Lezersvraag: Betreft identificatie voor creditcard

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags:
26 september 2019

Beste lezers,

Op mijn Nederlandse adres is een brief gekomen van ICS (Visacard) voor het maken van een afspraak ter identificatie voor een bepaalde datum in november. Dit dient via een gelieerd bedrijf te gebeuren op een adres in Nederland. Bij niet nakomen wordt mijn creditcard gecanceld.

Mijn eerste geplande reis naar het land van huur-en zorgtoeslag staat gepland in april volgend jaar.

Wie heeft hier ervaring mee?

Groet,

Frans


» Laat een reactie achter


21 reacties op “Lezersvraag: Betreft identificatie voor creditcard”

  1. Cornelis zegt op

    Weet je zeker dat dit ècht is? Is je bank hierbij betrokken? Er circuleren namelijk nogal wat pogingen om op slinkse wijze de gegevens van je kaart te bemachtigen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +6 (obv 6 stemmen)
  2. Hans van Mourik zegt op

    Niet op reageren.
    2 maanden geleden,kreeg ik per email bijna net zo,n bericht.
    Heb gereageerd,maar even later vertrouwde ik het niet.
    Heb dus gelijk telefonisch contact genomen,met ICS.
    Deze vertelde mij toen,dat dit een phishing is,want zulke dingen doen ze het niet per post of email,maar gaat via U berichtenbox.
    Ze hebben toen gelijk mijn ICS card geblokkerd en mij een nieuwe opgestuurd, met tijdelijke wachtwoord die ik later zelf moet wijzigen, gebruikers naam moet ik zelf maken ,pincode card moet ik zelf activeren d.m.v. te pinnen.
    Hans

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
  3. Wil zegt op

    Beste Frans,
    Dit klinkt zeeeeeer dubieus. Als je het ook niet vertrouwt neem dan even contact op met ICS. In de link die Cornelis hierboven heeft geplaats staat op die website hoe je contact met ICS kan opnemen. In eerste instantie zou ik het contactformulier gebruiken. Dat is goedkoper dan bellen.

    Wil

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  4. Christiaan zegt op

    Toen ik het verhaal van Frans las, was mijn onmiddelijke gedachte, dat het phishing was. Een creditcardonderneming of bank zou nooit een dergelijke “uitnodiging “.sturen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  5. frans zegt op

    Ik heb inmiddels ook 2x telefonisch contact gehad met ICS , dit om te controleren of het geen phishing is.

    Het is echter geen phishing, wel wordt er voor mij gekeken of uitstel van identificatie tot eind April mogelijk is.
    Het geheel is terug te vinden op: http://www.icscards.nl/amp.
    Waarbij amp blijkbaar het bedrijf is dat de controles uitvoert.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  6. Dick41 zegt op

    heb je het nummer gebeld dat achterop je card staat, alle andere nummers die ze hebben vermeld niet bellen.
    lijkt me niet kosher. Nog nooit in 30 jaar meegemaakt met ICS.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
  7. Sander zegt op

    Gewoon bellen, wat maken die paar euro nu uit op het moment dat je daarmee potentiële fraude voorkomt? Dan weet je gelijk of je je persoonlijk (opnieuw) moet indentificeren. ICS stuurt in ieder geval ouderwetse, fysieke brieven, geen e-mails – op de herinnering na dat je maandelijkse factuur in je persoonlijke online-omgeving beschikbaar is.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Rob V. zegt op

      Als je belt, pak dan wel even papieren er bij waar 100% een echt nummer op staat. Er zijn ook nep brieven waar nep nummers op staan. Dan krijgt je een fraudeur aan de lijn die beaamt dat de brief ‘echt’ is.

      Krijg je een e-mail, brief oid van de overheid, je bank, creditcard bedrijf etc. Ga dan handmatig naar de website van die instantie en log in. Of e-mail en bel handmatig naar een adres waar je 100% zeker van bent dat het echt is. De contact info en weblink in de brief voor je neus kunnen zeer wel nep zijn. O.a. daarom ook dat de rijksoverheid geen weblinks in hun e-mails zet maar je vertelt zelf naar mijnoverheid.nl te gaan. Doe dat ook met communicatie van andere instanties.

