Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- Kees: Ook in keng karie, gele curry.
- Berbod: Zo’n 105 km noordelijk ligt Nakhon Phanom, eveneens aan de Mekong. Ik vind dit toch een leukere stad dan Mukdahan zeker in h
- JAN: Idd, ze volgen 1 week kursus in Wat Pho of elders en hebben een diploma. In BE/NL doen ze er 4 of 5 jaar over aan de Univ om hun m
- Jan Markusse: Mijn vrouw komt uit Lung Nok Tha nog net in Yasothon, maar slechts 50km van Mukdahan. We gaan daar altijd heen. Vroeger ben ik als
- Marc: Hopelijk met een goede service aan boord,enkele weken geleden met Thai airways van BKK naar FRA gegaan in business class is niet m
- Ed: Het maak mij niet uit of ze vanuit Brussel weer vertrekken. Tot op heden zit ik nog op mijn geld te wachten vanwege de Corona, daa
- Cornelis: Nee, vanaf 70.
- Rob V.: Op de vaste borden staat nog alleen de middelste Immigration, nummer 2 van de 3 uitgangen, aangeven als “fast track” i
- Frans: Als je met je Thaise echtgenote reist mag je dan samen met haar door de immigratie voor de personen met de Thaise nationaliteit? O
- Rob V.: Fast Track op Suvarnabhumi is voor oudjes vanaf 70+, ouders met kinderen onder de 5 jaar, zwangere vrouwen, , gehandicapten, bu
- Ronald Schütte: zeker, maar dan evt. wel รถ (róht) (auto) toevoegen พวงมาลัยรถ, tenzij het door de context duidelijk is
- RNo: Heel bijzonder dit verhaal. Ben op 12 maart aangekomen, vloog KLM Business Class en aan boord werd voor aankomst melding gemaakt v
- Jacoba: Mooi , dan hebben wij toch meer mogelijkheden om rechtstreeks naar Thailand te vliegen . ik hoop dat ze zeker met de prijzen gaan
- John: 70+via de Thai Line!
- HAGRO: De intentie van de Thaise massage is prima. Maar ik merk als medicus en acupuncturist geen medische kennis, zolang men jonge, zie
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Huis huren
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Lezersvraag » Lezersvraag: Ervaring met elektrische fiets/motorbike rijden in Thailand?
Beste lezers,
In Nederland rij ik op een elektrische fiets. Zou dat in Thailand ook wel lekker vinden. Ik hoor dat de batterijen niet zo goed tegen de hitte kunnen.
Heeft iemand ervaring met elektrische fiets/motorbike rijden in Thailand? Levensduur batterij etc.?
Groet,
Freek
Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.
Freek, ervaring met een elektrische fiets heb ik niet, wel met een scootmobiel (ook accu aangedreven)
Normaal gesproken doe ik in NL met de 2 accu’s die in de scootmobiel zitten ongeveer 5 jaar.
In Thailand is me dat nog niet gelukt, daar gaat in mijn ervaring de accu een stuk korter mee als in NL namelijk 2 jaar max. Of dit te maken heeft met de warmte/hitte niet voldoende koeling of anders met de materialen die gebruikt worden voor die accu’s weet ik niet. In NL kan ik 45 tot 50 km ver komen met mijn accu’s voordat ik ze echt leeg zijn en ik moet laden. In Thailand kom ik niet verder als 20 tot 25 km met mijn NL accu’s en dan zijn de accu’s echt leeg.
Ik weet niet of het type accu voor jouw fiets te koop is in Thailand de gel accu’s voor mijn scootmobiel zijn dat na een lange zoektocht wel, en de prijs van die accu’s is ongeveer de helft als wat ik in NL betaal.
Ik betaal in NL ongeveer 500 € voor 2 gel accu’s In Thailand was ik klaar voor 220 € maar zoals gezegd veel eerder leeg en na 2 jaar mocht ik weer nieuwe gaan halen.
In een elektrische fiets kom je meestal lipo batterijen tegen. Die functioneren anders dan een gel accu of een zogenaamde natte-accu. Een lipo battery voor een fiets is opgebouwd uit meerdere losse cellen van 3.7 volt. Deze staan zowel parrallel als in serie. Een lipo battery wordt geladen met een constante spanning (maximaal 4.2 volt per cel). Ze functioneren minder goed bij lage temperaturen (55 graden). Met de wetenschap dat de temperaturen in Thailand vaak boven de 30 graden ligt moet je dit dus incalculeren met het gebruik. De kwaliteit van de gebruikte lipocel bepaald uiteindelijk de levensduur. Het beste is om een pakket te gebruiken opgebouwd uit cellen van een gerenomeerd merk, zoals Panasonic of Samsung.
De levensduur van een accu hangt helemaal af van het type accu.
Gel-accu’s ook wel Sealed Lead Acid accu’s genoemd zijn leverbaar met een maximale levensduur van 5 jaar maar dit komt in de praktijk echter niet overeen met de werkelijke levensduur.
De kwaliteit van de acculader en het gebruik van de accu (hoe vaak en hoe diep wordt de accu ontladen) bepalen mede de levensduur.
De omgevingstemperatuur heeft echter de grootste invloed op de levensduur van dit type accu.
De ideale temperatuur voor gel-accu’s is 23 graden Celsius. Bij een omgevingstemperatuur die 10 graden hoger ligt, zoals de dagtemperatuur in Thailand (33 graden) wordt de levensduur met 50% verminderd.
Een betere optie voor Thailand zijn Lithium Ion accu’s, deze zijn minder temperatuur gevoelig dan gel-accu’s, maar de prijs is veel hoger.