Lezersvraag: Advies om accu te vervangen

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags:
29 januari 2020

Beste lezers,

Mijn vriendin liet onze auto bij B-Quik nakijken. Nu al voor de tweede keer werd mijn vriendin geadviseerd de accu die amper twee jaar oud was te vervangen. De tweede keer, daar bedoel ik mee dat het al eens eerder is gebeurd. Een beetje achterdochtig geworden ben ik eens op internet gaan rondsnuffelen en kwam daar tot de conclusie dat de gemiddelde levensduur van een accu in Nederland 5 tot 6 jaar is.

Om zekerheid te krijgen heb ik ook nog even de ANWB gebeld en kreeg daar hetzelfde antwoord. Terwijl het klimaat in Nederland voor een accu slechter is dan hier in Thailand.

Ik een e-mail gestuurd aan B-Quik. Dit was het antwoord: At B-Quik, we sell only batteries of YUASA brand as a retailer not dealer specifically conventional and maintenance free. As for the lifetime of the batteries YUASA brand is 1 an half year to 2 years.

Ik krijg toch wel een vieze smaak in mijn mond bij dit soort zaken. Heeft iemand soortgelijke ervaringen met B-Quik of zie ik het verkeerd?
Oh ja, ze zeggen dat ze de accu hebben doorgemeten. Mijn vriendin rijdt alleen maar kleine stukjes en dan kun je blijkbaar de capaciteit van een accu niet goed beoordelen.

Groet,

Matt

25 reacties op “Lezersvraag: Advies om accu te vervangen”

  1. jan zegt op

    Beste Matt omdat je vaak korte ritten maakt is het verstandig een onderhoudslader aan te schaffen.
    Een (druppellader) is een batterijlader die een accu op peil houdt d.m.v. een onderhoudslading.
    n automatische-oplader.
    Er zijn Druppellader/onderhoudsladers type die die je via de aansteker aan kunt sluiten.
    https://www.acculaders.nl/druppellader/?filter%5B%5D=173990

    https://www.amazon.de/dp/B01JYZ24KK/ref=asc_df_B01JYZ24KK1580112000000/?creative=22662&creativeASIN=B01JYZ24KK&linkCode=df0&language=nl_NL&tag=beslist3-21&ascsubtag=23bcadd7-22f3-4560-8505-12b5c7c4536a

  2. Eddy zegt op

    Beste Matt,

    Het tropische klimaat in Thailand is slechter voor je autobatterij dan in NL, vanwege de warmere temperatuur en roestvorming – vocht en warmte. Verder door gebruik van de airco wordt de batterij zwaarder belast. Kortere ritjes zijn dan ook funest, want er is weinig tijd om de batterij op te laden. Als je op internet zoekt naar gemiddelde levensduur dan wordt 2-3 jaar opgegeven.

    Wat kun je zelf doen om te checken of je batterij aan vervanging toe is.

    Koop een volt multimeter of nog makkelijker een “usb car charger with volt meter” die je aansluit in de sigarettenaansluiting in de auto. Deze kun je bij Lazada kopen.

    Tijdens het rijden moet de voltage boven 12.5V uitkomen, beter boven 13V. Is ie lager dan 12.5V na een oplaadrit met de auto, dan is je batterij aan vervanging toe.

    • Erwin Fleur zegt op

      Beste Eddy,

      Klopt niet wat je zegt, een ‘airco’ werkt op de dynamo en niet op de accu.
      De airco heeft veel vermogen nodig dus, als dit zo was dan zou je snel stilstaan
      als je de auto uit zal zetten.

      Met vriendelijke groet,

      Erwin

    • Joost M zegt op

      Ook moet je kijken wat de laadstroom afgeeft…..tot 13.5 volt gaat je batterij lang mee….Daarboven verkort het de levensduur van de batterij….Veel modellen zijn hier uitgerust met een vrij hoge laadstroom i.v.m alle electronica in de auto…..daarom is na 2 jaar de battrij naar de klote….mijn Honda om de twee jaar verwisselen….mijn toyota hilux diesel (grote batterij) laadstroon 13.volt ging 7 jaar mee.

