Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- Rob V.: Haha, Phua Thai brengt luchtfietserij naar een hoger niveau (kan er helaas geen rijmpje van maken). Uiteraard ook een groot warenh
- Erik Kuijpers: Voor de Thaise versie probeer eens deze link: https://www.rd.go.th/fileadmin/download/nation/netherland_t.pdf De _t staat vo
- Erik Kuijpers: Eddy, dit onderwerp heeft al sinds september vorig jaar de belangstelling van de lezers en de adviseurs. Had jij toen dit blog maa
- Cornelis: Voor mij (78) is dat de voornaamste reden om niet permanent in Thailand bij mijn partner te gaan wonen, maar m’n basis in NL te
- Eddy: Bedankt voor de vele reacties. Zoals verwacht leeft dit onderwerp onder de lezers. Ik heb mijn verslag van het eerste bezoek in
- Eddy: De thaise versie heb ik alleen in gedrukte vorm uit mijn eerste bezoek gekregen. Helaas niet in digitale vorm. De engelse versie k
- fred: Probeer deze ; [email protected]. Alvast bedankt.
- Jos M: Arjen , ik bedoel echt jou, jij schrijft “”Een lange rit maken is ook vrijwel zinloos om je accu in goede conditie te
- Dirk: Dat is goed, wat is jouw emailadres? Dan krijg je bericht van mij.
- Petervz: Alhoewel het in Thailand niet mogelijk is een auto verzekering mee te nemen baar een nieuwe auto, is het ook niet zo dat het premi
- Aad: Woon nu bijna 10 jaar in Thailand En april is altijd heel warm Lekker rustig aan doen dus Dec en Jan zijn vaak kouder dagen
- Sjaak S: Tot vandaag had ik er nog niet zoveel last van, maar nu bereikte de warmte ook ons knusse plekje iets ten zuiden van Hua Hin. Maa
- Cornelis: Mijn Thaise partner heeft jarenlang in de ‘sales’gewerkt voor één van de grootste Thaise verzekeringsmaatschappijen. Van haa
- bennietpeter: Is goed, een ieder zijn mening. In corona tijd lagen zieken huizen vol en is de discussie op tv geweest, wie voor zou gaan voor o
- fred: Dank U Dirk. Geen verplichting maar ik had je graag eens een Persoonlijke mail gestuurd. Dus mocht dat geen bezwaar zijn…..w
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Huis huren
- Huis kopen
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Lezersvraag » Lezersvraag: Rijden er op bepaalde tijden alleen treinen met airco van Bangkok naar Chiang Mai?
Lezersvraag: Rijden er op bepaalde tijden alleen treinen met airco van Bangkok naar Chiang Mai?
Beste lezers,
Ik heb op thailandtraintickets.com gekeken naar treintickets in december van Bangkok naar Chiang Mai. Kan het zijn dat er op bepaalde tijden alleen maar wagons zijn met airco?
We willen graag rond 10.00 uur in CM aankomen omdat we ons hebben laten vertellen dat je dan het laatste stuk van de reis kan genieten van de mooie uitzichten en mooi op tijd bent in CM. Maar om deze tijd geven ze nu alleen bedden+airco aan.
Met vriendelijk groet,
Kim
Er rijden elke nacht 4-5 treinen Bkk-CNX, waarvan, om de toeristen wat extra geld afhandig te maken, er 2 op de populaire tijden ”special express’zijn=verhoogde toeslag, alles AC. Allerlei reisburo’s, om hun klanten dat zo vaak aangeprezen wondertje van snachts in een trein, boeken vaak hele rijtuigen af-je zou eens met een vreemde in contact komen!
Daarnaast nog 2 rapid treinen-vooral 3e klas harde houten bankjes=vooralsnog gratis voor Thai, geen 1e kl en 2-3 wagons 2e kl nonAC ligplaatsen, meestal uren te laat, en een ”sprinter” meer een soort bus op rails, enkel zitjes 2e kl met AC en gratis wat rijst te eten.
De beste opl voor je ”problem” is de andere kant op die trein te nemen en dan de rapid die al vroeg in de middag uit CNX gaat.
De benamingen ‘rapid’, ‘express’, ‘special express’ en ‘sprinter’ zijn dan wel louter wishful thinking, duurder reizen op drukke perioden en met nauwelijks snellere middelen, is niet typisch Thais. Overal haalt men er zoveel mogelijk uit. Je moet maar eens een Eurostar naar/van Londen boeken en de ferry Calais-Dover heeft ook geen vaste prijzen. Als je goedkoop naar Thailand vloog, dan waren die zitjes door je Nederlands of Belgisch reisbureau ook lang bij voorbaat opgekocht.