      En een bank of creditcard maatschappij die je naar een externe partij laat gaan voor een controle van gevoelige informatie? Dan mogen de alarm-bellen zeker af gaan. Even als berichten die manen snel te handelen, oplichters willen je vaak onder druk zetten zodat je overhaast, onder druk en angst beslist.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +1 (obv 1 stem)
  8. frans zegt op

    Ik heb 2x telefonisch contact gehad met ICS, het is geen phishing.
    Ik krijg binnenkort bericht of er uitstel gegeven wordt tot eind April als ik in Nederland ben.

    Voor wie het interesseert http://www.icscards.nl/amp

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  9. Henk zegt op

    Sinds ik in Thailand woon krijg ik elke maand wel een email van ICS. Ik heb met ICS nooit iets te maken gehad. Toch heel aardig van ze dat ze aan me denken….

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
    • Cornelis zegt op

      Ook ik heb enkele malen een mailtje, zogenaamd van ICS, gekregen over het binnenkort vervallen van mijn Visa creditkaart. Je wordt dan kennelijk geacht op een link te klikken waarna je je gegevens moet intikken. Ik heb echter helemaal geen Visa creditcard……………

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  10. Ger zegt op

    Hoi Frans,

    Ik heb hier ervaring mee en het klopt,..ze komen ad deur om te verifieren of jij idd degene bent die op de creditcard staat vermeld.

    Groet

    Ger

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
    • frans zegt op

      Tenminste iemand die hetzelfde heeft ervaren als mij te wachten staat

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  11. Hans van Nunen zegt op

    Pas op met dit soort emails !! Grote kans dat deze email een scammer/oplichter is !!!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  12. ruud zegt op

    Mijn creditcard is een tijd geleden door ICS opgezegd, omdat ik in Thailand woon.
    De Rabo bank wil mij ook geen creditcard verstrekken.

    Mijn ABNAMRO rekening doet het nog echter steeds, ondanks het feit dat het kifid een uitspraak heeft gedaan, dat de ABNAMRO geen vergunning heeft om in Thailand te bankieren.
    Daarmee heeft het kifid wel bewezen, dat ze partijdig en ongeloofwaardig is, want op bankieren zonder vergunning staan waarschijnlijk enorme sancties voor de ABNAMRO, dus dat zal ze ongetwijfeld niet doen voor mij.

    Ik heb de uitspraak van het kifid doorgestuurd naar de DNB, samen met een klacht tegen de ABNAMRO, dat zij voor mij in Thailand bankiert, zonder over een vergunning te beschikken.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Johan zegt op

      Ruud,

      Je klacht heeft direct effect.
      Het OM is meteen een onderzoek gestart naar de ABNAMRO.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
      • ruud zegt op

        Ik denk dat dat onderzoek van de DNB al wel wat langer heeft gelopen.
        Ik kreeg wel een mail terug, dat ik een interessant dossier had (wat dat ook mag betekenen), maar verder krijg je geen terugkoppeling van wat de DNB en AFM doen.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  13. Peter L zegt op

    http://www.icscards.nl/amp is een niet beveiligde website. Beveiligd is het https://www….
    De getoonde site http://www.icscards.nl/amp is dus beslist niet van een financiële instelling.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
    • Sebas zegt op

      Peter L je hebt er totaal geen verstand van. Frans heeft de website in zijn reactie hierboven waarschijnlijk handmatig ingetypt, maar wanneer je deze link aanklikt of letterlijk zo intypt in je webbrowser wordt je automatisch doorgestuurd (geforward) naar de https variant. Iedere website is te bereiken via http en https, maar goede website beheerders sturen het http adres automatisch door naar de beveiligde https variant.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +5 (obv 5 stemmen)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website