Lezersinzending: Toch een voucher ontvangen van Gate1

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersinzending
Tags: ,
30 mei 2020

Beste lezers van Thailandblog. Een week geleden heb ik een bericht geplaatst over mijn geannuleerde ticket met EVA Air naar Bangkok. Deze ticket had ik via Gate1 gekocht. Op internet had ik gelezen dat er veel negatieve ervaringen zijn met Gate1.

Mijn vraag was of er onder de lezers van Thailandblog mensen naar tevredenheid zijn geholpen door Gate1. De resultaten waren bijna allemaal negatief.

Om alle mensen die zich zorgen maken over de afwikkeling van hun geannuleerde ticket een beetje gerust te stellen. Ik heb vandaag een voucher gekregen met precies het door mij betaalde ticketbedrag. Ik kan deze gedurende een jaar gebruiken. Ook voor aanschaf van een ticket bij andere maatschappijen op alle routes dus niet perse naar Thailand. Geld retour geven doen ze waarschijnlijk niet maar ik ben hier ook tevreden mee.

Ingezonden door reiziger

20 reacties op “Lezersinzending: Toch een voucher ontvangen van Gate1”

  1. Cornelis zegt op

    Ik zou er zelf niet blij mee zijn. Het is kennelijk een voucher dat door Gate1 zelf afgegeven is en waarmee uitsluitend via Gate1 boekingen gedaan kunnen worden. Daar leid ik uit af dat Gate1 de terugbetaling van uw ticket door de luchtvaartmaatschappij heeft geïnd, maar dat voorlopig in eigen zak houdt en u een tegoedbon geeft. Onacceptabel, in mijn ogen!

    • Rob V. zegt op

      Inderdaad Cornelis, dat bedrijf mooi het geld in eigen zak en jij dan gedwongen om binnen een jaar normaal via gate1 een vliegreis te regelen. Plus dat je bankier (geluitlener) speelt voor Gate1 zonder dat er iets extras tegen over staat. Niets geen beloning. Sterker nog: Anders geld weg. Heb je pech gaan ze straks failliet en is je geld ook weg. Naaistreken zou ik dat noemen.

      Maar ze zijn niet het enige bedrijf dat in strijd handels met de wet, zelfs KLM heeft lak aan de bekende EU regels omtrent vergoedingen (wil niets uitbetalen bij tickets van voor 15 mei omdat het kabinet dit ovrtreden van de EU regels tot die datum zei te gedogen).

      • Cornelis zegt op

        Als dat de redenering is van KLM, dan zullen ze er bij de rechter snel achterkomen dat die niet houdbaar is. Een EU-Verordening werkt/is geldig in alle lidstaten en die werking kan niet door nationale overheden beperkt worden – zelfs al zou die overheid dat in de vorm van een wet gieten (wat overigens niet is gebeurd) gaat de EU-Verordening vóór.
        Ik ga er vanuit dat KLM zich dat ook bewust is, maar gewoon probeert de om hun geld vragende reizigers op afstand te houden.

        • Rob V. zegt op

          Ik ben niet in vorm, ben mijn bron vergeten zodat je mij kunt checken Cornelis. En inderdaad, wat KLM, Gate1 enzo doen is onjuist. Een voucher zou 100 een eigen keuze moeten zijn, want er zijn argumenten om wél een voucher te prefereren. Bijvoorbeeld als je toch op ,keer weer met dat bedrijf zaken wil gaan doen, jij hen dat gekd meer gunt dan jezelf en dat zo’n bedrijf alsnog uit zal betalen als de voucher na een jaar niet gebruikt is.

          De bron:
          https://nos.nl/artikel/2335488-zaak-tegen-vliegmaatschappijen-die-geen-geld-teruggeven.html
          En die citeren de KLM: ‘ KLM wil niet uitgebreid reageren. Een woordvoerder blijft erbij dat voor annuleringen voor 15 mei mensen alleen een voucher krijgen op basis van het toenmalige Nederlandse gedoogbeleid. “Het staat Aviclaim verder vrij om een dagvaarding in te dienen, wij kijken ernaar als die binnenkomt.” ‘

    • rene zegt op

      hallo, had ook bij Gate1 geboekt, lufthansa.
      heb rechtstreeks een voucher aangevraagd bij lufthansa en een andere datum geboekt.
      geen enkel probleem. kreeg daarna een mail van gate1 dat de reis niet door kon gaan, daarna weer een mail dat ze geconstateerd hadden dat ik al een nieuwe reservering had.
      enigste waar ik niet echt vrolijk van werd is de superlange wachttijd bij lufthansa, zelfs een keer 2 uur in de wacht gestaan en toen werd de verbinding automatisch verbroken.
      gr rene

    • Hugo zegt op

      Dit is toch al iets, ik wacht al 2 maand op een voorstel van Budget Air maar al wat ik krijg is mailtjes met de vraag om geduld te oefenen want druk, druk, druk…maar er wordt aan gewerkt…

      • Alain zegt op

        Ook ik wacht nog op een reactie van Gate1. Ik boekte bij hen een ticket om op 19 mei met Etihad te vliegen op BKK. Ik kreeg wel een standaardmail van Gate1 met daarin dat ze ermee bezig waren en dat ik voorlopig niks moest doen.
        Wordt vervolgd….

    • reiziger zegt op

      Het is inderdaad een voucher van Gate1 want Eva air doet niet aan vouchers. Je moet hem uiteraard uitgeven via Gate1. Je loopt inderdaad enig risico dat als Gate 1 failliet gaat je het geld kwijt bent. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen binnen een jaar wil of kan reizen in dat geval ben je niet blij met een voucher. Het lijkt me wel verstandig om, in dien mogelijk, de voucher weer zo snel mogelijk te gebruiken en alvast een ticket te kopen. Zo voorkom je teleurstelling mocht Gate1 omvallen want het blijft voorlopig nog wel even kwakkelen in de reiswereld. Je weet maar nooit.

