Net teruggekeerd van ons eerste uitje sinds de COVID-19 crisis wil ik wat met u delen over in mijn ogen te ver doorgevoerde automatisering (in dit geval de vliegtuig branche).

Voor mijn werk heb ik jarenlang moeten reizen, meestal per vliegtuig. Sinds ik gepensioneerd ben is dat (uiteraard) een stuk minder geworden. Ik was gewend dat ik voor een vlucht naar een check-in balie kon gaan en daar werd meestal alles keurig geregeld. Printen van de boarding pass, labelen van de koffer enz. enz.

Gedurende de laatste jaren was het al mogelijk om online in te checken. Later is daar ook het zogenaamde bagage-drop off aan toegevoegd. Ik heb me daar nooit zo in verdiept omdat ik de normale incheck procedure wel goed vond functioneren. Natuurlijk ging er wel eens wat mis. Gedurende die tientallen jaren ben ik ook wel eens zonder koffer komen te zitten, maar dat hoort erbij als je veel moet reizen.

Mijn dochter is 12 jaar oud en zat over mijn schouder mee te kijken toen ik bezig was met de boeking en vliegtuigtickets. Pap, wij hoeven niet meer in te checken op het vliegveld want dat kan nu online. Erg makkelijk en de koffers hoef je daar alleen maar af te geven. Ik vertelde haar dat ik wist van het bestaan maar liever op het vliegveld wilde inchecken. Nadat ik verschillende keren “ouderwets” werd genoemd, ging ik overstag. Ik zou online inchecken en het “bagage drop-off” systeem gebruiken. De vliegtuigmaatschappijen vinden dit kennelijk ook makkelijk, want ik bleef maar “online check in” e-mails ontvangen.

Dit was de eerste en de LAATSTE keer dat ik dit systeem zal gebruiken. Lees hieronder waarom!

Ik moet toegeven de online check-in procedure verliep soepel. Je moet wat dingen invullen (bij deze maatschappij was het meeste al gekopieerd van de boeking), je kan de stoelen al reserveren, en als laatste het printen van de boarding passes op A-4 formaat (kon ook zonder papier direct naar een telefoon of iPad). Ik koos voor papieren boarding passes. Zodoende had ik nog een beetje het gevoel van zekerheid, leunende op de “ouderwetse” check-in procedure.

Wij reisden met 2 verschillende maatschappijen naar ons vakantieadres, en de eerste check-in verliep zonder problemen. Heb tevergeefs naar een “bagage drop-off” loket gezocht, gewoon in de rij tussen alle andere passagiers dus ik zag de tijdwinst niet (het was een klein lokaal vliegveld dus dat verklaart het misschien). Volgens mijn 12-jarige dochter was dit normaal en snapte ik het niet. Verder kreeg ik nieuwe boarding passes en mijn prints werden ingenomen. Vond ik ook een beetje vreemd nietwaar? Wat is dan het nut om deze dingen vooraf thuis te printen?

Konden de koffers niet gelijk doorboeken, dus aangekomen op het 2e vliegveld dacht ik een herhaling van de procedure te moeten ondergaan. Niets was minder waar!

Instructies van de website waren “ga naar 4e vloer rij-F. Dat bleek al niet te kloppen. Bagage drop-off was ergens anders en dat duurde even eer we dat in de gaten hadden. Uiteindelijk vonden we de machines waar het allemaal moest gebeuren. Want “alleen” maar bagage afgeven is wat al te simpel gesteld.

Eerst mijn meegebrachte A-4 boarding passes scannen, en jawel, je voelt het al aankomen, er kwamen 4 nieuwe boarding passes uit de machine. Dus alles is dubbel als je besluit om je boarding passes thuis te printen.

