De techniek staat niet stil (lezersinzending)

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersinzending
Tags: ,
24 november 2021

Ook al ben ik nog lang geen 67/68 en ontvang ik nog geen AOW, ook ontkom ik niet aan het levensbewijs voor de uitkerende instantie in Nederland.

Echter kreeg ik gisteren een e-mail van Nationale-Nederlanden dat ze het proces van levensbewijs hadden verandert en mocht ik er niet in slagen om het volgens de nieuwe manier te doen, dan kan ik nog altijd de ouderwetse papier vorm aanhouden.

Je download een app, READID.

  • Wat je nodigt hebt is een computer, een smartphone en je paspoort.
  • Geen smartphone, dan aanleveren op de oude manier.
  • Geen paspoort met chip, dan aanleveren op de oude manier.

Je opent de app en die vraagt om de QR code te scannen. Vandaar een laptop of computer of je moet de mail uitprinten, wat op zich overbodig is. Na scannen QR code, filmt de app de foto pagina van je paspoort. Als dat is gelukt, wil de app de chip lezen van je paspoort. Je smartphone moet dus beschikken over NCF. Voor verklaring NFC, even Googlen.

Als het lezen is gelukt, je dient je smartphone, 10-20 seconden op je paspoort te leggen, wil het je gezicht lezen en checken met de gegevens van de chip. Dit lezen gebeurd in zwart/wit. Als ook dit laatste is gelukt, dan ben je klaar en krijg je een melding dat de INSTANTIE dit gaat checken. Je kan de app sluiten.

In mijn geval, volgens de mail van NN, krijg ik binnen 2 weken een e-mail of het is gelukt, zo ja, vernietigen ze de gegevens die ik heb aangeleverd.

Nu hopen voor alle mensen wereldwijd, die een levensbewijs moeten aanleveren, dat dit de standaard wordt.

Lang leve de techniek 👍

Ingezonden door Mo


» Laat een reactie achter


Rating: 3.40/5. From 5 votes.
Please wait...

17 reacties op “De techniek staat niet stil (lezersinzending)”

  1. Tukker Jan zegt op

    Levensbewijs Nationale nederlanden, onlangs van deze maatschappij een brief ontvangen dat ik geen bewijs van leven meer hoef op te sturen, tekst brief;
    Levensbewijs via de SVB, wij hebben een koppeling met de SVB, de SVB heeft een Levensbewijs van u ontvangen, hierdoor hoeft u voor uw pensioenuitkering bij ons geen nieuw Levensbewijs op te sturen, mocht de SVB geen bewijs van leven ontvangen dan weer een bewijs op sturen, u ontvangt bericht van ons, dan dus weer gewoon een svb bankafschrift per email opsturen en weer klaar voor een jaar,

  2. Erik zegt op

    Mo, welke QR code moet gescand worden? Nederlandse paspoorten hebben pas vanaf augustus dit jaar een QR code.

    Daarna chip lezen, gezicht voor de camera, en klaar! Gebruik de moderne technieken maar. Een stap vooruit.

    • Mo zegt op

      Erik, de QR code die in de mail staat. Middels deze QR code geef je toestemming aan NN, dat ze jouw gegevens controleren.

  3. Ger-Korat zegt op

    Ja leve de techniek maar nog steeds geen bewijs dat je echt in leven bent. Het ouderwetse openen van de cam/video is te tijdrovend voor de pensioenuitkeerders en daarom mag je zoontje van 5 de gegevens aanleveren of iemand die verkeerde bedoelingen heeft; Kijk voor dit laatste naar de oudste vrouw ooit tet wereld in Frankrijk waar een vrouw de identiteit van haar moeder overnam welke was overleden en zo kon de pensioenuitbetaingen doorgaan want mevrouw was officieel niet overleden. En de leeftijd van de moeder bleef maar stijgen tot recordhoogte.

    • Ger-Korat zegt op

      Zal nog een voorbeeld geven waarom de beschreven “techniek” zo lek is als ren zeef: Nederlandse man getrouwd met Thaise vrouw, vrouw gaat in Thailand wonen en reist met haar Thaise paspoort en overlijdt aldaar waardoor geen melding aan de Nederlandse autoriteiten want ze is immers Thai. De man in Nederland kan met haar Nederlandse paspoort tot zeker 10 jaar, vanwege geldigheid, haar pensioen betalingen laten doorgaan en onterecht ontvangen en banktransacties doen als hij beschikt over haar Nederlandse bankpas en code hiervan ( en de meeste partners beschikken over elkaars codes etc denk ik). Allemaal zeer eenvoudig te misbruiken en te voorkomen door persoonlijk contact maar ja dat kost 5 minuten per klant per jaar voor de pensioenuitvoerder en die paar Euro besparing is weer het gevolg van doorgeschoten automatisering en efficicientie in Nederland waar van alles wordt verzonnen om geld te verdienen of te besparen ten koste van de menselijke maat.

      • khun moo zegt op

        De digitale weg en het missen van een persoonlijke contact geeft inderdaad nog weleens flinke problemen.
        De problemen met de toeslagen affaire waren eenvoudig te voorkomen geweest wanneer een ambtenaar even de moeite genomen zou hebben de betreffende persoon persoonlijk te benaderen en vragen wat er aan de hand was.

