Voor dat mensen weer gaan roepen: dit is een Hoax, dit is een wettelijke verplichting waar meerdere financiële instellingen verplicht zijn aan mee te werken. Op termijn kan iedere bezitter van zo’n card dit gaan verwachten, of indien in Nederland, bezoek van een controleur aanvragen.

Op mijn postadres in Nederland is de melding inclusief instructie binnengekomen, maar al snel kwam ook een melding (herinnering) per mail. Vermeld wordt een verificatie code en de werkwijze, alsmede een optimistische instructie dat e.e.a. 3 minuten in beslag zouden nemen.

De eerste aanzet mislukte, dus (telefonisch) contact via het veilige nummer met ICS. Noodzakelijk is een smartphone met recente installaties, hoeft niet je eigen te zijn. In mijn geval werkte Chrome, type de link in de balk. Klikken op de link werkt niet.

Vervolgens verificatiecode en geboortedatum ingeven. Dan een foto van de paspoortpagina (of Nederlands rijbewijs voor en achter). Dan een selfie. Verdere gegevens controleren en versturen.

De moeilijkheden voor mij: Het maken van de paspoortfoto wilde lange tijd niet goed gaan, met name het precies inpassen. De selfie: ik ben leesbrildrager en de instructies zijn zonder bril voor mij niet te lezen. Het werden 2 uren, maar het is gelukt, hoop ik. Ik wacht op een bevestiging.

Ingezonden door Frans

No votes yet.
Please wait...

23 reacties op “Lezersinzending: Online identificatie voor ICS , administratie voor Visa en Mastercard creditcard.”

  1. Johan zegt op

    Het is niet verstandig zomaar te voldoen aan een oproep om online indentificatiecodes, geboortedata, pasfoto’s en dergelijke in te voeren. https://www.icscards.nl/news/2020/02/de-wereld-achter-phishingmails

    • wibar zegt op

      Hoi Johan, Los van de goede info die je geeft heb je misschien de tekst niet helemaal goed gelezen. Hij schrijft dat hij via het veilige nummer zelf contact heeft gehad met ICS (telefonisch dus). Als het om een fishing situatie ging was dat natuurlijk wel kort gesloten.
      Dat is dus hier blijkbaar niet aan de orde.

    • Ger-Korat zegt op

      Me dunkt dat als je voor de identificatie inlogt op de officiële site van ICS dat het dan wel goed zit, je logt immers niet in op een vreemde website. En als controle heeft ICS de laatste 4 cijfers van je card vermeldt in de brief die je gekregen hebt, ter controle. Probeer maar eens een andere geboortedatum bij je activeringscode in te voeren, het lukt dan niet om verder te gaan, De geboortedatum welke je direkt na de activeringscode invoert is al een check dat jij de eigenaar van de kaart bent welke reageert en is ook al bekend in het systeem en gebruikt men als controle. Als financiële instelling zijn ze dit verplicht net zoals de banken. Je kunt ook overdrijven in voorzichtigheid, zelf als je bij de deur langsgaan en zich legitimeren is dat geen garantie dat zij van ICS zijn want elke dokument of pasje ter identificatie is na te maken, hoe wil je dan dat zij de benodigde gegevens binnen krijgen ? Per post opsturen, aangetekend of niet is ook niet veilig, niet veilig onderweg en niet veilig aangeland op het kantoor van ICS etc. Je kunt soms ook teveel beren op de weg zien.

  2. Jan zegt op

    Mijn Visa Card is nu sinds kort door ICS opgezegd na meer dan 25 jaar trouwe klant.

    De reden: ik was uit Nederland uitgeschreven en een post adres werd niet geaccepteerd.

    Achteraf ben ik blij, geen kosten meer en nu een gratis N26 debit card (=MasterCard) met dezelfde priveleges (hotel/vlucht boekingen), je moet er alleen van te voren voldoende geld op storten.

    Voor mij mag ICS failliet gaan.

    • RNO zegt op

      Hi Jan,

      mijn Visa creditcard werd per 1 oktober 2019 stopgezet, gebruikte ik pas sinds 1987. Zelfde reden als bij jou. ICS is dochteronderneming ABN AMRO.