  3. Kees zegt op

    Ik weet niks van auto techniek, maar mijn accu’s gaan hier pakweg 3 jaar mee en dan zijn ze wel op. Korter dan dat ik dat in NL gewend was, om welke reden dan ook. Hierop gebaseerd vind ik het advies voor een nieuwe accu na 2 jaar niet zo heel gek.

  4. Mr. Bojangles zegt op

    Je merkt het vanzelf als de accu slechter wordt, dan krijg je problemen met starten. Zolang je die niet hebt, is er dus niks aan de hand. En dan nog kun je hem zelf opladen en bijvullen. Dat gaat vast en zeker een aantal keren lukken. Het klopt wel dat alleen kleine stukjes rijden niet al te best voor de accu is, dan laadt hij nl vrijwel niet bij.

  5. Bert zegt op

    Ik kan alleen over onze eigen auto’s oordelen, maar bij ons zijn de accu’s meestal rond de 2 jaar aan vervanging toe. Vond dit ook vreemd, maar een TH kennis verzekerde me dat dit toch vrij normaal is in TH.

    Misschien dat er daarom ook zoveel zaakjes zijn die accu’s verkopen 🙂

  6. Maarten zegt op

    https://www.consumerreports.org/car-batteries/how-hot-weather-affects-your-car-battery-what-to-do-about-it/

    Blijkbaar is grote hitte vervelender voor een accu dan koud weer. In het gelinkte artikel wordt over 2 jaar gesproken in een warm klimaat.

    Maar of je hem preventief vervangt ligt uiteraard ook aan hoe betrouwbaar je auto moet zijn. Accu problemen uiten zich met name bij het starten. En als hij niet start helpen start kabels je nog naar de garage.

    De vraag is wel of ze de accu doormeten of dat ze gewoon kijken hoe oud hij is.

  7. jos zegt op

    Is naar mijn mening terecht wat B.Quick zegt . De hele dag boven de 30 graden is voor een accu geen pretje en kost levensduur. Ook de korte rijtijden en of afstanden hebben geen enkele invloed op korter of langere levensduur. DE chemische werking van een batterij gaat in op het moment dat er zuur in zit.
    Vandaar dat de accu vroeger droog werd verkocht.
    Ervaring leert mij hier in Thailand is het niet vreemd dat een batterij na 2 jaar moet worden vervangen en dat gebeurd meest op het meest ongelegen moment zonder vooraankondiging..

  8. Yan zegt op

    Mijn ervaring is dat een accu in een nieuwe auto ook slechts 2 jaar mee ging. Bij mijn buurman net hetzelfde. Heb daarna een gel-accu gekocht met een hogere capaciteit en die lijkt langer mee te gaan.

  9. khun zegt op

    Ik heb net een omgekeerde ervaring. Heb een Toyota Fortuner (ca. 6 jaar) Diesel, dus zware accu nodig.
    Iedere 10.000 km. een toyota garage beurt. Bij 60.000 km beurt kreeg ik te horen: accu vervangen.
    Vond ik te vlug dus zei nee. Ben toen naar BQuick gegaan om de accu te laten doormeten. Daar was geen probleem mee. Ik kreeg wel de meetgegevens uitgeprint waarop de situatie van de accu goed was af te lezen. Dus mijn advies: ga naar BQuick, laat de accu doormeten en vraag om de meetgegevens.

  10. jay zegt op

    ook ik doe maar ca 2 jaar met de accu is normaal in Thailand

  11. eduard zegt op

    Een goed advies is om geen natte accu meer te kopen,maar een ,,droge,, kan het accuzuur niet meer verdampen!.Mocht je nu een natte hebben, accuzuur bijhouden, scheelt een jaar.

