Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- Bert: Woon in een moo baan. Zou niet anders willen. Zwembad, fitness aanwezig. Betalen +/- thb 25.000 per jaar. 2x per week vuilni
- Cornelis: Inderdaad , wat de aankoop van een condo betreft ontbreken er enkele zaken. Direct van de projectontwikkelaar kopen zoals in het a
- Rob V.: Een หมู่บ้าน (mòe-bâan, lage toon – dalende toon) of op zijn Engels moo-baan vertaald zich “groepje,
- Chris: Als het een echte cooperatie is, is het doel eigenlijk altijd om gezamenlijk als leden sterker te staan in de markt waarin men zic
- pjotter: Is een “moo baan” niet een dorp ? Heb altijd begrepen dat dit nu juist het grote verschil is met een ‘gated comm
- Louvada: Dit thema is op zich idd niet eenvoudig maar niet onoverzichtbaar. Maar alles is niet verteld de vraag is verder nog, wat kan er g
- Rebel4Ever: Zeer uitgebreide uitleg, maar ik mis alle informatie omtrent een Juristic Person; belangrijk voor zowel een condo als een Moo-baan
- Ad: Beste lezers, Je kan gewoon een vrijstaand of rijtjes huis kopen met grond als de buitenlander getrouwd is met een Thaise partner
- Mr.Bojangles: Hartelijk bedankt voor dit zeer uitgebreide artikel!!
- JosNT: Ik had een gelijkaardige ervaring. Mijn twee eerste Thailandreizen waren georganiseerd door het Zwitserse ‘Hotelplan’
- Hans Bos: Redactie: Bedankt voor je opmerking, tekst is aangepast.
- Herman B.: Redactie: Bedankt voor je opmerking, tekst is aangepast.
- Jos M: Toen mijn Thaise vrouw in 2016 voorstelde om een vrijstaand huis te laten bouwen vroeg ik haar waarom geen huis kopen in een Moo B
- Chris: Hier worden wel veel zaken op een grote hoop gegooid en daarmee verdwijnt wel de nodige nance: 1. De strijd tussen traditie en mo
- Arno: Zou het ook zo kunnen zijn dat de Thaise jeugd zich niet meer laat knechten door de oude garde? ooit werd de Nederlandse burger o
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Huis huren
- Huis kopen
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Lezersvraag » Lezersvraag: Waarom willen de taxichauffeurs op Suvarnabhumi airport niet op de meter rijden?
Lezersvraag: Waarom willen de taxichauffeurs op Suvarnabhumi airport niet op de meter rijden?
Beste lezers,
Ik ben weer na 2 jaar terug in Thailand. Direct na aankomst op Suvarnabhumi airport naar de 1e etage gegaan om een meter taxi te boeken voor Baht 50. Daar moesten we Baht 700 betalen om naar het appartement nabij MBK in Bangkok vervoerd te worden. Hiervoor betaalden wij voorheen Baht 250 inclusief tol en fooi.
Heel veel taxichauffeurs en dames aan een schrijftafeltje, maar niemand die bereid was om de meter van de taxi te gebruiken. Teleurgesteld dan toch maar naar de 4e etage, waar instappen oogluikend (?) wordt toegestaan door de heen en weer rijden agenten.
Tot 4 maal toe geprobeerd een taxi meter te krijgen. Driemaal Baht 700 en 1x Baht 500. Ik heb uiteindelijk maar een beschikbare limousine besteld voor Baht 950 inclusief tol. Veel betere wagens, koffers worden naar de limousine gebracht en de chauffeur wist waar we naar toe moesten, wat bij sommige taxichauffeurs ook een probleem is, zodat ik ze mag vertellen hoe ze moeten rijden.
Mijn vraag is: Is de taxi meter vanaf de luchthaven officieel afgeschaft? Of ontbreekt elke toezicht?
Groet,
Peter
Raar.
Nog nooit problemen gehad met het opzetten van de meter vanuit de luchthaven.
Ik heb ook nooit problemen en ik heb de afgelopen jaren toch al heel wat mensen afgehaald. Nooit een centje pijn.
Ook voor mij volledig nieuw en heb er al gebruik van gemaakt over de laatste 10 jaar! Zit er een addertje onder het gras misschien?
Er zijn altijd individuele taxichauffeurs die het proberen. Heb het zelf in mei dit jaar ook meegemaakt. Dat het nu op grotere schaal gebeurt kan wellicht te maken hebben met de demonstraties in Bangkok? Hierdoor waren er een tijdje minder taxi’s beschikbaar op de luchthaven.
Overigens verbaasd het mij niet. Het is al jaren een kat en muis spel. Als er veel klachten komen dan volgen er strenge maatregelen, maar verloop van tijd ebt dat effect weg en begint het weer van voren af aan.
Van de 10 ritjes die ik maak proberen ze zeker 4 keer je te tillen. Maar goed, dat is slechts mijn ervaring.
Hallo..
