Melder: Wim de Visser

Bezoek Immigratie Ubon Ratchathani stad 25-02-2022. Verlenging NO-O retirement verlopen op 05-03-2022.

De benodigde documenten:

  • Paspoort Origineel + 1 Kopie alle gebruikte pagina’s.
  • Departure card Origineel + 1 Kopie.
  • Bankboekje 800.000 THB Fixed rekening Update op de dag van de verlenging. Het originele bankboekje met elke drie maanden na de vorige verlenging een gemaakte update. (aangegeven door Immigratie). Ik neem elke 90 dagen een klein bedrag op maar er werd bij de 90 dagen melding nooit naar gevraagd. 1 Kopie van de naam/nummer/rekening pagina. 1 Kopie vanaf het begin van het boekje (2013!!).
  • Bankstatement Origineel van 800.000 THB rekening zelfde dag als verlenging. Geen kopie. (200 THB)
  • Nieuw: Verklaring van de bank afschrift van de laatste 6 maanden. Ik mocht dus weer terug naar de bank. Geen kopie. (en weer 200 THB)
  • Bankboekje ander account Om te bewijzen waar ik van leef. Origineel werd 3 jaar geleden gevraagd, daarna niet meer.
  • Pasfoto 4*6 cm. 1 origineel.
  • Geel boekje Origineel werd niet gevraagd enkel 1 Kopie.
  • Blauw huisboek Origineel werd niet gevraagd (Ik sta daar niet in) enkel 1 Kopie.
  • ID card echtgenote Origineel werd gevraagd + 1 Kopie van voor- en achterzijde.
  • Formulier TM7 Werd ter plaatse voor mij ingevuld.

Waarom een origineel ID card + kopie van mijn echtgenote werd gevraagd is mij onduidelijk want het betreft geen “marriage” maar een retirement verlenging.

Om 08:30 uur was het niet druk bij de bank maar het duurde toch ongeveer 1.5 uur om de bank documenten te ontvangen.
Later kwam ik weer terug voor het andere door Immigratie gevraagde document. Nog eens 45 minuten.

Het was niet druk de eerste keer om 10:00 uur. Ik was daar met mijn echtgenote. Een jongedame die goed Engels sprak controleerde de vereiste documenten (niet de inhoud), stempelde deze en liet deze door mij ondertekenen. Zij deed dat op een snelle en efficiënte manier. Ze wist duidelijk waar ze mee bezig was. Niets ontbrak. Zij vulde ook het TM 7 formulier voor mij in.

Zij gaf de documenten alvast aan een ambtenaar (behalve het nog te leveren extra bank document). Toen ik het nieuwe soort document bij Immigratie afgaf duurde het niet lang voordat er binnen een foto van mij werd gemaakt en nog wat (welke?) documenten moesten worden ondertekend. Kosten verlenging verblijf 1.900 THB.

Net als vorig jaar was de verantwoordelijke die uiteindelijk alles moest goedkeuren er niet. Dus mag je later op de dag nog eens terugkomen om het paspoort op te halen. Zo blijf je wel bezig. Uiteindelijke tijdspanne (bank en Immigratie) ongeveer 3,5 uur terwijl het bij de bank en Immigratie niet druk was en dat is zonder nogmaals een rit naar Immigratie voor het ophalen van het paspoort


Reactie RonnyLatYa

– “Waarom een origineel ID card + kopie van mijn echtgenote werd gevraagd is mij onduidelijk want het betreft geen “marriage” maar een retirement verlenging.”

Mogelijk omdat zij de adres verantwoordelijke is in het blauwe boekje.

– Bankbewijzen. De uittreksel van de laatste 2 of 3 maanden moeten bewijzen dat het geld er tijdig op staat. Ik bekom automatisch een afdruk van de laatste 6 maand zonder vragen. Meer dan gevraagd dus.

Kosten bij Bangkok Bank in Kanchanaburi zijn 100 Baht per bewijs.

