Beste lezers,

Ik heb een vraag over verzekeringen voor kort verblijf in Thailand. Wegens familieomstandigheden moeten wij binnenkort naar Thailand. Door het huidige negatieve reisadvies lijken mijn normale reisverzekering en de verzekeringen via de creditcard geen of onvoldoende dekking te bieden, zeker met betrekking tot eventuele COVID infectie. De normale ziektekostenverzekering lijkt wel gedeeltelijke dekking te geven.

De enige Nederlandse verzekering die geschikt lijkt is via OOM Verzekeringen. Deze voldoet aan de eisen van de ambassade. Voor zover ik begrepen hebt volgt in het geval van een positieve COVID test tijdens quarantaine of verblijf daarna een verplichte opname (bij het partner ziekenhuis).

Hoewel de kansen niet groot zijn – kan dit altijd gebeuren tijdens het reizen of zelfs een valse positieve test zou mogelijk kunnen zijn. De verzekeraar gaf aan dat de kosten van opname (in geval van een positieve test zonder of met lichte symptomen) echter geen onderdeel zijn van de verzekering. Dit omdat het zou gaan om een preventieve opname en derhalve niet medisch noodzakelijk worden geacht.

Heeft u ervaring met de dekking van verzekeringen voor zover het COVID betreft? Is het beter om een (duurdere) lokale verzekering af te sluiten die voor de rest van de kosten wat minder dekking heeft?

Ik vermoed dat veel mensen er vanuit gaan dat een ziekenhuisopname in geval van COVID gedekt is, zeker met de specifieke COVID dekking, maar dit is blijkbaar niet het geval. Heeft u enig advies?

Vriendelijke groeten,

Justin

Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.

8 reacties op “Lezersvraag: Ervaring met dekking COVID-19 verzekeringen voor Thailand?”

  1. PEER zegt op

    Beste Justin,
    Mijn Zwitserse vriend is met z’n laatste Covid19-test, tijdens z’n quarantaine-verblijf in z’n hotel in BKK, positief gestest.
    Ging daarna 6 dgn in ‘n hospitaal en werd daarna, negatief, naar het vliegveld gebracht om in Th te verblijven.
    Ikzelf heb OOM ass en dekt de Covid vlg Th maatstaven.

    • Justin zegt op

      Beste Peer,

      Bedankt voor de reactie. Interessant. Dit had ik verwacht, maar Oom schreef mij iets anders toen ik nadrukkelijk vroeg over een opname in zo’n geval. Zie hieronder de correspondentie met Oom.

      Indien het is zoals hier beschreven zou ik graag de Oom verzekering nemen – maar de emails brengen ernstige twijfels.

      Heb je een bevestiging van Oom dat ze zulke kosten dekken of iets gezien in de polisvoorwaarden?

      Justin

      —-
      Ziektekostenverzekering

      Ik begrijp dat bij een positieve test u in quarantaine moet in het ziekenhuis. Het gaat om een preventieve verplichte opname. Deze kosten zijn daarentegen niet medisch noodzakelijk en daardoor niet bij ons verzekerd. Met onze ziektekostenverzekering zijn alleen de medische kosten van corona verzekerd.

      —-

      En op een vervolgvraag:


      Medische noodzaak

      Volgens onze voorwaarden vergoeden wij alleen medische kosten als er sprake is van medische noodzaak. Dit wordt beoordeeld door onze medisch adviseur aan de hand van de standaard medische normen. In Nederland en in veel andere landen is het bij een positieve Coronatest met milde of geen klachten niet noodzakelijk om opgenomen te worden in het ziekenhuis. In Thailand heeft men dat wel medisch noodzakelijk gemaakt. Het is vervelend voor onze klanten die naar Thailand willen afreizen dat wij die dekking niet bieden. Het is voor ons niet mogelijk voor verschillende landen van de polisvoorwaarden af te wijken.