  12. Joop zegt op

    Vanwege het klimaat gaan accu’s in Thailand veel korter mee dan in Nederland.

  13. dick41 zegt op

    Met 2 auto’s Honda CRV an Nissan March maximaal 3 jaar

  14. Rob zegt op

    Hoi Matt.
    Ik had hetzelfde probleem maar ik ben over gestapt over op een gel batterij.
    En ik heb het opgezocht voor je.
    Een gelbatterij is een klepgestuurde, onderhoudsvrije loodzuurbatterij. Gelbatterijen zijn extreem robuust en veelzijdig.
    Ze zijn wel duurder maar je hoeft niet meer elke keer het water bij te houden.
    En ze gaan een stuk langer mee.
    Het merk wat jij koop staat bekend hier als een B merk.
    Op advies van thaise vriend heb ik met mer 3K battery gekocht met 2 jaar garantie.

    Gr Rob

  15. Hans zegt op

    Ik had dezezelfde ervaring als Matt, maar dan bij een grotere Honda dealer. Na 2jaar moest die vervangen worden. Omdat ik geen startproblemen had, heb ik het dus niet vervangen. Half jaar later, hetzelfde verhaal.
    Nu weer 5 maand verder, nog steeds niet vervangen en nog steeds geen startproblemen. Een verkooptruc?
    Ik weet het niet want de nieuwe kost maar 2000 Baht.

  16. Co zegt op

    Accu gaat zo rond de 3 jaar mee in thailand en je merkt vanzelf wel wanneer hij aan vervanging toe is als de auto moeite heeft met starten. 3K zijn relatief goede accu’s. Op je oude accu zit statiegeld en krijgt hier zo rond de 400 baht voor terug.

  17. Realist zegt op

    Beste Matt,
    Ik ben ruim 30 jaar werkzaam geweest in de accu branche.
    Van af 1977 tot 2000 als eigenaar van een accufabriek en groothandel.
    Nu mijn zakenkundige advies.
    In Nederland ging een accu gemiddeld 3 a 4 jaar mee en bij een temperatuur beneden nul verliest een accu zo maar 15% van zijn capaciteit dus in de winter vallen alle zwakke broeders er uit,die 6 jaar waar jij over spreekt is nu misschien mogelijk maar in de vorige eeuw niet.
    We hebben het nu over een lood/zwavelzuur accu op antimoon basis waar het zwavelzuur is afgeblust tot een gewicht van 1.28.
    In Thailand echter zijn de temperaturen vrij hoog en dat is slechter voor de levensduur van een accu dan in Ned. het zwavelzuur voor de tropen is afgeblust tot een gewicht van 1.24 en verhoogt zich door de warmte tot ongeveer 1.28.
    Alle loodplaten die voor accu`s gebruikt worden zijn gegoten in mallen en hadden het nadeel dat het lood een bepaalde stugheid moest hebben en daarom werd er antimoon aan toegevoegd.
    Door dit antimoon gingen de accu`s uit zich zelf ontladen dus auto`s die veel stil stonden kregen problemen en motor accu`s kon je na de winter vaak weggooien.
    Deze accu`s worden nog steeds gemaakt maar wel met een veel lagere toevoeging van het antimoon,we spreken dan over een onderhoudsarme accu.
    Bij de meeste huidige personen auto accu`s wordt geen antimoon meer gebruikt maar Calcium,deze platen worden ook niet meer gegoten maar gestanst,deze accu`s zijn helemaal gesloten,maar niet door een sticker wat bij veel onderhoudsarme accu`s wel het geval is.
    Deze Calcium accu`s hebben een bepaalde cycli en gaan 5 jaar of meer mee en ontladen zich zelf niet,deze accu`s zijn in Ned vol op te koop maar in Thailand lang niet in alle maten.
    Als de capaciteit voldoende is maakt de Thai hem wel passend voor jouw auto.
    Dan zijn er nog de gel accu`s deze zijn meestal te klein voor een personen auto,dit gel is ingedikt zwavelzuur en de platen zijn gestanst op Calcium basis,maar pas op ,ik heb gezien dat in Thailand een accu werd verkocht als gel batterij,maar ze vulden de accu eerst met zuur en dan gaat er een strip over zodat het een gesloten geheel is,je betaald een dikke prijs en je hebt een onderhoudsarme of een calcium accu gekocht.
    Mijn advies is ga informeren waar je een Calcium accu voor jouw auto kunt kopen,want als je straks een keer niet kunt starten krijg je weer een slechte kwaliteit accu aangeboden omdat ze geen Calcium accu`s hebben,en koop een stel startkabels voor het geval je accu het heeft begeven en een automaat auto kun je niet aanduwen.
    Mijn buurman is verdronken bij het aanduwen van zijn jacht die ook niet wilde starten.
    Succes Realist

