Beste lezers,

Met de laatste storm is onze satelliet schotel beschadigd. Volgens de dealer van PSI kon deze niet gerepareerd worden. We moesten dus een nieuwe kopen en de oude, alleen overigens de ronde schotel zonder het apparaat dat de signalen ontvangt, vervangen. Het zou 1000 Thb gaan kosten.

De volgende dag kwamen twee mannen met een veel kleinere schotel aanzetten, een van 80 cm. De oude was 130 cm (in doorsnee) en met de mededeling dat eenzelfde als de oude 1900 Thb zou gaan kosten. Een uur later werden we gebeld dat men vergeten was te vertellen dat er ook nog 500 Thb voor de installatie (35 minuten ) betaald moest worden, want dat werd uitbesteed.

De andere dag kwamen ze de zaak installeren, maar ook weer een kleinere schotel. Vervolg is dat we geen goed signaal hebben bij BVN. Allerlei strepen door het beeld. We hebben contact opgenomen met PSI, die zouden o ns terugbellen. Maar niet dus. Overigens is de oude schotel nog geen jaar oud maar door een enorme hagelbui vernield. Daarmee hadden we een prima beeld.

We wonen in de Isaan in een klein dorp. Hoe te handelen? Verlies nemen of naar de politie!

Met vriendelijke groet,

Henk

27 reacties op “Lezersvraag: Opgelicht met een schotelantenne, verlies nemen of aangifte doen?”

  1. Fransamsterdam zegt op

    Wat hebt u gezegd toen duidelijk was dat een even grote schotel als de oude 1900 Baht zou gaan kosten?
    ‘Doe dan die kleinere maar?’, of ‘Ik wil toch weer een even grote?’

    • Henk zegt op

      Ze kwamen de eerste maal met een veel kleinere antenne aanzetten, die hebben we geweigerd en gezegd alleen genoegen te nemen met dezelfde als voorheen. Uiteindelijk hebben ze toch een kleinere gemonteerd. Dezelfde grootte zou 1900 Thb kosten. Ok voor ons, maar ze hebben toch de kleine gemonteerd ( die van 1000 Thb, plus 500 voor montage, ) en 2400 Thb in rekening gebracht. Tijdens de montage waren we niet thuis. We zijn met een verbouwing bezig. Ik ga niet dood van die paar centen, maar voel me belazerd.

      • Fransamsterdam zegt op

        Moderator: niet chatten svp.

  2. ruud zegt op

    Hoe bent u nu precies opgelicht?
    U hebt besloten de kleinere schotel te accepteren, omdat de grote duurder was?
    De installatiekosten lijken me wat hoog, maar dat hangt er natuurlijk ook van af, waar de installateurs helemaal vandaan moeten komen.
    Reizen kost ook tijd en geld.

  3. Fred zegt op

    Hallo Frans.
    Ik ben ook opgelicht nml met reparatie van een airco. Ik moest 7000 Bath voorfinancieren en daarna de reparateur nooit meer gezien.
    Het advies was vergeten en beschouwen als leergeld.
    Wij falans trekken altijd aan het kortste eind.
    Vraagje. Heb je internet ? Ik heb 25 Nederlandse kanalen voor je in HD kwaliteit voor 595 Bath per maand via Easy Worldwide Television.
    Mvg.
    Fred.

    • Dave zegt op

      hallo Fred,
      heb je een website of meer info?
      Neem even contact met me op a.u.b.
      Ik wil er graag wat meer over weten
      [email protected]

    • ruud zegt op

      Niet zielig doen over Farangs die worden opgelicht.
      Ook de Thai worden vaak opgelicht.
      Die zijn vaak nog naiever dan de Farang.

      Een paar maanden geleden hoorde ik nog een verhaal daarover.
      Jongen ontmoet iemand (een onbekende) in een cafe.
      Praten wat en krijgt een biertje aangeboden.
      Vervolgens vraagt die iemand of die even zijn bromfiets mag lenen.
      Bromfiets nooit meer teruggezien.