Tevens spuugde de machine de bagage tags uit die aan de koffers bevestigd moeten worden en ik kreeg gelijk meer respect voor de dames en heren die dit elke dag doen. Het zag er altijd makkelijk uit maar dat is het zeker niet als je dit nog nooit gedaan hebt. Bij de eerste koffer ging het al gelijk mis, want je moet de cover tape maar gedeeltelijk verwijderen anders hecht de tag zich op de koffer waar het niet hoort. Verder moet je de mini tag label eraf peuteren en op de achterkant van de juiste boarding pass plakken, zeer belangrijk voor als je koffer zoek raakt. Is dan het enige bewijs dat jij de eigenaar van deze koffer bent. Ter plaatste besloten om de 12-jarige te promoveren tot reisleider, dus de resterende 2 koffers werden wel perfect gelabeld.

Toen naar de bagage-drop off. In de rij want het was erg druk, en het ging erg traag. Ik zag meer mensen problemen hebben en ik zag ook al wat ik vermoede zou gaan gebeuren. Problemen met de machines, en het is nog niet zo simpel als je dit nog nooit hebt gedaan.

Wederom codes scannen en de zeer alarmerende mededeling “illegal tag, contact the nearest check-in counter”, this tag can’t be used, oh nee!!

Ook mijn 12-jarige kon dit probleem niet oplossen en kwam binnen een paar minuten met een medewerker van de luchtvaartmaatschappij terug. Een overigens zeer vriendelijke jongeman die niet in paniek leek. Dit gebeurt continue meneer, de machines hebben wat problemen. Na het indrukken van 10x cancel en resetten van de terminal ging het probleemloos, Tsja, je moet het maar weten.

De resterende 2 koffers werden door de 12-jarige gedaan onder supervisie van de medewerker, en na in totaal 1 uur zweten waren onze koffers hopelijk onderweg naar het juiste vliegtuig. Omdat zij ons uit de problemen had gemanoeuvreerd heb ik er verder maar niets over gezegd, maar waar was hier de winst?

Achteromkijkend zag ik de medewerker naar de terminal naast ons gaan. Zelfde problemen. Kennelijk een dagtaak voor deze jongeman!

Natuurlijk kan het een samenloop van omstandigheden zijn geweest. Een haperend systeem, veel passagiers net zoals ik die dit nog nooit gedaan hadden, nasleep van de COVID-19 crises waardoor er nog niet genoeg medewerkers zijn (denk aan de lange rijen op Schiphol) enz. enz. Persoonlijk denk ik dat hier automatisering is doorgevoerd zonder goed na te denken wat de problemen (kunnen) zijn. Vliegtuigmaatschappijen besparen op medewerkers (dus salarissen) en de passagiers zoeken het maar uit tegen flink hogere prijzen voor vliegtickets, laten we dat vooral ook niet vergeten. Ik snap best dat zij bijna 3 hele zware jaren achter de rug hebben, maar voor zover ik weet bestond dit al voor de COVID-19 crisis.

Ik heb zelf jarenlang in de automatisering gewerkt, en het lijkt er een beetje op dat er in vele zaken niet goed nagedacht is en systemen zijn geïntroduceerd zoals een kind met een waterhoofd. Kan zo 10 nieuwe toepassingen opnoemen met gelijke problemen, maar beperk me tot 1.

Tegenwoordig is mobiel betalen de nieuwe mode. Voor elk wissewasje wordt de mobiel tevoorschijn gehaald en moeten er een aantal handelingen worden verricht. Omdat dit nogal eens fout gaat doen we het toch nog een keer! En de rij wachtende wordt langer en langer. Wat was er mis om een paar eurootjes voor een kopje koffie in je zak te hebben?

Benieuwd wat de reacties zullen zijn. Zal wel als “ouderwets” en “oud” betiteld worden, en misschien klopt dat ook wel. Maar ik vond die ouderwetse systemen nog niet zo slecht!

Ingezonden door Wim

34 reacties op “Automatisering op de luchthaven te ver doorgevoerd? (lezersinzending)”

  1. hugo zegt op

    sorry wim,
    ge moet leren met uw tijd meegaan
    ge moet trachten bij te blijven en mij, ook 72 jaar, lukt dat nog altijd
    U aanpassen aan de toekomst
    hugo

    • wim zegt op

      Beste Hugo,

      ik neem aan dat je in mijn verhaal gelezen hebt dat ik jarenlang in de automatisering heb gewerkt…daar hoef ik verder niets aan toe te voegen denk ik zo.