  3. Christiaan zegt op

    Ik vind het maar een raar verhaal over Online identificatie voor ICS t.a.v. creditcards. De bank, die de creditcards verstrekt heeft immers al deze gegevens. Daarom vertrouw ik dat verhaal niet.

    • Dennis zegt op

      ABN Amro, waar ICS Cards onderdeel van is, had z’n zaakjes niet op orde: https://www.transparency.nl/nieuws/2019/08/abn-amro-nu-ook-door-dnb-op-vingers-getikt-om-falende-witwascontrole/

      Daarom moet je nu een inhaalslag maken bij 5 miljoen klanten, waaronder ICS-creditcard-houders.

  4. Frans zegt op

    Ik heb inmiddels de bevestiging van ICS dat mijn identificatie succesvol is afgerond en ik mijn card kan blijven gebruiken.

    Voor diegenen die eenzelfde oproep ontvangen en de zaak niet vertrouwen:
    Op de achterkant van Uw card staat een telefoonnummer om contact met ICS op te nemen. Gebruik dat ter verificatie.

  5. Hendrik zegt op

    Beste Johan, je begint met de link werkt niet en toch kan je doorgaan met gevoelige informatie te verstrekken. Weet je zeker dat het van ICS was?

    • Frans zegt op

      Zoals geschreven heb ik telefonisch contact gezocht via het beveiligde nummer van ICS.De info was dat ik de link als geheel in de URL balk diende in te typen. Dit gedaan ( in Chrome)en de zaak ging draaien.

      Trouwens je kunt ook via je beveiligde ICS omgeving ( mijn ICS) bij hetzelfde komen als je dat veiliger vindt.

      Ik hoop dat voor diegenen die hetzelfde moeten gaan doen ik heb kunnen bijdragen aan wat werkbare informatie.
      Ik wilde het hierbij laten, heb geen zin om als een verspreider van phishing hier weggezet te worden.

      • Hendrik zegt op

        Ik heb hetzelfde moeten doen voor TransferWise terwijl ik dat al een poosje gebruik. Die vertelde het zelfde verhaal. Via de webcam mijn paspoort naast mijn gezicht.

  6. Piet zegt op

    Ik ben ook gebeld door ICS…die mij vertelde dat er binnen 2 jaar ? Een nieuw identificatie controle wordt gehouden maar dat men alvast bezig was om ‘ontbrekende’ gegevens zeker te stellen …in mijn geval de vraag wat de leeftijd was van mijn tweede card gebruiker …daar bleek namelijk nu bij te staan 1-1-1900
    Ik heb de werkelijke geboorte datum van mijn vrouw doorgegeven met de kreet dat ik ze wel eens ‘oudje’ noemde maar dat ze zeker niet van 1900 was

  7. Hans van Mourik zegt op

    Heb ook zelfde bericht gekregen,denk ik
    Heb nog 10 minuten geleden,naar mijn ICS gegaan.
    Keek of er iets byzonders was en ook in de berichten box.
    Geen van dat allen.
    Volgens mij is valse email.
    Hans van Mourik

  8. Richard zegt op

    Ik heb de vraag ook al verschillende keren ontvangen. Meteen weggegooid. Is phising. Valt simpel op te zoeken via Google. Extra zekerheid dat u het bent via dubbele beveiliging,. Ik zou nog maar eens bellen met onderstasnd nummer als ik u was :
    We willen, om misbruik te voorkomen, zeker weten dat ú het bent die de creditcard gebruikt. Een wachtwoord alleen is niet meer veilig genoeg. Dus vragen wij voortaan om u tweemaal te identificeren als u inlogt: met uw wachtwoord en met een code die u via uw mobiele telefoon krijgt. Een extra handeling, dat klopt, maar uiteraard in het belang van uw eigen veiligheid.

    Klaar voor dubbele beveiliging?
    Bent u klaar voor dubbele beveiliging (tweestapsverificatie)? Wij zetten de belangrijkste stappen nog even voor u op een rij:

    Zorg dat u Mijn ICS heeft geactiveerd.
    Controleer of uw gegevens (06-nummer en e-mailadres) compleet en correct zijn in Mijn ICS of geef deze door via 020 – 6 600 425. Heeft u een Extra Card? Controleer dan ook of deze gegevens compleet zijn.

