Lezersinzending: Ervaringen met TransferWise, het vervolg

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersinzending
Tags:
16 januari 2020

Casimiro PT / Shutterstock.com

Op 14 december 2019 poste ik hier een ervaring met TransferWise. Daarin beloofde ik sommige lezers dat ik hen op de hoogte zou houden van het vervolgverhaal.

Het gedoe met TransferWise is inmiddels opgelost, dit na een maand. Het werd tijd. Samengevat, mijn ervaring hierna. Na het bemerken van een vreemd bankaccount in de lijst van mijn “Recipients” ben ik direct gestopt met transacties natuurlijk en heb ik een e-mail verstuurd naar TransferWise. Na enkele dagen ontving ik een e-mail met daarin de mededeling dat ze dit zouden onderzoeken + een ticket number.

Nadien bleef alles stil en belde ik hen zelf op. Een man in een “vreemd Engels” stond me te woord en beloofde me weldra verduidelijking te sturen. Na een week steeds niets… dus belde ik terug. Veel excuses en bla bla natuurlijk en nog maar eens het verhaal gedaan. Ok, terug afwachten. Dan ontving ik een e-mail van hen dat ze mij meermaals probeerden op te bellen maar dat bleek fout. Ik ontving geen enkele call en zag ook geen enkele miss-call op mijn telefoon.

Dan maar een “licht boze” e-mail gestuurd en dat ik contact wou met een hogere in rang. Ook nog maar eens duidelijk mijn enig telefoonnummer in Thailand onderstreept. En wat raad je? Inderdaad er kwam een telefoontje van TransferWise (10 januari 2020) van een zekere Miss Krisbell F. Van TransferWise. Daarin werd me bevestigd dat mijn TransferWise account was gedeactiveerd. En het bewijs dat ik wel degelijk iemand van TransferWise aan de lijn had werd me gegeven daar ze op de hoogte was dat ik reeds een nieuw account had aangemaakt onder een nieuw email adres.

Ik vroeg haar of dit nog voorkomt, waarop ze antwoordde met “sometimes, not much”… Ze stelde voor om vanaf nu 2-weg login toe te passen en mijn laptop te laten checken door een IT specialist. Waarop ik reageerde met hoe moet ik zo iemand vinden hier in Thailand?

Temeer, mijn laptop draait op Windows 10, laatste update. Wekelijk voer in malware scans uit via Malwarebyes, ik maak gebruik van een VPN internet verbinding en houd mijn laptop zo gezond als mogelijk waarmee ik bedoel open geen dubieuze (seks-) sites of wat ook. En let goed op het “slotje + https” bij iedere website die ik bezoek. Tevens open nooit emails van onbekende oorsprong. Ja, wat kan ik al meer doen?

Zijn er hier misschien lezers die IT ervaring hebben en me bijkomende raad kunnen geven voor diepere screening van mijn laptop? Ik verneem het graag.

Ook dit nog, miss Krisbell stuurde me dag dag nadien een email met de lijst van al mijn voorgaande TransferWise transacties aangezien ik daar niet mee bij kon.

Zo, dat was het dan.

Ingezonden door Roland

15 reacties op “Lezersinzending: Ervaringen met TransferWise, het vervolg”

  1. Eddy zegt op

    Beste Roland, heel goed van je om dit verhaal te vertellen. Ik heb dit nooit eerder meegemaakt, en ik maak gebruik van vele online bankrekeningen zowel op laptops alsook op de telefoon.

    De tip van de medewerker van het gebruik van 2-staps login is zeker nodig. Het is trouwens sinds vorig jaar met de nieuwe richtlijnen verplicht dat de online banken in Europa dit voorschrijven en afdwingen. Dit gebeurt althans al voor de NL banken.

    Tav jouw laptop, ik zou die opnieuw schoon installeren. Nooit gehoord van malware rondom dit thema.
    En tenslotte nog een tip, laat nooit een hoog bedrag in Transferwise. Ik maak geld altijd over via Ideal, dus het geld zit op mijn NL bankrekening.

    Succes, Eddy

  2. Rob Sporre zegt op

    Panda Cloud Cleaner, gratis te dowloaden!
    https://www.pandasecurity.com/nl/homeusers/solutions/cloud-cleaner/

  3. jan Willem zegt op

    Beste Roland,

    Zet je laptop terug naar de fabrieksinstellingen. Dan raak je wel alles kwijt, maar indien er iets van spyware op zit, ook die rotzooi. Ik heb je verhaal gelezen, en je komt verantwoordelijk over. Je hebt gedaan wat je kon doen.

    Jan Wilem

  4. Leo Th. zegt op

    In feite is er niets opgehelderd. Jij en ik, als lezer van Thailandblog en klant van Transferwise, willen natuurlijk uit de doeken gedaan hebben wanneer én op welke wijze het vreemde bankaccount in jouw lijst van “Recipients” bij Transferwise is toegevoegd. Op mijn lijstje staan 4 ontvangende personen met een Thais bankrekeningnummer, waaronder ikzelf. Vraag mij nu niet welke nummers dat zijn, ik tik bij het overboeken van geld enkel een naam aan, net zoals ik bij wijze van spreken iemand opbel zonder het nummer te (her) kennen. Wanneer er een bankrekeningnummer bij een naam zou zijn veranderd zou mij dat waarschijnlijk niet opvallen. Een 2-staps login zou om die reden daarvoor dan ook geen meerwaarde hebben.

