Ik heb een e-banking rekening bij SCB bank. Ging lange tijd perfect. Plotseling besloot de SCB om alleen nog via telefoon toegang te verlenen en niet meer via internet/wifi. Lastig dat kleine schermpje.

Ook kun je dit alleen doen als je in Thailand verblijft. Niet meer vanuit het buitenland. Het schijnt dat alleen Kasikorn bank nog e-banking via internet/wifi doet.
Dus pas op als je een bankrekening opent. De toegang naar je eigen geld wordt fors geblokkeerd!

Ingezonden door Derk

28 reacties op “E-banking bij Siam Commercial Bank (lezersinzending)”

  1. Ger-Korat zegt op

    Alleen Krungthai Bank per afgelopen 1 januari en SCB per 14 juli hebben het internetbankieren gestopt. De andere banken niet, Krungsri heeft juist een vernieuwing doorgevoerd van het bankieren op internet.
    Inderdaad met een vergrootglas op je phone-schermpje turen bij het bankieren is onoverzichtelijk als je wat meer produkten hebt of een overzicht/statement wil bekijken om maar eens iets te noemen. Voor alleen betalingen waar de meeste Thai het mee doen zal de app wel voldoende zijn. Mijn ervaringen met de Nederlandse banken wat app en internetbankieren maken dat ik beide naast elkaar gebruik dus kan het goed vergelijken en ben voorstander dat beiden naast elkaar zouden moeten bestaan. Laat de SCB dan de ABNAMRO als voorbeeld nemen waarbij je inlogt met je app en kunt kiezen welke van beide, app of internetbankieren, je gaat gebruiken; voordeel van beveiligde toegang via de app is er dan en dit is de reden waarom SCB en Krungthai begrijp ik, zijn gestopt met internet banking.

    • rudi zegt op

      Ger-Korat : Ik doe nog altijd internetbankieren bij Krungthai Bank . Heb zojuist nog betalingen verricht van elektriciteit en TV .

  2. Willem zegt op

    De app installeren op een tablet is de oplossing voor diegene die het scherm van een mobiel te klein vinden.
    Zo een tablet draaid op dezelfde software als een telefoon maar het scherm is veel groter.

    Zelf bankier ik al vele jaren uitsluitend op mijn mobiel en log ik al jaren niet meer in op de website van mijn krungsri bank

    • Rebel4Ever zegt op

      Klopt, maar een i-pad pro tablet in je zak stoppen is een hele kunst als je je bank overal mee naar toe wilt nemen. Tenzij je grote, diepe zakken hebt natuurlijk.

  3. Bert Smit zegt op

    Maar je kunt je gsm toch als hotspot gebruiken en dan gewoon als altijd op je pc of laptop surfen?
    Wat betreft EasyNet van de SCB: daar bleek dat de sms met een code om verder in te loggen die zij naar Nl stuurden er zo lang over deed dat intussen de inlogtijd voorbij was. Ik kon dat niet geloven, want ik neem toch aan dat er veel vanuit Europa overgemaakt wordt. Rare lui…

  4. Rebel4Ever zegt op

    Het kan nog erger. Helemaal geen toegang meer bij SCB. Mijn Samsung S6, Software versie 7 wordt niet ondersteund. Moet versie 8.0 of hoger zijn. “Dan koopt u toch een nieuwe.”

    • henk zegt op

      Dat komt bij Nederlandse banken ook voor. Je dient over (in mijn geval Android) minimaal versie huppelepup te beschikken.

  5. pjotter zegt op

    Nou ja, als je alles kunt regelen via de app, is het niet ZO’N probleem lijkt me. Bij de ING Nederland b.v. is lang niet alles mogelijk in de app. Als je b.v. een afschrift nodig hebt (download), wordt je automatisch (gelukkig zonder opnieuw inloggen), naar de internet site gedirigeerd. Bij b.v. de Bangkok bank (Thailand), moet ik een afschrift ook nog altijd via hun ‘cyber internet’ pagina doen/download .pdf, met separaat inloggen.

    Heb zelf (nog) geen last van een klein telefoon scherm maar idd kan ik me dat wel voorstellen. Wel weer een investering maar men zou dan een tablet kunnen overwegen.

  6. william-Korat zegt op

    Dat noemen ze beveiliging Derk.
    Wat het kleine schermpje betreft hebben ‘wij’ twee opties all over the world, optie een, ga eens langs een opticien en laat je ogen controleren of dat nog wel parallel loopt met je eventuele leesbril.
    Optie twee, vergroot het even uit op je scherm het gedeelte wat je wil bekijken.

    Maar je heb wel een beetje gelijk, de beveiliging tegen gespuis geeft soms wel een vage beslissingen.