@ Peter.
Ik heb juist dezelfde ervaring. Ik logeer op Sukhumvit road, en heb de laatste drie dagen verschillende taxi’s genomen. Geen enkele chauffeur wou de meter aanleggen. Uitgestapt, en een andere genomen, zelfde verhaal.
Uiteindelijk over de prijs beginnen discusieren… wat bij mij hielp was tegen de chauffeur zeggen: de heenreis was 100 bath bij je collega, en nu vraag jij 150 bath voor de terugreis… en dat hielp.
Vriendelijke groet.
Rudy.
Tot op heden ook altijd op de officiële ‘public taxi’ instapplaats taxis gehad die de meter inschakelden………….
In Khon Kaen, en ja ik weet het dat KK niet Bangkok is, zie je ook meer en meer de wens van de chauffeurs om de meter niet aan te willen zetten.
De meest geliefde plaatsen in Khon Kaen zijn het station en de luchthaven.
Mijn oplossing?
Ik vraag aan de eerste taxi of de meter aan gaat, is het antwoord negatief vraag ik niet verder.
Bel dan gewoon de taxicentrale, dan moet de meter wel aan opmdat de centrale opdracht geeft.
Het leukste is dat dan zo af en toe een taxi uit de rij voor komt rijden, of een taxi van de “army” centrale, die ik altijd bel, voor komt rijden.
Je hoort het knarssetanden luid en duidelijk.
De reden voor het niet op de meter willen rijden?
Mag ik het stelen van de baas noemen?
@ HansNL Nee, u mag het niet stelen van de baas noemen, want de chauffeurs zijn eigen rijder en huren de taxi op dagbasis. De reden kan zijn dat de chauffeur verwacht geen retourritje te kunnen krijgen. Dat hangt dus van de bestemming af. Of hij wil gewoon meer vangen; dat kan ook.
Weet niet of dat altijd zo is Dick?
10 dagen terug had ik een taxi van het vliegveld naar Khao San road, beetje vast gestaan in de middagspits etc, totaal 560 baht inc tol enz.
Op de 8e een taxi terug naar het vliegveld van dezelfde plaats en die vroeg 500 zonder meter. Geen punt van gemaakt, aangezien die met de meter duurder was.
Dan zou er dus of aan de meter van die eerste geklooid zijn of die 2e had een normaal bedrag maar wilde het gewoon zelf houden of iets dergelijks. Of normaal ben je op de zondag sneller en is het net wat onder de 500 baht en wilde hij de rest zelf who knows.
Ik heb verder weinig weet van taxi prijzen in BKK, die eerste zette zonder vragen de meter aan dus ik geloofde het wel.
Goede raad : Ga buiten langs de vertrekhal en neem een taxi die juist andere personen heeft afgezet.
@ Marc De Gusseme Zie mijn antwoord aan Adrie Broek.
Dat hebben we dus gedaan op de 4e etage. gewoon gewacht tot er een taxi aankwam,passagiers uitgestapt waren en wij in wilden stappen als de meter aangezet zou worden. Antwoord Baht 700 of Bath 500
Nee hoor, het was op 14 december en we konden met enige moeite door dr draaihekken
Wij komen net uit Thailand en wij lopen altijd van de aankomsthal naar boven naar de vertrekhal, daar nemen we een taxi die net mensen gebracht heeft en die rijden altijd op de meter, nooit geen probleem gehad.
@ Adrie Broek Aan deze sluiproute is een einde gemaakt. Er staan nu tourniquets. Alle passagiers dienen een taxi bij de officiële standplaats te nemen. Persoonlijk heb ik nog nooit meegemaakt dat de chauffeur de meter niet aan zette. Anderen is dat wel overkomen. Mijn advies: een klacht indienen. Hoe meer klachten worden ingediend, hoe waarschijnlijker de kans dat er opgetreden gaat worden.
Nog nooit problemen gehad; als je aankomt ga je naar de taxibooth , je zegt gewoon je bestemming, ze schrijven een bonnetje ( geen woekerprijs) en klaar is kees ; bij aankomst betaal je het bedrag vermeld
op het bonnetje ;
Van de luchhaven naar Bangpli Yai , een half uur rijden, betaal ik 200 THB.
Ook als ik van Victory monument naar de lucthaven wil betaal ik ook ongeveer die prijs ; druk er wel op dat
ze de meter aanzetten; als je het in het Thais kan zeggen, heb je misschien meer geluk !
succes
Jacqueline
De chauffeurs huren de taxi’s van een taxicentrale per dag en dat is best prijzig. Om rendement te behalen zetten ze de meter niet aan. Meestal is mijn (Thaise) vrouw en geen problemen, voor die keren dat ik alleen ga en ze proberen te sjoemelen heb ik een in het Thais opgesteld briefje bij. Wat er precies staat weet ik niet maar het helpt razend snel!
