Lezersvraag: Hoe zit het met garantie in Thailand?

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags:
28 januari 2021

Beste lezers,

Mijn vriendin en ik hebben een maand of 8 geleden een koelkast gekocht bij Big-C. Nu koelt deze niet goed meer. Dus ik zeg tegen mijn vriendin: garantie! Zij zegt dan: Nee, daar doen ze in Thailand niet aan.

Ik geloof dat niet, heb eerder het idee dat zij te verlegen is om te bellen en te eisen dat dat ding gemaakt gaat worden.

Wie kan mij uitleggen hoe het zit met garantie in Thailand?

Groet,

Wim

Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.

12 reacties op “Lezersvraag: Hoe zit het met garantie in Thailand?”

  1. Erik zegt op

    Wim, kijk eerst eens op de papieren die bij die koelkast zitten. Als er garantie is dan staat het er op. Voorts heeft Thailand consumentenrecht en heb je recht op garantie gedurende een zekere tijd en bij normaal gebruik.

    Grote zaken zijn gemakkelijker dan kleine winkeltjes en Big C zou deze verplichting gewoon netjes na moeten komen. Ga met een Thai of een goed Thais sprekende farang naar de winkel en leg het probleem voor. Grote kans dat ze de kast laten nakijken. Reken wel op een behoorlijke doorlooptijd en reken niet op een vervangend exemplaar zolang het onderzoek loopt.

  2. Han zegt op

    Als je het garantiebewijs hebt ingevuld heb je hier ook zeker garantie. Al verschillende keren hier beroep op gedaan en werkt goed, kan alleen soms wat lang duren doordat service hier meestal maar vanaf één punt in het land werkt. Soms is kassabon of rekening tonen voldoende.

  3. Daniël zegt op

    Natuurlijk hebben ze in Thailand garantie op gekochte spulln. Big C zal dat zeker hebben, en anders wel via het merk waarvan jij de koelkast hebt gekocht. Ga met jouw aankoopbonnen/betalingsgegevens naar de balie klantenservice van Big C en meldt aldaar jouw probleem. Kan zijn dat jouw vrouw zich geneert of te verlegen is om voor haar rechten op te komen (Thai mensen gedragen zich graag sub-assertief), maar neem haar mee en je zult zien: al doende leert men.

  4. haki zegt op

    Twee jaar terug een scheer apparaat om mijn haar bij te knippen, gekocht bij Big C Rama 2 (BKK). Kostte ca. THB 300 maar bleek thuis gekomen, volkomen bot. Mijn (Thaise) vrouw gaf ze weinig kans want garantie zou niet werken. Met vrouw, bon en apparaat terug naar BigC klantenbalie. Eerste antwoord was dat ik hem moest laten slijpen bij een kapsalon waarop ik wat luider ging praten om duidelijk te maken dat het zo niet werkt. Omdat ook ik ook de aandacht van klanten/omstanders begon te trekken, was het leed gauw geleden en kreeg ik geld terug.

    • Eline zegt op

      Met stemverheffing eisen dat gedaan wordt wat men wenst vind ik altijd een onsympathieke manier van handelen. Zo zag ik eens bij de servicebalie van HomePro te Korat een Nederlander die in gebroken engels op zeer luide wijze te kennen gaf dat een elektrische “geiser” niet werkte. Hij had dat ding volledig uitgepakt en legde die met verpakkingsmateriaal en gebruiksaanwijzing en al uitgestald op de toonbank. Er waren wel 5 mensen met hem bezig. Op een gegeven moment kwam kennelijk de chef, die keek op de aankoopbon, ging naar de kassa en kwam met geld terug. Opgelost. Ik zei nog tegen die man: “Nou nou, dat heb je mooi voor elkaar.” Ja, zei hij, anders luisteren ze niet. Jammer dat het zo moet.

      • han zegt op

        Onsympathiek, maar soms noodzakelijk. Ik heb al diverse keren meegemaakt dat men probeerde er onder uit te komen met een rotsmoes of voorrijgeld gingen rekenen voor een apparaat met garantie.

    • Khun Chai zegt op

      Hallo Haki, kan je mij vertellen waar je dat apparaat heb gekocht om je haar BIJ te knippen? Ik heb namelijk niet veel haar meer en zou het graag weer terug hebben.

  5. pete zegt op

    Bij grote shoppingmalls kun je zelfs een aparte garantie bijkopen voor 100 tot 200 baht afhankelijk van het artikel.

    Vooral handig bij duurdere spullen zoals een tv van meer dan 10.000 baht .

    Hierdoor verloopt eventuele reparatie ook soepeler.

  6. timker zegt op

    Naar mijn idee werkt fabrieksgarantie het best in Thailand. Dus na aankoop bijgeleverde papieren bekijken en zien of je wat moet insturen, of anders de website van de fabrikant onderzoeken. De overige garantie is naar mijn idee te afhankelijk van de houding van de verkoper tov de koper, is die verstandsverhouding goed dan is er meer kans op iets wat op garantie lijkt. Maar niet te vergelijken wat garantie betekent in de Lage Landen spijtig genoeg.

  7. Nicky zegt op

    Wij hebben een hitachie koelkast, gekocht bij home pro. Garantie op 1 maand na verlopen, maar gewoon gerepareerd naar tevredenheid

  8. Joost.M zegt op

    Bij aankoop meteen een foto maken van de kassabon. Deze zijn na 14 dagen vaak onleesbaar en weg is bewijs.

  9. Adrie zegt op

    Goede ervaringen met Powerbuy,

    Wasautomaat ging na 6 maanden kapot, melding van gemaakt en werd netjes aan huis gerepareerd.

    Ook over afleveren tevreden,

    Televisie gekocht en werd netjes uitgepakt, voetstuk gemonteerd en aangesloten op bestaande apparatuur.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website