Beste lezers,

Een Belgische gehuwde vriend met 2 kinderen, met woonplaats in Laos, is directeur (bij een Duits bedrijf met kleding productie in Dhaka) heeft bericht ontvangen van “Belfius Hoofdkantoor” dat zijn bankrekening en de spaarboekjes van zijn 2 kindjes dienen gesloten te worden binnen de 3 maanden.

Zijn salaris wordt vanuit Hong Kong in USD maandelijks op zijn multi currency Belfius rekening gestort. Zijn salaris in HK ontvangen zou onderworpen worden met ca. 15 % tax.

“Tax” is iets waar alle Belgen een ongeneeslijke allergie van krijgen…. dus te vermijden. In ieder geval was er is “beweging” op zijn Belfius rekening, maar dat is geen reden blijkbaar.

Hij heeft nooit problemen gehad met Belfius waar hij reeds 40 jaar klant was. Hij heeft Belfius om uitleg gevraagd maar daar laten ze weten dat ze geen reden verschuldigd zijn waarom ze een klant willen buiten gooien (is ook conform een verdrag). Andere, niet alle, Belgische banken openen geen bankrekening voor niet inwonende, ook al ben je Belg. Naar verluid is Belfius met een opruimactie bezig met bankrekeningen die geen link hebben met België. Dwz, indien uw pensioen daar uitbetaald wordt dan blijk er niets aan de hand te zijn, zoals bij mij. Ondertussen heeft mijn vriend een andere oplossing gevonden, buiten België.

Heeft iemand een soort gelijke ervaring met Belfius of met een andere Belgische bank? Hoe zit dat bij onze Nederlandse broeders?

Groet,

Frank


» Laat een reactie achter


Rating: 4.00/5. From 1 vote.
Please wait...

18 reacties op “Lezersvraag: Belfius Bank in België viseert niet resident klanten en sluit hun bankaccount en spaarrekeningen!”

  1. Coolsmoe zegt op

    Uit interesse, welke bank heeft hij nu dan?

    • Frank zegt op

      Er zijn nu virtuele banken met debetcards, zoals N26 (Duitsland) enkel EURO account, en moet je een adres hebben in Europa, bvb een familie lid. Ook REVOLUT (UK) is OK, met multi currency account. Alles op internet terug te vinden. Check ook http://www.moneycheck.com

  2. David H zegt op

    Het tegenovrgestelde geval ,
    ik als Belg heb zowel Axa Bank en Keytrade bank als uitgeschreven Belg , met Thais adres , zonder problemen tot hiertoe ….

    ik had beide banken evenwel ook als ingeschreven Belg , dus eigenlijk oude klantenrelatie , als dat ev. een verschil maakt weet ik niet . Probleem voor mij zou wel met de overname van Axa door Crelan kunnen oprijzen …. hopelijk niet , daar ik in 2022 terug naar Belgie kom wonen , zal eventueel ook proberen dit als drukmiddel te gebruiken indien ik ook last zou krijgen . .

    Nu weet ik niet hoe dat zit met uitgeschreven Belgen , maar in Belgie heb je minstens recht op 1 gegaranderde niet te weigeren bankrelatie/service , omdat je nu eenmaal niet zonder een bank kan .

    Men begint nu echt de mensen heel moeilik te maken , vermits je zelfs niet meer kan overvliegen om een en ander te regelen , of je bekomt zowaar halvelings dakloos en “woonlandloos ” met heel die c19 materie ,en dan zomaar van die bankregeltjes beginnen tevoorschijn toveren .

    Ja het ” regende” in Nederland en nu “drupelt” het in Belgie met die maatregel bij sommigen

    ik voorzie hier vroeg of laat serieuze ongeregeldheden uit voortvloeien als je die onwaarschijnlijke hoge c19 boetes ziet opgelegd worden , precies of dat gaat helpen

  3. Dree zegt op

    Ik heb iets gelijkaardig meegemaakt ik had wat aandelen op Binck Bank België en plots kreeg ik een Mail en aangetekend schrijven dat ze mijn rekening stop zetten omdat ik in Thailand woon, het was even schrikken om de aandelen binnen de maand te verkopen gelukkig juist voor covid zodat ik geen verlies had, met Argenta of de bank van de Post nog geen probleem.
    Hopelijk komt er een oplossing bij TransferWise om daar je pensioen te laten komen.

    • Peter zegt op

      Aandelen kun je van rekening naar rekening verzetten.

  4. Marc Thirifays zegt op

    Banken beginnen overal moeilijk te doen, eerst is er in Nederland veel van dit gebeurt … vanaf 1 oktober doet Argenta geen overschrijvingen meer naar landen buiten Europa, dus snel nog overboeken aan hun uiterst gunstig tarief deze maand !!! Heeft zogezegd te maken met “witwaswactiviteiten, criminele transacties en fraudebestrijding” … zouden ze dat dan ook doen met onze corruptici die in de beheerraden zitten van multi-nationals of in het Europese corruptieapparaat van de Unie zitten ????

    • winlouis zegt op

      Beste Marc, Uiterst Gunstig overboekingstarief bij Argenta.!? DAT is al zeer lang verleden tijd, toen het nog gratis was.! Kijk beter eens bij Transferwise en Azimo, daar kan je Uiterst Gunstig geld overboeken.!!

  5. Vakman zegt op

    Men gaat eindelijk achter de mensen aan die de belasting ontduiken. Want waar bovenmodaal verdiend wordt en dan ook belasting omzeild wordt, is vaak een link met criminaliteit. Waarom zou je anders de belasting ontduiken? Gelijke monniken gelijke kappen.

