Je maakt van alles mee in Thailand (188)

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Leven in Thailand, Lezersinzending
Tags: , ,
9 juni 2021

Alhoewel de Thai niet echt veel verschilt van de gemiddelde Belg of Nederlander maak je in Thailand toch soms iets mee wat je in Belgie of Nederland niet zo gauw zal meemaken. Daar gaat deze reeks verhalen over. Vandaag een eerder geplaatst verhaal Bram Siam. 


‘At your service’

Op het Thailandblog wordt veel geschreven over de leuke kanten van Thailand en ook, maar gelukkig minder vaak, over de niet zo plezierige kanten van het land. Een leuke kant die niet zo vaak specifiek benoemd wordt is de service die we in dit land in overvloed mogen ondervinden.

In Nederland hoor je mensen vaak in interviews zeggen dat ze gemotiveerd worden door het feit dat ze iets kunnen betekenen voor anderen, ofwel dat ze blij zijn dat ze het verschil kunnen maken. Mooie kreten, maar in de praktijk is service daar steeds verder te zoeken. Alles wordt geregeld via internet, bankkantoren sluiten en kleine middenstanders verdwijnen. Je hebt dan ook in het dagelijks leven steeds minder contact met je medemens en moet alles zelf regelen en dan heb je ook nog vaak met wachttijden te maken.

In Thailand is dat gelukkig anders. Iedere dag ondervind je hier dat je diensten afneemt waar mensen bij betrokken zijn. Veel mensen vaak. En dat die mensen er genoegen in lijken te scheppen je te helpen en het je naar de zin te maken. Natuurlijk heeft dit te maken met de lage lonen en het grote aanbod aan arbeidskrachten Echter in Nederland zijn talloze mensen, die iets in de samenleving zouden kunnen betekenen, maar die thuis aan het zitten zijn met een uitkering, terwijl alle processen geautomatiseerd en efficiënter gemaakt worden. Hierdoor wordt de samenleving steeds onpersoonlijker en zakelijker.

Zo maar een paar voorbeelden in Thailand van de laatste dagen:

– Met mijn vriendin ging ik begin van de middag in Pattaya Klaang naar de zaak waar ze ooit een laptop gekocht had. Ze had problemen met het aansluiten van een tweede scherm. Door de receptie werden we meteen doorverwezen naar de reparatieafdeling en daar ging men onmiddellijk aan de slag. Het probleem was echter niet zomaar op te lossen, dus zouden we over een uurtje terugkomen. Dan maar op soi Bhuakoaw even haar nagels laten lakken, een service die al gauw een uurtje in beslag nam en zo’n Bht 300 kostte. Na een uur terug bij de repairshop. Het probleem was opgelost. Er waren een paar nieuwe drivers geïnstalleerd. Kosten Bht 180. Weer terug naar huis en aan het eind van dezelfde middag kon er naar een tweede scherm gekeken worden.

– Gisteren kocht ik een apparaatje om mijn eigen bloeddruk op te kunnen meten bij Fascino. Bij binnenkomst stonden al drie dames klaar om de klanten op te vangen. Eén daarvan begeleidde mij naar de kast waar dergelijke apparaten uitgestald waren. Ze gaf me wat adviezen. Ik koos een apparaat uit. Dat werd vervolgens uit de doos gehaald. Door haar van batterijen voorzien, volledig ingesteld en er werd meteen ter plaatse een meting van mijn bloeddruk gedaan (die overigens zeer gunstig uitviel, mede vanwege deze relaxte ervaring natuurlijk). De dame begeleide me tot aan de deur en nam keurig afscheid.

– Vanmorgen moest ik mijn verouderde bankpasje omwisselen bij UOB. Dat is geen eenvoudige zaak, waar veel papierwerk en tenminste 7 handtekeningen aan te pas komen. Dat gaat in Nederland vele malen efficiënter, zonder tussenkomst van een bankkantoor. Niettemin was de service weer uitstekend. Al met al kwamen er drie medewerkers aan te pas, die de benodigde formulieren vrijwel volledig voor me invulden aan de hand van mijn paspoortgegevens en mijn informatie. Ik kreeg een kop koffie aangeboden en er werd een geanimeerd gesprek gevoerd om de tijd te doden. Toen het nieuwe pasje geactiveerd was liep een medewerkster met me mee naar de geldautomaat om te checken of alles naar behoren werkte en ze nam ook weer netjes afscheid.