– 1 x als bevestiging dat het bedrag er op staat

– 1 x met overzicht van de laatste 6 maand.

Duurde denk ik 5 minuten om dat af te drukken en te laten ondertekenen door de verantwoordelijke.

Maar ik vraag me af wat het nut is van een fixed rekening als je elke 90 dagen een bedrag gaat opnemen?


Note: “Reacties zijn zeer welkom op het onderwerp, maar beperk u hier tot het onderwerp van deze “TB Immigratie Infobrief. Heb je andere vragen, wil je graag een onderwerp behandeld zien, of heb je info voor de lezers, dan kan je dat steeds sturen naar de redactie. Gebruik hiervoor enkel www.thailandblog.nl/contact/. Bedankt voor uw begrip en medewerking”.

5 reacties op “TB Immigration Infobrief Nr 017/22: Immigration Ubon Ratchathani – Jaarverlenging Retirement”

  1. Wim de Visser zegt op

    Ronny vroeg zich af wat het nut is van een fixed rekening als je elke 90 dagen een bedrag gaat opnemen?

    De reden van een Fixed account is de volgende:

    Het Fixed account is alleen bestemd voor de immigratieverplichting van minimaal 800.000 THB.
    Het had net zo goed een savings account kunnen zijn.

    Een Fixed account is alleen fixed voor wat betreft de rente.
    Opname of bijstorten is altijd mogelijk.
    Om te bewijzen dat er het hele jaar een bepaald bedrag op staat moet ik dus, in mijn geval, opnemen om een registratie te hebben.
    Een Fixed account geeft een beetje meer rente dan een betaalrekening en dat is eigenlijk de enige reden om het een Fixed account te laten zijn.

    Bovendien splits ik het fixed account van bank A van mijn savings account op bank B waar mijn pensioen op gestort wordt en wordt gebruikt voor dagelijks gebruik.
    Als ik die splitsing niet zou doen zou ik ver boven de garantiestelling van 1.000.000 THB per bank komen.
    Ik neem dat risico niet, zeker niet gezien de substantiële garantie verlaging van 5.000.000 naar 1.000.000 THB.

    • RonnyLatYa zegt op

      De bedoeling van een fixed account en die hogere rente is toch dat je er niks gaat van afnemen en het bedrag laat staan.
      Een Saving account heeft toch ook een vaste rente, welliswaar lager maar dat is net omdat je met dat bedrag kan werken.

      Je kan toch gewoon een bewijs aan de bank vragen van je fixed account en dan ziet men toch ook wat er met dat bedrag op je fixed account is gebeurd. Dus is wat is de zin dat je elke 90 dagen geld gaat afnemen of bijzetten om wat dan te bewijzen.
      En zolang immigratie niets vraagt moet je dat bewijs ook niet gaan vragen.
      Diegene die de online melding maken moeten dat toch ook niet bewijzen.
      Misschien dan de tip om het online te doen. https://www.immigration.go.th/en/#serviceonline

    • Lung addie zegt op

      Beste Wim,
      wat je hier schrijft klopt niet helemaal: indien je bij een ‘fixed account’ geld gaat opnemen dan vervalt die hogere rente welke je op een fixed account krijgt. Dan krijg je net hetzelfde als bij een saving account. En ja, indien je op een fixed account verrichtingen gaat doen, dan kan je evengoed een saving account aanhouden, dan is een fixed account zinloos.
      Om te bewijzen dat er een gans jaar een bepaald op staat hoef je helemaal geen verrichting te doen, dan ontvang je van de bank een ‘garantiebrief’ en zelfs geen ‘statement’. Ik gebruik dit reeds vele jaren, zal wel weten hoe het werkt.