      Eisen vanuit Thailand

      Thailand heeft gedurende de periode dat wij wereldwijd met Corona te maken hebben de eisen voor een tweede keer aangescherpt. Aan de eerdere eisen voldoet onze verzekering en dat hebben wij apart opgenomen in een verzekeringsverklaring. Deze nieuwe eis is iets wat afwijkt van onze dekking. En daarom ook niet vermeld op de verzekeringsverklaring. Omdat meerdere klanten hierover contact met ons opnemen, plaatsen wij binnenkort dit op onze website onder de actuele informatie over Corona en onze verzekeringen. Uiteraard informeren wij de klanten die vooraf naar ons bellen of mailen die naar Thailand gaan hierover.

  2. haki zegt op

    Ik ben momenteel bezig met mijn Nederlandse verzekeraar en de Thaise ambassade om een Statement of Insurance te formuleren die voor partijen acceptabel is. Want mijn verzekeraar CZ dekt ook Covid 100% in buitenland (mits bij vertrek geen sprake is van code rood/oranje). Pas wel op dat als je Nederlandse polis een contract polis is (meestal de goedkoopste, die enkel contract zorg-dus enkel in Nederland-100% vergoed), er voor niet-contract zorg enkel 70-80% wordt vergoed. Met een aanvullende polis (kost maar paar € extra per maand) heb ik wel 100% dekking bij niet-contract zorg buitenland, dus ook in Thailand.
    Nu hoop ik dat ik gauw fiat van de ambassade krijg over de Statement of Insurance, want het heeft ,me tot nu toe veel tijd gekost. Maar ik verdom het om een andere polis te nemen, die veelal slechtere dekking heeft, terwijl ik zelf al een prima verzekering heb.
    Overigens ben ik geen verzekeringsdeskundige, dus lees zelf goed je verzekeringsvoorwaarden.

    • Justin zegt op

      Bedankt voor de reactie. Ik geloof ook dat ik een goede dekking heb met mijn ziektekosten verzekering (Zorg en Zekerheid). Er is momenteel wel sprake van code Oranje – maar toch lijkt er dekking te zijn. Dit geldt echter alleen voor medisch noodzakelijke kosten en daar zit hier mogelijk het discussiepunt. Een ambulance voor transport naar het ziekenhuis om in quarantine te gaan – maar is er behandeling en is die medisch noodzakelijk (volgens Nederlandse maatstaven).

    • Jacqueline zegt op

      Hallo Haki
      Wil je hier ook laten weten wat het resultaat is , van je aanvraag voor een visum ,zonder dat er op de verklaring het bedrag van 100.000 dollar staat .
      Bij voorbaad dank Jacqueline

      • haki zegt op

        Ik heb CZ verzocht om mij eerst toestemming te geven om het kenbaar te maken. Als ook CZ geen bezwaar heeft, dan kan ik je de reactie van de ambassade naar je email adres sturen. Hun tekst is nl. zo “steenkolen engels” dat ik 2 keer moest vragen wat ze nu bedoelden. Ook daarom wil ik dat anderen zelf hun conclusie trekken uit hun armzalige reacties. En ik geloof niet dat dit blog alle 4 emails zou willen printen.

  3. Evert-Jan zegt op

    mijn advies: neem contact op met: AA Insure – Benny Wijnings , zij zitten verspreid over Thailand. Benny zit in Pattaya en spreekt gewoon Nederlands.
    zij kunnen je adviseren in een aanvullende gezondheidsverzekering die aansluit op je NL basisverzekering met alles wat de Thai overheid en de Thai ambassade in NL wil zien incl US$ 100.000,- dekking.
    zij hebben mij perfect geadviseerd voor weinig geld en alles binnen 5 uur geregeld!

  4. Bob, Jomtien zegt op

    AA insurence vestigingen in Phuket, Bangkok, Pattaya, Chang Mai

    [email protected] of [email protected] (vraag naar Matthieu)


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website