      Dankjewel voor de reaktie
      Wim

    • Khun moo zegt op

      Hugo,
      Volgens mij moet automatisering ten dienste staan van mensen en geen bevolkingsgroepen het leven zuur maken
      Wellicht hebben automatiserings bedrijven een ander verdienmodel. Het maakt hun niet uit of een product waardevol is of niet zolang het maar met winst verkocht wordt.
      Ga maar eens na in je eigen omgeving wat je echt nodig hebt en wat eigelijk overbodig is en eigenlijk een aangepaste hype is.Mode trends zijn een goed voorbeeld.Elk jaar iets nieuws op de markt brengen,wat totaal overbodig is.

  2. Rob zegt op

    Beste Wim, Ik ben het helemaal met je eens, er is geen woord overdreven van je ervaringen.
    groet Rob

  3. Bert Minburi zegt op

    Beste Wim

    Je bent benieuwd naar reacties, dus ga ik maar op jouw uitnodiging in.
    Echter ik doe dat wel zonder jou een bepaalde stempel te geven, want dat is echt nergens voor nodig.

    Ik (53 jr) herken mij geheel NIET in jouw ervaringen.
    De automatisering in de luchtvaart beschouw ik als een zegen.
    Ik kan me ook nog de tijden herinneren dat ik soms in ellelange rijen stond (of zittend op mijn koffer) alleen maar voor inchecken.
    Fantastisch toch dat je op je telefoontje incheckt en je gekozen stoel bevestigd?
    Wachten voor bagage drop-off duurt nu soms nog onnodig lang doordat niet iedereen (zoals jezelf klaarblijkelijk) hier even bedreven in is.
    Echter over een tijdje is dit gemeengoed en zal de wachttijd hiervoor verdwijnen.
    Paspoortcontrole ook zoiets…prachtig toch die poortjes?!
    Iedereen is er al aan gewend, alleen jammer dat ze nooit allemaal tegelijk open zijn bij gebrek aan toezichthoudende Marechaussee.

    Zonder evoluerende automatisering zou vliegen nog veel duurder zijn/worden en daarmee onbereikbaar worden voor veel mensen.
    Ik denk dat een omgeving als een moderne luchthaven een goede afspiegeling is van onze huidige maatschappij…we zijn veel meer dan vroeger aangewezen op onszelf en dat is niet voor ieder even makkelijk om daarop aan te passen.
    Echter de ‘vooruitgang’ wacht op niemand, ook niet op Wim.

    Gr. Bert

    • wim zegt op

      Beste Bert,

      Dank voor je reaktie..eigenlijk hetzelfde commentaar als wat ik aan Hugo geschreven heb..als je in de automatisering (gewerkt) hebt onderga je veel “vooruitgang”. Innovatie is daar bijna een heilig woord, en soms denk je wel eens kan het niet een onsje minder. Ik ben dus zeker niet tegen online inchecken en bagage drop-off systemen, als er wat beter nagedacht zou zijn..en m.i is dat niet het geval.
      En ach, ik heb genoeg vooruitgang meegemaakt, dus laat mij maar lekker in de rij staan.

      Vooruitgang is niet per definitie BETER.

      Wim.

    • Jack zegt op

      Ik ben met mijn 59 jaar ook een beetje ouderwets en vind soms de automatisering wat ver doorgevoerd maar het aspect kan kostenbesparen is natuurlijk wel belangrijk. Recent 2 voorbeelden:
      In juli zag in in de bagagehal van Suvarnabhum toen ik op onze koffers van de binnenlandse vlucht wachtte een onbemande robot dweilmachine. In Thailand!
      Deze week was ik voor mijn werk in Krakow Polen en zag ik een robot bedieningsmachine in het luchthaven restaurant die bestelde borden met eten naar het juiste tafeltje bracht, ter plekke vertelde de robot in welk vakje wat lag en kon je het er zelf afhalen.
      Beide robots manoevreerden om mensen en obstakels en beide zag ik dus in landen waar de lonen niet bepaald hoog zijn.

