Melder: Aad

Non-immigrant O visum. Vandaag naar de immigratie in Korat voor een verlening. Appeltje eitje doe dit nu al 7 jaar. Mijn visum stopt op 4 april. Dus naar de bank voor een statement dat er 800 k op mijn rekening staat. En een update van mijn bankboekje en een uitdraai van mijn saldo van de laatste 2 maanden. Maar een update dat lukte niet, omdat ik op 27 februari al een update had gemaakt. En je kan bij de Krungthai bank maar 1 update per maand maken.

Gelukkig geen probleem voor mijn verlenging. Ze deden er niet moeilijk over.


Note: “Reacties zijn zeer welkom op het onderwerp, maar beperk u hier tot het onderwerp van deze “TB Immigratie Infobrief. Heb je andere vragen, wil je graag een onderwerp behandeld zien, of heb je info voor de lezers, dan kan je dat steeds sturen naar de redactie. Gebruik hiervoor enkel www.thailandblog.nl/contact/. Bedankt voor uw begrip en medewerking”.


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

10 reacties op “TB Immigration Infobrief Nr 019/22: Immigration Korat – Non-immigrant O – Jaarverlenging”

  1. Theo zegt op

    Wij hebben onlangs onze non-imm O na 90dgn munndn vrrlengen met een jaar. Daarvoor hebben wij ons maandelijks inkomen(65.000/pp) via een visumondersteuningsbrf kunnen aantonen.Voor vertrek gaan wij naar immigration voor een re-entry. Sofar sogood. Aangezien wij ook verplicht werden om apart oom 2 bankrekeningen te open(met nu elk 500tbth) vraag ik mij af of ook straks wanneer hele ritueel voor jaarverlenging weer gaat spelen of dan die 800.000 tbth op de rek wordt geëist of dat toch ook die 65.000 bth masndels voldoende is. Iemand daar ervaring mee?

    • RonnyLatYa zegt op

      Daar is momenteel geen sprake van.

      Wel kan men vragen bij je volgende verlenging om te tonen waarvan jullie leefde. Je zal dan iets moeten tonen waaruit dat blijkt.

  2. Wil zegt op

    Nou wees maar blij dat je in Korat jouw jaarverlenging moest doen.
    Ik ben eind januari met al mijn papieren naar de immigration van Samui geweest daar mijn verlenging
    op 10 februari afliep.
    Ziekenhuis verklaring , bankverklaring , kopie paspoort + visum + TM 6 , kopie bankboek , Googlemap
    aanwijzing van mijn huis , coordinatie lokatie , een eigen gefabriceerde tekening van de plek waar je
    woont , een TM 7 formulier invullen en later nog een STM 2 omdat ik een multiply entry wilde en niet te vergeten pasfoto’s te laten maken.
    Bij binnenkomst alle papieren aan een vrouwtje achter de tafel afgegeven en na anderhalf uur wachten
    kreeg ik een nummertje om aan het loket van die Trol te verschijnen. Deze liet mij nog even drie
    kwartier wachten en kwam toen tot de conclusie dat het kopie van mijn bankboekje niet in orde was.
    Wat was het geval , mijn laatste banktransaktie was op 04 januari en het was inmiddels de 25e
    Er zat echter een kopie van de bank bij met laatste transaktie de 4e maar de uitdraai was van de 24e ,
    gestempeld en ondertekend door de bank. Ik kon doen en laten wat ik wilde maar moest mijn bankboek gaan updaten. Ik zal hier maar niet opschrijven welke verwensingen ik in mijn hoofd had maar ben kalm
    gebleven.
    Deze Trol , menigeen in Samui zal weten over wie ik het heb ,wil laten zien dat zij de macht heeft
    en jij niets bent.

    • Erik zegt op

      Wil, dat weet je dan voor de volgende keer. Ik heb die les elders moeten leren; als je de bankbrief haalt en voordat je de kopietjes maakt laat dan op die dag een lege regel printen in het bankboek.

    • Jacques zegt op

      Ja ook dat is Thailand, men moet leren knikken en slikken ook al al is het onzinnig waar men om vraagt. En overal eigen regeltjes hanteren werkt ook frustrerend. Er zijn er die dit werk niet aan kunnen en die graag op deze wijze hun misplaatste autoriteit tonen. Er zijn meerdere manieren die kunnen worden aangewend om de inkomsten aan te tonen. Ik gebruikte al 7 jaar de visum ondersteuningsbrief te Jomtien en dacht met goede voorbereiding het iets goedkoper te kunnen doen en met de bankbescheiden aan te komen. Eerst werd mijn optie pro forma goedgekeurd, maar ik moest nog een formuliertje van de bank krijgen en ben daar achterheen gegaan. Bij terugkomt bleek dat formuliertje er wel in te zitten en had men er overheen gekeken, maar toen kwamen de deskundigen er achter dat vanwege een duistere reden (mij nooit bekend gemaakt) dat een Nederlander dit niet zo mag doen. Wij moeten gebruik maken van de visum ondersteuningsbrief bij de consul. Een lachwekkende vertoning als het niet te triest voor woorden is.

    • Kris zegt op

      Telkens weer is het de schuld van de immigratie beambte. Die mensen doen toch maar wat hen opgelegd is van bovenaf.

