Al langere tijd zijn meerdere personen, en ook ik, bezig om een statement of insurance te krijgen die voldoet aan de eisen die de Thaise overheid hieraan stelt. Ondanks mededelingen uit de politieke hoek en ook van mijn verzekeringsmaatschappij, laatstelijk nog deze week, dat zorgverzekeraars Nederland bezig is met het samenstellen van zo’n verklaring, is die er nog steeds niet.

Het eerste bericht dat een dergelijke verklaring in de maak is dateert alweer van even geleden. Ik begrijp niet dat een – volgens mij – simpele zaak zo vreselijk lang moet duren? Omdat het overwinteringsseizoen met rasse schreden nadert overweeg ik de druk wat op te voeren, bijvoorbeeld door mensen die getroffen worden door deze maatregelen op te roepen om ieder voor zich een klacht in te dienen bij de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ).

Mogelijk zal een vloed van klachten en het bijbehorende werk voor de verzekeringsmaatschappijen ertoe leiden dat deze zaak versneld wordt.
Ik verzoek daarom belanghebbenden zich bij mij te melden.

Als ik besluit verder te gaan zal ik – in samenspraak met een ter zake kundig jurist – proberen een standaard bezwaarschrift ter beschikking te stellen. Dit bezwaarschrift kan ieder voor zich dan bij de SKGZ indienen. Let wel, er moet wel een uitspraak liggen van uw verzekeringsmaatschappij dat zij geen verklaring willen afgeven waarin de door de Thaise overheid gewenste bedragen zijn vermeld.

Een van de voorwaarden om de actie te ondernemen is dat voldoende mensen zich aanmelden, anders heeft een dergelijke actie geen zin naar mijn mening.

Ik betreur het ten zeerste dat het misschien zover moet komen maar ik zie vooralsnog geen andere mogelijkheid, tenzij iemand van u een ander en mogelijk beter idee heeft.

Ingezonden door Mattheus, e-mail adres [email protected].

29 reacties op “Lezersinzending: Statement of insurance voor Thailand van je zorgverzekeraar”

  1. Erik zegt op

    Theo, ieder initiatief is welkom. Maar wat die eisen van de Thaise overheid betreft, denk je dat er een oplossing kan komen voor het feit dat je in Thailand bij alle C19 klachten verplicht wordt opgenomen terwijl in onze zorgpolissen die noodzaak niet vastligt en dat dus niet wordt vergoed?

  2. Bob zegt op

    Inhoudelijk ben ik het volledig met je eens, aan de andere kant is het natuurlijk van ce zotte, dat Thailand dit eist. Ook de Tnaise ambassade zou bkk kunnen berichten dat alle Nederlanders middels de basisverzekering aan de eisen vopdoen. Ik heb zelf Kees Rade, onze vertrekkendeambassadeur in BKK vorig jaar al gevraagd om dit bespreekbaarte maken…Er liggen talloze verzoeken bij het SKGZ, maar ook vele malen dezelfde respons, nl dat zorgverzekeraars niet verplicht kunnen worden bedragen te noemen, laat staan op papier te zetten. Al enige tijd ligt er een bezwaar bij de geschillen commissie, die waarschijnlijk niet voor het eind van het jaar met een uitspaak komt….ergo slikken of stikken. Thailand, tenminste de elite heeft geen enkele boodschap aan wat wij vinden. Het is gewoon weer het zoveelste business modelletje, waar een kleine groep z’n zakken mee vult….

  3. Wim Penning zegt op

    Er is een manier, gewoon overstappen naar de verzekering die dat wel doet b,v.b. doorlopende reisverzekering van Allianz die wel een afschrift met bedragen afgeeft.

    • Cornelis zegt op

      …..maar die verklaring geven ze momenteel niet af zolang Thailand door Nederland als hoog-risico land wordt

      • Cornelis zegt op

        Sorry, het laatste woord is weggevallen: beschouwd.

        • Steven zegt op

          Weet iemand een verzekering die ten alle tijden zo’n Engelstalige verklaring afgeeft? Dus ook als Thailand op oranje of rood staat?

          • Hier: https://www.reisverzekeringblog.nl/covid-verzekering-voor-thailand/ of hier: https://www.aainsure.net/nl-COVID-100000-usd-insurance.html

          • Rob zegt op

            Ls.
            Ik heb een verzekering afgesloten bij univé
            In het Engels
            Met de vereiste bedragen.
            Het was geen probleem.
            Doorlopende reisverzekering. Incl. De vereiste corona regels.
            Gr rob

            • willem zegt op

              Ik ben verbaasd. Op de Unive website staat duidelijk dat als er bij vertrek het land op oranje of rood staat en je krijgt daar corona dat het niet verzekerd is. Citaat:

              “U bent op vakantie (code oranje was van toepassing bij vertrek naar uw vakantiebestemming) en u wordt ernstig ziek en blijkt het coronavirus te hebben. Dit is niet verzekerd op de reis- en/of annuleringsverzekering. De verzekering keert alleen schade uit die u niet kon verwachten. Als u vertrekt naar een gebied met code oranje dan loopt u extra risico door het coronavirus en kunt u verwachten dat er schade optreedt. ”

              https://www.unive.nl/calamiteiten/coronavirus

              Rob. Verklaar je verhaal s.v.p.