      • Khun moo zegt op

        Jack
        De robot en de veegmachine hebben in landen met lage arbeidskosten geen enkel nut en is dan alleen image building naar de buitenwereld toe.Het belemmert verder dat mensen aan de onderkant van de samenleving geen betaald werk meer hebben.

  4. jan zegt op

    Hè, da’s eindelijk maar eens een positief geluid. Na alle info-overmacht/dictatuur word men dus wakker. Hopelijk hebben we nog tijd om de jongere generatie van de waarde van menselijk kontakt bij het (af)handelen van dagelijkse dingen te herinneren.

  5. Anton zegt op

    Helemaal waar ben totaal met je eens.
    Vooral het laatste – een paar eurootjes – Heel goed.
    Cash geld mag nooit weg.
    Helemaal geen cash geld meer dan hebben onze vrijheid verloren.
    “Stalin zei: “Om de massa mensen in handen te houden, haal hun geld weg.”

  6. Alphonse zegt op

    Wat ik overhoud van je bijdrage is dat je een behoorlijk flinke dochter moet hebben.
    Dat vooral is hoopgevend.
    Aan de jeugd is de toekomst… hoeveel wij ook zeuren.
    Want die generatie is de eerste die echt digitaal geboren is…

  7. Marc zegt op

    Je hebt 100% gelijk
    Ikzelf moet ook niets hebben van die automatisering
    E visum koste mij 80 euro te veel heb iets verkeerd gedaan
    Betalen doe ik zelf 99% cash
    Maar het ergste van alles is ze verplichten je gewoon ik kon zelfs niet meer cash betalen voor mijn nieuwe reispas en internationale rijbewijs en dit alles was in Ekeren ( België)
    Gewoon echt erg

    • herman zegt op

      Marc
      Dat is onwettelijk , je hebt ten alle tijden recht op cash betalen, cash geld is een wettelijk betaalmiddel en mag niet geweigerd worden.Zie attachment met verklaring van de FOD :https://www.straetus.be/nieuws/mag-handelaar-cash-geld-weigeren/

      • Jack zegt op

        In Nederland mag een bedrijf en instantie cash weigeren mits dat duidelijk aangegeven staat. Ergerlijk maar waar. Ik was vanmorgen nog bij het CDC van het ministerie van buitenlandse zaken en daar kon je ook alleen maar pinnen.

        • TheoB zegt op

          Het al dan niet accepteren van betaling in contanten ligt iets genuanceerder.
          https://www.ecb.europa.eu/euro/cash_strategy/html/cash-faq.nl.html

          Blijft de vraag of het door een overheidsdienst leveren van een paspoort en internationaal rijbewijs onder essentiële diensten valt.
          Voor België: https://overheid.vlaanderen.be/personeel/preventieve-maatregelen-coronavirus/lijst-van-cruciale-sectoren-en-de-essenti%C3%ABle-diensten
          Voor Nederland kon ik zo’n soort lijst zo gauw niet vinden.

          Afgezien daarvan ben ook ik van mening dat contante betaling, inclusief de een- en tweecent munten, altijd geaccepteerd zou moeten worden.

    • wim zegt op

      Beste Marc,

      Ik ben zeker niet tegen automatisering…zoals je hebt kunnen lezen heb ik daar jarenlang mijn “brood” mee verdient..
      Wat ik met mijn verhaal heb proberen duidelijk te maken is dat niet alle vooruitgang, verandering, modernisering, automatisering…..en ga zo maar door, een verbetering is.

      Wim

      • Henk zegt op

        Automatisering moet vooral intuïtief zijn. Dat wordt vaak vergeten.