  7. Lung addie zegt op

    Ook ik heb deze mail verleden week ontvangen, en, ik was er echt niet gelukkig mee. Doe reeds vele jaren pc-banking, zowel in Belgie als hier.
    Op zo een klein scherm werken is echt niets voor onze ‘oude’ ogen en ‘dikke’ vingers.Geef mij maar een extern scherm en een echt toetsenbord. Indien ik deze text, op zo’n ‘mini prutsding’ zou maken dan ben ik zoet voor langere tijd. Hier, op mijn echt klavier, is dat zo klaar.
    Dat het om ‘veiligheidsreden’ gaat is larie. Thuis, vanaf een laptop, via een LAN of router is veel veiliger dan via een smartphone, zeker als er dan nog gebruik gemaakt wordt van een public WIFI. Ik begrijp het echte opzet ook echt niet. De ‘moderne tijd’ noemen ze dat….. dit is, voor ons geen stap vooruit maar een een paar stappen achteruit. We zullen er maar mee moeten leven, met of tegen onze zin.

  8. Wim zegt op

    Je kunt toch op meerdere smartphones en tablets de app van jouw bank installeren? App’s geven dezelfde informatie als via internetbankieren. Je hebt meer toegang tot je geld dan eenmalig op een PC of via de laptop. Is die gecrasht heb je echt geen toegang meer.

  9. Jos K. zegt op

    In de google playstore zijn apps te downloaden android-naar-pc.
    Daarmee kun je de android app openen op een pc en alles met een muis aanklikken.
    Dat noemen ze een android emulator.
    https://www.ad.nl/tech/zo-draai-je-android-apps-op-je-windows-pc~af6bf64f/

    Er zijn ook mogelijkheden om je scherm van de telefoon op een TV te bekijken.
    Je kunt vervolgens een muis aansluiten via de usb stekker en de telefoon daarmee besturen.
    Zodra de muis is aangesloten krijg je aan de zijkant een schuifbalk in beeld, net zoals bij een pc.

    Een grote tablet (in combinatie met muis) is ook nog een mogelijkheid.

    Geen ervaring met apple telefoons, maar daarmee zal dat ook wel mogelijk zijn.

    De webversie van internetbankieren zal in de toekomst overal wel gaan vervallen.

    Groet,
    Jos K.

  10. Louvada zegt op

    Inderdaad een zeer vervelende situatie maar le hebt geen keuze. Een heel stuk moeilijker om te bedienen en je opgeslagen favorieten ben je kwijt. Je moet alles terug invoeren aan degene die je regelmatig betalingen moet doen. Een maandelijkse lijst uitprinten voor je klassement moet nu via je email adres sturen voor je kan uitprinten. Ik vraag me af of een boekhouding van bedrijven die heel wat met de bank moeten werken daar gelukkig mee zijn? Ik in ieder geval niet zozeer maar een keuze is er niet als je via die banken wilt voort werken.

    • Bert Smit zegt op

      Bedoel je bookmarks? In Chrome blijven die toch synchronized? En als je een gsm als hotspot gebruikt?

  11. koos zegt op

    Het grootste nadeel vind ik nog dat de rekening op 1 naam moet staan.
    Daarom heb ik de oude internet rekening nu weer als normale rekening met boekje.
    Hierbij heb ik een debet card voor ons beiden.
    Deze rekening blijft zo hetzelfde zodat ik in nederland niets hoeft te veranderen.
    Hiernaast een internet rekening voor mijn zelf geopend om hier rekeningen te betalen.
    En ik moet zeggen dat gaat makelijk zeker met scan voor electra,water,telefoon endergelijke.

  12. Otto Wegner zegt op

    SCB heeft nog steeds internet bankieren. Ze zijn dus niet gestopt, vreemd idee ook want dit is onze toekomst.

    Destijds had je de keuze hetzij via telefoon, hetzij via bv. iPad of PC. Niet langer allebei tegelijk.

    • Rebel4Ever zegt op

      SCB internet bankieren is bij mij gestopt. Met mobiel Samsung S6 geen toegang. Te oud meneer; koop maar een nieuwe mobiel. Alsof het het kopen van kattenvoer betreft.
      Bangkok Bank: internet bankieren geen probleem. Ideaal om van €uro naar Baht te wisselen. Dat kan namelijk niet op mobiel of tablet. Toen: mobiel/tablet toegang blokkade. Bank advies: kiezen voor de een of de ander. Beide kan niet meer. Gekozen voor behoud van mobiel. Mijn ‘oude’ Samsung S6 werkt hier wel.
      Enne…de tablet i-pad Pro viel af want die is wel erg groot om in je zak te steken.

      • william-Korat zegt op

        Snap het ook niet zo Rebel4Ever dat ze dat te oud vinden 55555

        ………………………………………………………………………………………………..

        De S6 en S6 Edge werden onthuld op 1 maart 2015, tijdens het Samsung Unpacked persevenement op MWC Barcelona, en uitgebracht op 10 april 2015, waarmee een contra-utilitaire en modegerichte koers in de Galaxy S-serie werd gemarkeerd.

      • Jan zegt op

        Het lijkt me terecht dat de SCB bank geen toegang meer verleent tot Galaxy 6 S aangezien Samsung al geruime tijd gestopt is met het regelmatig updaten van deze toestellen. Daardoor is de beveiliging niet meer gegarandeerd. Dat levert onaanvaardbare risico’s voor de bank. De bank doet haar plicht, als je iemand iets wil verwijten is dat Samsung.

