen moet aan de leefkosten van zichzelf en zijn familie?
          Erg veel van de medewerkers waar dit artikel over gaat hebben hoogstens net iets meer gehad dan een lagere school opleiding,waarvan de kwaliteit vaak ook nog belabberd was.
          De beroepskeuze die voor hun openstaat,is qua betaling haast te vergelijken met een keuze tussen de pest en cholera.
          Die z.g.n eigen keuze in dit soort bedrijfsleven zo jij het noemt,omdat je volgens jou ook kiezen kunt voor een goede optie als ambtenaar,is natuurlijk nog verder weg van de realiteit.
          Het is jou gegund dat het jou een stuk beter gaat, omdat je toevallig in jou thuisland hiervoor alle mogelijkheden gehad hebt,maar een betere kijk op de Thaise samenleving zou je niet misstaan.
          Jou betoog heeft nu iets van een expat,die toevallig uit een land komt waar veel betere mogelijkheden waren,terwijl je nu alle Thaise misstanden waarvan je overigens zelf goed profit van hebt, probeert te verdedigen met de woorden,dat iedere minimumloner in Thailand zijn eigen keuze maken kan.
          Hadden wij die zelfde,goed geregelde,, Labor Law”,zo jij deze noemt in Nederland gehad,dan hadden de meesten van ons Thailand nooit gezien.

          • Johnny BG zegt op

            Beste John,
            Bij de genoemde bedrijven is de minimum opleidingseis afgeronde middelbare school met een salaris minimaal 20% hoger dan het minimum salaris en komt men automatisch in het sociale zekerheidssysteem. Naast ziektekosten zijn er diverse vergoedingen beschikbaar evenals een ontslagvergoeding die bv. na 5 jaar dienst 8 maanden bedraagt. Thailand is Nederland niet dus moet er ook anders tegen aangekeken worden. De mensen bij dit soort bedrijven hebben een keuze. Ze hebben zelfs de luxe om wat rond te hangen terwijl mensen met minder geluk het een stuk lastiger hebben in het dagelijkse leven maar dat zal hun worst wezen zolang hen het niet zelf overkomt.
            Tot slot is het altijd makkelijk te veronderstellen dat iemand in het thuisland alle mogelijkheden heeft gehad maar de werkelijkheid is anders en weet dat vechten voor vooruitgang vanuit jezelf moet komen. Een bepaalde generatie heeft het in de schoot geworpen gekregen en heeft daardoor makkelijk praten……

        • Rob V. zegt op

          Beste Johnny, eigenlijk heeft John alles al gezegd. Kan daar hoogstens aan toevoegen dat in loondienst werken nauwelijks een keuze te noemen is, vaker een must. Ambtenaar wordt je niet zomaar (denk bijvoorbeeld aan het inkopen voor een functie, vriendjespolitiek/netwerken), voor serieus ondernemen is veelal startkapitaal nodig, rest mini ZZP-en door met kleine dingetjes te leuren of meest voor de hand liggend en reëel: in loondienst treden voor een loontje waar dat geen vetpot is (zonder goede papieren zeg 10-12 duizend baht per maand), tegen lange uren en veel werkdagen. Ja, wel lagere werkdruk maar het blijft veelal net voldoende om niet kopje onder te gaan. Dus hoezo keuze? Werken in loondienst is dat net zo min als armoede als je het mij vraagt.

          Oh, en dan is er een theorie die zegt dat door een leger aan werkelozen dit de werkgever in staat stelt povere arbeidsvoorwaarden op te stellen. Als werknemer is het dan kiezen of deken, voor jouw 10 anderen die wel een laag bod accepteren. O.a. de bekende anarchist Bakunin heeft daar mooi over geschreven:
          https://www.marxists.org/reference/archive/bakunin/works/various/capsys.htm

          Maar voor hen uit een land of milieu met veel betere mogelijkheden en kansen is dit alles natuurlijk prachtig, niet? Een zee aan dienstbare mensen en weinig regeltjes waardoor er veel te regelen is. Genieten hoor. Wie betaalt die bepaalt. Of zo iets. Ahum.

          • Erik zegt op

            Rob V, een voorbeeld van povere arbeidsvoorwaarden.

            Mevrouw Noi is ongehuwd moeder en alleenstaand en werkt in een provincie diep in de Isaan. Een regio van niks en ze is blij dat ze werkt bij een betonboer. Maar ze krijgt niet het minimumloon! Heel eenvoudig, vindt haar werkgever: jouw kind moet eten, jij moet jouw huur betalen dus je krijgt zoveel per dag minder. Probleem mee? Nou, voor jou tien anderen.