Bedoel je dat je een uurtabel zag met alle reisdagen? Of moest je een bepaalde dag selecteren? Werden alleen de nog beschikbare plaatsen weergegeven? Notoir zijn de lange weekends aansluitend op Songkran (13 april) en op de Verjaardag van de Koning (5 december). Thai hebben geen vrij te nemen vakantiedagen en dus zijn die perioden van vijf dagen, hun vakantieperiode. Alle betaalbare plaatsen zijn dan al zeer lang op voorhand volgeboekt. Dicht bij een zulke tijd, moet je veel geluk hebben om nog slechts een slaaptreinrit in eerste klasse te kunnen boeken. Dan raken ook busritten, vluchten en verblijfaccomodatie al heel vlug geboekt en liggen zelfs vroegboekprijzen so wie so een pak hoger. Loy Krathong (volle maan in november of begin december, rond 25 november in 2015) schijnt geen officiële feestdag te zijn, maar heeft toch ook die kenmerken.
In België is 31 december een werkdag, maar in Thailand is het al Nieuwjaarsvakantie. Om de grote drukte te vermijden of eens een wat verdere vakantie te genieten, smeken Veel Thai een dagje eerder af van hun werkgever of menen ze het zich te kunnen permitteren dan gewoon niet op te dagen. (In België vertrokken gezinnen met leerplichtige kinderen ook wel eens onwettelijk een dag te vroeg op zomervakantie). Op hun laatste daadwerkelijke werkdag kunnen veel Thai ook wel een paar uurtjes te vroeg het bijltje erbij neerleggen. Dan begint dat topseizoentje al in de namiddag van 29 december (of voor die weinige gelukkige Thai die ’s zaterdags niet hoeven te werken, op donderdagnamiddag als 31 december in hun weekend valt). In 2015 betekent dit dus voor aardig wat Thai een uitzonderlijk lange vakantie van dinsdagnamiddag 29 december tot en met zondag 3 januari 2016.
Ook de andere topperioden vangen de facto anderhalve werkdag ’te vroeg’ aan. Na de periode is men normaal wel op de eerste werkdag present, men breit er eigenlijk zelden een stukje aan.
Een feestdag in een weekend komt neer op een vakantiedag erna, met dit jaar 7 december vrij omwille van de 5e. Bovendien schreef ik hier net boven weliswaar dat men daarop “normaal’ present is, maar… Thai zijn geen opmerkelijk vooruitziende planners en beschouwen dat niet als een euvel. De praktijk bewees hen dat de heenreis wel goed moet gepland worden en iedereen is zich daar al lang van bewust. Denken in de plaats van je baas, wordt in de Thaise cultuur (ook door het onderwijs) ontzettend sterk ontmoedigd. Dus wordt diens belang om op tijd terug te zijn, niet eens overwogen. Maar alle vervoermiddelen samen laten niet toe dat alleman op dezelfde laatste dag terugkomt. Ach, men is wel zinnens dan terug te reizen maar door pure overmacht blijkt het dan gewoon niet te kunnen.
Thaise patroons gaan aan hun werknemers geen onmogelijke hogere eisen stellen. (Een farang ook niet als ie langer dan een half jaar wil bezig blijven.) De chef is allicht ook nog wat dronken of door een kater niet bijster gehaast, of geniet graag wat na van de feestdagen en doet het liefst nog wat rustig aan. De cultuur is erop gericht, confrontaties te vermijden. Een Thai op het matje roepen, zou een doodsvijand maken wegens onaanvaardbaar gezichtsverlies. Zeker als die toch geen keuze had! Zulk ‘gebrek’ aan vooruitziendheid is trouwens niet dom: men bedient er zich ‘onschuldig’ slim van, jaar na jaar en niemand wil dat aan de kaak stellen.
Men breit wel geen stukje aan de feestperiode maar ze zou wel eens vanzelf een maatje langer gegroeid kunnen blijken. Ik denk dat er ook op de eerste werkdag, weinig lege zitjes op het openbaar vervoer zullen zijn. De vervoermaatschappijen hebben statistieken en reismakelaars zijn ook niet van gisteren… Hou er zelf ook rekening mee.
Tot slot:
December en januari zijn steeds toeristische topmaanden, vooral van de 16e tot de 15e. Door het Thais weekendverkeer zijn bovenal dinsdagen, woensdagen en donderdagen aangewezen om relatief voordelig te reizen. Maar niet op donderdagnamiddag 3 december en op dinsdag 8 december speelt de richting nog een rol.