  8. Bacchus zegt op

    Helemaal mee eens, Wim! Automatisering betekent niet altijd vooruitgang. Dat kind met het waterhoofdje ken ik maar al te goed. Probleem is vaak dat men bij het implementeren van systemen als Oracle of SAP meteen teveel wil, want alles kan toch met die systemen? Dus alle databases moeten maar aan elkaar worden geknoopt. De grote softwareboeren haken daar uiteaard meteen op in, want uurtje factuurtje. Je komt ook nooit meer van die mannen af, want er zijn altijd wel problemen op te lossen. Je ziet dit vooral vaak bij (semi-)overheidsinstanties waar vaak gedurende de implementatie steeds nieuwe ideeen en eisen op tafel komen, met tot gevolg het bekende houtje touwtje geknutsel. Vandaar ook vaak die inmense overschrijdingen van budgetten. Vaak zie je dan ook die doublures van processen, zoals in jouw geval het printen van boardingcards, want ja, dat gebeurde nu eenmaal altijd op die plek!

    • wim zegt op

      Beste Bacchus,

      Dit spreekt mij enorm aan; ik heb in mijn vak ook heel veel te maken gehad met SAP en vond het een schoolvoorbeeld van een kind met waterhoofd. Vreselijk om mee te werken, en 90% werd niet gebruikt.
      Kennelijk zijn er meer mensen die dit systeem niet waarderen..kijk maar eens hoe vaak er op Linkldn om SAP specialisten wordt gevraagd..bijna dagelijks!

      Bedankt voor je reaktie; sprak mij enorm aan!

      Wim

  9. Hans Udon zegt op

    Helemaal met je eens dat de automatisering te ver doorgeschoten is. Ik ben dan ook van het oude stempel en zal ook altijd de ticket en/of boarding pas printen.
    Overigens kan ik me wel voorstellen dat over een aantal jaren alle fouten uit het computer programma zijn gehaald en het wel naar wensen werkt.

    • Anton zegt op

      Hier wat meer informatie hoe belangrijk cash geld is.

      https://home.solari.com/cash-friday/

      Deze web site heeft een weelde van informatie…

  10. Jacques zegt op

    Niet elke vernieuwing is een verbetering en regelmatig kinderziektes als gevolg. Systemen die behoorlijk kwetsbaar zijn worden gebruikt om personeel en kosten te besparen. We zullen er mee moeten leven of we het er mee eens zijn of niet. Er moet bespaard worden en anderen hebben er weer financieel voordeel van zoals top management en aandeelhouders die elkaar bedienen. Als gepensioneerde ben ik ook van de oude stempel en persoonlijk contact staat bij mij hoog in het vaandel. Voor de werkgelegenheid zou het ook beter zijn, dan maar minder winst maken. Maar ja andere belangen prevaleren, ook in de vliegwereld.

    • Johnny BG zegt op

      Het grote probleem is dat er geen personeel te vinden is die goedkoop persoonlijk contact werk gaat doen. Op zich mooi werk voor vitale 65 plussers die part time extra kunnen verdienen, maar blijkbaar zijn de talloze uitkeringen voldoende om niet de urgentie te voelen zelf nog een bijdrage in de samenleving te willen zijn.
      Ik heb 45 jaar voor een baas gewerkt dus ik ben er klaar mee is zo’n opmerking die niet meer de handjes op elkaar brengt. Na pensionering is er ook nog een leven en hoeft men niet gelijk terug naar de kinderjaren van afhankelijkheid.
      IT is steeds urgenter als mensen afhaken om een volwaardige samenleving te zijn. De tijd van snel, alles en goedkoop is voorbij en aanpassen is lastig.

  11. John Chiang Rai zegt op

    Hoewel het online Check-In systeem ook ongetwijfeld voordelen zal hebben voor de vliegmaatschappij,zijn mij deze ook niet geheel duidelijk geworden.
    Het enigste voordeel wat wij van onze online Check-In gehad hebben, was het feit dat wij ons niet bij de lange rij wachtenden hoefden aan te stellen voor de manuele Check-In.
    Een vriendelijke heer die ons in opdracht van Thai Airway na onze naam vroeg,en meteem zag dat wij op het lijstje stonden van diegenen, die online de Check-In gedaan hadden,verwees ons snel en correct naar de juiste rij,waar we binnen 5 min onze koffer konden afgeven en voorzien werden van de echte boarding- card.
    Dus snel ging alles wel,en dat zal ook de enigste reden zijn waarom wij dit in de toekomst wederom zullen doen.