      In Nederland worden mensen trouwens ook vaak opgelicht.
      Alles met een gezond portie wantrouwen blijven bekijken, scheelt een hoop geld.

    • hendrik zegt op

      HALLO Fred,

      Ook ik zou graag wat meer weten betreffende Easy Worldwide Television.

      Bij voorbaad mijn Dank

      [email protected]

  4. Dirk zegt op

    Je zou willen aangifte doen voor een schade van 2400 Thb, terwijl uit uw bericht duidelijk blijkt dat u geen, of op zijn minst gezegd slechte prijsafspraken hebt gemaakt.
    U kan eens stoer proberen te doen en de 500 Thb installatie kosten weigeren te betalen, daar hebben zij ook geen been om op te staan.
    Blijft een schade van 1900 Thb.
    Gaat u hiervoor de politie lastig vallen? Ik denk dat deze andere zaken te doen hebben dan een slordige prijsafspraak te herstellen.

    Ik vind dit veel wind voor een klein probleem.

    By the way, blijven glimlachen en op een vriendelijke manier zeggen dat u zich bedrogen voelt zal veel meer oplossen dan officiële instanties met mierenneukerij op te zadelen.

  5. fons zegt op

    leergeld betaal je,mijn ervaring is geef nooit maar dan nooit een voorschot in vele gevallen ben je het kwijt.
    als ze willen verkopen zeggen ze ok ,anders andere zaak kiezen

    meermaals 10 000 bhat kwijt gespeelt

  6. eugeen zegt op

    Ik denk dat je om BVN goed te ontvangen de grote zwarte schotel nodig hebt.

  7. Hansvanmourik zegt op

    Hallo Fred
    Kan je mij de juiste webside geven van Easy Worldwide Television geven heb er belang bij

    Groetejs Hans

  8. Fransamsterdam zegt op

    Indien er was afgesproken dat er voor 1000 Baht een grote schotel zou worden geleverd had u alsnog nakoming van DIE afspraak moeten eisen op het moment dat bleek dat men daar van af ging wijken.
    U had die afspraak dan zonodig natuurlijk wel moeten kunnen bewijzen.
    Nu bent u later alsnog akkoord gegaan met de installatiekosten en u hebt kennelijk goed gevonden dat de schotel waar ze mee aankwamen werd geïnstalleerd. En de garantie dat BVN storingsvrij te ontvangen zal zijn zal niemand u vooraf geven.
    Contact opnemen met PSI heeft geen zin. PSI is in deze geen partij. U heeft een overeenkomst met de dealer.
    Van oplichting is (naar Nederlands recht) beslist geen sprake. Er is geen gebruik gemaakt van een valse naam of hoedanigheid en er is geen gebruik gemaakt van listige kunstgrepen en/of een samenweefsel van verdichtsels.
    Het is dus een puur civiele zaak waar de politie niets mee te maken heeft.
    U zou een procedure kunnen aanspannen bij de rechter wegens wanprestatie. Maar volgens mij is de dealer de uiteindelijk gemaakte of stilzwijgend aanvaarde afspraken gewoon nagekomen.
    U bent niet opgelicht, u bent onhandig bezig geweest.

  9. David zegt op

    Je had die installatie kunnen weigeren. Maar je bent akkoord gegaan, ze staat er nu toch?
    En de prijs was op voorhand meegedeeld.
    Van oplichting is hier geen sprake, miscommunicatie in ieder geval.

    Momenteel ben je dus, 1.000 THB voor de schotel en 500 THB installatiekosten, kwijt.
    Waar je niets aan hebt; je kan geen BVN kijken.
    Probeer de verkoper er van te overtuigen de te kleine schotel terug te nemen, en in plaats de grotere te installeren. Aan de initiële prijs van 1.900 THB.
    Je hebt al 1.500 THB betaald. Moet je nog 400 THB opleggen.

