Beste lezers,

In Nederland rij ik op een elektrische fiets. Zou dat in Thailand ook wel lekker vinden. Ik hoor dat de batterijen niet zo goed tegen de hitte kunnen.

Heeft iemand ervaring met elektrische fiets/motorbike rijden in Thailand? Levensduur batterij etc.?

Groet,

Freek

Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.


» Laat een reactie achter


Rating: 4.50/5. From 2 votes.
Please wait...

3 reacties op “Lezersvraag: Ervaring met elektrische fiets/motorbike rijden in Thailand?”

  1. Harm zegt op

    Freek, ervaring met een elektrische fiets heb ik niet, wel met een scootmobiel (ook accu aangedreven)
    Normaal gesproken doe ik in NL met de 2 accu’s die in de scootmobiel zitten ongeveer 5 jaar.
    In Thailand is me dat nog niet gelukt, daar gaat in mijn ervaring de accu een stuk korter mee als in NL namelijk 2 jaar max. Of dit te maken heeft met de warmte/hitte niet voldoende koeling of anders met de materialen die gebruikt worden voor die accu’s weet ik niet. In NL kan ik 45 tot 50 km ver komen met mijn accu’s voordat ik ze echt leeg zijn en ik moet laden. In Thailand kom ik niet verder als 20 tot 25 km met mijn NL accu’s en dan zijn de accu’s echt leeg.
    Ik weet niet of het type accu voor jouw fiets te koop is in Thailand de gel accu’s voor mijn scootmobiel zijn dat na een lange zoektocht wel, en de prijs van die accu’s is ongeveer de helft als wat ik in NL betaal.
    Ik betaal in NL ongeveer 500 € voor 2 gel accu’s In Thailand was ik klaar voor 220 € maar zoals gezegd veel eerder leeg en na 2 jaar mocht ik weer nieuwe gaan halen.

  2. Sander zegt op

    In een elektrische fiets kom je meestal lipo batterijen tegen. Die functioneren anders dan een gel accu of een zogenaamde natte-accu. Een lipo battery voor een fiets is opgebouwd uit meerdere losse cellen van 3.7 volt. Deze staan zowel parrallel als in serie. Een lipo battery wordt geladen met een constante spanning (maximaal 4.2 volt per cel). Ze functioneren minder goed bij lage temperaturen (55 graden). Met de wetenschap dat de temperaturen in Thailand vaak boven de 30 graden ligt moet je dit dus incalculeren met het gebruik. De kwaliteit van de gebruikte lipocel bepaald uiteindelijk de levensduur. Het beste is om een pakket te gebruiken opgebouwd uit cellen van een gerenomeerd merk, zoals Panasonic of Samsung.

  3. Otto de Roo zegt op

    De levensduur van een accu hangt helemaal af van het type accu.
    Gel-accu’s ook wel Sealed Lead Acid accu’s genoemd zijn leverbaar met een maximale levensduur van 5 jaar maar dit komt in de praktijk echter niet overeen met de werkelijke levensduur.
    De kwaliteit van de acculader en het gebruik van de accu (hoe vaak en hoe diep wordt de accu ontladen) bepalen mede de levensduur.
    De omgevingstemperatuur heeft echter de grootste invloed op de levensduur van dit type accu.
    De ideale temperatuur voor gel-accu’s is 23 graden Celsius. Bij een omgevingstemperatuur die 10 graden hoger ligt, zoals de dagtemperatuur in Thailand (33 graden) wordt de levensduur met 50% verminderd.

    Een betere optie voor Thailand zijn Lithium Ion accu’s, deze zijn minder temperatuur gevoelig dan gel-accu’s, maar de prijs is veel hoger.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website