(David Bokuchava / Shutterstock.com)

Dit zijn maar een paar voorbeelden van de service die je overal tegenkomt in Thailand, waarvan we ons soms te weinig realiseren hoe leuk dat is. Hetzelfde gebeurt als je een lekke band hebt met je motorbike. Ook dan ben je meteen aan de beurt en zijn de kosten onbegrijpelijk laag. Als je boodschappen doet is het ondenkbaar dat je die zelf in zou moeten pakken. Als je bij de tandarts komt is het niet vreemd wanneer een lieftallige assistente je hand vasthoudt, als je met de autobenzine tankt worden je ruiten gewassen en krijg je soms een fles water en bij de kapper worden niet alleen je haren geknipt, maar ook het haar van je oren zorgvuldig verwijderd en zelfs je neushaar wordt bijgeknipt en niet te vergeten je wenkbrauwen. Als je één kopietje van je paspoort nodig hebt dan kan dat toch, voor pakweg vijf baht en als je bij 7-Eleven één pleister wil kopen, geen probleem. Heb je je maaltijd maar half op en wil je de rest later opeten, ook goed. Hij wordt gewoon weer even opgewarmd.

Wat het meest opvallend is, is dat degenen die de service verlenen er net zoveel plezier in lijken te hebben als degene die het ontvangt. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die het afdoen met een onzinnige onderdanige houding van de dienstverleners. Ik heb er voornamelijk positieve gevoelens bij. Service en vriendelijkheid zijn hier de smeerolie van de samenleving. Of dat zo blijft is de vraag. Ook hier zie je processen veranderen en ook hier, of juist hier, zie je het personeel in een restaurant vaak meer interesse tonen in hun mobieltje dan in hun klanten. Zo lang het duurt geniet ik er echter van.

Misschien hebben meer lezers bijzondere ervaringen op dit gebied. Ik lees het graag.


» Laat een reactie achter


Rating: 4.71/5. From 17 votes.
Please wait...

35 reacties op “Je maakt van alles mee in Thailand (188)”

  1. fred zegt op

    Het is inderdaad een van de belangrijkste dingen die ik mis wanneer ik weer even in onze contreien ben. Wel voorzichtig zijn want je went er zeer snel aan. Ik zeg dikwijls tegen mensen dat ik graag af en toe weer naar België keer om daar dan te beseffen hoe heerlijk het leven hier is.
    Ik heb op de vele jaren ik hier woon omzeggens nog nooit het woord afspraak horen vallen. Je hebt iets nodig ga er heen parkeer je scooter vlak voor de deur zonder je je zorgen hoeft te maken of je daar wel of niet of hoelang mag parkeren.
    Je wordt in de meeste gevallen bijna opgewacht. Dat is het geval in garages tandartsen kleine klinieken kappers kledingzaakjes telefoonwinkels internetbedrijven bankkantoren verzekeringskantoren restaurants gyms zwemparken eigenlijk overal. Overal diezelfde menselijkheid….dat directe menselijke contact wat bijna helemaal is verdwenen in ons land.

    En dan heb je nog (tot nu toe) die nog aangenamere verassing zijnde de betaalbaarheid van vele dingen of services.

    Onlangs in een bandencentrale moeten stoppen met een lekkende autoband. Binnen de minuut staan er twee jongens bij je en wordt je auto op de brug gereden. Band afhalen herstellen en ze rijden je auto weer vlak voor je voeten. Kostprijs 100 baht. Daar betaal je in B rond de 30 euro voor en zal je niet zelden veel geduld moeten hebben eer er iemand vrij is die je helpen kan. Niet zelden is die persoon dan nog niet al te vriendelijk.
    Als er iets is waar men in Thailand geen gebrek aan heeft dan is het aan personeel. In restaurants heb je een persoon om je lepel te brengen en een tweede om je vork te brengen. Het scheelt niet veel of er is iemand om melk en suiker in je koffie te doen.
    Misschien een gevolg dat je hier alleen aan geld kunt geraken door te werken of op zijn minst iets te doen wat niet direct het geval is in het Europa waar niks doen al eens meer opbrengt dan wel iets doen.