    Overigens, lijkt me de prijs van de grote schotel correct te zijn…

    Gentleman’s agreement, niemand hoeft gezichtsverlies te lijden.

    Succes er mee!

    • ruud zegt op

      Ik neem aan dat de installateur graag een tweede keer 500 Baht betaald zal willen worden, als hij een nieuwe schotel moet komen installeren?Die hoeft immers geen slachtoffer te worden van uw probleem met de leverancier van de schotel.

      De grote schotel is 900 Baht duurder dan de oude.
      Als de leverancier die schotel terug zou willen nemen, wordt het bedrag dus 1400 Baht en geen 400 Baht.

      • David zegt op

        Klopt hoor :~)
        Probeert Henk een gentlemen’s agreement, kan er misschien wat af …
        Zo niet, afschrijven in de boekhouding als leergeld.

  10. patrick dc zegt op

    Beste Henk
    Ik experimenteerde 3 jaar geleden zelf met een 1,5m C-band schotel (de zwarte met “kippendraad) doch ik kreeg de transponder waarop BVN zit nauwelijks te pakken. (ik heb er de nodige meetinstrumenten voor)
    Volgens advies van een lokale installateur heb Je voor het ontvangen van BVN een veel grotere schotel nodig, welke ik toen dan ook bestelde (2,4m dacht ik).
    De schotel werd geleverd, gericht op Thaicom en … meteen perfect beeld & sterk signaal, nu al 3 jaar lang
    Je kan hierover meer info vinden op diverse forum’s, ook op die van BVN zelf.
    De 1,5m schotel staat nu op asiasat gericht en we hebben dus ook gratis DW, Al Jazerah etc…
    (beide schotels werden op 1 ontvanger aangesloten via een DiSEqC switch, kost 200,- Bath)
    Een 1,5m schotel kost hier 1000,- Bath , de 2,4m versie kost 4000,- Bath.

    Dit ter info

    • Henk zegt op

      Partick de Coninck, wellicht dat je mij kunt helpen! We kennen elkaar volgens mij!

  11. Fransamsterdam zegt op

    Het probleem in dit soort kwesties is dat er meestal niks op papier staat. En dat terwijl het toch zo simpel is tegenwoordig. Daarom nog een tip, die je natuurlijk ook in Nederland kunt gebruiken.
    Als je mondeling iets hebt afgesproken over iets dat nog geleverd moet worden, stuur je als je thuis bent gewoon een emailtje:

    Naar aanleiding van ons gesprek van hedenmiddag bevestig ik hierbij dat wij het volgende zijn overeengekomen:
    Door u wordt aan mij op datum X geleverd product Y tegen prijs Z.
    Behoudens uw kerend tegenbericht ga ik er van uit de gemaakte afspraken hiermee correct te hebben weergegeven.
    Met vriendelijke groet,
    Naam.

    Kan een hoop ellende besparen.

  12. lung addie zegt op

    Ik heb hier een zwaarder feit meegemaakt. Bij een heel grote Japanse firma Yaesu een heavy duty antennerotator aagekocht. Kostprijs ongeveer 1300 Euro. Rotator opgesteld volgens de regels van de kunst: met twee bovenstaande steunlagers. Na een maand in dienst faalt de rotator. Boel gedomonteerd en vastgesteld dat de electrische motor verbrand is. Contact opgenomen met de technische dienst in BKK met een zekere Mr Art die me de raad geeft de rotor op te sturen naar BKK voor herstelling. Met een begeleidend technisch verslag dit gedaan. Na VIER maand geen nieuws! Getelefoneerd en ja, Mr Art was tot de vaststelling gekomen dat de electrsiche motor verband was en dit na 4 maanden. Ging een reserve bestellen in Japan … opnieuw 4 maanden en weer niets te horen. Opnieuw getelefoneerd en toen meldde Mr Art de dat rotator NIET te herstellen was !!! Gevraagd on dus de rotor naar mij terug te sturen zodat ik die zelf kon herstellen, intusentijd was de garantie toch reeds verlopen …. Na twee maanden NIETS …. wat moet een mens daarvan denken ???

