Lezersvraag: ING schrijft rekeninghouders aan over opheffing bankrekening

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags: ,
1 september 2019

Beste lezers,

De ING Bank schrijft ‘U bent al een tijd klant bij ons’. OH, OH, foute boel dus? Ja hoor, men wil nagaan of ik de rekening aan wil houden, ik moet kennelijk aan een aantal criteria voldoen en tevens motiveren waarom ik de rekening wil behouden.

Bijvoorbeeld, zo moet ik Nederlander zijn, of wèl in Nederland wonen of werken of studeren of een huis aldaar bezitten. Het lijkt er op, dat dit de omstandigheden zijn waaronder ik de rekening kan aanhouden. Er zijn voor mij voldoende andere redenen om de rekening aan te houden, hoezo opheffen?

Reageer en motiveer ik niet op tijd dan wordt de rekening gesloten. Dit alles onder het mom van een hoger risico op financieel misbruik met zo’n in het buitenland wonende rekeninghouder en die risico’s beter te kunnen beheersen.

Een bevestiging van de ontvangst van mijn reactie wordt in eerste instantie niet gegeven en na verwerking van mijn reactie is onduidelijk of ING over een besluit ter zake zal berichten.

Mooie boel, hebben anderen hier ook last van?

Groet,

Sjaakie

26 reacties op “Lezersvraag: ING schrijft rekeninghouders aan over opheffing bankrekening”

  1. Kees janssen zegt op

    Het is vreemd dat de ING aktie onderneemt.
    Ze hebben kantoren in Bangkok.
    Eveneens een joint venture met de Tmb bank en de tranachart Bank. Deze laatste 2 fuseren.
    Vreemd dus dat de ING wel wil bankieren in Thailand maar niet de Nederlandse klanten wil behouden.

    • chris zegt op

      https://www.ingwb.com/network-offices/asia-pacific/thailand
      De ING Thailand is alleen een zaken-bank en niet voor particulieren.

      • RobHuaiRat zegt op

        Nee Chris als je als Nederlandse bank een fusie ondersteunt met zeer veel geld tussen 2 Thaie publieke banken kan je je Nederlandse bank je Nederlandse klanten niet in de kou laten staan met de smoes dat je een zakenbank bent.

    • ruud zegt op

      In het artikel staat: Bijvoorbeeld, zo moet ik Nederlander zijn, of wèl in Nederland wonen of werken of studeren of een huis aldaar bezitten.

      Mensen met de Nederlandse nationaliteit worden dus – nog? – niet op straat gezet, zoals bij de ABNAMRO.

      En blijkbaar komen ze dus niet met de leugen, dat ze geen vergunning hebben.
      Blijkbaar hebben ze wat geleerd van de gang van zaken bij de ABNAMRO.

      Over de ABNAMRO en het kifid heb ik trouwens klachten ingediend bij de AFM en de DNB.
      1 De ABNAMRO liegt dat ze geen vergunning heeft en heeft op basis van die leugen 15.000 klanten de deur gewezen.
      2 De ABNAMRO heeft mij overtuigd dat zij geen vergunning heeft, en bankiert nog steeds voor mij, en expats, zonder dat ze daarvoor een vergunning heeft, en daarmee overtreedt zij de wet.

      Een van de twee zou toch een terechte klacht moeten zijn lijkt mij.

      Het kifid heb ik van partijdigheid beschuldigd.
      Ze zeggen overigens alleen maar dat ze onafhankelijk zijn, niet dat ze onpartijdig zijn.
      Het kifid probeert bij mijn ingediende klacht bij de klachtencommissie van het kifid niet eens meer de schijn op te houden dat ze onpartijdig zijn.

      Nu zoek ik alleen nog een krant, om het hele dossier te bekijken en daar een artikel over te schrijven.

      En om eerlijk te zijn, veel problemen voor de internationale klanten zijn het gevolg van de uit de hand lopende regelgeving inzake witwassen en terrorismebestrijding en de torenhoge boetes daarop.
      Plus het feit, dat ze verplicht 50 miljard Euro tegen -0,4% bij de ECB moeten stallen.
      Dat kost de ING 200 miljoen per jaar.
      Dan ga je ook kijken, of je ergens wat kunt besparen.

      • L. Burger zegt op

        Stuur je verhaal naar geenstijl. Die plaatsen graag dit soort praktijken.

    • janbeute zegt op

      Laat ik nou gedacht hebben dat de TMB en de ING een samenwerking hadden, en ging in het verleden hoofdzakelijk alleen om verzekeringen in Thailand en geen bankiere zaken. Al een paar jaar sinds de staatshulp voor de ING bank er aankwam, niet meer mochten samen werken.
      EU regels.