    De service en klantvriendelijkheid en het bijgaande comfort is voor mij een van de dingen waar ik alle dagen hier veel geluk uit haal. Wie het zelf niet ervaart zal het nooit geloven.

    • WimThai zegt op

      Hey Fred veel van wat u schrijft is de waarheid. Maar bij mijn tandarts moet je wel altijd een afspraak maken. En in mijn bankkantoren van zowel Kasikorn als van KrungThai moet je meestal een hele tijd aanschuiven voor soms de meest simpele zaken. Voor de duidelijkheid: dat was ook al voor corona zo.
      Akkoord dat Thaise mensen meestal heel hulpvaardig zijn, maar langs de andere kant maken ze veel simpele dingen nodeloos ingewikkeld en daardoor tijdrovend met lange wachttijden voor gevolg. Idem dito in bijvoorbeeld de shop van True internet.
      Wim

      • pete zegt op

        hallo Wim Thai, IK had voor 5 jaar True voor 1190 baht p maand en ben naar volle tevredenheid overgestapt naar AIS.
        Aanbieding voor 2 jaar voor 699 baht,800mbps is ongeveer mogelijk dus zeer snel.
        Tevens tv kanalen met speelfilms van WB etc.
        Snelleren completer internet en een besparing van baht 59184,- in 2 jaar.

      • fred zegt op

        Het grote verschil is dat je in Thailand nog de mogelijkheid hebt om af en toe aan te schuiven. In Europa geraak je op de meeste plaatsen zelfs niet meer binnen laat staan nog een mens in het echt te spreken.

    • Rob V. zegt op

      De voordelen van een klassenmaatschappij: geef het personeel een karig salarisje of laat ze lekker ZZP-en, er valt immers toch niet terug te vallen op een noemenswaardig sociaal vangnet. Voor een habbekrats een portier bij de deur en een paar leuke dames achter de balie en voor de baas zelf een paar leuke wagens, huisjes en ditto bankrekening. Niet ziek worden als gewone Thai, de wachtrij in het ziekenhuis is wat minder aangenaam.

      NB: Voldoende of meer dan voldoende personeel en persoonlijk contact met een mens van vlees en bloed is natuurlijk fijn, er zitten allerlei pluspunten aan, wil alleen maar zeggen dat elke medaille zijn keerzijde heeft. In het geval van bijvoorbeeld een werknemer/ZZP-er die haast smeekt om een klant, die zal anders tegen de dingen aankijken dan de dienstgebruiker.

  2. marijke. zegt op

    Inderddad veel mensen behulpzaam.Als we tijdens onze fiets tocht een lekke band word die direct voor je geplakt.Vaak willen ze niets hebben maar we zijn veel te blij dat we weer verder kunnen.Dus stoppen we toch wat in hun hand.

  3. PEER zegt op

    Ja Bram,
    Na zo’n verhaal begint het weer te “jeuken”
    Ben net ‘n dikke maand weer in Brabant, maar na jouw relaas kan ik niet wachten om half sept weer in Isarn te verkeren.
    Welcom to Thailand

