Ben je je paspoort kwijtgeraakt of is het gestolen in Thailand? En moet je binnenkort reizen? Dan kun je een nooddocument aanvragen. Hieronder lees je wat je moet doen.

Stap 1: Stuur een e-mail naar de ambassade

Mail zo snel mogelijk naar de Nederlandse ambassade in Thailand: [email protected]

Zet dit in je e-mail:

  • Je telefoonnummer (zodat ze je kunnen bereiken)
  • Je reisroute (precies waar je heen gaat)
  • Je huidige locatie

Stuur deze documenten mee:

  • Een ingevuld paspoortaanvraagformulier.
  • Een ingevuld formulier waarin je aangeeft dat je je paspoort kwijt bent (C2-formulier).
  • Twee pasfoto’s die voldoen aan de Nederlandse eisen. Kijk online waar je zulke foto’s kunt laten maken in Thailand.
  • Een bewijs dat je toerist bent of een bewijs dat je niet later kunt reizen.
  • Reistickets (als je met het vliegtuig, de trein, bus of boot reist).
  • Als je die hebt: een foto of scan van je oude paspoort of ID-kaart. Heb je dat niet? Stuur dan de volgende info op:
    • Je volledige naam.
    • Je geboortedatum.
    • Wie het document heeft afgegeven (bijvoorbeeld de burgemeester of ambassade).
    • Datum waarop je het document kreeg.
  • Andere identiteitsbewijzen of kopieën daarvan (als je die hebt).
  • Politierapport als je dat al hebt, met daarin dat je je paspoort of ID-kaart kwijt bent of dat het is gestolen.

Voor kinderen onder de 18 jaar:

  • Ouders of voogden moeten toestemming geven.
  • Ze moeten een kopie van hun paspoort of ID-kaart meesturen.
  • Ze moeten het aanvraagformulier ondertekenen of een apart toestemmingsformulier invullen.

Stap 2: Wacht op een reactie en doe aangifte

De ambassade moet eerst toestemming krijgen van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Dat duurt meestal 1 tot 3 werkdagen. Heb je geen kopie van je oude paspoort meegestuurd? Dan kan het langer duren.

Als de toestemming er is, neemt de ambassade contact met je op. Je hoort dan waar en wanneer je het nooddocument kunt aanvragen.

Aangifte doen bij de politie Wacht niet af, maar doe intussen aangifte bij de Thaise politie. Dat moet in Thailand. Je hebt dit bewijs later nodig voor een inreisstempel. Zonder die stempel mag je Thailand niet verlaten (zie stap 5).

Stap 3: Ga naar je afspraak

De ambassade laat weten waar en wanneer je langskomt. Neem dan alle documenten uit stap 1 mee.

Je betaalt bij de ambassade. Op de website van de ambassade vind je wat het kost en hoe je kunt betalen.

Na je aanvraag wordt je oude paspoort of ID-kaart officieel als ‘vermist’ geregistreerd. Daarmee kan niemand meer reizen. Vind je het document later toch terug? Dan mag je het niet meer gebruiken.

Stap 4: Haal je nooddocument op

De ambassade laat je weten waar en wanneer je het document kunt ophalen. Let op: een nooddocument is minder lang geldig dan een normaal paspoort of ID-kaart.

Soms beslist het ministerie dat je een nieuw paspoort of ID-kaart nodig hebt, bijvoorbeeld omdat je bestemming het Nederlandse nooddocument niet accepteert. Dan duurt het langer: ongeveer 4 weken.

Stap 5: Nieuwe inreisstempel aanvragen

Om Thailand te kunnen verlaten met je nooddocument, heb je een nieuwe inreisstempel nodig. Die vraag je aan bij de Thaise immigratiedienst.

Hiervoor heb je twee dingen nodig:

  • Een politierapport (hoeft niet vertaald te worden).
  • Een verklaring van de ambassade waarin staat dat je je paspoort kwijt bent.

Deze verklaring kost € 30. Je betaalt in Thaise Baht.

Contact

Kom je er niet uit? De ambassade helpt je graag verder.
Neem contact op

Bron: NederlandWereldwijd.nl – https://www.nederlandwereldwijd.nl/paspoort-id-kaart/nooddocument/thailand


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website