      Jan Beute.

  2. Antonius zegt op

    Tja jij bent de Sjaak,

    Ik zou direct overstappen met behoud van je rekening nummer. Ik dacht dat dit mogelijk was net zoals met telefoneren.
    Toch vreemd voor een bank die vestigingen in Thailand heeft en ook zakelijk in Thailand actief is.. Wordt waarschijnlijk ingegeven door de negative rente. Waardoor klanten geld gaan kosten
    Ik bankier bij de Rabobank en heb tot nog toe hierover niets vernomen.
    Groet Antonius

    • sjaakie zegt op

      Tsja *Antonius, ik ben niet de Sjaak denk ik, ben Nederlander, dus lijk aan de voorwaarden tot behoud van de bankrekening te voldoen.
      Last heb ik er wel van, meerdere emails en chats aan deze kwestie besteed om verder gedoe te voorkomen.
      Merkwaardig en opvallend dat sommigen geen brief terzake gehad hebben.
      Fake nieuws houd ik niet van en is het zeker niet, dat heb ik voldoende getest.
      *Roel fijn dat je de van belang zijnde punten uit de brief/bijlagen hieronder al gepost hebt, dus dat laat ik achterwege.
      *Michel, het is nog niet geheel duidelijk welke criteria gehanteerd, gaan, worden door ING,
      In mijn posting staat: Bijvoorbeeld, dan volgen 5 criteria, of ze dat allemaal zijn en of er nog andere criteria zijn is niets van bekend.
      Antwoord op mijn vraag luidt dus JA, anderen hebben er ook last van. Mag hopen dat wie een bankrekening in Nederland wenst te behouden dat dit ook mogelijk blijft.
      Sjaak

      • sjaakie zegt op

        Redactie, foutje onder het bericht hierboven, Sjaak moet uiteraard zijn Sjaakie.

        • RonnyLatYa zegt op

          Je hoeft dat niet echt te ondertekenen met je naam. Staat automatisch ook bovenaan de reactie al. 😉

  3. Jan zegt op

    Ik heb ook een rekening bij ING ( nadat ABN AMRO moeilijk ging doen dus interessant. Mag ik volgen? Zodra ik zelf meer info heb zal ik dat zeker posten

  4. Willem zegt op

    U bent Nederlander. Maak je geen zorgen.
    Het betreft een of, of vraag.

    Ze controleren alleen of u om goede redenen een ING rekening heeft. Niet zoals de ABN AMRO die jgewoon eenzijdig je rekening wil opheffen.

  5. chris zegt op

    Geen enkel probleem en ook geen post gehad.
    Misschien fake nieuws?

  6. Leo Th. zegt op

    ‘Grappig’ in dit verband, kreeg gisteren op mijn ING-app het bericht dat ING wereldbetalingen makkelijker en sneller willen maken De verbeteringen willen zij stapsgewijs invoeren. Als rekeninghouder wonende in het buitenland heb je wel het probleem van het van tijd tot tijd verlopen van de bankpas. Tenzij je de bankpas niet gebruikt natuurlijk en enkel internet bankiert. Wanneer je je zorgen maakt dat ING verder niet reageert op de beantwoording van de aan jouw gestelde vragen, zou ik zelf even contact opnemen. Je kunt ook denken: géén bericht is goed bericht.

  7. Frits zegt op

    Sjaakie, zou je een kopie van deze brief hier willen plaatsen? Ik heb nog geen brief gehad van de ING, maar zou graag willen weten wat er in staat.

  8. Michel zegt op

    Beste Sjaakie,

    Ik ben net overgestapt van de ABN AMRO naar de ING voor dit probleem en nu zou ik ook nog eens wederom een andere bank moeten kiezen. Ik wil graag de exacte criteria willen weten die de ING nodig heeft om mijn ING rekening te behouden.Zou je zo vriendelijk willen zijn om jou brief naar mij te mailen zodat ik richting de ING alvast kan reageren.

    [email protected]

    Dank voor je moeite Sjaak

    • Willem zegt op

      Goed lezen. Als u nederlander bent kunt u de rekening behouden. Geen paniek.

  9. Khun John zegt op

    Ook ik heb gisteren bericht gehad van ING betreffende het makkelijker maken van wereld betalingen, geen woord over het beëindigen van mijn rekening bij ING,denk dat het fake nieuws is,
    Jan

  10. gerrit zegt op

    helaas, geen fake nieuws, ik heb deze brief al 2 maanden geleden ontvangen.

