Lezersvraag: Niet verzekerd bij ongeluk minibus om wit nummerbord?

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags: ,
8 januari 2016

Beste lezers,

Wie kan mij de volgende vraag beantwoorden? Een echtpaar uit Groningen heeft een ongeluk gehad met een minibus naar Koh Chang. Ze dachten goed verzekerd te zijn, doch de verzekering betaalde de ziekenhuiskosten niet omdat de minibus een wit nummerbord had en dus geen licentie had voor personen vervoer. Gele nummerborden hebben dat wel.

Nagevraagd bij verschillende bureaus maar kreeg geen antwoord. Wie kan mij hierover meer vertellen daar ik ook met een minibus naar Koh Chang wil.

Alvast bedankt voor het juiste antwoord,

Groet,

Thao

10 reacties op “Lezersvraag: Niet verzekerd bij ongeluk minibus om wit nummerbord?”

  1. Wessel zegt op

    Dag,

    Waarschijnlijk geen antwoord op je vraag, maar witte nummerborden zijn voor uitsluitend prive doeleinden. Dus een mini van om je familie mee rond te rijden. Voor het ophalen en vervoeren van toeristen moet je inderdaad een geel nummerbord hebben. Daarmee heb je ook toestemming om gasten van de vliegvelden op halen.

    Wessel

    • Julien Faes zegt op

      Zelfde met tuktuks in BKK

  2. René Chiangmai zegt op

    Interessant topic.
    Ik heb hier nooit bij stilgestaan.

    Bedankt voor het plaatsen.

  3. Alex zegt op

    Nooit van gehoord. En ik zie regelmatig minivans met witte nummerborden.
    Ik vermoed dat het niets te maken heeft met wit of geel nummerbord, maar dat het alles te maken heeft met de verzekerings maatschappij. Zij trachten hier onder betaling uit te komen.
    Vraag is of u wel een goede verzekering heeft, en of u alleen een reis-verzekering of ook een reis-/ongevallen verzekering heeft?
    Daarnaast heeft u in NL ook een ziektekosten verzekering die naar mijn mening ook verplicht is de ziekte- en ziekenhuiskosten te betalen…echter die bepalen vaak wel een maximum bedrag, en niet meer dan dat!
    Enig juridisch advies lijkt mij aan te bevelen.

    • Bucky57 zegt op

      Alex met vermoedens kom je niet ver ook al heb je erniet van gehoord er zijn duidelijk regels wat betreft de soorten en kleuren voertuigplaten. Bekijk maar eens volgende link. https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_registration_plates_of_Thailand .Zelfs in Nederland geeft de kleur van het kentekenplaat aan waarvoor het voertuig ingezet mag worden. Hier in Thailand geeft de gele kleur aan dat het officiele personenvervoer betreft. Witte kentekens zijn voor prive gebruik

      • Alex zegt op

        Dat weet ik ook wel! Ik woon al jaren in Thailand. Maar hier gaat het niet om sxhade aan het voertuig of schade aan derden. Maar vergoeding van medische kosten en die worden altijd door de basisverzekering of door een goede reis/ongevallen verzekering gedekt. Althans dat behoort zo te zijn! Die verzekering probeert alleen op derden te verhalen, daar beginnen ze altijd mee!

  4. Caliente zegt op

    Wat een vreemd antwoord van de verzekeringsmaatschappij. Natuurlijk ben je zelf verantwoordelijk voor je veiligheid en snap ik dat er niet wordt uitgekeerd als je bewust in een soort Fred Flinstone mobiel gaat zitten. Maar als je als toerist moet gaan opletten of een Thaise minivan een geel of wit nummerplaatje dan is het hek van de dam. Ziekenhuisbezoek voor een voedselvergiftiging? Waren alle restaurants wel haccp gecertificeerd? Had de brommer waar u op reed wel Túv gekeurde rubberbanden en had de waterscooter een goedgekeurde roodgekleurde waterdichte dodemansknop? Zo nee, geen uitkeuring. Verzekeringen, eerst wordt je gedekt, dan genaa……

    • ruud zegt op

      Ik denk dat het om een Thaise verzekeraar gaat.
      Als de eigenaar van de bus degene is, die de verzekering heeft afgesloten, ligt het voor de hand, dat ze niet uitbetalen.
      Het voertuig zou zijn verzekerd,als het een geel nummerbord had gehad.
      Het voertuig voldeet niet aan die eis, dus de verzekeraar keert niet uit.
      Dat de passagier daar last van heeft, is in principe niet het probleem van de verzekeraar.
      De passagiers hebben een claim op de eigenaar van het busje, niet op de verzekeraar.
      En de verzekeraar betaalt alleen maar de schade voor de eigenaar van het busje en doet dit alleen maar als de eigenaar van het busje een geldige verzekering heeft.

      Ik ga er hier van uit, dat het om een vergoeding door een Thaise verzekeraar gaat en niet om een reisverzekering.
      Al het om een Nederlandse reisverzekeraar gaat, kunt u beter de naam erbij zetten, want dan kan iedereen die links laten liggen.
      Je kunt van een toerist niet verwachten, dat die de betekenis van kleuren nummerborden in Thailand kent en daarom niet vergoeden.

  5. Kees 2 zegt op

    Heel apart… een Nederlandse reisverzekering? Die in de voorwaarden heeft staan dat de reisverzekering bij meerijden in bepaalde voertuigen niet geldig is?

    Kan het zijn dat de Nederlandse reisverzekeraar in dit geval de rekening niet wil betalen omdat zij vindt dat de eigenaar (en dus de Thaise verzekeraar) aansprakelijk is? De Thaise verzekeraar beroept zich vervolgens terecht op de voorwaarden dat de verzekering niet geldig is als een privéauto commercieel gebruikt wordt. Hiermee komt de rekening op het bordje terecht van de eigenaar van de auto… en als die niet thuis geeft, moet er een civiele procedure gestart worden. Dat doe je als toerist niet zomaar.

    Zoals hierboven opgemerkt zou de Nederlandse basisverzekering toch moeten betalen?

    Ik had ooit ook de klos kunnen zijn. Ik huurde een auto bij een guesthouse. Bleek het een privéauto te zijn waar de verzekering niet meer geldig was bij verhuur.

    • Kees 2 zegt op

      Aanvulling
      Basisverzekering moet betalen als het puur medische kosten zijn (aannemende dat eigenaar van de auto niet kan/wil betalen).

      In geval het om een of andere reden toch de reisverzekeraar wordt en die wil niet betalen, dan kun je bij Kifid terecht
      https://www.reisverzekeringblog.nl/klacht-reisverzekeraar/


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website