            • Jantine zegt op

              Rob, zou je mij willen mailen? Ik heb wat vragen…

          • Alex zegt op

            Ik ben verzekerd bij ONVZ, als expad, wonend in Thailand, en die heeft wel die benodigde brief afgegeven, in Engels. Gewoon per email.

          • Jan S zegt op

            DSW in Schiedam

    • Jos zegt op

      Wim ik moet je teleurstellen. Heb vanmorgen contact opgenomen met Allianz en die vertelde mij dat er geen Engelstalige verklaringen ten behoeve van de verlangde Thaise verzekeringen meer worden afgegeven.

      • khunjan zegt op

        ik heb een doorlopende reisverzekering bij Allianz net even contact gehad en ze geven alleen een Engelse verklaring af bij code geel en groen is in thailand.

    • Chaiwat zegt op

      Ook ik woon in Thailand en ben verzekerd bij Cigna die eveneens een dergelijke geaccepteerde verklaring afgeven

  4. Ton zegt op

    Het is niet correct dat alle Nederlandes middels basis zorgverzekering verzekerd zijn. Alleen degene die in Nederland wonen en zelfs die niet allemaal.

    • haki zegt op

      Alle Nederlanders die hier ingeschreven staan, zijn wettelijk verplicht een zorgverzekering af te sluiten. Maar jij meent van niet “zelfs die niet allemaal”…..mag ik dan weten wie niet onder die wet vallen?

      • Pieter zegt op

        Gemoedsbezwaarden. Militair personeel. Gedetineerden.

    • Erik zegt op

      Ton, het ligt toch iets genuanceerder. Dit haal ik van de site van SKGZ:

      Basisregel

      Iedereen die in Nederland woont of werkt is op grond van de Zorgverzekeringswet verplicht een zorgverzekering af te sluiten. Deze verplichting is gekoppeld aan het verzekerd zijn op basis van de Wet langdurige zorg (Wlz). Na het afsluiten van een zorgverzekering bestaat recht op vergoeding van de kosten van zorg uit die verzekering.

      Uitzonderingen op de basisregel staan beschreven in Artikel 2 Zorgverzekeringswet en Besluit uitbreiding en beperking kring verzekerden volksverzekeringen 1999.

      Het is dus niet beperkt tot mensen met de Nederlandse nationaliteit. Er zijn uiteraard uitzonderingen en ik ga niet alles noemen maar denk eens aan buitenlandse diplomaten en mensen werkend voor bepaalde internationale organisaties.

  5. Mattheus zegt op

    Ik ben niet van plan inhoudelijk in te gaan op alle reacties, opmerkingen en wat dan ook. Als er bruikbare tips tussen staan prima gebruik die dan indien mogelijk.
    Verder, wat de Thaise overheid doet is aan hen, het is irrelevant hierover te klagen en waar of niet waar totaal niet ter zake doende.

  6. haki zegt op

    Theo,

    Ik weet niet waar jij het bericht vandaan haalt dat “dat zorgverzekeraars Nederland bezig is met het samenstellen van zo’n verklaring”,doch aan mij is bericht dat Zorgverzekeraars Nederland verder niets onderneemt. Ik heb al een maand geleden hier een laatste update gepost over mijn geschil met mijn zorgverzekeraar bij het SKGZ. Kennelijk is die je niet opgevallen, want dan had je geweten dat men mij voor 3 november nog had uitgenodigd voor een hoorzitting, doch dat ik op 2 november met EVA naar Thailand vlieg. En eerder dan 3 november had de commissie geen ruimte meer in hun agenda. Dus nu komt een uitspraak zonder hoorzitting. Dat is op zich niets dramatisch, want ik had toch al mijn argumenten schriftelijk ingediend en mocht de commissie nog vragen hebben, dan kan men die mij altijd nog per email opsturen.
    Ik heb dus de hoop opgegeven dat een uitspraak nog op tijd zou komen en heb inmiddels maar een 2e verzekering genomen.