  9. pjoter zegt op

    Hallo Frans

    Vanwege aangescherpte wet- en regelgeving is ICS wettelijk verplicht om (NIEUWE) klanten te identificeren. Dit is onder andere gebaseerd op de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft)

    Vraag is dus was je een nieuwe.

    Dus niet iedereen kan dit verwachten.
    Alleen de houders van een ABN/AMRO bank rekening, en de schatting is is dat dat er 3 miljoen zijn.
    ICS is gelieerd aan ABN/AMRO.

    mvrgr. en blijf gezond

    Pjoter

    • Wil zegt op

      Sorry Pjoter, ik heb in 2019 ook een brief ontvangen om mij voor 17 november 2019 te identificeren. Contact gezocht met het bedrijf dat dit voor ICS zou doen en gevraagd of dit ook digitaal kon, als antwoord nee,alleen in persoon. Vanaf 17 november 2019 verviel mijn ICS kaart en per 6 januari 2020 is onze verbintenis definitief opgezegd door ICS. Ben ook meer dan 25 jaar lid geweest.

  10. Sjeng zegt op

    *Elke mail van “ics” , die begint met Geachte heer/mevrouw, ( en dan géén persoonlijke achternaam ) is ten allen tijde Phising mail.

    *ICS stuurt nooit en te nimmer een mail zonder daarbij de naam van de eigenaar van de kaart te vermelden. Klikken op een link wordt altijd afgeraden door ICS.

    * Ga alleen in je eigen beveiligde omgeving gegevens aanpassen.

    * Stuur elke mail die Phising mail ( en ze zijn echt simpel te herkennen ) direct door naar ICS en wel naar het volgende adres : valse-email@icscards.nl

    • Ger-Korat zegt op

      Beste Sjeng, het was geen email maar een officiele brief op het huis/post adres. En in deze brief werd alles uitgelegd en werd ter controle de laatste 4 cijfers van de card genoemd alsmede stond er een telefoonnummer voor vragen vermeld. En het belangrijkste: je logt in op de officiële en dus beveiligde website van ICS. Kom mij dan niet aan met phishing of email of wat ook, dit is gewoon een brief per ouderwetse post van ICS. Men vraagt niet om codes maar om een officieel legitimatiebewijs te tonen (paspoort/rijbewijs). Denk zelf dat al degene die te wantrouwend zijn van de oude garde zijn en te achterdochtig. Men schrijft zelfs dat degene die het niet vertrouwt de telefoonnummer achterop de kaart kan bellen.

  11. Piet zegt op

    Ik Heb een ICS card en ben 80 jaar en ken meerdere oudere mensen met een ICS card
    Hoe verklaart U dat ? ..of bedoelt u letterlijk stopt na 70 jaar ? Van 25 t/m 95 jaar ?

  12. Jos Vergouwen zegt op

    Door omstandigheden heb ik veelvuldig contact gehad met ICS. Ik kan alleen maar zeggen, dat ik hierbij te maken heb gehad met mensen die niet luisteren, regels naar hun hand zetten en fouten niet corrigeren. Inmiddels ben ik de zaak aan opschakelen naar managementniveau maar ik denk dat ik uiteindelijk bij de directie terecht zal komen. Wees dus voorzichtig met deze club!

  13. Leo Th. zegt op

    Onjuiste informatie, ICS-creditcards kent geen maximum leeftijd. Wel geldt er een inkomenseis. Voor een gewone creditcard geldt dat je maandelijks na aftrek van huur of hypotheek minimaal € 1150,= netto van je inkomsten moet overhouden. Met enkel AOW lukt dat dus meestal niet. Zie
    http://www.creditcardvergelijking.nl

  14. john zegt op

    ben royaal over de 70. gebruik nog steeds de visa/ ics creditcard.

  15. jan zegt op

    IK ben met berichten van banken en geldinstellingen zeer wantrouwend van aard, zo ook bij de berichtgeving van Visa. Na enige telefoontjes is het een verplichting van Visa om verdachte geldstromen zichtbaar te maken. Visa werkt samen met AMP, die de controle uitvoert. Ik mij geval werd er een tijdstip afgesproken en werd er een foto van de controleur verstuurd en ja hoor, binnen de tijdslimiet stond de man voor de deur legitimeerde zich en controleerde de kaart. Nummers of persoonlijke dingen zijn niet aan de orde en worden ook niet gevraagd.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website