  12. GeertP zegt op

    Helemaal met je eens Wim,het gaat gewoon allemaal te snel.
    Ik ben er nu gelukkig vanaf maar in mijn werkzame leven als storingsmonteur bij de NS kreeg ik ook allerlei systemen door mijn strot geduwd die dan weer niet samenwerkte met al bestaande systemen zodat de noodprocedure er telkens aan te pas moest komen, wat eigenlijk inhield, weer terug naar het ouderwetse systeem wat wel werkte.

  13. herman zegt op

    Helemaal eens met de schriver ik had een gelijkaardige ervaring wanneer ik op 4 october met EVA air van Schiphol vertrok.Thuis netjes online ingescheckt en de boardingpassen afgeprint (ja ik ben ook nog zo ouderwets dat ik graag iets in handen heb). Op Schiphol aangekomen bleek dat wij netjes zoals iedereen konden aanschuiven om in te checken ( duurtijd ongeveer 1,5 h) waarna wij inderdaad netjes nieuwe boardingpassen kregen. Niets van bagage drop off, dus wat is het nut dan van online inchecken?

    • Nico zegt op

      Awel herman, dit zijn enkele voordelen:

      – je kan in veel gevallen kiezen voor een kortere (en snellere) wachtrij, een wachtrij enkel voor degene die reeds heeft ingecheckt

      – tijdens het online inchecken worden alle gegevens reeds ingevuld, dus tijdwinst

      – en vooral: je bent zeker van je zitje! Ingeval van een overboekte vlucht (komt meer voor dan je denkt) zijn degenen die nog niet ingecheckt zijn de dupe

    • FrankyR zegt op

      U heeft gelijk, dat er nauwelijks tot geen tijdswinst is als men alsnog ruimbagage heeft.
      Maar ik vertrok op 10 oktober en had alleen handbagage…In 40 minuten door de hele santekraam heen gefietst!

      Ik reis voortaan louter met handbagage naar Thailand!

  14. Kees zegt op

    Wim, net als jij heb ik een bloedhekel aan dit soort machines. Bij mijn laatste bezoek aan Schiphol weer flinke ruzie met de check-in- en koffermachine. Ik kom er alleen met hulp van een medewerker uit. Als ik parkeergeld moet betalen in een machine, breekt het zweet me vooraf al uit. Je bent niet de enige! Betalen doe ik dan wel weer zonder cash tegenwoordig.

  15. Daniël M. zegt op

    Beste Wim,

    Je bent niet de enige. Ik ben 59 jaar en werk in de IT sektor.

    Volgende maand zullen mijn vrouw en ik voor het eerst in 3 jaar terug naar Thailand vliegen. Mijn e-Visa heb ik gisteren ontvangen.

    Ik zal ook deze keer op de ouderwetse manier inchecken. Voordeel is dat ik dan ook het gewicht van de koffers kan kontroleren en eventuele vragen kan stellen. En het werk wordt gedaan door ervaren professionals aan de balie.

    Ik hoop dat dat nog mogelijk zal zijn!

    Automatiseren? Tijd = geld! Ook bij de ontwikkeling en de testen. Zodra het maar bruikbaar is. De fouten worden nadien met “upgrades” verbeterd…

    Vriendelijke groeten,

    Daniël M.

  16. Adriaan zegt op

    Ik kwam vroeger wekelijks in een zwembad en bij binnenkomst moest je langs een hekje met er tegenover een dame met een kassa. Betalen en naar binnen. Kleding in het kastje en kwartje in de gleuf binnekant deur, zodat je het sleuteltje eruit kon trekken en om je pols doen. Maar het zwembad werd herbouwd en nu zaten er aan een balie 2 dames met 2 kassa’s en erachter een soort systeem beheerder. Bij betaling kreeg je een electronisch polsbandje, waarmee je een poortje kon openen om binnen te gaan. In de kleedruimte het bandje scannen om te zien welk mijn kastje was. Met het polsbandje kastje electronisch openen enz. Bij verlaten alles in omgekeerde volgorde, maar bij het poortje werd dan het bandje ingeslikt. Maar op een dag zaten de dames werkeloos toe te kijken, terwijl de systeem beheerder met een rood hoofd aan zijn systeem zat te prutsen. Niets werkte en niemand kon naar binnen. Ik dacht toen:”Wat was er mis met die ene dame met een kassa en ertegenover een hekje?” KISS! (Keep It Simple & Stupid!).

