Lezersvraag: Inloggen bij mypension.be?

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags:
1 juli 2021

Beste lezers,

Zijn er mensen die kunnen inloggen op Itsme van mypension.be? Ik heb geen Belgisch telefoonnummer, wel een Thaise nummer. Ik twijfel of mij dat gaat lukken, maar ik kan goede raad wel gebruiken.

Groet,

Chris (BE)

Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.

21 reacties op “Lezersvraag: Inloggen bij mypension.be?”

  1. Berry zegt op

    Heb je de app kunnen installeren op je telefoon?

    Indien je voor de (Google/Huawei) App store in Thailand verblijft zal je een foutmelding krijgen in de trend van “de app is niet beschikbaar in je regio” of “niet compatible met 1 van je toestellen.”

    Voor Android kan je dit omzeilen door een externe APK te installeren, maar omdat het over een heel gevoelige app gaat, zou ik dit zeker niet aanraden.

  2. David H. zegt op

    Voor mypension kan je ook een code nummer aanvragen om inloggen , of je Eid gebruiken indien je id kaart daarvan voorzien is. Ik gebruik beide , de vaste logincode werkt prima

    Ik kan ook geen itsme installeren , ook deze melding steeds :“de app is niet beschikbaar in je regio” of “niet compatible met 1 van je toestellen.”

  3. Roland zegt op

    Hallo Chris,
    Ik ben tevens (en nog velen) in hetzelfde geval als u.
    Ik heb me de voorbije dagen wat aan het bevragen geweest en me ingelezen op internet want ook ik had geen weet van itsme of via eID+kaartlezer.
    Ik heb daarbij geleerd dat het het meest veilige is en tevens het eenvoudigste om te werken met uw identiteitskaart (eID kaart) samen met de nodige kaartlezer, hier te koop in Thailand.
    Want ik las dat je in België dient gedomicilieerd te zijn om via itsme te kunnen werken. Het lijkt me ook een waanzinnig kluwen om ermee aan de slag te kunnen.
    Dus een aanrader blijkt te zijn de eID kaart+kaartlezer.
    Wel is het zo dat je dan over een geldige eID kaart dient te beschikken natuurlijk en je de software moet downloaden om er gebruik van te maken. Daarbij komt ook nog iets van het installeren van de nodige “certificaten” maar daar ben ik voorlopig ook nog niet uit.
    Ik zal dat pas nodig hebben binnen een 5-tal weken aangezien ik maandag eerst nog een nieuwe eID kaart moet gaan aanvragen bij de Belgische Ambassade en dat duurt ~een maand vooraleer je die kan komen afhalen aldaar.
    Laten we hopen dat alles een vlot verloop mag kennen.

    • Berry zegt op

      Om in te loggen, of MyPension, of alle andere overheids websites heb je verschillende opties:

      – token

      – EiD (+ kaartlezer)

      – It’sMe.

      Token is het gemakkelijkste. Je krijgt een lijst met ” genummerde wachtwoorden” en bij het inloggen zal men vragen, geef Nr zoveel in. Dit is heel handig voor een persoon zonder EiD. Nadeel, aan te vragen in Belgie voordat je immigreert naar Thailand.

      Eid ook supper gemakkelijk. Ik hoop dat je weet dat als je een computer gebruikt, en je verbindt een extern toestel, je een tegen de computer moet zeggen hoe dit apparaat moet werken. Dit is een driver en is de software wat je moet installeren. Bijkomend, als je zelf de informatie wil zien wat er op je EID staat kan je een klein programmetje installeren wat dat doet. Driver/Software zijn te vinden bij je kaartlezer en via de website van EiD.

      (Indien het aansluiten van een kaartlezer via USB te moeilijk is, kan je altijd opteren voor een laptop met ingebouwde kaartlezer. Deze worden gebruikt indien je verbinding wil maken via een bedrijfsnetwerk, en je VPN moet geactiveerd worden via een “kaart”, zelfde formaat als kredietkaart)

      Op je EiD staan verschillende certificaten om aan te geven dat je Eid nog geldig is in combinatie met beveiligingsgegevens. Die certificaten worden geinstalleerd en geactiveerd bij activatie van je EiD.

      Vroeger kon de Belgische ambassade dit niet doen, en moest dit gebeuren in een Belgisch gemeente/stad huis. Nu heeft de ambassade de kit ontvangen om je EiD te activeren.

      En dan heb je ItsMe, een app op je smartphone.