  2. Lung addie zegt op

    Is hij wel zeker dat het een ‘FIXED’ account is? Op een FIXED account worden normaal gezien GEEN verrichtingen gedaan, je hebt er zelfs geen debit of credit kaart van. Een verklaring van de bank, dat het geld van…. tot ….voor een bedrag van…. onaangeroerd op het FIXED account staat is in dit geval voldoende. Ik vind het totaal rommelig wat hij hier beschrijft. In de eerste plaats, indien hij voor een verlenging, op basis van retired, gaat heeft hij zijn echtgenote totaal niet nodig. Het enige wat hij nodig heeft is een TM30 met bewijs van woonst en dat, indien hij niet van woonplaats verandert is eenmalig, bij de eerste aanvraag. Een officieel huurcontract wordt gevraagd en ook dat is heel eenvoudig te verkrijgen bij Landoffice, zelfs als is het huurgeld fictief.

    • Wim de Visser zegt op

      Het is wel degelijk een Fixed account. zo noemt SCB toch het bankboekje als Fixed deposit passbook.
      Kijk maar eens op de website van SCB: https://www.scb.co.th/content/dam/scb/personal-banking/rates-fees/deposits/deposit-en.pdf
      De meest linkse kolom Personal(1) en ergens op pagina 2 met de titel Fixed Deposit Account Passbook / Fixed Deposit Account opening via SCB Easy Application or SCB Easy Net / Fixed Deposit Receipt
      staat in de regel 12 months het rente percentage vermeld (0.4) en dat is exact het rente percentage dat in mijn bankboek wordt vermeld.

      En zoals ik al eerder in de melding heb geschreven neem ik elke 90 dagen een klein bedrag op.
      Dat kan alleen via het bankkantoor en niet online.
      Het enige dat er fixed aan is is het rente percentage tot de verloopdatum. Er zijn wel beperkingen als je eerder dan de afloopdatum opneemt zoals het niet ontvangen van rente over het opgenomen bedrag binnen 90 dagen na de startdatum en nog wat andere beperkingen in rente berekening bij opname later dan die 90 dagen na de start.

      Als u het rommelig vindt wat ik beschrijf met betrekking tot de ID card van mijn echtgenote hoop ik dat u dat vindt van wat immigratie vraagt.
      Dat was ook mijn opmerking in mijn melding. Wat heeft mijn echtgenote te maken met mijn NON-O Retirement verlenging?
      Ronny gaf al een mogelijke reden.

      Als u vindt dat ik het rommelig beschrijf is het toch echt naar waarheid wat immigratie heeft gevraagd en gekregen.

      Ik heb een aantal jaar geleden 1 keer mijn echtgenote niet meegenomen en dat was een probleem in dezefde stad. Ook een NON-O verlenging.
      Ze MOEST komen en haar ID card tonen ook al had ik een kopie van haar ID card en kopie van het blauwe boek. Raar maar waar, dus gaat ze maar weer mee.

      Ik zal nog iets melden wat ik niet in mijn melding heb genoemd.
      Ronny meldde al tig keer dat als je niet zeker bent je het immigratiekantoor moet raadplegen.
      Dat heeft mijn echtgenote dus gedaan met de vraag of de sinds jaren gebruikelijke verklaring van de bank met betrekking tot mijn naam, rekeningnummer en bedrag van die dag voldoende was.
      Ik liet haar die vraag stellen omdat ik vermoedde dat sinds de regel dat er altijd een periode is dat er een minimum bedrag op moet staan er iets anders of extra kon worden gevraagd.
      Antwoord van immigratie: Ja dat is voldoende.
      Dus was mijn verbazing groot toen ik 2 dagen na de vraagstelling te horen kreeg dat ik ook een statement van de bank moest hebben over de laatste zes (6) maanden en dus weer terug kon naar de bank.
      Dus onjuiste informatie van immigratie waar je last van hebt.

      Maar zolang ik voldoe aan de gewenste papierenwinkel die immigratie vraagt zal het mij worst wezen als ik een verlenging voor weer een jaar krijg.
      Ik kan het soms raar vinden maar het gaat er niet om wat IK raar vind maar wat immigratie wil.
      En dat was de bedoeling van mijn melding zodat anderen in deze stad en omgeving weten wat ik aan papierwinkel heb afgegeven voor mijn NON-O Retirement verlenging.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website