5 september 2022, een “leuk” dagje Schiphol (lezersinzending)

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersinzending
Tags: ,
12 september 2022

(Fery Iswandy / Shutterstock.com)

Mijn vlucht naar Bangkok had ik al eind mei geboekt. Via Riyadh. Ik hoopte dat de ellende op Schiphol na de vakantieperiode wel voorbij zou zijn. Helaas niets was minder waar.

Ik heb 4 uur van te voren ingecheckt. Ruimschoots op tijd denk je dan. Ik kon aansluiten bij vertrekhal 1 buiten in de rij. Na 2,5 uur in de rij mocht ik naar de vertrekhal voor de security om mijn bagage te laten checken. Ik dacht nog dat het nu zo gepiept was. Nu moest ik nog 3 uur in de rij staan, omdat slecht 1 van de 12 poortjes open was voor economiepassagiers.

Kortom, een genante vertoning. Zeker 5,5 uur in de rij gestaan. Er werd geen drinken of iets uitgereikt. Mijn vliegtuig zou 15.50 uur vertrekken. Ik was 16.30 uur bij de gate. Gelukkig stond het vliegtuig er nog.

Ingezonden door Piet

21 reacties op “5 september 2022, een “leuk” dagje Schiphol (lezersinzending)”

  1. Rene Martin zegt op

    Bedankt voor de waarschuwing.. Helaas wordt het op Schiphol steeds maar erger en misschien moeten we maar eens gaan uitkijken naar een andere airport voor vertrek.

  2. TonJ zegt op

    Inderdaad een meer dan gênante vertoning.
    En blijkbaar hebben meer luchthavens te weinig en te laat geanticipeerd op een aantrekkende markt na Covid-19. En of de situatie snel zal verbeteren?
    Gelukkig stond uw vliegtuig er nog. Het zal een opluchting zijn geweest, toen u daar eindelijk in uw stoel zat.. Prettig verblijf in Thailand gewenst.

  3. Jos zegt op

    Begrijp het niet goed Piet. Je hebt 4 uur voor vertrek ingecheckt. Je hebt 2,5 buiten in de rij gestaan en daarna 3 uur in de rij van security. Dus 5,5 uur in de rij gestaan. Dus vliegtuig zou normaal gesproken al 1,5 uur zijn vertrokken. Vertrektijd 15.50 uur en 1,5 uur later is 17.20 uur. Maar je was 16.30 bij de gate ??

  4. Kemosabe zegt op

    Leuk bericht, maar niet heus.

    Zelf vertrek ik donderdagavond 2140 uur met EVA Air. Ben benieuwd.
    Heeft het wel zin om bijvoorbeeld al 6 uur van te voren aanwezig te zijn. Heb nog een aansluitende vlucht naar Udon Thani.
    Vlieg wel Premium Plus, scheelt misschien bij de controle ????

    • Jos zegt op

      Vertrek zelf volgende week woensdag om 20.50 met KLM naar Bangkok en een aansluitende vlucht naar Udon Thani. Zag gisteren wel dat bij die grote puinhoop op Schiphol de KLM heeft gewacht tot iedereen was ingecheckt en vertrok daardoor een 1,5 uur later. Dat is in elk geval een geruststelling.

  5. Kristof zegt op

    Amai dat is minder leuk , ik vertrek morgen om 20.50 rechtstreeks ams-bkk , hopelijk minder lange wachttijden….

    • Jos zegt op

      Kristof laat eens weten hoe het vandaag ( 13 september) is gegaan.

      • Loos Kristof zegt op

        Hallo iedereen, ondertussen veilig en wel in Lopburi.

        Als volgt mijn Schiphol avontuur: ik was vergeten een parkeerplaats te reserveren , met gevolg was alles volzet …., met een beetje gelukkig had ik toch nog 1 plaatsje bij de Quick parking kunnen reserveren , wel 182 euro voor 15 dagen .
        Eenmaal met de shuttle bus aangekomen op vlieghaven ( vriendelijke buschauffeur en ongeveer 15 minuten later dat ik geparkeerd had ) , had ik mij begeven naar de balie om mijn koffers in te checken , hier heb 5 minuten moeten wachten bij de Priority ( omwille van de vele vluchten heb ik ondertussen een Gold level bij KLM gekregen ) bij de standaard rij was het volgens mij een wachttijd van 15 minuten . Daarna heb ik mij begeven naar het controle punt voor de handbagage en lichaamsscan, hier 15 minuten moeten aanschuiven, maar bij de standaard rij, omg , daar was het volgens mij meer dan een uur tot zelfs 2 uren denk ik , kan langer zijn ….., eenmaal daar alles in orde , naar paspoort controle en dat duurde maar enkele minuten ….
        Als je in BKK aankomt probeer het rechtse paspoort controle punt te nemen want de linkse was een overrompeling , hier had ik geen fast lane .
        Groeten ,
        Kristof

  6. Pieter zegt op

    Tja, denk dat het management LAK heeft aan de passagiers. Ze krijgen hun salaris toch wel..