  4. Rebel4Ever zegt op

    Ik ben het helemaal met de schrijver eens. Het geldt met name voor de commerciële sector. Ik waardeer het enorm wat ze voor je doen, ondanks het hongerloontje wat ze verdienen. En wederzijds vinden ze het geweldig als je ze waardig behandelt. Daar kunnen Thaise Hi-So’s wat van leren. Die willen vooral duidelijk maken dat ze tot een andere klasse behoren en op werkvolk neerkijken.
    Maar nu de Thaise overheid. Mijn ervaring is vrij negatief. Je voelt bij binnenkomst meteen dat jij er voor hun bent en niet andersom. Ik begrijp dat ze volgens strikte regels moeten werken en niet mogen afwijken van de voorgeschreven norm. Maar het ontbreekt totaal aan inlevingsvermogen, begrip en met name de wil tot verandering, efficiency, effectiviteit. Een klacht wordt aangehoord en beantwoordt met: It’s the Law en dan gebeurt er niets meer. Het gaat volgens mij niet naar de top..
    Een voorbeeld van gisteren. Ik bezit meerdere, eigen gebruik panden in Thailand. Ik houd van verandering en verkas om de 2 weken. Als ik in het noorden ben, dan moet ik voor de 90 dagen rapportage naar Bangkok, waar ik mijn hoofd-adres heb. Idem in Hua Hin, gisteren dus. Ik wordt daar niet geholpen, hoewel ze van dezelfde nationale immigration databank gebruik maken. “You have to do it in Bangkok”.
    Voor mij onbegrijpelijk…en dan heb ik het nog niet eens over iedere TM30 melding bij verplaatsing naar een andere woning…

    • chris zegt op

      90 dagen melding kun je per ost doen.
      Online werkt nog steeds niet.
      TM30 is niet meer nodig, niet in bangkok althans.

      • Bert zegt op

        Chris, het is mij wel gelukt om de 90 dagen melding via de mobiele app te doen. Op 26 mei 2021 heb de melding dus gedaan per mobiele telefoon en op 1 juni 2021 kreeg ik bericht dar mijn 90 dagen melding “approved” was. Per PC had ik het ook geprobeerd, maar dat wilde inderdaad nog niet lukken. Dus doe er je voordeel mee.

        • chris zegt op

          De app werkt niet op mijn telefoon.

          • Jos zegt op

            Ik krijg de melding dat ik al 42 dagen ‘ever time’ heb… 555 Mijn oude TM30 is echter nog goed tot de 17de van deze maand…..

            • RonnyLatYa zegt op

              En wat heeft dit met een TM30 te maken?
              Die blijft geldig zolang je op dat adres verblijft… Je kan daar niet “ever time” mee zijn.

              Maar ik veronderstel dat je de TM47 bedoelt

        • chris zegt op

          Heb de app geinstalleerd op mijn telefoon maar aan het eidn wordt mijn veroek om 90 dagen rapportaga eniet geaccepteerd.
          Dan maar eens alle teksten gelezen die aan de aanvraag voorafgaan. En wat schetst mijn verbazing? Iedere expat BUITEN Bangkok kan met de app zijn/haar 90 dagen rapportage doen maar niet de expats in Bangkok.
          “Foreigners, residing in Bangkok have to contact Immigration Office……”

          • RonnyLatYa zegt op

            Bedoel je deze tekst misschien? Staat ook als je het via PC doet

            “For foreigners who residing in Bangkok,contact Immigration Division 1 Office, Chalermprakiat Government Complex, Chaengwattana Rd., Laksi, Bangkok”

            Dat slaat op de titel die erboven staat “Offices accepting notification:”
            Dat zegt enkel waar je die 90 dagen melding overal kan maken.
            Dat ingeval de App niet werkt, je het persoonlijk doet(of iemand in je plaats), of wanneer je te laat bent.
            Woon je in Bangkok dan moet je dat adres gebruiken en nergens anders.

            Andere die in Bangkok wonen moeten weer naar een andere plaats:
            For foreigners residing in Bangkok and carrying out duties relating to the specific One Stop Service Center (Special Services, Special laws) : Immigration Act , Proleum Act / Board of Investment Act / Industrial Estate Authority of Thailand Act. contact Sub-division 3,Visa extension units,at Chamchuree Square Building, Floor 18, Phatumwan, Bangkok. (More information: Qualification of Applicant at One Stop Service Center.pdf)
            • For special Labor of 3 National Legalized Labors (Laos, Cambodia and Myanmar) residing in Bangkok contact Immigration Division 1 at the following two offices.
            (1) Major Hollywood Suksawat – 1st Floor , Suksawat Road, Ratburana, Bangkok, or
            (2) Imperial World Ladprao – 5th Floor , Ladprao Road, Wang Tong Lang, Bangkok.