Hallo,
Het beste wat je kunt doen is als je een thaise schoonfamilie hebt af spreken dat ze je komen halen naar de luchthaven. Taxi bedrijven zijn zo corrupt als maar iets, en dat heeft in totaal niets te maken met meters. Ze willen de meters niet gebruik omdat ze anders het geld niet verdienen. Dit heb ik ook al eens meegemaakt in 2006. en sindsdien haalt de familie ons af aan de luchthaven.
Normaal namen wij altijd een taxi bij de aankomsthallen voor een schappelijke prijs. Echter daar stonden nu (eind november) draaihekjes en bewaking en iedereen werd teruggestuurd.
Dus verplicht langs de taxidesk en idd geen meter aan in de taxi…..
Als dit zo blijft gaan wij voortaan wel met de BTS…
Dat is blijkbaar nieuw (al was het altijd al verboden om een taxi te nemen vanaf Departures op de bovenste verdieping, staat een boete op voor de chauffeur):
“Airport director Rawewan Netrakavesna said turnstiles have been put in place since Nov 1 to block inbound air passengers from catching taxis on the departures floor. The measure is aimed at relieving (…)
Bron: Bangkok Post 22 november. http://www.bangkokpost.com/news/local/381081/aot-tightens-airport-taxi-rules
Als het inderdaad permanent is dan is dat iets ok te onthouden voor de redactie zodra er weer eens een blog (herplaatsing) komt over de taxi’s op de luchthaven. Zelf nog nooit problemen gehad met de taxi maar vaak ben ik samen met een Thai. Kom grofweg rond de 200-240 baht voor een rit tussen vliegveld en centrum via de tolweg. Maar de details hierover zijn terug te vinden in eerdere blogs hier op TB over taxi’s. Ik ga er dan ook vanuit dat de 400-700 baht prijzen iets tijdelijks zijn dat sommige chauffeurs vragen ivm de demonstraties. Deels omdat het lastiger klanten oppikken is in Krungthep en deels puur misbruik.
@ Rob V Voor trouwe lezers van Nieuws uit Thailand kan de plaatsing van tourniquets geen verrassing zijn, want dat heb ik op 22 november gemeld.
Bedankt Dick, nu je het zegt herinner ik het me weer maar ik was het eigenlijk alweer vergeten… Je plaatst ook zoveel nieuws -dat ik trouw lees bij het ontbijt- dat niet alles blijft hangen. Herhaling helpt dan. Ik zal het nu niet meer vergeten. 🙂
Weet iemand ook misschien of ik op die manier ook met taxi naar korat (Nakhon Ratchasima) kan gaan?
Het kan zijn dat mijn thaise vriendin mij niet kan ophalen.
Kun je dan niet beter met de taxi naar Ekkamai Bus Terminal gaan en van daaruit met de bus?
Lijkt me een stuk goedkoper.
Twee weken geleden aan gekomen, een etage na beneden, daar staan de taxichauffeurs in de rij, bij de Bali de bestemming gezegd, je krijgt een bonnetje, instappen en rijden op de meter, we doen dat al tien jaar, twee keer per jaar, nooit problemen gehad
Ik denk niet dat hij afgeschaft is, maar eerder het uitmelken van toeristen betreft. Een tip misschien, als je hotel vlakbij het MBK shopping centrum ligt dan kan je dit vrij gemakkelijk en snel bereiken via de skytrein. Zal je uiteindelijk ook minder kosten. Je kan kiezn tussen de gewone BTS of de express verbinding. Bij dit laatste betaal je 90 bath per persoon en is op iets minder dan 20 min in Phaya Thai, de eindhalte van de verbinding tss de luchthaven en BKK centrum. Daar stap je over op de lijn richting bearing, bij Siam moet je een laatste maal een korte overstap nemen op de Silomlijn richting National stadium waarvan dit de eindhalte is en MBK NAAST DE HALTE LIGT. En mocht je van plan zijn om je veelnte verplaatsen binnen het centrum, koop meteen een abonnement voor de skytrein, zal je veel moeite en geld uitsparen en je kan ermee naar veel interessante plaatsen rijden, maar natuurlijk ook niet alles.
Het ligt a) aan ze zelf , waar je in stapt en b) als je genept wilt worden, moet je op Survarnabuhmi zijn. Dus, . . gebruikt gewoon de Airportlink, ben je vooraf al van alle gezeur af. rebell
Er is nu strenge controle op, als een taximeter stopt komt de politie al aan,en zitten er geen passagiers in de taxi meteen een boete. Ook bij de vertrekhal wemelt het van de politie, de taxi bedrijven van het vliegveld zallen wel de politie betalen. Ik kom nu 30 jaar hier en praat thais, de chauffeur v.d. taximeter was in paniek toen ik de deur openmaakte en zij nee nee nee je MOET een taxi van het vliegveld pakken anders krijg ik grote problemen.Wat maakt het nu uit na een lange reis om 1100 Baht te betalen voor meer comfort in de taxi?