        Persoonlijk denk ik dat er een keuze moet zijn tussen een persoonlijke of digitale benadering waarbij beide mogelijk moeten zijn.
        Door kosten besparingen en niets meer dan dat is, een en ander doorgeschoten.
        Het lijkt geen hulpmiddel meer te zijn , maar een verplichting.

  4. Marcel zegt op

    Het ligt nooit aan de techniek. Het downloaden en gebruiken van een app, het scannen van een qr-code, je gezicht scannen, een nfc-chip gebruiken: allemaal gewone zaken. Over dat downloaden gaan we het niet hebben want doen we regelmatig. Scannen van een qr-code doe je als je bv bankzaken afhandelt bv bij online aankopen. Gezichtsherkenning doe je al bij het openen van je smartphone, nfc gebruik je bij betalingen aan de kassa. Tip: blijf bij de tijd, gebruik wat de huidige tijd aanbiedt, zeur niet en zorg ervoor dat je na je 67/68 de tijdgeest bij kunt houden, anders raak je achterop. Dat doe je dan wel helemaal zelf!!

    • Mo zegt op

      Marcel, voor jou als in Nederland wonende burger, allemaal gewone zaken. Voor de in het buitenland gevestigde niet alle daags. Ik ben zelf niet wereld vreemd, maar ben wel blij met deze oplossing. Scheelt me een ritje naar de Tessabaan, en de hulp van mijn thaise partner

    • janbeute zegt op

      Maar helaas Marcel, komt er een tijd voor allen en dat geld ook voor u dat u de tijdsgeest niet meer bij kunt houden.
      Ik heb in mijn werkzame leven veel oudere en ervaren collegaas af zien haken daar ze de ontwikkelingen in de techniek niet meer konden bij benen.
      En dan praat ik over autotechniek.

      Jan Beute.

  5. Joost zegt op

    Ik neem aan dat de QR code in de mail staat die je hebt gekregen?
    En dat de app die je noemt algemeen ingevoerd wordt?
    Van de svb kreeg ik al eerder de verzekering dat ze met zoiets bezig zijn, ik mocht daar alleen geen verwachtingen van hebben voor de termijn.

    • Mo zegt op

      Joost, ja die staat idd in de mail van NN.

  6. Ferdinand PI zegt op

    Onlangs moest ik een bewijs van leven inleveren bij het pensioenfonds zorg en welzijn.
    Ik kon met iemand van het fonds een afspraak maken om te videobellen.
    Daardoor spraken we LIVE met elkaar en hij vroeg me mijn paspoort voor de camera te houden.
    Daarvan maakte hij een foto.. en een notie in mijn dossier.
    Welk beter bewijs kan je hebben dan live met elkaar te spreken en te zien..
    Dat mag het SVB ook wel doen.

    In het dorpje waar ik woon was er geen enkele instantie bereid om iets op papier te ondertekenen.
    Daarom was ik wel blij met deze methode.

    • janbeute zegt op

      Wat je had kunnen doen Ferdinand, is naar een private of staats hospitaal gaan en daar door een erkende arts je inlevenszijnde verklaring te laten aftekenen.
      En de rekening voor dit ondertekenen van het hospitaal stuur je ook mee. Daarna de ingevulde papier bups door de scanner halen en via e-mail naar de betreffende instanties sturen.
      Want wie kan er niet beter beoordelen of je nog leeft dan een bevoegd arts.
      Zo doe ik het elke keer weer SVB – ABP – PMT.
      Want ook in de gemeente waar ik woon weigeren ze het namelijk ook, reden is vaak onbekend maakt onbemint.

      Jan Beute.

      • Ferdinand PI zegt op

        Zal het de volgende keer eens gaan vragen hier in het plaatselijke ziekenhuis.. Daar ben ik twee jaar geleden al eens geweest voor een gezondheidsverklaring. Ik was blijkbaar de eerste buitenlander die daar kwam aankloppen voor zoiets. Mijn vriendin en ik moesten op de foto voor hun archief, diverse personeelsleden werden erbij geroepen, want ik was iets speciaals blijkbaar..
        Ik was in ieder geval in leven…. ha,ha

      • janbeute zegt op

        Nog even ter correctie, mijn SVB inlevens zijnde verklaring dus voor de AOW, doe ik door een jaarlijks bezoek aan het SSO office in de stad Lamphun het Social Security Office.
        De rest zoals hierboven vermeld.

        Jan Beute.

    • Jos M zegt op

      Ik woon in een dorp dat onder KhonKaen city valt (maar niet voor de Thai belasting)…
      Samen met mijn vrouw naar de amphur in KK kort gesprekje met een dame redelijk Engels sprekend in haar kantoortje, 200 baht onder tafel en mijn levensbewijs werd gestempeld en getekend..

  7. R.Kooijmans zegt op

    Ben 62 en dus nog niet aan pensioen/AOW toe, maar ben toch blij te horen dat de betreffende instanties met hun tijd meegaan en het eenvoudiger maken om het bewijs van leven in te dienen. Over minder dan 3 jaar gaat mijn eerste pensioen in, dus het komt dichtbij….


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website