    Waarom kom je nu pas met een oproep dat eenieder alsnog een claim bij SKGZ moet indienen? Beetje laat, vindt je niet? Bovendien heb ik die oproep al half jaar terug, toen ik de kwestie bij het SKGZ aankaartte (dossierno. G45 202101169), gedaan en toen was er maar één echtpaar dat dat ook werkelijk gedaan heeft en die ik dus ook op de hoogte heb gehouden van alle ontwikkelingen. Nee, ik vind nu je reactie echt “mosterd na de maaltijd”.
    Trouwens als ik me goed herinner was jij in je eerste bericht zo positief over je contact bij de overheid, maar kennelijk heeft die jou ook teleurgesteld. Ik was ook verbaasd over je aanvankelijk positieve verwachtingen, want ik heb van ministeries (ministerie VWS en BuZa) enkel afwachtende of afwijzende houding ervaren na mijn meldingen bij hun van dit probleem.

    Zodra ik weer meer weet van het SKGZ, zal ik dit op Thailandblog posten. Maar let wel dat verzekeraars noch wettelijk, noch contractueel verplicht zijn tot afgifte van zo’n verklaring. Mijn argumentatie was dan ook gericht op de morele verplichting, daar wij Nederlandse ingezetene conform de wet, geen andere keus is gegeven dan een zorgverzekering bij één van de aangewezen zorgverzekeraars af te sluiten!

  7. Jos zegt op

    Eenvoudig een reis verzekering afsluiten bij Euro assistance die noem de bedragen wel

  8. Guy zegt op

    Volgens mijn bescheiden mening is de verzekeringslobby in Thailand dermate invloedrijk, dat men altijd wel een achterpoortje zal vinden om de potentiele inbound-reizigers in de richting van een 100% Thaise verzekering te duwen.

  9. Eric BKK zegt op

    “Als ik besluit verder te gaan zal ik – in samenspraak met een ter zake kundig jurist – proberen een standaard bezwaarschrift ter beschikking te stellen”.

    Ik bedoel dit absoluut niet vervelend en ik zeg dit met alle respect want ik heb ook respect voor het feit dat iemand zich zo inzet voor deze zaak maar.. ik denk dat de tijd, energie en wellicht zelfs geld dat je in deze principiële kwestie steekt weinig zin heeft omdat ik absoluut niet verwacht dat de overheid, noch verzekeraars op enig moment hun beleid veranderen. Dat “overwinteringsseizoen” zal ze “worst wezen”. Don’t shoot the messenger.

    Je kunt er inderdaad een jurist voor in de hand nemen. Ik zou er niet aan beginnen, mede vanwege een principiële reden: Thaise ambtenaren kennen de woorden “all costs” niet. Daar zit het probleem. Nederland en de verzekeringsmaatschappijen hier dienen zich dus aan te passen? Het is wel goed met ze 🙂

  10. Fred Kosum zegt op

    Het zal lastig zijn indien “verzekeraars noch wettelijk, noch contractueel verplicht zijn tot afgifte van zo’n verklaring “.De morele verplichting lijkt mij nog minder hoopvol , de verzekeraars hebben andere verplichtingen .
    Een actie waarbij een op dit gebied kundig advocaat geraadpleegd zou worden lijkt mij wel zinvol. Van Thai overheid kunnen wij niet verwachten dat zij hun melkkoe weg geven. Mogelijk hebben wij straks ook gele koorts of tetanus verklaring nodig.
    Wij zijn verzekerd in NL in meeste gevallen verplicht al of niet extra verzekerd. De meeste lossen dat nu op met 2e verzekering van een bedrag welke in middelbare leeftijd nog acceptabel is , echter diegenen welke hebben op proef de premie van OOM en anderen berekend bij hogere leeftijd komen tot vele honderden € per maand extra. Dat maakt een kort of lang uitstapje naar Thailand toch een exclusieve onderneming. Als je de verzekeraar vindt bij 75+.
    Het inventariseren hoeveel van ons tegen dit probleem aanlopen kan beeld geven of wij in staat zijn een jurist aan te trekken voor advies van de weg en indien van toepassing ook een zaak aan te spannen.
    Mattheus heeft zich aangeboden , ik wil je assisteren.
    Mijn e-mail : [email protected]

  11. Harm zegt op

    Via AA insurance een verzekering nemen bij LUNA voor de tijd dat je in Thailand verblijft (max 1/2 jaar)
    Geen last van code geel/groen/paars /rood en je bent volledig verzekerd net als bij je reisverz. daar het een Thaise verzekeraar betreft heeft die niets te maken met al die (politieke) kleurcode’s ook ben je dan verzekerd voor het feit dat als er covid bij je wordt aangetroffen je in quarantaine moet in een ziekenhuis. Dat ben je niet als je via een reisverz uit NL gaat dan mag je dat zelf betalen.

    • Cornelis zegt op

      Probeer dat maar eens als je 75 of ouder bent……..

      • Harm zegt op

        Volgens Mattieu hangt er aan deze verzekering geen max leeftijd.

  12. Anton Deurloo zegt op

    Ik ben 80 JAAR en ben bang dat verzekering straks niet meer te betalen is of niet meer af te sluiten is.
    En dan ??


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website