Op de koop toe is 10 december een jaarlijkse feestdag, banken blijven dicht. Vermits die dit jaar op een donderdag valt, kunnen sommige Thai een brugje willen maken naar het aansluitend weekend. Men zal dan wel vooraf geen tweede extra dag kunnen verletten, maar woensdagnamiddag 9 december kan al wel wat drukker worden. Echt bomvolgeboekt zal zondag 13 december niet zijn, zodat de 14e een normale maandag wordt.
Kerstmis speelt volgens mij geen al te uitzonderlijk grote rol voor het openbaar vervoer. In toeristencentra als ChiangMai, wordt wel Kerstmis gevierd en dat zal er meer reizigers naartoe lokken in volle toeristisch hoogseizoen. In de streek levende farang, bezoeken hun vrienden of dat publieker feestgedoe echter eerder per auto. En veel meer dan wij, doen Thai samen hetzelfde op hetzelfde moment: Uitgerekend het kerstweekend reizen ze zeker niet naar hun familie, want dat moet de week erop – alle ongemakken ten spijt.
Richting van Bangkok naar ChiangMai, zou van bij het einde van de weekends of feestperiodes doenbaar kunnen zijn. Maar toch is ook ChiangMai een werkgelegenheidspool. Bedenk dat toeristen en westerse gepensioneerden in Thailand, voor verre trajecten van de eerste kalmere dag gebruik willen maken. Dus toch een dagje verder uitstellen, zou bodemprijzen kunnen opleveren. Ook vertrekken vanaf het kerstweekend (Kerstavond!) tot ten laatste maandagavond zit allicht snor. Daarna begint algauw de zwarte aanloop naar Nieuwjaar want de dinsdagochtend vertrekken uit Bangkok treinen waarop Thai boekten die er ’s avonds in stations dichter bij ChiangMai bijkomen.
In december moet je de kalender dus heel goed bestuderen en wat wikken en wegen.
Als je om een of andere reden niet van airco houdt, kun je de E.51 trein nemen van Bangkok naar Chiang Mai met als vertrekuur 22.00 en als aankomstuur 13.05
Deze biedt dit soort ‘bedden’ aan: “Bogie Second Class Day & Night Coach – 32/28/32 Seats” voor 531 THB (upper) of 581 THB (lower). Er zijn ook standaard zetels beschikbaar vanaf 271 THB.
Je kunt hier (op de officiële website) de zetel/bedtypes zien: http://goo.gl/QBVcMU
Dit is de dienstregelingentabel met stopplaatsen: http://www.railway.co.th/Ticket/TrainStopStation_Time_All.asp?IdTrain=51&Leg=en (het lijken er veel, maar zijn er maar 3 meer dan met de duurdere SE.13-trein)
Eventueel kun je wel, zoals de meeste Thai, opstappen aan Bang Sue (waar ook een metrostation is). Zo win je soms nog wat tijd uit.
Succes!
goedemorgen vanuit chiang mai.
Ik woon hier en zie zeer regelmatig nacht trein reizigers hier s morgens vroeg helemaal geradbraakt aankomen.
Geloof mij er is niks romantisch aan zoals vaak word beweerd.
Het is nacht dus je ziet niks.
Ben wijs, als je ruim van te voren boekt kun je met diverse budget maatschappijen al voor 1000 a 1200 baht met het vliegtuig.
Geen stress, uurtje vliegen,je verliest dus geen kostbare reistijd, en je praat over een prijsverschil van zo,n 10 tot 15 euro.
Veel plezier in het land off smiles.
Curieus. Ik lette dan allicht niet zo best op het uiterlijk van anderen als ik dacht. Ik reed een viertal keer Bangkok-ChiangMai (en terug) in een aircon sleeper, waaronder 1 keer in 1e klasse (met als grootste verschil de sociale status van de medepassagiers). Ook een paar keer HuaHin-Trang en terug in 2e klasse aircon sleeper. Steeds fris als een hoentje en goed uitgerust aangekomen. Geen tijd verloren omdat een flink eind geslapen werd, een tijd die anders in een hotel of zo moet doorgebracht worden. Ook een avondmaal en een ontbijtje zouden niet allebei op een vliegtuig genuttigd worden. Men hoeft ook niet in te checken. Het ‘kleine’ prijsverschil is wel groter, want je spaart ook die aparte nachtelijke accomodatie uit (voor de helft, want we hoefden natuurlijk 2 treintickets maar zouden anders maar 1 kamer nodig gehad hebben). Zelfs Bangkok-Lampang en per bus naar ChiangRai was goed te doen. Maar een vlucht is dan natuurlijk wel praktischer, vooral met Thai Airways in de heenrichting meteen te Suvarnabhumi aansluitend op een vlucht uit Brussel. Dat kan ook voor ChiangMai tof zijn.