    • Eddy zegt op

      Leo,

      je kunt een Transferwise overmaking altijd uitgebreid controleren, voordat je dit via Ideal betaalt:

      1) kies altijd voor Ideal om je overmaking te betalen en niet met je Transferwise saldo
      2) breek de overmaking af, dus betaal nog niet met Ideal, en controleer de overmaking gegevens eerst in Transferwise. Onder “transaction details” zie je onderaan de Bank details met banknaam begunstigde en rekeningnummer
      3) Betaal vervolgens de overmaking via de knop “Pay” en je kunt nu de Ideal transactie uitvoeren

    • KhunTak zegt op

      beste Leo Th,
      een 2 staps login is altijd een meerwaarde, want alleen jij kunt die verificatie invoeren.
      Als jij bij Transferwise je account nummers en namen niet checkt, ligt die fout duidelijk bij jou.
      Ik gebruik maar één accountnnummer en naam en iedere keer check ik of deze klopt.
      Voor mij een extra controle. Maak desnoods een print van je accountnummers en namen, zodat je deze altijd kunt checken.

      • Leo Th. zegt op

        Beste Khun Tak, in het adresboek van mijn 2 Nederlandse banken staan zeker 20 namen met bijbehorende banknummers. De bankapps op mijn mobiel open ik eenvoudig met een 5 cijferige pincode. Zo ook de app van Transferwise, indien gekoppeld aan mijn Google account. Overboekingen, zowat dagelijks, doe ik op naam waarbij ik er toch wel op vertrouwen mag dat mijn adresboek klopt, aangezien ik de enige ben die er in principe wijzigingen in kan aanbrengen. Niemand weet de code van mijn mobiel, laat staan de verschillende pincodes van mijn bankapps. En dus check ik niet of nummer en naam wel bij elkaar horen. Dan zou ik er een aparte lijst op na moeten houden en ervoor zorgen die altijd en overal bij mij te hebben. Ronald, de inzender, heeft in zijn adresboek bij Transferwise slechts één begunstigde genoteerd. En wanneer dat dan ook nog eens plotseling aangeduid wordt als prioritair nummer zal het eerder opvallen wanneer het ineens een vreemd nummer is. Het is nog steeds een raadsel, en dat beaamt Ronald ook, hoe het vreemde banknummer in zijn account terecht is gekomen. Zou Transferwise niet na hebben kunnen gaan aan wie dat bankrekeningnummer behoort. Zou wellicht licht in de duisternis kunnen brengen.

    • Roland zegt op

      Inderdaad, het is nog steeds niet opgehelderd wanneer en op welke wijze die valse account er is bijgekomen.
      Daar heb ik naar gevraagd bij TransferWise maar daar gaan ze verder niet op in. Toch wel vreemd.
      Ik heb ook slechts een account in mijn recipients list Maar toch check ik steeds grondig alles wat ik maar kan checken en soms dubbel checken vooraleer een transactie uit te voeren. En het is zo dat ik het vreemde nummer heb opgemerkt. Het stond zelfs aangeduid als prioritair nummer.

  5. rob zegt op

    las deze week over een enorm groot beveiliging gat in Windows 10, dit keer wél gemeld door de NSA. Wellicht is dat de oorzaak,heb zelf Transferwise app op mijn telefoontje, werkt altijd perfect, maak geld over naar een en dezelfde rekening en het klopt al een jaar of vier zonder enig probleem. succes

    • David H. zegt op

      @rob
      Update van Windows10 was gisteren al beschikbaar

  6. lucas zegt op

    wanneer ik online bankier moet ik mijn vpn uitschakelen ..

  7. aad van vliet zegt op

    Geen risiko meer nemen en Transferwise gewoon vergeten, er zijn anderen! Ik heb een dergelijk ervaring met ze en ik ben ze al vergeten. Het kan natuurlijk zijn dat je elders dan 5 cent duurder uit bent!

    • KhunFred zegt op

      Beste aad van vliet,
      zouden wij mogen weten welke “anderen” jij bedoeld, misschien kunnen wij dan eens een vergelijk maken.

  8. theoS zegt op

    Ik scan mijn PC elke ochtend na opstaan. Update en malware scan. Download HouseCall for Home Networks die je laat zien wie of wat is connected je computer. Je wordt gewaarschuwd zodra er iets of iemand connect met je computer die je dan kan blokkeren. Dan is er ook nog Tcpview die je alle verbindingen laat zien met IP adressen

  9. David H. zegt op

    Ik hou het wel bij mijn reguliere banken , liever paar Euros meer kwijt dan veel meer of alles , zonder recuperatie mogelijkheid , “goedkope Jan ” , mogelijke ” lege Jan “


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website