Lezersvraag: Transferwise vraagt mijn ID, klopt dat wel?

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags:
25 november 2020

Beste lezers,

Ik bezorgde via Transferwise mijn vriendin in Thailand reeds enkele maanden wat zakgeld. Enkel mijn rekeningnummer was voldoende. Nu vraagt men plots kopie van beide zijden van mijn ID.

Dit is iets wat ik standaard niet op internet gooi. Is dit gebruikelijk en veilig of moeten hier alarmbellen afgaan?

De bedragen zijn niet meer dan 250 euro per maand doch is is nu wel een regelmaat in. Ik woon in België.

Graag feedback want momenteel vertrouw ik het niet meer.

Groet,

Frans

13 reacties op “Lezersvraag: Transferwise vraagt mijn ID, klopt dat wel?”

  1. vlad zegt op

    Beste,
    dit is een normale procedure bij TransferWise,dit is 100% veilig.
    Dus maak je geen zorgen.

    grtn christoph

  2. Erik zegt op

    Frans, bij mij ook gebeurd en ik heb het gegeven maar wel een kopie op papier gemaakt, een schuine streep door foto en handtekening, een nieuwe scan gemaakt en die gestuurd. Was OK. Als je een bankrekening opent vraagt men ook een ID dus zo vreemd vind ik het niet.

  3. Cornelis zegt op

    Azimo doet hetzelfde. Ook daar kreeg ik bij 3e of 4e transactie ook het verzoen een scan van mijn paspoort te sturen. Prima zaak dat er controles worden uirgevoerd, toch?

  4. Guy zegt op

    Banken zijjn nu eenmaal bij wet gehouden controle uit te oefenen op transfers en de identiteit van rekeninghouders bij te houden en te controleren.

    TransferWise is een bankinstelling -gelinkt aan Deutshe Bank – en ontloopt dus ook die wettelijke verplichting niet.

    Er is dus geen gevaar bij het verstrekken van die gegevens -check wel de juistheid van de link.

    groetjes
    Guy (BE)

  5. Ton Egbers zegt op

    Lijkt me cruciaal dat een professionele financiële instelling die jij wil vertrouwen, evenzo ook jou kan vertrouwen. Zij hebben namelijk ook wettelijke verplichtingen qua controle, tegen o.a. witwassen en terrorisme.

    TransferWise is er zo een. Ze geven ons EU-ers normaal al toegang tot een EIGEN formele IBAN account. En soms ook zelfs tot andere buitenlandse accounts ver buiten de IBAN-zone. Dus is het logisch om je net als bij andere banken je ook eerst dient te legitimeren om een hele nieuwe rekening te openen.

    Mocht je toch (terecht!) extra voorzichtig willen zijn, dan kun je misschien proberen net een stapje verder te gaan dan Erik, om ook nog het stukje code rechtsonder op de ID page af te dekken dat je BSN nr laat zien.

    Ik weet niet of TW dit uiteindelijk dan slikt, maar kun je vast zonder problemen uitproberen. Want als ’n scan of foto van een ID niet goed genoeg is, laten ze je het zeker weten om een betere versie te uploaden.

    https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/privacy-en-persoonsgegevens/vraag-en-antwoord/waar-vind-ik-mijn-burgerservicenummer-bsn-op-mijn-paspoort

  6. Caspar zegt op

    https://www.123nz.nl/wonen/wereldwijd-geld-overmaken-zonder-belachelijk-hoge-kosten/

    Volkomen safe Transferwise ik gebruik het al jaren tot volle tevredenheid.
    Maakte eerst geld over via ING kosten 6 euro en nog eens 15 euro DB en kosten 200 baht Thaise bank.
    Gr. Caspar

  7. rob zegt op

    Frans
    Transferwise is te vertrouwen ,prima bedrijf en zeer snelle overboekingen voor een laag tarief.
    Het vragen naar een ID is alleen maar beter voor je eigen veiligheid ,wat bankieren betreft .
    Ik zit nu 2 jaar bij hun en niets anders dan lof.

    Alleen niet in het weekend overmaken dat duurt langer.
    Door de weeks gaat razend snel ,in 5 seconden stond het op mijn rekening in Thailand (TMB)

    Succes

    Vr Gr Rob

  8. Roel zegt op

    Ook ik maak elke maand geld over, echter tot op heden nog geen verzoek ontvangen van (TW) voor het zenden van kopie maar houd het nu wel in de gaten.

    PS bedankt voor de info

  9. Niek zegt op

    Ook altijd goede ervaringen gehad met transferwise tot onlangs mijn betaling aan mijn quarantaine hotel nooit is aangekomen. Achteraf bleek het helemaal niet nodig geweest het volledige bedrag vooraf te betalen, maar de transactie is nooit aangekomen volgens het hotel.
    Uitgebreid in hun chatbox dit besproken, maar zij kunnen niets doen omdat zij het hotel verwijten het bedrag niet op hun rekening te kunnen localiseren.
    De details van de transactie kloppen.

    • ron zegt op

      Niek dat is een vervelende ervaring. Betekent dit dat je het geld kwijt bent of is het teruggestort ? Als je de transactie details hebt en hotel heeft het niet ontvangen moet Transferwise dit toch kunnen lokaliseren ..

      • Cornelis zegt op

        Inderdaad, het kan toch niet zijn dat Transferwise in zo’n geval geen verantwoordelijkheid neemt en dit werkelijk tot op de bodem uitzoekt? ‘Zoek het zelf verder maar uit’, lijkt in dit geval de houding ten opzichte van de klant te zijn.

    • Arne Pohl zegt op

      Denk als je dit via een eigen bankrekening in Thailand gedaan had , het nooit gebeurd was. Gewoon via Transferwise naar je eigen bankrekening in Thailand . Doe dit al ruim een jaar wekelijks nooit problemen gehad .

  10. Frans Moors zegt op

    Thanks voor de vele feedback.
    Schuine streep door foto en document vond ik wel een goed idee.
    Mijn vriending zal gelukkig zijn dat is haar nog wat durf te sturen 🙂


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website