    De banken zullen nu niet altijd in de gelegenheid zijn om alle gevallen individueel te behandelen. Zoals dat in Nederland bij de Belastingdienst dus geleid heeft tot de fouten met de Toeslagenaffaire

  6. Sjaak S zegt op

    Bij mij was het nu andersom. Ik had tot 2019 nog een rekening, weliswaar in Duitsland, vanwege mijn inkomen aldaar. Die heb ik nu zelf opgezegd. In november ga ik met vervroegd pensioen. Bij de aanvraag daarvan werd een Duitse bankrekening gevraagd. Had ik dus niet meer. Nu heb ik dat gelukkig toch niet nodig en zal men mijn Thaise rekening accepteren, maar toch kon ik bij Transferwise een rekening openen onder mijn naam en deze was via hun bij een Belgische bank. Kortom, zou dat geen oplossing kunnen zijn? Of wordt TransferWise niet geaccepteerd? Ik weet het nu zelf niet, maar ben wel nieuwsgierig …

  7. Eric zegt op

    Verplaatsen naar singapore daar geen enkel probleem en veel betere service

  8. ruud zegt op

    Het is niet anders, dan bij de ABNAMRO.
    Klanten buiten Europa zijn te moeilijk en te duur – vraag dan als bank een redelijke vergoeding voor bankieren buiten Europa – dus moeten ze hun rekening opzeggen.

  9. Frank zegt op

    Indien je in de penarie komt dan kun je een betrouwbare virtuele bank contacteren, alles via internet, app en een debit-kaart. bvb het Duitse N26 is goed en eenvoudig doch enkel in EUR currency (en business link met Deutscher Bank). REVOLUT in de UK heeft multi currency accounts. Voor N26 moet je een EU adres hebben. Beiden hebben een chat box dat goed werkt en/of je kunt hen ook met email bereiken, je moet wel wat geduld hebben, er zijn veel aanvragen. Geen van beide geven een creditcard card. Ik heb beiden en het werkt prima.

    • Ton Egbers zegt op

      Hi Frank, ik heb zelf TransferWise en kreeg daarmee een volwaardig IBAN nr om net als ABN-AMRO of ING internet-/ mobiel bankieren naar andere IBAN rekeningen te kunnen doen of EUR van anderen te kunnen ontvangen. Dus zonder enige extra fees voor EUR naar EUR. Werkt Revolut ook met vergelijkbare (virtuele) IBAN functionaliteit voor binnen de EU? (Of bv met n volwaardig AU BSB nr voor Australisch bankieren?).

      Zo ja, dan lijken me zowel TransferWise als Revolut erg geschikte oplossingen voor het probleem van vriend van de vraagsteller.

      Het Duitse N26 heb ik na het ABN-AMRO non-EU probleem ook ‘ns geprobeerd, maar dat lukte al direct niet om de vergelijkbare reden: “Helaas kunnen wij momenteel nog geen rekeningen openen voor de regio waar u ingezetene bent”. (Of iets van vergelijkbare strekking).

    • john zegt op

      de meeste van deze virtuele banken, oa N26, verlenen geen echte bankdiensten. Je kunt dikwijls niet overboeken van deze rekening om een rekening te betalen Zijn dikwijls “travelcards” ! Dat wil zeggen je kunt er mee “pinpassen” .Dus aankopen die je in winkels doet of hotels, middels een pin betalen. Is dikwijls echt tot dat beperkt. Wil je zekerf zijn dat je er rekeningen mee kunt betalen kijk of ze “ibanbetalingen” in het pakket hebben !

  10. HansNL zegt op

    Ik heb vernomen dat dit afkappen door banken van rekeningen van klanten die buiten de EU wonen gebaseerd is op een of ander obscuur EU-regeltje of regels.
    Kennis uit Engeland heeft dit ook kortgeleden aan den lijve ondervonden, terwijl een vriend uit Duitsland ook gewipt is als klant van zijn Duitse bankrekening.
    Ik heb vernomen dat een bankrekening, een voor inkomend verkeer and transfers naar het buitenland al in het pakket van TransferWise zit en dat er aan gewerkt wordt om meer bankdiensten aan te bieden.
    Het vreemde is, eigenlijk, dat de rekening bij TW in Brussel “woont”.

  11. Jos M zegt op

    Ik heb al een jaar een rekening bij TransferWise.
    In verband met de brexit is mijn rekening nu voorzien van een Belgisch IBAN.
    Zelfs de belastingdienst stort mijn terug gave hierop.

  12. lucas zegt op

    Geef bijvoorbeeld je dochter of je zoon een volmacht op je rekening, simpel niet?

  13. Marc zegt op

    Ik maak nu hetzelfde mee met ING , ze hebben me opgezegd tegen einde oktober
    Ik heb dan ook geinformeerd waarom . de uitleg die de bediende me gaf was dat het lag bij men vrouw en het “self certifcation for CRS” document welke een document is om het fiscaal adres te bevestigen .
    Men vroeg het me minstens tien maal , en evenveel maal stuurde ik het op zowel met e-mail , ik kreeg zelfs de bevestiging na telefonisch contact , dat dit de reden zou zijn betwijfel ik ten stelligste , men vrouw is ook van Belgische nationaliteit en heeft geen inkomen .
    Ze gebruiken dit alleen als excuus omdat we niet genoeg opbrengen mijn gedacht ! Ik denk eveneens omdat ik Transferwise wegens goedkoper gebruikte om men pensioen hier in Thailand te storten .
    Ik laat nu men pensioen direct storten door de pensioendienst op men Thaise rekening , over en out met ING waar ik vroeger veel lof voor had toen ik nog zaken deed , maar die me nu weggooien als een stuk vuil .
    Ook is het momenteel heel moeilijk om naar Belgie te gaan en een nieuwe bank te zoeken door Covid , vooral het terugkomen naar Thailand is een probleem , gelukkig ligt de oplossing bij de pensioendienst


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website