  7. Jan Hoekstra zegt op

    Ook eens een positieve ervaring, ik stond al 1 uur voordat je kon inchecken in de rij bij Emirates (dus niet wachten totdat je vlucht op het bord verschijnt). Half uur gewacht, en een half uur voor de beveiliging en het voordeel is bij de beveiliging dat je niks meer uit je tas hoeft te halen. 1 uur stond ik al in de hal.

  8. Jan Willem zegt op

    Het antwoord begint met een B en eindigt met “Usinessclass”…

    Normaal laat ik het niet zo breed hangen, maar na een eerdere ervaring (4 uur in de rij) heb ik de laatste keer een business class ticket gekocht (1800 euro retour, AMS-BKK). Ik zat 17 minuten na binnenkomst van de Schiphol terminal in de lounge met een glaasje witte wijn.

    Nood breekt wet…

    • Cornelis zegt op

      Dat deed ik voor mijn vlucht eerder dit jaar, in februari ook, maar mijn toen eveneens 1800 euro kostende businessclass ticket – Singapore Airlines – ging mij voor mijn vlucht van vorige week plotseling 3600 euro kosten en dat werd me toch wat te gortig………

  9. Cornelis zegt op

    Donderdag 8 september, met Emirates: balie zou 4u tevoren openen (= 11.20u). Om 10.50 in de toen nog maar een man of 20 tellende rij voor het inchecken gaan staan. Balies om 11.30 open, rij telde inmiddels al enkele honderden mensen. 11.50 ingecheckt, daarna trap op naar security, gevolgd door de paspoortcontrole. Om 12.50 alles achter de rug, dus in totaal 2u op de benen gestaan. Nu ben ik een redelijk fitte ‘bejaarde’ – op een haar na 77 – maar hoe doe je dat als de conditie wat minder is en al helemaal wanneer het geen twee, maar drie, vier of vijf uur is?

  10. Dennis zegt op

    Eind juni de avondvlucht met Emirates. In totaal 2,5 uur in de rij (check in, security, paspoort). Best lang voor een vlucht op zondagavond tegen 22 uur…

    Het is 1 grote PUINHOOP op Schiphol. Tijdens de zomer kregen de beveiligers een toeslag. Die is per september weer vervallen en gelijk zie je dat er te weinig beveiligers zijn (wat Schiphol ook aangeeft). Je kunt dus simpelweg concluderen dat de beloning op Schiphol niet passend is bij de functie.

    Schiphol is een winstgevend bedrijf, dus de extra kosten kunnen er wel vanaf. Schiphol kan zich niet verschuilen achter het feit dat zij (zogenaamd) geen opdrachtgever zijn. Schiphol heeft beveiliging, schoonmaak, bagageafhandeling ZELF uitbesteed om kosten te besparen. Dat is ingezet door de vorige directeur Nijhuis overigens. Schiphol kan nu niet zeggen “wij gaan hier niet over”, want zij zijn uiteindelijk opdrachtgever en het maakt niet uit hoeveel onderaannemers er aan te pas komen, de opdrachtgever is verantwoordelijk.

    Ook de overheid, als groot-aandeelhouder, moet zich actiever en beter zichtbaar gaan melden met vrageb als “Waarom is er na 4 maanden nog geen definitieve oplossing ?”, “waarom is er niks gedaan met al jarenlange meldingen van misstanden bij bagageafhandeling en beveiliging”?”. Schiphol is een bedrijf dat groot is mede door de transfer-passagiers uit de VS. En de Amerikanen hebben er 0,0 moeite mee om dat zo te veranderen. Het maakt de Amerikanen niet uit of ze in Amsterdam of Frankfurt overstappen. Of Brussel of Zurich of Wenen. Schiphol moet goed oppassen die rol niet te verliezen. Maar helaas blinkt onze regering niet uit in visie en al helemaal niet op de middellange of lange termijn.