    • Fransamsterdam zegt op

      De garantievoorwaarden zijn uiteraard gewoon van toepassing in dit geval. Het euvel heeft zich binnen de garantietermijn voorgedaan. Dat men de reparatie niet binnen die termijn voor elkaar krijgt is niet relevant.

      • Dirk zegt op

        Waarom zou er aantoe zijn,
        Het is duidelijk gesteld dat de oorzakelijke reden van de beschadiging een hagelbui is.
        Geen enkele fabrikant is hier voor verantwoordelijk!
        Niet in Thailand, gans Azië en zelfs heel de wereld.

        • Fransamsterdam zegt op

          Dirk, mijn opmerking omtrent de garantie is een reactie op de bewering van Lung Addie.

    • DKTH zegt op

      Ik zie het probleem niet, dit is Thailand toch? En niet alleen hier gebeuren dit soort misverstanden, gebeurd overal. Waarom wordt er nu zo’n heisa gemaakt om een antenne/rotator. Gewoon aanpassen aan het land waar je verblijft. TiT

      • Henk zegt op

        Bedankt voor je uiterst positieve bijdrage. M.a.w. Je moet gewoon alles pikken in Thailand. En overal in de wereld. Hier kom ik verder mee!

        • San zegt op

          Je hoeft niet alles (en overal) te slikken.
          Transparante afspraken maken, zodat je niet achteraf hoeft recht te zetten wat fout gelopen is onder het mom van oplichting.
          Dat brengt je een eind verder.

  13. Jacques zegt op

    In dit land zijn er een hoop mensen die handig zijn op het gebied van huizenbouw, antennes plaatsen etc.
    Je bent wel afhankelijk van de persoon of aannemer in kwestie. Het is niet doenlijk om te achterhalen wie je kunt vertrouwen met de bouw of wie niet.
    Zelf heb ik mijn bungalow laten aanbouwen met een tweede woning, want er komt nogal eens familie over van mijn vrouw en dan is ons huis met drie slaapkamers te klein!!!
    Mijn Thaise vrouw regelde de zaken met de aannemer en dan komt er dus niets op papier.

    Enfin de bouw ging in vier fases zoals gebruikelijk en telkens betaalden wij een deel van het geld.
    In totaal iets van 450.000 bath. We waren al gewaarschuwd door meerdere kennissen die het zelfde hebben gedaan dat de laatste betaling wel problemen zal gaan opleveren voor de aannemer (dat was bij hun ook gebeurd)en ja hoor bij ons dus ook. Zijn geld was op en hij had allerlei problemen waardoor het laatste deel van de woning niet door hem kon worden afgemaakt. Ik heb apart weer 3500 euro moeten betalen aan een andere aannemer om het af te krijgen. Over de manier waarop e.e.a is gemaakt maar niet te zwijgen. Ik heb nog steeds lekkages, de waterafvoer van de toiletten en douche gaat in een aparte bak onder de grond welke vol loopt en regelmatig moet worden uitgezogen etc, etc.

    Dit soort praktijken is schering en inslag in Thailand en daar doe je niets aan. Neem je verlies want je te lopen ergeren schiet niet op. Rechtszaken beginnen daarvoor ben ik niet naar Thailand gekomen ik kan mijn tijd wel beter voldoen. Als buitenlander sta je tevens in de rechtszaal al met 1-0 achter. Zelf hebben we dit niet goed aangepakt en een groot probleem is toch wel de communicatie. Ik spreek te weinig thais en was grotendeels in Nederland ten tijde van de bouw. Ook ik heb hiervan geleerd maar het kan zo weer gebeuren.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website