    • wim verhage zegt op

      Beste Adriaan,

      Weer een voorbeeld…en zo zijn er tientallen.. we zijn helemaal losgeslagen!

      grt
      Wim

  17. Philippe zegt op

    Sept. 2022 BRU/FRA/BKK/USM (3) vluchten. Niks op voorhand gedaan, wel booking Thai Airways thuis geprint (voor niks nodig maar voor alle zekerheid). Inchecken enkel reispas voorleggen .. en dan out of the blue “meneer uw bagage weegt wel teveel (28 kg)” .. ik zeg “hoe zo ? heb betaald voor 30 kg”. Repliek “ja, meneer maar dat zie ik hier niet” .. Ik krijg het .. Haal geprinte booking boven en vraag “wat denkt u wat die 30k hier betekent ?” … repliek “meneer ik zal het opnemen met overste en U moet niet zo agressief doen”.
    Mijn reactie “Juffrouw, ik ben niet agressief, ik zeg en bewijs enkel waarvoor ik betaald heb en ben niet verantwoordelijk voor mankementen in uw systeem ” .. na 5 min. “het is ok meneer” … maar nog maar weinig vriendelijkheid … no smile at all of goede reis meneer ..
    Dus Wim 100% akkoord dat heel het IT gedoe niet op punt staat maar van het menselijk contact mijn bedenkingen … en de rest van de reis is prima verlopen (lees elektronisch), behalve dat mijn valies nog in BKK was toen ik in Koh Samui aankwam .. en weet je wat ze vroegen ? niet naar dat “papiertje” maar wel naar de kleur van mijn valies 🙂 🙂 man, man, man. Heb foto laten zien .. ter info met de volgende vlucht toegekomen en netjes op hotel afgegeven …
    Ik ben 70 en ben ook van Ekeren, en werk nog steeds … Ik ben pro IT tot en met, maar dan moeten de programma’s geschreven worden door mensen die op het veld hebben gezeten of luisteren naar diegene die op het veld zitten of gezeten hebben en niet door nerds die denken het beter te weten.

  18. aad van vliet zegt op

    We zijn pas aan het begin van de digitale revolutie en we zullen allemaal Digital Citizens worden. En erachter staat een Digitale Overheidscontrole. Zie DigiD! We gaan zeker naar het Chinese model toe met overheidscontrole en Social credits. Totdat de burger het niet meer accepteert.
    Voor ons is hetzefde aan de hand, we hebben een vliegreis geboekt bij EVA gisteren en dat was een interessante ervaring, compleet digitaal. Gelukkig vvertrekken wij uit Parijs en niet uit AMS. Ik ken de digitale revolutiei sinds 1974, niet als werker maar als geintetresseerde. Ik ben pas 82 dus ik heb nog even de tijd om te kunnen zeggen: ik heb vandaag weer wat geleerd, hoop ik.
    Kent iemand nog de amerikaanse film uit 2001 over de digitale ontwikkeling (robotisering)? Het gebeuren begint er nu op te lijken. De volgende stap is zeker de robotisering, ook gebaseerd op iemand die een programma schrijft en ook met de nodige fouten erin. Een groot programma schrijven kan nooit perfect zijn en de perfecte controle ervan bestaat niet. Microsoft heeft dat al langere tijd geleden begrepen toen ze de klanten vroeg: als u een fout tegenkomt vertel het ons dan! Ik heb gisteren 3 bank apps moeten updaten!
    Jammer maar u zult er aan moeten geloven! Niet in geloven natuurlijk!
    Maar in ieder geval wordt de schrijver bedankt voor zijn ervaringen want ik ben bang dat ook wij met die Automated Check in machine te maken krijgen!
    Sterkte.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website