    • henryN zegt op

      U begrijpt het waarschijnlijk nog niet: Het is allemaal doelbewust traineren want de opdracht van het WEF is:
      er moet minder gevlogen worden!! Indien het alleen Schiphol geweest zou zijn zou je nog kunnen denken aan management falen maar het is op de meeste vliegvelden hetzelfde liedje en dat kan toch echt geen toeval zijn.

      • Leo zegt op

        Ik lig werkelijk in een deuk als ik al die reacties zie, Ja hoor het is allemaal toeval wat kan het anders zijn? De baas van Schiphol zal toch niet een WEFFER zijn?
        Peter van de redactie heeft laatst gezegd dat 80% van de mensen niet zelfstandig kan nadenken.
        Ik sluit me hier maar bij aan, de meesten zien het niet, en willen het niet zien.
        Het gaat allemaal prima volgens plan op Schiphol, dus mensen er is niets aan de hand. Ik geloof ook nog in de tooth fairy.

  11. khun moo zegt op

    Ik zie het argument dat men geen geschikt personeel zou kunnen vinden als een drogreden.
    Binnen de Europese unie is er vrij verkeer van werknemers.
    Er gaat mij niemand wijsmaken dat er binnen de europese markt met 450 miljoen mensen er niet genoeg ervaren personeel te vinden zou zijn , die de gevraagde functies op schiphol kunnen vervullen.
    Het probleem ligt wellicht bij de arbeidsvoorwaarden van sommige beroepen op schiphol

    • steven zegt op

      Europeanen zijn nogal standvastig, verhuizen raar of zelden naar een ander land, in tegenstelling tot in de USA waar men veel vaker verhuisd van de ene staat naar de andere, men is daar veel flexibeler.

      Een facebook groep die ik volg over de situatie op schiphol is ”rijen en drukte schiphol” men geeft hier regelmatig een update hoe de toestand is in real time vaak met foto’s

      • khun moo zegt op

        Steven,

        Ik kom vaker in USA en inderdaad , men verhuist daar gemakkelijker voor een baan naar een andere staat.
        Mijn dochter werkt voor de overheid in USA.
        Ze hebben ook weinig keus.
        Het verschil tussen werkende en niet werkende is financieel erg groot.
        Wanneer een bedrijf in USA wil dat je gaat verhuizen kun je kiezen tussen ontslag of verhuizen.
        Niets geen ontslag vergoeding.
        Maar dit gezegd hebben, zie ik niet in waarom er in Europa met 450 miljoen inwoners er niet een paar honderd geschikte kandidaten zou zijn , met welicht betere arbeidsvoorwaarden en betere financiele vergoeding dan in hun eigen land.

        Het probleem ligt volgens mij bij de vakbonden, die betere arbeids voorwaarden willen afdwingen en het personeel adviseren om niet te gaan werken.
        Vanwege de torenhoge inflatie zag je dit gegeven ook bij de NS met hun staking , die opgelost werd met een betere financiele vergoeding.

    • Dennis zegt op

      1 + 1 = 2. Oftwel: Toeslag erbij en je hebt plots wel genoeg personeel, toeslag eraf en je hebt geen personeel. Dan is het duidelijk; het probleem zit ‘m in de beloning van het personeel. Die is dus te laag en dat is ook geen wonder, want de vorige directeur Nijhuis begon met het aanbesteden waarbij alleen op prijs werd geselecteerd en Dick Benschop ging vrolijk verder.

      Dick Benschop heeft als directeur van Shell gewoon opdracht gegeven door te gaan met gaswinnen in Groningen, terwijl al duidelijk was dat dat gevaarlijk was voor de inwoners. Dat zo’n man zich niet druk maakt over wat passagiers in een urenlange rij, dat is dan ook geen enkele verrassing meer.

  12. FrankyR zegt op

    Afgelopen zaterdag 10 september met EVA Air gevlogen.
    Ik had vooraf al online ingecheckt en had verder alleen handbagage. Na een misverstand meteen doorlopen naar de beveiliging en in een halfuur erdoorheen.

    Wat mij wel opviel, was dat er geen enkele beweging was bij incheckenbalie 31 van EVA Air.

    En inderdaad weinig poorten geopend voor de security. Gevolg van een race naar de bodem. Uitgerekend geïnitieerd door de Nederlandse overheid.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website