      Heb je de app geinstalleerd kan je die activeren via telefoonnummer en bijvoorbeeld je EiD of de app van een Belgische bank. Probleem hier kan zijn dat je tegen Google, Huawei of Appel hebt gezegd dat je woonachtig bent in Thailand. Standaard zullen dan de App stores aangeven dat die app niet voor jouw beschikbaar is.

      Bij Android kan je een installatie doen via een externe APK. Maar Itsme is heel gevoelige app, heel goed oppassen of zeker niet doen, als je niet zeker bent van de bron.

      • Johannes zegt op

        Allemaal leuk en aardig wat hier uitgelegd word maar ik ben Nederlander die heet grootste deel van mijn leven in België gewoond en gewerkt heeft ontvang dus dan ook pensioen uit België. Maar het lukt me op geen enkele wijze om mypension.be of itme te krijgen, de Belgische ambassade vraagt om paspoort of Belgisch ID kaart die ik natuurlijk niet heb, ook de KBC bank waar ik al 50jaar lid van ben kan me niet helpen. Wie kan dat wel?

        • RonnyLatYa zegt op

          Vraag het aan de dienst zelf dwz de pensioendienst in België.

          Kan on-line en daar heb je enkel je naam en geboortedatum voor nodig als je geen RRN hebt
          https://www.sfpd.fgov.be/nl/contactformulier

          Dit zijn anders nog opties
          https://www.sfpd.fgov.be/nl/over-ons/nieuws/nieuw-postadres-en-e-mailadres-voor-de-federale-pensioendienst

        • Berry zegt op

          Allemaal leuk en aardig, maar waarom heb je geen digitale sleutel aangevraagd of een registratie gedaan in Belgie?

          Indien je voor 25 September 2020 vertrokken bent naar Thailand, kon je altijd een token hebben aangevraagd. Waarom je dat dan niet gedaan hebt hebben wij het raden naar.

          (Tokens worden na 24 September 2020 niet meer afgeleverd.)

          Maar geen probleem, zonder Belgisch EiD en bij een volgende/vorig bezoek aan Belgie kan/kon je een registratie doen bij een registratiekantoor bij FOD Beleid en Ondersteuning – DG Digitale Transformatie in Brussel, of bij een gemeente met een lokaal registratiekantoor. Daarna kan je gebruik maken van een “digitale sleutel” voor alle toepassingen, pensioen, belastingen, enz.

          Let op, je hebt mypension niet nodig om in contact te treden met de pensioen dienst.

          Mypension maakt het alleen maar gemakkelijker.

          Je hebt nog altijd post, telefoon en email.

          https://sma-help.bosa.belgium.be/nl/identificatie-zonder-eid#7093

          • Dimitri zegt op

            Berry, ik vraag me ook af waarom ik elke week weer de verkeerde lottocijfers invul!
            Moest men alles op voorhand weten zou het leven veel makkelijker zijn.

          • Roland zegt op

            Ja, allemaal leuk en aardig maar ik ben vertrokken in België juli 2012.
            Alles liep op wieltjes en alles was goed geregeld. Nog net voor ik vertrok werd me een eID in de handen geduwd op het gemeentehuis aldaar, het was vrij nieuw in die tijd en niemand maakte enige aanstalten om iets te zeggen over wat je nog meer kon doen met die elektronische identiteitskaart dan wat we al altijd deden met dat ding. Bijna iedereen ging er vanuit dat het alleen maar om veiligheidsredenen was veranderd, zonder meer.
            Ik bezit ergens een token die ik destijds van mijn werkgever de N.M.B.S. had ontvangen, heb die nog maar hoefde die nooit te gebruiken, weet ook niet of die tevens werkt op andere overheidsdiensten.
            Met al dat gedoe betreffende Argenta heb ik mijn oude eID eens boven gehaald, bleek reeds 5 jaar vervallen te zijn. Dus heb ik een nieuwe aangevraagd bij de Ambassade. Wanneer zij die ook nog willen activeren voor mij lijkt me alles nog wel mee te vallen, alleen nog me een beetje inwerken in het gedoe om met de kaart te werken en hopelijk kan ik dan vlug de pensioendienst bereiken om mijn rekeningnummer te laten wijzigen.
            Duurt wel nog een maand vooraleer ik de kaart zal in bezit hebben.
            Maar vandaag kreeg ik een geruststellende mededeling van Argenta dat mijn pensioen nooit zal geaccepteerd worden op mijn afgesloten rekening en de gestorte pensioenen worden teruggestuurd naar de pensioendienst. Zo, niet is verloren of blijft geblokkeerd achter op de Argenta rekening.
            Duimen maar ….