            En dan? Naar de arbeidsrechtbank? Dat wint ze glorieus maar staat daarna op straat. Dan gaat de tamtam werken en ze krijgt nergens meer werk. Maar zij en het kind moeten eten en de huur moet worden betaald…

            • Rob V. zegt op

              Beste Erik, vergelijkbare voorbeelden hoor ik bijvoorbeeld over vakbonden. Je mag je aansluiten bij een bond, bandleider worden etc maar de werkgever is daar niet happig op. Resultaat kan zijn dat je het leven zuur wordt gemaakt, je uiteindelijk je baan of positie verliest en via de tamtam weten andere werkgevers ook dat je zo’n lastig iemand bent die opkomt voor arbeidsrechten etc en heb je al snel het nakijken.

      • TheoB zegt op

        Toevallig ben ik vorige week zaterdag in gesprek gekomen met een verkoper in Global House, ChumPhae en hebben we LINE-gegevens uitgewisseld.
        Hij was tot de pandemie werkzaam voor het ‘Elite’ visum, maar vanwege gebrek aan klandizie nu dus verkoper bij Global House. Hij spreekt behoorlijk Engels en ik een beetje Thai.
        Op mijn vraag hoeveel hij verdiend antwoordde hij ฿9000 per maand plus ฿4000 commissie.
        ChumPhae ligt in Khon Kaen dus is ฿9000 zo’n ฿25 per dag meer dan het wettelijk minimumloon van ฿325 per dag sinds 1-1-2020.

  5. janbeute zegt op

    De reden daar achter is om voor de buhne te laten zien dat het goed gaat met de zaak, ook al zou het inwerkelijkheid slecht kunnen gaan met het bedrijf.
    Zou je op zijn westers of Hollands een zaak runnen met het hoogst noodzakelijke personeel, dan denkt men dat het bergafwaarts gaat met je bedrijf of het einde al in zicht is.
    Economisch nadenken kunnen ze hier vaak niet.

    Jan Beute.

    • Ger-Korat zegt op

      Het zijn sociaal betrokken eigenaren welke graag werkgelegenheid verschaffen en dan hoeft het personeel zich niet uit de naad te werken maar lekker relaxed aanwezig zijn en als er een klant komt dan is men er ook daadwerkelijk voor de klanten en hoeft de klant met een vraag niet eerst een half uur door de winkel te zoeken naar het enig overgebleven personeelid zoals in Nederland. Elke ondernemer weet wat kosten zijn, wat besparingen en efficientie is. Kijk bij de benzinepomp waar je zo meer dan 10 personeelsleden hebt waar je je auto niet hoeft te verlaten, wat een service en wat een werkgelegenheid. Kijk naar de banken met tientallen kantoren en veel personeel, vergelijk dat met een zelfde stad in Nederland waar er nog 1 kantoor over is ver weg met langskomen op afspraak en alles moet je zelf uitvinden en regelen. En zo zijn er vele voorbeelden te vinden. Het dagelijks leven is wat dit aangaat uiterst aangenaam in Thailand.
      Hulde voor de dienstbaarheid in Thailand wat in Nederland weg is bezuinigd. Waar is het nou prettiger leven wat service en dienstverlening: in Thailand of Nederland ?

      • Erik2 zegt op

        Nou Ger, ik ben blij dat jij deze dienstbaarheid in Thailand met minimale betaling en nul komma nul sociale zekerheden over de rug van de gemiddelde Thai hoog in het vaandel hebt staan. Ik heb geen idee over jouw financiële situatie en wil het ook niet weten, wat we wel weten is dat de gemiddelde NL’er in Thailand wordt betaald met gelden uit NL (of het nou WAO, AOW of pensioen betreft maakt niet zoveel uit), vrij gemakkelijk om dan de grote jongen uit te hangen. En kom me aub niet aan met het argument dat dit dubbel en dwars verdiend is, dat zal wel, dat geldt echter ook voor de Thai die hun leven lang werken en niets opbouwen op dat gebied. Tel je zegeningen, geniet ervan maar probeer af en toe ook het leed te zien achter jouw prettige leven in Thailand. Het ga je goed.