    • Rob zegt op

      Precies Cornelis, ik had rechtstreeks geboekt bij EVA en heb nadat ik het refund formulier ingevuld had netjes mijn geld terug gekregen.

      • rdbo zegt op

        Er had iemand mij gebeld van Evaair we hebben gezamelijk het refund formulier ingevuld tot heden nog niets ontvangen al een paar keer mail gestuurd naar eva air dit was 2 maanden geleden al geregeld.

  2. MrM zegt op

    Och och, wat klagen we toch allemaal over die vouchers en dat we geld terug willen.
    Ik heb ook vouchers liggen van hotels en vliegmaatschappijen +10% extra tegoed en denk maar zo, mooi de vakantie is volgend jaar of wanneer dan ook betaald.

    • Manyre zegt op

      Hahaha ben ik volledig mee eens. Al die klachten over vouchers, als er maatschappijen omvallen dan worden de prijzen alleen maar hoger, dus redeneer op deze manier in plaats van alleen maar klagen. Ander verhaal als je het geld echt nodig hebt om bijv. naar een ander land te gaan, maar merendeel van de mensen kan dit gemis wel even opvangen.

  3. Hans van Mourik zegt op

    Bericht van KLM., enkele dagen geleden.
    Indien.ik mijn voucher blijft behouden,wordt het bedrag met 15 procent verhoogd.
    Kan.het bedrag .van 645 euro ook uitgekeerd krijgen.
    Heb bericht gegeven dat ik voucher behoud.
    Hans van Mourik

  4. Marco zegt op

    Ook ik had geboekt via Gate1 en heb een voucher voor het hele bedrag en inderdaad alle bestemmingen en airlines gekregen.
    Voor de negatieve reacties hierboven liever een voucher voor een jaar dan € 1300 in de prullenbak.
    Ik dacht al dat ik mijn geld kwijt was dus ben er gewoon erg blij mee bij een failliet van Gate1 had ik niks gekregen.
    Ik denk maar zo mijn tickets voor de volgende trip zijn al betaald en dat is ook een lekker gevoel.
    De mensen die hierboven reageren als azijnzeikers hebben waarschijnlijk geen tickets geboekt en dus ook niks te verliezen.

    • Cornelis zegt op

      Je mag het natuurlijk zien als ‘azijnzeiken’, Marco, dat is je goed recht. Het is ook je goed recht hebt het prima te vinden dat een bedrijf jouw geld incasseert van de luchtvaartmaatschappij en dat niet aan jou doorgeeft maar je een tegoedbon geeft.

      • Geert zegt op

        Je moet begrijpen dat als iedereen zijn geld terug vraagt veel bedrijven failliet zijn of worden

        • Cornelis zegt op

          Ik snap ook wel dat dat problemen oplevert. Waar het in de bovenstaande situatie om gaat is dat de tickethandelaar wèl de teruggaaf van de ticketprijs incasseert van de luchtvaartmaatschappij maar deze vervolgens niet aan de klant uitbetaalt, Het moet een vrije keus zijn tussen geld terug of een tegoedbon. Je koopt en betaalt Immers een product dat vervolgens niet wordt geleverd.

    • Jan S zegt op

      Ik ga nu half juli naar Amsterdam en Gate 1 heeft alles geregeld met Eva Air. Ik ben er ook blij mee.

  5. John Chiang rai zegt op

    Ik heb mijn tickets bij Elumbus geboekt in Berlijn en dit is evenals Gate 1 en vele andere online aanbieder niets anders als een reisbureau.
    Ik kreeg op navraag per mail meteen het reeds betaalde geld,zonder problemen terug op mijn Master Card account.
    Het is namelijk precies zoals Cornelis hierboven reeds vermeld,Gate 1 steekt net zoals veel andere reisbureaus dit proberen,het reeds terug betaalde geld van de vliegmaatschappij ter zekerheid in de eigen zak.
    Je bent nu voor het boeken van een nieuwe vlucht uitsluitend aan Gate 1 en de voorgeschreven tijd van 1 jaar gebonden.
    Gebonden aan een voorgegeven tijd,en een reisbureau die het net zoals vele collega’s in deze tijd ook zeker financieel niet goed gaat,waarbij het nog helemaal niet zeker is of ze het komende jaar financieel overleven.
    Bij een eventueel faillissiment,wat in deze onzekere tijden snel kan gaan, kijken al diegenen met een voucher alsnog op hun neus.
    Ik zou ze als nog duidelijk maken met een voucher geen genoegen te nemen,en toch vragen om een
    financiële refund,waarmee je zelf flexible en aan de zekere kant blijft-

    Met geld blijf je zowel qua tijd als ook met het uitkiezen van een reisbureau voor een nieuwe vlucht

  6. Henry zegt op

    Begin februari werd mijn vlucht (geboekt via Gate1) op 17 februari van Bangkok-Guangzhou-Amsterdam gecanceld. Sindsdien heb ik na een paar weken 1 mailtje van hen gekregen met de vermelding dat ze bezig zijn met de afwikkeling. Op mijn verdere mails (ik stuur er 1 per maand) krijg ik geen ander antwoord dan dit: “We hebben je aanvraag in goede orde ontvangen en zullen zo spoedig mogelijk antwoorden”. Dit biedt weinig vertrouwen voor de toekomst… De kans ik dat nog een keer bij hen ga boeken, wordt door het lange wachten steeds kleiner.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website