  11. Roel zegt op

    Dit is een kopie van de brief of dit kan je dan downloaden.

    Op zich niets verkeerds aan, als je NL paspoort hebt stuur je daar kopie van mee.
    Voor die personen die geen NL paspoort meer hebben zal het moeilijk worden nog verder te kunnen bankieren bij ING.

    Denk erom deze brief is aan andere personen gestuurd, dus datum is voor hun. Ik ken 3 mensen uit mijn directe omgeving die dit hebben gehad, Zelf bankier ik ook bij ING, na overstap van ABNAMRO, maar ik heb niets ontvangen, terwijl mijn adres bij ING een Thais adres betreft,

    ING-producten in het buitenland
    Stuur dit formulier en bijlagen vóór 18 augustus 2019 op naar:
    ING, Antwoordnummer 40540, 8900 SP, Leeuwarden, Nederland. Gebruik hiervoor de
    bijgevoegde envelop. Een postzegel is niet nodig.
    Let op: Alleen als u op tijd reageert én de juiste bewijsstukken aanlevert, kunt u klant blijven.
    Uw gegevens
    Initialen en Achternaam: ________________________________________________________
    Geboortedatum: ________________________________________________________
    Adres: ________________________________________________________
    Postcode/Woonplaats: ________________________________________________________
    Betaalrekening: ________________________________________________________
    E-mailadres: ________________________________________________________
    Wij gebruiken dit e-mailadres om u snel te kunnen bereiken als wij nog vragen hebben.
     Ik wil mijn rekening(en) en/of producten behouden. Ik verklaar de volgende reden te hebben
    en stuur een kopie van het gevraagde document mee:
     Ik heb een Nederlands identiteitsbewijs Geldig Nederlands paspoort of
    identiteitskaart
     Ik werk in Nederland Arbeidscontract, met minimale contractsduur van 12 maanden
     Ik woon wel in Nederland Uittreksel uit het BRP, maximaal 3
    maanden oud
     Ik studeer in Nederland Actuele bevestiging van inschrijving
    studie
     Ik bezit een huis in Nederland Document ‘eigendomsinformatie’ via
    kadaster.nl, maximaal 3 maanden oud
    Is meer dan één situatie op u van toepassing? Dan volstaat het insturen van 1 bewijsstuk.
     Ik wil mijn rekening(en) en/of producten opzeggen. Ik schrijf het saldo op mijn rekening(en)
    over naar een andere bank. Als ik rood sta, vul ik mijn saldo direct aan.
    Ondertekening
    Handtekening Datum/plaats:
    KYC20190620-MC0247

    • L. Burger zegt op

      Wellicht een optie om een beleggingsrekening te koppelen of te nemen bij deze banken?
      U koopt dan 2 aandelen ING of AMRO.
      Indien ze de rekening willen opheffen geeft u als argument dat handel in aandelen niet plaatsgebonden is.

  12. Frans zegt op

    Heb ik even geluk dat ik de relatie met ING kort geleden heb opgezegd en nu bankzaken doe bij ASN. Ik zou hier echt niet van gediend zijn.

    • ruud zegt op

      Bij de ASN kunt u niet bankieren, omdat ze hun diensten niet aanbieden, buiten de EU.
      toen ik emigreerde, kon ik mijn rekening daar alleen aanhouden, omdat ik een gekoppelde rekening had bij de ABNAMRO.

      Ik ben bang, dat u problemen krijgt, als ze er achter komen, dat u in Thailand woont.

  13. Ger zegt op

    Recent mijn hypotheek opgezegd bij ING. Reden was dat men nog even wat extra wilde verdienen aan mij bij een verhoging ivm een verbouwing. Ik kreeg een brief of ik de aan de hypotheek gekoppelde rekening wilde opzeggen, dan kan dat. Rekening heb ik al 37 jaar. Niets van jammer dat je weg gaat of zo…. alleen dit. Schandalig van ING

  14. Kees van Kauwenaar zegt op

    Is er nu helemaal niemand hier bekend met Phising.
    Dit komt niet vd ING.
    Gewaarschuwd man telt voor 2

  15. sjaakie zegt op

    Hallo Kees, zou je wat specifieker kunnen zijn en ons laten weten hoe jij zeker lijkt te weten dat het hier om Phishing zou gaan?
    Gezien de inhoud van de brief en de bijlage zie ik niet wat de visser hier tot nu toe aan informatie verkregen zou kunnen hebben met als doel daar misbruik van te maken en er financieel beter van te worden.
    Maar goed, misschien heb je wel gelijk, ben benieuwd naar je reactie.
    Sjaakie


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website