        • Ger-Korat zegt op

          Ik heb het niet over inkomen en inkomensvergelijking met Nederland maar ik heb het over de samenleving in Thailand hoe deze is georganiseerd wat werkgelegenheid en dienstverlening betreft. Wij kunnen als expats de samenleving niet veranderen daar wij slechts een kleine groep zijn, natuurlijk weet ik dat 10.000 tot 15.000 baht niet veel is, maar zo is de Thaise samenleving nu eenmaal opgebouwd en daar kunnen wij wel een mening over hebben maar totaal niets aan veranderen. Dat de Thais op hun buurt 3 tot 4 miljoen werknemers uit de omliggende landen halen en maar een gedeelte betalen van deze 10.000 tot 15.000 baht hoor ik je niet over klagen.
          De dienstverlening is voor de Thais en door de Thais, dat wij als buitenlanders dit ervaren is mooi voor ons, elke kritiek door ons is volkomen irrelevant.

      • jan zegt op

        het is inderdaad zo dat je niet achter personeel moet zoeken. En ze zeggen allemaal mooi sawadee krap. Maar als je ze een vraag stel, moet je toch al een beetje geluk hebben op een deftig antwoord.Heel rap krijg je soms ” No Have”.

    • John Chiang Rai zegt op

      In principe zijn het gewoon twee verschillende werelden,als je Thaise loonkosten in vergelijk gaat stellen met die van veel westerse landen.
      In Nederland zou een medewerker aan loonkosten en sociale verzekeringslasten, per uur reeds 2x zoveel kosten met zich meebrengen,dan het complete dagloon van een Thaise medewerker.
      En dan praat ik over Thaise daglonen van 4 a 500 Baht waar een Thai niet zelden 10 uur per dag voor werken moet.
      Dat een Nederlandse ondernemer qua loon en sociale bijlasten gedwongen wordt veel economischer te denken dan zijn Thaise collega,hoeft eigenlijk geen verdere verklaring meer.

  6. BramSiam zegt op

    Ik heb de indruk dat in de warenhuizen, bijv. bij Home Pro, het personeel tenminste voor een deel op provisiebasis werkt. Ze hechten er heel erg aan dat je je door hen persoonlijk laat helpen t/m de afhandeling. Verder ben ik heet eens met John Chiang Rai dat het verheerlijken van het feit dat arbeidsintensieve zaken goedkoop zijn, voorbij gaat aan de marginale loontjes die daar uit voortvloeien. Iets om je altijd bewust te zijn en ook een goede reden om een behoorlijke tip te geven.

  7. ruud zegt op

    Vreemd genoeg moet in bij Big C bij de kassa altijd in de rij staan.

    • Patrick zegt op

      Dat wilde ik ook vermelden en niet alleen bij de BigC maar ook bij Lotuss, ja h.t.d. met 2 x s.
      Betreft al dat personeel zie ik het als verborgen werkeloosheid.

  8. Louvada zegt op

    Een teveel aan personeel is een feit. Sommigen hebben helemaal geen zin om je van dienst te zijn omdat ze u gewoon meestal niet verstaan en bijgevolg ook niet kunnen helpen met een of andere toelichting. als je dan toch iets vraagt over een product moeten ze iemand anders roepen. Soms volgen ze u in de shop en als je stopt om iets te bekijken stoppen ze ook en blijven in je buurt, ik kan het echt niet hebben en krijg zodoende het gevoel dat ze op u staan te letten dat je niets gaat stelen of wegstoppen?

    • Frans zegt op

      Dat het personeel klanten soms volgt heeft volgens mij alleen te maken met het mogelijk opstrijken van een bepaalde provisie (Zoals hiervoor ook al genoemd)

  9. Tino Kuis zegt op

    Mijn vader had gedurende 35 jaar een herenkledingwinkel. Door de week kwamen er maar een paar klanten, alleen op zaterdag was het druk. Er kwamen wel veel mensen in de winkel alleen om een praatje te maken, en dan reageerde mijn moeder boos. mijn vader zat vaak alleen in de winkel en deed net alsof hij aan het werk was.

  10. william zegt op

    De meeste van dat soort zaken die je noemt en vele bouwmarkten zijn geheel of gedeeltelijk franchise, Boris
    Een tot meerdere medewerkers dus per merk/afdeling.
    Resultaat voor een bezoeker goh wat is het hier druk met personeel.
    Hebben de bedrijven die franchise verhuren zelf ook nog personeel om het Franchise draaiende te houden [lees kassa magazijn et cetera] en eventueel hun niet franchise-afdeling.
    Genoemde zaken als verloop personeel lage betaling en weinig rechten doen er nog een schepje bovenop bij beide.
    In Nederland is/was het precies het tegenovergestelde voorkom vooral een ‘vast’ dienst verband.
    Uitzendbureaus doen niet voor niets goede zaken om maar niet te vergeten de aanwas van ZZP’ers.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website