            Voor alle andere buitenlanders die buiten Bangkok wonen is het dan:
            “Immigration offices throughout the country,particularly the provincial Immigration Office responsible for the area of your residence.”
            Die moeten dan naar het immigratiekantoor dat verantwoordelijk is voor hun woonplaats.

            Er staat niet dat wanneer je in Bangkok woont die App niet kan gebruiken. Zou me inderdaad ook verbazen.
            Langs de andere kant moet niks verbazen natuurlijk….

            • RonnyLatYa zegt op

              Vergeten https://extranet.immigration.go.th/fn90online/online/tm47/TM47Action.do

              • chris zegt op

                Leuk. De laatste keer dat deze link werkte voor mij ( en ik probeer het op mijn eigen computer en die op de universiteit) was september 2020.

            • chris zegt op

              Dan toch maar weer even gebeld met 1178. In dit geval mijn vrouw die het belachelijk vindt dat in deze covid-tijden zowel de website als de app niet werken om de 90 dagen melding online te doen.
              Na lang praten (en geen excuses) zegt de damevan Immigartie dat ik het maar moet blijven proberen. Dat doe ik nu al de laatste 3 keer, ongeveer 10 dagen lang, elke 2 uur (niet ‘s nachts). Zonder resultaat. Heb een week geleden maar een online afspraak gemaakt voor de 90 dagen melding. Dat gaat in een scheet en een donderslag. Je zou haast denken dat ze het erom doen en je graag Covid aansmeren.

              • RonnyLatYa zegt op

                Klopt, slaat nergens op dat zoiets niet beter werkt.

                Maar misschien mogen we hopen dat die 90 dagen binnen afzienbare tijd afgeschaft wordt.
                En ik heb er wel hoop op dat dit zou kunnen gebeuren.
                Een TM47 is immers gratis en iets afschaffen dat toch niks opbrengt is altijd makkelijker dan iets waar je geld voor ontvangt…
                Misschien taxichauffeurs, “runners” of de post zal dit dan jammer vinden dat ze een lucratief inkomstenpostje zien verdwijnen.

      • RonnyLatYa zegt op

        O.a. toeristen moeten de verandering van adres niet meer melden met een TM27.

        De TM30 is nog steeds verplicht voor hotel/huis verantwoordelijken. Ook in Bangkok

        • chris zegt op

          De ‘oude’ praktijk waarbij de buitenlander zorg moest dragen voor TM 30 ( op straffe van een boete) is verlaten.

          • RonnyLatYa zegt op

            Omdat dit nooit een verplichting was. De buitenlander is nooit zelf verplicht geweest een TM30 in te vullen.
            Dat is iets dat onbekwame immigratieofficieren eisten omdat ze bang waren om o.a. eigenaars daarover aan te pakken. Je weet maar nooit wie die eigenaar is en dan kan je beter de buitenlander aanpakken. Die staat voor jou en ben je zeker wie het is.

            De buitenlander was wel verplicht om zijn adresverandering te melden met een TM27 of TM28 formulier. Voor zover de buitenlander al wist wat een TM27 of TM28 was.
            Niet alle buitenlanders trouwens zijn hiervan vrijgesteld. Wel o.a. toeristen,

            • chris zegt op

              beste Ronny,
              Dat weet ik, en maar al te goed. Mijn Franse colega moest daarom een boete betalen van 800 Baht omdat hij dat laatste TM30 formulier (van de laatste keer dat hij zijn huis verliet voor een vakantie) niet kon laten zien. Toen ik een dag later in CheangWattana kwam en ik dat papier ook niet kon laten zien hoefde ik niet te betalen omdat de dienstdoende officier zag dat het TM30 formulier dat ik bij me had was ondertekend door mijn huisbaas die een hogere rang in het leger heeft dan zij.

  5. Christiaan zegt op

    De klantvriendelijkheid en behulpzaamheid in Thailand is meestal geweldig. Of ik nu bij mijn bank kom of in een supermarktje of op de markt wat ga kopen, steeds ondervind ik die geweldige instelling van de Thais. Ook bij pech onderweg heb ik dat een paar maal ervaren.
    Het enige, waar ik moeite mee heb, is de garantie op gekochte zaken. Dat werkt voor geen meter, maar dat ligt dan niet aan het personeel maar aan het bedrijfsbeleid.