    • Paul Cassiers zegt op

      Het verwondert mij dat uw ogenschijnlijk technisse uitleg, slechts een 0 krijgt als waardering.
      Ofwel hebben ze uw grap op het einde niet begrepen of gewaardeerd.
      Van mij krijgt u zeker een 10.

  18. TheoB zegt op

    De conditie van de accu kun je zelf ook vaststellen als je een (eenvoudige) multimeter hebt.
    Zie daarvoor deze video: https://www.youtube.com/watch?v=aDZu9xS670Y
    Hij heeft een dure multimeter, maar met een goedkope/eenvoudige multimeter kan het ook. Je moet dan zelf goed kijken wat de minimale spanning is tijdens het starten van de motor.

  19. Erwin Fleur zegt op

    Beste Matt,

    Laat je geen onzin aanpraten.
    Een accu kan met gemak 5 jaar soms tot 10 jaar mee.

    In Thailand doen ze dit met meerdere dingen van auto’s zoals met banden.
    Ga maar op een parkeerplaats staan en wacht op een briefje op bet raam dat de banden
    ouder dan twee jaar zijn en vervangen moeten worden( onze banden zijn bijna 8 jaar me gegaan)
    om maar een voorbeeld te geven.

    Laat de auto eens minimaal in de twee weken draaien voor een minnut of 5 en geen probleem, zo wel dan is
    de dynamo niet goed meer.

    Het weer in Thailand is beter voor een accu dan onze Nederlands tempratuur schommelingen.
    Let goed op met het kopen van een accu en informeer je zelf op internet qwa prijs/kwaliteit.

    Met vriendelijke groet,

    Erwin

  20. wim zegt op

    Een accu hier gaat 2 tot 3 jaar mee, is mijn ervaring dus er is niets vreemds aan. al twee keer mee gemaakt.

  21. theoS zegt op

    Een auto batterij in Thailand gaat maar 2 of 3 jaar mee. 40 jaar ervaring met verschillende merken autos en batterijen.

  22. aad van vliet zegt op

    Matt dat klopt wat B-Quick zegt. Yuasa batterijen zijn ‘gerenoveerd en gaan kort mee.

    Je kan het uitrekenen:

    Je weet al wat je Yuasa kost per jaar en die gaat 2 jaar mee..

    Een batterij die lang meegaat zijn die welke als origineel in een nieuwe auto worden gemonteerd.
    Je kan bij de dealer van je auto vragen of zij die hebben en wat die kost.. Die kosten meer maar een originele gaat zeker 5-6 jaar mee, zoals in NL. (en minder start problemen!)
    De goedkope batterijen zoals de thaise Yuasa worden in NL niet verkocht. Dan maar even rekenen

    Datzelfde geldt trouwens voor motoren en scooters. Ik heb een nieuwe Yamaha Nmax scooter gekocht en de originele batterij zit er nog steeds in en die is nu 3 jaar oud en gaat nog veel langer mee.

    Succes.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website