      Als ik met iets niet in orde ben dan leg ik de schuld bij mezelf. Papieren voor immigratie moeten nu eenmaal in correct zijn, zoniet mogen we terug keren.

      • Jacques zegt op

        Als ik met iets niet in orde ben leg ik ook de schuld bij mij zelf, maar als ik wel in orde ben dan leg ik de schuld bij de immigratie beambte. Dat zegt u juist van bovenaf opgelegd en daar zit hem het probleem. Men wijkt vaak af van het beleid en de regeltjes worden naar believen aan -en toegepast. Dat er nog steeds fraude wordt gepleegd op het kantoor te Jomtien is geen publiekelijk geheim. Met geld is een jaarverlenging ten alle tijden te koop en men vervalst de aanvraag gegevens. Persoonlijk meegemaakt en niet van horen zeggen. Motivatie voor afwijzing blijft in mijn geval uit en geloof mij mijn dossier was piekfijn in orde.

        Dat papieren voor immigratie incorrect moeten zijn kan ik niet plaatsen, daar spreekt u zichzelf in tegen.

    • RonnyLatYa zegt op

      STM2 is een “Acknowledgement of terms and condition for permit of temporary stay in the Kingdom of Thailand.”
      Dat zegt dat je kennis hebt genomen dat wanneer de omstandigheiden waaronder je de verlenging hebt bekomen verandert, je dit moet laten weten bij immigratie. Heeft niks met Entry onder welke vorm ook te maken.
      Bij immigratie kan je ook geen Multiple Entries bekomen, wel Multiple re-entries. Dat is dan met een TM 8

      Bankbrief mag in vele gevallen van de dag voordien zijn. Dit omdat vooral bij grote immigratiekantoren sommige anders nooit aan hun verlenging toekomen als ze eerst moeten wachten in de bank voor die bankbrief.
      Update van bankboekje moet altijd van de dag zelf zijn. Maar daar hoef je de bank niet voor binnen te gaan. Er is altijd wel ergens een ATM met update mogelijkheid.

      • janbeute zegt op

        En hoe zit het dan Ronny als je klant bent net als ik bij de Krungsri bank.
        Want deze bank geeft al jaren een letter of the bank af alleen via het hoofdkantoor in Bangkok, waarbij je eerst de aanvraag moet doen en na een paar dagen de letter kan ophalen bij de lokale branch.
        De datum van de aanvraag is ook de datum die op de letter staat, moet zeggen wat de uitvoering van die letter is op papier een stuk profesioneler opgesteld dan bij die andere Thaise banken die ik heb.
        Op zich zelf een prima idee daar er minder kans is op corruptie als je bijvoorbeeld een bevriende lokale bank medewerker zou hebben die je hier mee kan helpen om het statement fictief omhoog te brengen.
        Ik heb daar tot nu toe nog geen problemen mee gehad mede door dat de lokale branch mij zal helpen als ze beginnen te zeuren bij de lokale immi.
        Tot nu toe gaan ze ermee akkoord als de statement of letter niet ouder is dan 7 dagen uiteraard wel met een op de dag afgestempelde of update bankboek.

        Jan Beute.

        • RonnyLatYa zegt op

          Het gaat me hier meer dat die bankbrieven meestal niet van dezelfde dag hoeven te zijn.
          Het updaten van het bankboekje wel.

          Immigratie weet best wel hoe banken werken. Heel goed zelfs en hoe lang het duurt om te bekomen. Ook bij de Krungsri bank.
          Bij de meeste banken moeten de bankbrieven, in principe 2, enkel van het hoofdkantoor komen als het gaat over een periode dat langer dat 6 maand is.

          Met de ene bankbrief garandeerd de bank dat een bepaald bedrag op dat bankboekje staat.
          Het andere is een uittrekksel over een bepaalde periode.
          Vervolgens dan nog een update van het bankboekje maar daar heb je maar een ATM voor nodig.

          Ik moet zeggen dat mijn mijn bankbrieven er heel profecioneel uitzien en ik niet zou weten hoe het professioneler kan. Niet zomaar een A4tje van een lokale medewerker die er wat cijfertjes heeft op ingevuld.. Automatisch wordt een een uittreksel over 6 maand afgedrukt maar officieel moet ik maar 3 maand aantonen. Hoeft bij de Bangkok Bank niet via het hoofdkantoor dan maar de lokale bankdirecteur ondertekend dit natuurlijk wel.

          En wat corruptie betreft.
          Die bankbrieven gaan aanpassen is het wel weer ver gaan zoeken.
          Moet dat ook wel met het bankboekje gebeuren want daar staan die bedragen ook in en al zeker dat eindbedrag. Wordt rekenen dan voor die medewerker en moet wel op de dag zelf nog gebeuren. Hoe hij dat in het systeem krijgt om in je boekje af te printen weet ik niet.

          Dat doen zulke medewerkers natuurlijk wel met alle plezier zo hun werk op het spel zetten om dat je ze toevallig kent.
          Maar misschien nog beter en kent men wel een medewerker die op het hoodkantoor werkt en het op een meer professionele uitziende manier kan vervalsen…
          Men kan beter dan iemand zoeken bij immigratie die men kent. Direct aan de bron…

          Je kan natuurlijk overal corruptie in gaan zoeken.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website