  6. Marijke zegt op

    Heerlijke voorbeelden, want zo gaat het daar.

  7. Thai Thai zegt op

    Ik moest vandaag denken of de meiden van de 7-11 het nu echt leuk vinden om iedere keer het riedeltje te doen als er iemand binnen komt. Sluit mooi aan bij dit verhaal vanuit een ander perspectief gezien.

  8. Tonny zegt op

    Ik kan deze service ook zeer waarderen, en zeker ook de prijs die je daar voor moet betalen. Ik realiseer me echter ook zeer goed dat we makkelijk praten hebben met onze goed gevulde Europese beurs. Voor degene die de service verleent is het een stuk lastiger, en die is vooral uit op de fooi, die meer dan noodzakelijk is, om zelf ook eens een keer van dezelfde service gebruik te maken.
    Het is ook waar dat we in Europe veel georganiseerder zijn en daarmee veel goedkope arbeid hebben uitgebannen. Bij ons verdwijnen die mensen uit het zicht in de armoe van een uitkering. In Thailand is men arm (een deel althans) ondanks werk. Dat is iets wat je je ook moet realiseren als je weer eens verlekkert aan de service.
    Ik weet niet wat het beste is persoonlijk denk ik wel eens dat we beter goedkope arbeid kunnen hebben dan geen arbeid, maar gedwongen armoe zou daar niet bij moeten horen.

  9. Hans zegt op

    Heb 6 maanden rondgereisd in ZO-Azie, en in 2019 voor het eerst met m’n kleine kids (toen 2&4). Dan is deze service die in de Thai zit heerlijk, vooral regio Buriram.
    Of het dan cultureel of dwangmatig is, boeit me niet. Het beviel me en beloon dat ook middels fooi. Misschien niet helemaal relevant op dit onderwerp, maar positief denken doet de mens goed.

  10. Bintu zegt op

    Helemaal mee eens, wij hebben ook zulke ervaringen met de beleefde vriendelijke en behulpzame Thai. Waar je ook komt wordt er hulp geboden. Als je met Google maps op de hoek van de straat staat wordt er altijd gevraagd waar je heen wilt of kunnen helpen. Dit ook bij de BTS of MRT, maar ook in een ziekenhuis gaan ze helemaal mee in de lift naar de afdeling waar je moet zijn. Wij wonen hier nu ruim anderhalf jaar en zijn zeer positief over de bevolking.

  11. Jahris zegt op

    Leuk om zowel het bericht als alle reacties te lezen. Op mijn vakanties in Thailand ervaar ik precies hetzelfde, op bijna alle vlakken veel meer persoonlijke service dan in Nederland. En dat zal uiteraard met de goedkope arbeid te maken hebben maar het is meer dan dat, de neiging om te helpen zit ingebakken in de Thaise cultuur.

    Ik zie diezelfde hulpvaardigheid ook terug bij mijn Thaise vriendin en haar vriendinnen hier in Nederland. Hoe groot de afstand ook is ze delen allemaal hun eigengemaakte eten, recepten, schoonheids middeltjes, etc maar vooral….eten Soms staat er ineens een Thai aan de deur die een pakketje op komt halen, bestemd voor een vriendin van een vriendin aan de andere kant van het land. Of ligt er ineens achter in de auto wat overbodige kleding, bestemd voor een vage kennis, gratis af te geven bij een wederzijdse vriendin. Prima, ik vind het sympathiek.

    Jammer dat dat in Nederland toch vaak anders is. Meer welvaart maar wel minder service, althans steeds vaker zonder persoonlijk contact. Mijn vriendin heeft daar vaak moeite mee, en ik in toenemende mate ook. Als alles volgens plan gaat dan verhuizen wij over twee jaar naar Thailand. Ik denk dat het minder welvarende, meer persoonlijke Thailand mij veel meer zal bevallen dan het rijkere maar behoorlijk afstandelijke Nederland.

