
Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Sponsor
Laatste reacties
- Rinus: Als je dit gewoon financieel bekijkt is kopen altijd een slecht idee. U stelt dat u bijna 200.000 euro een Vila koopt. Investeer d
- Erik2: Beste Ferdinand, zolang je er niet teveel rauw vlees bijgooit zal het wel meevallen met die salmonella bacterie.
- kor11: Ja, inderdaad; Wij behoren tot de top van de wereld met onze TOPPERS opgeleid in Amerika. En dat geldt niet alleen op medisch vlak
- leo bossink: Zeer spijtig dat deze krant in de Engelse vorm verdwijnt. In mijn ogen gaven zij een goede weergave van de gebeurtenissen in Thail
- herman buts: Met statistieken kun je alles bewijzen , veel hangt af van de vraagstelling, hoe je die formuleert etc… ik hecht veel meer b
- Ger-Korat: Ja klopt helemaal, ze houden hun munt onder controle want ze slaan veel vreemde valuta op en daardoor zijn hun vreemde valuta-rese
- Lammert de Haan: Piet, Je schrijft dat deze casus niet in jouw (belastingadvies)praktijk voor komt Als gevolg van dit gebrek aan kennis van en e
- Ger-Korat: Wat negatief over de ranking. Heb het onderzocht wat de bron is en het blijkt dat een Duitse onderzoeksbedrijf Statista het onderz
- Rene Martin: Erg jammer dat ze niet doorgaan. Ik nam hun serieus en had vertrouwen in de berichtgeving.
- Theo: Beste Sasico, Ik heb een zwembad van 13 x5 mtr1,2 m diep, in Hua Hin. Twee jaar geleden heb ik omdat de tegeltjes los raakte het
- Patrick: Die boom heb ik in de tuin staan, indien deze hetzelfde is. Er komen nu vruchten aan van zo’n 6-7 cm groot, en inderdaad de
- Peter Schoonooghe: Bedankt voor deze kijktip. Als Thailandliefhebber én liefhebber van documentaires, series en films over seriemoordenaars mag ik d
- Patrick: Dat heb ik gedaan, reeds 2 maanden geleden. Een serie die het zien waard is. Vermoedelijk eerdaags ook op Netflix in Nederland,
- Lung Jan: Jammer, erg jammer… Weer een stukje betrouwbare en met één simpele muisklik op te vragen info, dat verdwijnt….
- GeertP: Hans,je weet toch wel dat je in plaats van visjes altijd moet kiezen voor schilpadjes,dan is naast je wens ook nog een lang leven
Thailandblog Twitter
Dossiers
Koers Thaise Baht
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Eilanden
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Huis huren
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Muziek
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Auteursrechten
Home » Lezersvraag » Lezersvraag: Hoe zit het met garantie in Thailand?
Lezersvraag: Hoe zit het met garantie in Thailand?
Beste lezers,
Mijn vriendin en ik hebben een maand of 8 geleden een koelkast gekocht bij Big-C. Nu koelt deze niet goed meer. Dus ik zeg tegen mijn vriendin: garantie! Zij zegt dan: Nee, daar doen ze in Thailand niet aan.
Ik geloof dat niet, heb eerder het idee dat zij te verlegen is om te bellen en te eisen dat dat ding gemaakt gaat worden.
Wie kan mij uitleggen hoe het zit met garantie in Thailand?
Groet,
Wim
Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.
Wim, kijk eerst eens op de papieren die bij die koelkast zitten. Als er garantie is dan staat het er op. Voorts heeft Thailand consumentenrecht en heb je recht op garantie gedurende een zekere tijd en bij normaal gebruik.
Grote zaken zijn gemakkelijker dan kleine winkeltjes en Big C zou deze verplichting gewoon netjes na moeten komen. Ga met een Thai of een goed Thais sprekende farang naar de winkel en leg het probleem voor. Grote kans dat ze de kast laten nakijken. Reken wel op een behoorlijke doorlooptijd en reken niet op een vervangend exemplaar zolang het onderzoek loopt.
