Melder: Rolly

Enige tijd geleden heb ik u gevraagd naar uw inkomen (pensioen) dat op mijn Thaise Bangkok bankrekening wordt gestort, om te gebruiken voor immigratie. Ik heb genoeg directe inkomsten uit België en wilde de regels testen door een verlenging aan te vragen met een bankafschrift van mijn jaarlijkse inkomsten van de Bangkok Bank.

De Bangkok Bank heeft een afschrift naar mijn bankfiliaal gestuurd en deze heeft op 11 februari een verklaring opgesteld (tegen een vergoeding van 100 baht). Ik had reeds een afspraak gemaakt voor 20 februari bij immigratie. Eerst wilde ik testen of het zou werken en bood mijn verklaring aan. Hij nam het direct mee naar een collega-overste en kwam na 5 minuten terug.

Uw bankafschrift is slechts 7 dagen geldig en dus niet langer geldig. Ik moest mijn Affidavit overhandigen (volgens de ambassade is deze 6 maanden geldig, maar ik hou het korter omdat sommige kantoren de geldigheid van 6 maanden niet geloven en dan moet er contact worden opgenomen met de ambassade).


Note: “Reacties zijn zeer welkom op het onderwerp, maar beperk u hier tot het onderwerp van deze “TB Immigratie Infobrief. Heb je andere vragen, wil je graag een onderwerp behandeld zien, of heb je info voor de lezers, dan kan je dat steeds sturen naar de redactie. Gebruik hiervoor enkel www.thailandblog.nl/contact/. Bedankt voor uw begrip en medewerking”.

5 reacties op “TB Immigration Infobrief Nr 008/23: affidavit-bankstatement”

  1. Lung addie zegt op

    Beste inzender Rolly,
    Bedankt voor het delen van uw informatie. Het is jammer genoeg niet relevant voor de gang van zaken in ALLE immigratiekantoren, enkel voor deze waar jij ging. Dus geef ik de lezer de raad dit NIET ALS ALGEMEEN GELDEND te beschouwen.
    Gelieve in het vervolg uw Immigratiekantoor te vermelden.

    Op de officiёle website van Immigratie vindt men heel weinig of niets terug betreffende de geldigheid van een affidavit of bankstatement.
    Ook niet betreffende de ‘bruikbaarheid’ of ‘aanvaardingsperiode’ van een bewijsdocument.

    We moeten onderscheid maken tussen “Geldigheid” en “Bruikbaarheid”. De Immigratie officier bepaalt zelf wat voor immigratie “Bruikbaar of aanvaardbaar” is. Voor deze officier was de tijdslimiet van een bankstatement 7 dagen. Hij weigerde dus een welke 9 dagen oud was.

    De immigratie officier heeft als taak, bij aanvraag van een jaarverlenging, de financiёle toestand te controleren. Deze toestand is de HUIDIGE toestand van de aanvrager.

    Nu de zaak Rolly zelf:
    Ook hier zie ik geen enkele fout van de immigratie officier.
    Hij deed perfect wat hem opgedragen is: controleren of de aanvrager voldoet aan de financiёle eisen op de dag van aanvraag.
    Daar HUN tijdslimiet 7 dagen was weigerde hij de aanvaarding van het bankstatement, 9 dagen is geen 7 dagen. Die 7 dagen tijdslimiet is trouwens realistisch. Zij weten maar al te goed dat, een bankstatement, over een periode van 1 jaar, niet op de dag zelf te verkrijgen is maar wel , bij om het even welke bank, binnen een week. Dus geen onrealistische voorwaarde.

    Dat het affidavit dan wel aanvaard werd is ook volkomen normaal.
    Een affidavit is een document dat gecontroleerd werd door de ambassade, een officiёle overheidsdienst. De ambassade is best geplaatst om deze controle uit te voeren en kent de bronnen van de inkomsten uit hun eigen land.
    Ook een affidavit van x aantal maanden zou de immigratie officier mogelijk geweigerd hebben. Daarom is geraadzaam een recent document te verschaffen.
    Ook steeds nuttig om vooraf, zeker bij een eerste gebruik, bij het betreffend kantoor inlichtingen te vragen over wat zij precies wensen te zien.
    Dit kan trouwens van kantoor tot kantoor verschillend zijn.

    In een normale procedure, waarbij iemand een maand de tijd heeft om een jaarverlenging aan te vragen, waarom zou die dan documenten gebruiken welke reeds zekere tijd oud zijn en geen recente?

  2. Lung addie zegt op

    Beste Lezers,
    Wat heeft al die reactierommel te maken met deze infobrief? NIETS. Rolly spreekt zelfs niet over het Oostenrijks Consulaat in zijn infomelding. Waarom sleuren jullie er steeds iets bij, wat met het onderwerp, niets te maken heeft?

  3. janbeute zegt op

    Ik had van de week ook een bankafschrift nodig voor de Thaise fiscus over al mijn transakties in 2022 van mijn lopende rekening bij de Krungsribank.
    Ik kon gewoon via het internetbankieren bij de Krungsribank het verslag met alle transakties downloaden.
    Komt na een uur op je scherm met een extra beveiligings code.
    Alles even uitprinten,thats it.
    Misschien kan dit ook wel bij de Bangkokbank.
    Maar zeuren en muizennesten zoeken kunnen ze bij de Immi als de beste,waar dan ook in Thailand.

    Jan Beute.

    • Chris zegt op

      hallo Jan
      Ja, dat kan ook bij de Bangkok Bank.

  4. Rolly zegt op

    voor de geïnteresseerden , mijn immigratie kantoor is Chiang mai .
    Volgend jaar terug het zelfde maar binnen de week , met affidavit als backup.
    Rolly


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website