    • chris zegt op

      Ik kan je verzekeren dat hier wonen (en werken, zoals ik doe) heel wat anders is dan hier op vakantie gaan of hier zijn voor een paar weken of maanden.
      Echt niet alle Thaise mensen zijn zo vriendelijk als jij denkt. Dat bewijzen ook de statistieken over huiselijk geweld, openlijke geweldpleging, brandstichting, oplichting en moorden. Achter de mooie facade van deze samenleving gaat een gewelddadige situatie schuil; op alle niveau’s overigens dus niet alleen bij de armen of alleen bij de rijken.

      • Jahris zegt op

        Beste Chris, bedankt voor de waarschuwing. Ik ben mij er uiteraard van bewust dat permanent wonen een andere realiteit creeert dan een vakantie. En ja niet iedereen is even vriendelijk, dat ervaar ik zelf ook in mijn omgang met de Thai in NL. Maar gemiddeld genomen toch meer dan anderen.

        En de gewelddadigheid van Thailand, meer dan in Nederland en zelfs ook tov andere ZO Aziatische landen, dat is natuurlijk erg treurig. Maar het merendeel daarvan concentreert zich in de grote steden, grensgebieden en toeristen plaatsen en in mindere mate op het platteland, waar wij gaan wonen. Eigenlijk zoals in zoveel landen.

        Ondanks de negatieve kanten meen ik dat Thailand voor mij persoonlijk meer te bieden heeft dan Nederland, en dat geldt zeker voor mijn vriendin.

        • chris zegt op

          Een van de verschillen is dat Thais veel dichter op elkaar wonen en met familie bij elkaar wonen. Het social contact is intens.dat is leuk als alles koek en ei is maar minder als een of meer van de Thais niet zo aardig is.
          Nee, het merendeel van het geweld concentreert zich niet in grote steden, maar zeker ook op het platteland. Dit geweld is gerelateerd aan drank- en drugsmisbruik, schulden, jaloezie (geld en vrouwen) armoede en uitzichtloosheid, en die zijn overal. Elke morgen kijk ik naar de TV en zie hoe Thais elkaar bevechten en vermoorden. Heel veel op het platteland…….

          • Jahris zegt op

            Mijn bericht teruglezend zie ik dat ik mij heb vergist. Ik bedoelde eigenlijk meer de criminaliteit in het algemeen, wat relatief wat meer voorkomt in de grotere steden, toeristengebieden etc, terwijl jij het specifiek over geweld hebt.

            Dat dat door uitzichtloosheid en armoede juist in de armere (plattelands) gebieden voorkomt geloof ik zeker. Gelukkig voor ons lijken de door jou benoemde oorzaken vooralsnog minder op ons van toepassing te zijn 🙂

  12. Onno zegt op

    Pas een beetje op als je Thailand met een te fraai gekleurde bril bekijkt. Het is nooit goed een ander land te beoordelen met gebeurtenissen/teleurstellingen van je eigen thuisland als grondslag. Het gevaar bestaat dan dat andere land te idealiseren. Des te groter nadien de frustraties omdat het beeld verwrongen bleek Ik geef enkele voorbeelden uit eigen praktijk: de zoon van een schoondochter hield er met zijn vrouw oplichtende praktijken op na. Nadat zowel de bank als de politie er een halt aan toeriepen, werden beide echtelieden zeer dwingend en agressief, en eisten van vele familieleden geld vanwege levensonderhoud. Mijn vrouw weigerde en dat kostte haar alle contact met haar zus en overige familieleden. Uiteindelijk zijn we verhuisd. Een vriendin van ons deed de administratie van het garagebedrijf van haar broer. Omdat bleek dat hij geld naar eigen rekeningen doorsluisde, ontstond er meningsverschil die met veel dreiging werd beslecht in haar nadeel. Een kennis van ons, nu 78 jaar oud, had een soort van innige relatie met een jongere Thaise dame. Toen hij na enkele jaren er achter kwam dat zij er een Thaise vriend bij op na hield, maakte hij een eind aan de relatie en stuurde haar weg. Echter, elke maand komt zij nog langs met vreind en enkele mannelijke kennissen en pogen zij hem geld te ontfutselen. Naar haar zeggen omdat hij haar gouden bergen had beloofd destijds en daar houdt zij hem aan.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website