Als je het garantiebewijs hebt ingevuld heb je hier ook zeker garantie. Al verschillende keren hier beroep op gedaan en werkt goed, kan alleen soms wat lang duren doordat service hier meestal maar vanaf één punt in het land werkt. Soms is kassabon of rekening tonen voldoende.
Natuurlijk hebben ze in Thailand garantie op gekochte spulln. Big C zal dat zeker hebben, en anders wel via het merk waarvan jij de koelkast hebt gekocht. Ga met jouw aankoopbonnen/betalingsgegevens naar de balie klantenservice van Big C en meldt aldaar jouw probleem. Kan zijn dat jouw vrouw zich geneert of te verlegen is om voor haar rechten op te komen (Thai mensen gedragen zich graag sub-assertief), maar neem haar mee en je zult zien: al doende leert men.
Twee jaar terug een scheer apparaat om mijn haar bij te knippen, gekocht bij Big C Rama 2 (BKK). Kostte ca. THB 300 maar bleek thuis gekomen, volkomen bot. Mijn (Thaise) vrouw gaf ze weinig kans want garantie zou niet werken. Met vrouw, bon en apparaat terug naar BigC klantenbalie. Eerste antwoord was dat ik hem moest laten slijpen bij een kapsalon waarop ik wat luider ging praten om duidelijk te maken dat het zo niet werkt. Omdat ook ik ook de aandacht van klanten/omstanders begon te trekken, was het leed gauw geleden en kreeg ik geld terug.
Met stemverheffing eisen dat gedaan wordt wat men wenst vind ik altijd een onsympathieke manier van handelen. Zo zag ik eens bij de servicebalie van HomePro te Korat een Nederlander die in gebroken engels op zeer luide wijze te kennen gaf dat een elektrische “geiser” niet werkte. Hij had dat ding volledig uitgepakt en legde die met verpakkingsmateriaal en gebruiksaanwijzing en al uitgestald op de toonbank. Er waren wel 5 mensen met hem bezig. Op een gegeven moment kwam kennelijk de chef, die keek op de aankoopbon, ging naar de kassa en kwam met geld terug. Opgelost. Ik zei nog tegen die man: “Nou nou, dat heb je mooi voor elkaar.” Ja, zei hij, anders luisteren ze niet. Jammer dat het zo moet.
Onsympathiek, maar soms noodzakelijk. Ik heb al diverse keren meegemaakt dat men probeerde er onder uit te komen met een rotsmoes of voorrijgeld gingen rekenen voor een apparaat met garantie.
Hallo Haki, kan je mij vertellen waar je dat apparaat heb gekocht om je haar BIJ te knippen? Ik heb namelijk niet veel haar meer en zou het graag weer terug hebben.
Bij grote shoppingmalls kun je zelfs een aparte garantie bijkopen voor 100 tot 200 baht afhankelijk van het artikel.
Vooral handig bij duurdere spullen zoals een tv van meer dan 10.000 baht .
Hierdoor verloopt eventuele reparatie ook soepeler.
Naar mijn idee werkt fabrieksgarantie het best in Thailand. Dus na aankoop bijgeleverde papieren bekijken en zien of je wat moet insturen, of anders de website van de fabrikant onderzoeken. De overige garantie is naar mijn idee te afhankelijk van de houding van de verkoper tov de koper, is die verstandsverhouding goed dan is er meer kans op iets wat op garantie lijkt. Maar niet te vergelijken wat garantie betekent in de Lage Landen spijtig genoeg.
Wij hebben een hitachie koelkast, gekocht bij home pro. Garantie op 1 maand na verlopen, maar gewoon gerepareerd naar tevredenheid
Bij aankoop meteen een foto maken van de kassabon. Deze zijn na 14 dagen vaak onleesbaar en weg is bewijs.
Goede ervaringen met Powerbuy,
Wasautomaat ging na 6 maanden kapot, melding van gemaakt en werd netjes aan huis gerepareerd.
Ook over afleveren tevreden,
Televisie gekocht en werd netjes uitgepakt, voetstuk gemonteerd en aangesloten op bestaande apparatuur.