    • RichardJ zegt op

      Ik had alleen SCB internet bankieren op mijn laptop maar daar kom ik niet meer binnen.
      Erg vervelend.

      Gelukkig werken BKK bank, Krungsri en TTB bank nog wel.
      Dus maar hopen dat deze beschikbaar blijven.

    • TonJ zegt op

      Enkele weken geleden vertelde men mij in het SCB bankfiliaal, dat Easy Net zou worden vervangen door Easy App. Dus van PC naar Mobiel. Bankieren via pc zou in of rond afgelopen juli onmogelijk worden.
      Ik heb de rekening opgezegd.

  13. Robert JG zegt op

    Ik heb (uiteraard) dezelfde ervaring met SCB. Het was pas een paar jaar geleden ineens niet meer mogelijk met mijn iPad te bankieren en nu alleen met de telefoon. De volgende stap zal dan wel zijn dat het alleen op een Apple watch mogelijk is… Een optie is een iPad of tablet gebruiken met een eigen simkaart/telefoonnummer. Maar of dan ook een mobiel met een ander nummer gelijktijdig mogelijk is weet ik niet.

    • Bert Smit zegt op

      En je phone als hotspot gebruiken?

  14. djoe zegt op

    Laatst oude telefoon zo dood als ne pier, niks hielp nog. dus nieuw phone gekocht en de scb app geïnstalleerd. Alles verloopt normaal ik krijg een OTP, maak een paswoord en daarna, Sorry wij kunnen uw registratie nu niet vervolledigen. Heb laten bellen naar SCB met dat probleem en hun antwoord was “je moet in thailand zijn om terug te activeren”

    Iemand nog zelfde situatie?

    • Bert Smit zegt op

      En dat komt ws omdat hun OTP’s er langer over doen dan jouw inlogtijd op jouw SCB rekening en daar reageren ze ook op het grote kantoor op Ratchadamri niet eens op. Incapabel, incompetent…

  15. Maarten zegt op

    SCB internet bankieren is inderdaad opgeheven voor particulieren. Bedrijven hebben het nog wel. Als je de app installeerd moet je voor android de USB functie uitschakelen (Settings/developer Options/USB debugging). Als je dat niet doet werkt de app niet. Als je dt wel doet wrkt je USB data niet meer, maw, geen USB connectie naar je PC of auto. Charging werkt nog wel. Volgens SCB een security kwestie.
    Ik heb ook zojuist een zakelijke rekening geopend by de Bangkok Bank omdat een klant via die bank wil betalen. Daar werdt mij verteld dat zakelijke klanten voor online banking extra moeten betalen. Dit terwijl online banking de bank heel veel geld scheelt in personeel etc.

    • Bert Smit zegt op

      Dag Maarten, heel nuttig en juist opgemerkt, maar heb je dat zelf uitgevonden of zei de SCB dat? De Bangkok Bank was eerder moeilijker dan de SCB, maar dat was bij het openen van een rekening.
      Wat betreft dat opheffen, hierboven hebben een aantal anderen gezegd dat het e-banking bij de SCB alleen voor PC (is dat Windows en Apple?) en niet voor GSM (Android en Iphone?) opgeheven is. Maar ik neem aan dat je met SCB internet bankieren alleen de eerste bedoelt? Dat waanzinnige systeem met die bankboekjes en updaten bij een automaat is het alternatief. Ik begrijp niet waarom de banken dat hier wel kunnen en daar niet. Hackers etc. zijn overal, niet perse meer in Thailand, dus dat verhaal over security wordt verteld door leken, die niets van IT security weten, maar dat is ook een moeilijk vak. De combinatie van hackers etc, met de onkundigheid van banken is helemaal een ramp…wat vind jij ervan?

  16. KhunTak zegt op

    Het cache legen van de app will ook wel helpen. Ga naar settings, apps, zoek de scb app, open deze en klik op cache, daarna legen. NIET de data legen.
    Ik gebruik zelf de Bangkok bank app. Ik kon ineens de app niet meer gebruiken, veiligheidsproblemen volgens de BB. Ze leggen niet uit hoe dit op te lossen. Een nieuw toestel kopen? Nee dus, niet voor mij.
    Ik ben zelf op zoek gegaan en de voor mij werkende oplossing gevonden.
    Ik gebruik trouwens de Samsung A23.
    Het gaat hierbij om het volgende en ik hoop dat een aantal van jullie deze oplossing kunnen gebruiken.
    Ga naar settings-accessibility-installed apps.
    In de map installed apps moeten alle apps op OFF staan. Zoniet, schakel ze uit.
    Daarna kon ik de BB app openen en heb hierna ook geen problemen meer gehad met de BB app.
    Na het gebruik van de BB app ga ik terug het menu in en schakel die apps weer in die ik uitgezet heb.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website