          • Roland zegt op

            Tevens nog aan toe voegen dat ik nooit terug ga naar België dus dat is geen optie.

    • Ferdinand zegt op

      Dag Chris / ik zou op prijs stellen indien je laat weten of the eID kaart afgeleverd door de ambassade inderdaad toegang verschaft tot wwe.mypension.be (mits kaartlezer en paswoord)
      Dat kan ook voor mij een oplossing zijn.

  4. Ron zegt op

    Eens je de app hebt geïnstalleerd, kun je je zonder problemen aanmelden met een Thais nummer.
    Dit is mijn ervaring met mijn Iphone.
    Ik heb wel een Belgisch account bij Appstore en heb zodoende de app probleemloos kunnen downloaden.

    Grtn

    Ron

  5. Ferdinand zegt op

    Mijn ervaring is that ITSME alleen kan gebruikt worden met een Belgische smartfoon / ook voor toegang tot mijn Belgische bankrekening (BNP Paribas Fortis)
    Indien je nog ingeschreven bent in een Belgische gemeente dan heb je toegang tot mypension.be met de chip (eID) en een paswoord op je identiteitskaart.
    Ik weet niet of de identiteitskaarten afgeleverd door de ambassade hetzelfde kunnen doen

  6. haki zegt op

    Ik heb al jaren een code (ID-sleutel) en dossierno. Hiermee log ik altijd probleemloos in op https://www.sfpd.fgov.be! Kun je dat ook niet aanvragen? Lijkt me handiger dan dat gepruts met apps….

  7. Willy zegt op

    Best een e-ID kaart kopen, maar vragen of die e-ID kaart ook niet-Thaïse ID kaarten.kan lezen. Dat doen ze niet allemaal! Ik had er 1tje gevonden op lazada, maar ik nam het zekere voor het onzekere en ging bij ne maat die zijn Belgische e-ID kaart had meegebracht vanuit België…

    • Roland zegt op

      Je hebt het altijd over eID kaart maar je bedoelt waarschijnlijk eID-kaartlezer?
      Op de Ambassade hebben ze me medegedeeld dat zulke kaartlezers makkelijk zijn aan te kopen in Thailand, zelfs via Shopee of Lazada werd me medegedeeld.
      Naar het schijnt werken ze allemaal even goed.

  8. Kris Kras Thai zegt op

    Ik dacht, net als Ferdinand, dat je Belgische simkaart nodig had. Maar misschien is dit inmiddels achterhaald.

    Je kan je vraag ook stellen bij ITSME: https://support.itsme.be/hc/nl/requests/new .

  9. lucas zegt op

    Naar Belgie reizen als het past .Proximus telefoon nummer vragen.
    Registreren.
    Itsme downloaden en registreren met je nieuwe nummer.
    Eens per jaar beltegoed kopen Proximus online voor nummer te behouden. Terug naar Thailand met Itsme app.
    Proximus nummer ook goed voor je opgestuurde bankkaarten te activeren op je bank app of online.

  10. Dierckx chris zegt op

    Bedankt iedereen,ik denk dat het beste is om effe te wachten tot ik terug naar België kan en daar het te regelen groetjes

  11. Janin zegt op

    It’s me werkt alleen met een Belgische tel.nr,(. Daar ze een code sturen via de tel.) token wordt niet meer uitgereikt. Om een sleutel te krijgen moet je ook hemel en aarde bewegen, daar dat alleen is voor mensen die tijdelijk ( !) in het buitenland vertoeven. En dikwijls werkt die zelfs niet, maar soms kan men al eens geluk hebben!
    Met een kaartlezer werkt het in veel gevallen ook niet (heb er al veel geprobeerd) daar het vanuit het buitenland gedetecteerd wordt.
    Tegenwoordig kan men ook via zijn eigen bank (in B) , en dat ga ik, binnenkort eens proberen.
    Ik heb in B alle instanties afgelopen en zij erkennen het probleem, en gingen er iets aan verhelpen. Hopelijk wordt het snel in orde gebracht.

    • Kris Kras Thai zegt op

      “Met een kaartlezer werkt het in veel gevallen ook niet (heb er al veel geprobeerd) daar het vanuit het buitenland gedetecteerd wordt.”

      Al eens met een VPN verbinding geprobeerd ?


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website