Beste lezers,

Ik woon sinds 1 februari 2019 in Chiang Mai, Thailand. Ben uitgeschreven uit Nederland. Wat moet ik doen om me officieel in Thailand in te schrijven? Ik woon hier immers en heb een vast adres.

Groet,

Wil

Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

11 reacties op “Lezersvraag: Wat moet ik doen om me officieel in Thailand in te schrijven?”

  1. Ludo zegt op

    Wat een eigenaardige vraag.

    Je woont hier al 4 maanden dus veronderstel ik dat je een wettelijk visum hebt voor lang verblijf?
    Dan ben je toch ingeschreven in Thailand en is je adres toch gekend bij immigratie.

    Ik snap het probleem niet.

    • compuding zegt op

      Ludo

      Volgens mij woont hij hier al ruim 3 jaar

      • HAGRO zegt op

        Zullen we er 2 jaar en 3 maanden van maken 🙂

      • Cornelis zegt op

        ‘2 jaar’ komt dichter bij de realiteit……

      • Jacques zegt op

        Het is twee jaar en drie maanden dat deze meneer al woonachtig is in Thailand.

    • Wil zegt op

      En ik snap jouw antwoord niet, natuurlijk heb ik een visum, gebaseerd op Non O met extensie elk jaar. Maar dan ben ik toch niet officieel ingeschreven zoals ik dat in Nederland was.

  2. Danzig zegt op

    Ik woon al sinds 2016 in Thailand en heb me nooit ingeschreven. Ik heb een non-B en een werkvergunning en daarop staat het adres van mijn werkgever vermeld. Dat moet voldoende zijn voor immigratie.

  3. Henk zegt op

    Je kunt je niet inschrijven in een BRP zoals in Nederland. Probeer maar eens te doen. Ga naar het gemeentehuis in Chiangmai want daar woon je al een maand 1 feb ’19 en meldt de ambtenaar wat je komt doen. Hij/zij zal jij vriendelijk doorverwijzen naar Immigration. Niet dat je daar stante pede naar toe moet, want als het goed is kom je er al jaarlijks.

  4. Jacques zegt op

    Je kunt je inschrijven bij de lokale gemeente (Tessebaan en Amphur) en dan kan je je registreren op het huisadres. Je kunt dan in veel gevallen een geel huisboekje aanvragen en een Roze Thaise vreemdelingen kaart. Deze inschrijving is niet verplicht in Thailand. De officiële registratie is de aanvraag bij de immigratiepolitie die waakt over elke buitenlander. Deze autoriteit is leidend, anders dan zoals wij in Nederland gewent zijn via de inschrijving bij de gemeente.

  5. Dirk zegt op

    Als je je uitschrijft uit Nederland en definitief voor zover mogelijk daar in een ander land gaat wonen, mag ik toch aannemen, dat je de belangrijke voorwaarden om je daar te vestigen weet.
    Zoals grondbezit, een huis, een visum, de voorwaarden , de cultuur etc. Op dit blog kan je veel vinden over informatie omtrent het voorgaande. Het antwoord op je vraag is al gegeven door mijn voorgangers,
    immigratie en niets anders. Succes ermee…

  6. Lung addie zegt op

    Beste Wil,

    met al deze reacties weet je nu nog steeds niet hoe jij je officieel kan inschrijven. Je inschrijven in de ampheu is geen verplichting maar kan in sommige gevallen wel handig zijn, zeker indien je op een grotere afstand van het Immi Office woont. Daar jij de vraag stelt zal je met die inschrijving wel, veronderstel ik toch,
    een bedoeling hebben. BV: voor de aankoop en registratie van een motorbike of wagen op eigen naam, voor het openen van een bankrekening, voor de rijbewijzen, voor het registreren van een testament…. indien niet bij de ampheu, als inwoner geregistreerd kan je steeds naar Immigratie en, hier in de prov. waar ik woon, kan je er gemakkelijk 250km van immigratie wonen….
    Zoals steeds het geval is in Thailand kan het van plaats tot plaats verschillend zijn, doch ik zal U beschrijven hoe ik het met succes ervaren heb:
    -neem iemand mee, liefst een Thai, die voldoende jouw taal, bv Engels, kent zodat hij kan verwoorden wat je wil
    -ga samen naar de ampheu en stel daar de vraag wat je zoal nodig hebt en laat je niet afschepen want het kan wel degelijk
    -bij mij waren de nodige zaken:

    -je paspoort met geldig visum en verblijfsperiode
    -het adres waar je woont en waar jij je wil op inschrijven (kan aangetoond worden met de TM30 slip)
    -aanwezigheid met bewijs van eigendom (chanot) van de landlord (kan eventueel uw partner zijn)
    -het huurcontract (indien van toepassing)
    -aanwezigheid van de poejaaibaan van de gemeente (tambon) waar het om gaat
    -twee getuigen die bevestigen dat je daar woont.

    Verder werden mij een paar vragen gesteld welke ook aan een Thai gesteld worden wanneer ze zich laten inschrijven. De vragen waren:
    -over mezelf: geboortejaar en plaats (staat wel in het paspoort maar ja….)
    -naam van vader en moeder
    -geboortedatum van vader en moeder… de dag en maand zullen de meesten zich wel als de verjaardag van vader en moeder herinneren, doch het geboortejaar van beiden? Je maakt dan vlug een rekensommetje en geeft dat op. Is in feite niet echt belangrijk en wordt niet nagetrokken.

    Dat was het zowat in grote trekken. Er is idd een beetje werk aan verbonden, vooral het samenbrengen van de betreffende personen op dezelfde dag en uur, maar dat lukt wel met de nodige diplomatie.

    De inschrijving is gratis, alsook het verkrijgen van latere afschriften. (hier toch)

    Hopelijk heeft de vraagsteller hier wat aan.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website