De Thaise sigaret

Door Joseph Jongen
Geplaatst in Column, Joseph Jongen
Tags: ,
6 maart 2018

Het staatsbedrijf Thailand Tobacco Monopoly (TTM) gaat voor het eerst in het 79ste jaar van haar bestaan rode cijfers publiceren zo staat in de Bangkok Post te lezen. Het verlies zal, als het bedrijf niet in staat blijkt te zijn de kosten te verminderen, omtrent anderhalf miljard baht bedragen. En dat komt allemaal door de verhoging van de accijns die verleden jaar september is ingevoerd en de importeurs van buitenlandse sigaretten bevoordeelt stelt de directeur van TTM.

Nou, nou dat is toch werkelijk ongehoord van de Thaise belastingdienst om zomaar het eigen staatsbedrijf een oor aan te naaien nog wel ten gunste van buitenlandse merken. Onder de nieuwe belastingstructuur vallen sigaretten met een verkoopprijs boven 60 baht per pakje onder het 40% tarief terwijl de goedkopere merken onder het 20% tarief vallen.

Thaise logica

Verkopers van bepaalde buitenlandse merken hebben om de hogere belasting te ontwijken hun prijs verlaagd. Dat is volgens mevrouw Daonoi, woordvoerster van TTM, mogelijk omdat hun productiekosten lager liggen, om te vervolgen dat eenzelfde ingreep voor het Thaise bedrijf niet rendabel is en men daardoor marktaandeel aan de concurrentie verliest. Het marktaandeel is ten gevolge daarvan teruggezakt van 80 naar 55 procent. Het staatsbedrijf heeft hoge loonkosten, koopt tabaksblad duur in en heeft daarbij ook nog te maken met de opzet van een nieuwe fabriek aldus de woordvoerster.

Bij TTM werken momenteel 3000 mensen maar buitenlandse fabrieken werken in vergelijking goedkoper met tweederde minder personeel. TTM is daarbij ook nog verplicht om lokaal tabak in te kopen tegen 22 baht per kilo en dat is hoger dan de gangbare marktprijs volgens de betreffende dame. Door de te verwachten daling van de sigarettenomzet zal er dit jaar ook zo’n 40 procent minder tabak worden ingekocht. Verder staat de onderneming qua liquiditeit er ook niet bijster florissant voor en zal het bedrijf later dit jaar een lening moeten aangaan om een nieuwe machine aan te kunnen schaffen voor de nieuwe fabriek in Ayutthaya waarvoor een miljard baht nodig is.

Het bedrijf heeft inmiddels bij het ministerie waar de accijns onder valt een verzoek ingediend om het ingevoerde stelsel te herzien. Verder gaat TTM een project opstarten met de mogelijkheid om voor andere merken te produceren en bestaan er plannen om als de fabriek in Ayutthaya in 2020 operationeel is Thaise sigaretten te exporteren.

Alles lezend moet je toch glimlachen bij dit stuk Thaise marketing.

Plannen te over, maar alles goed lezende is men niet in staat om met buitenlandse fabrieken te concurreren. Export over zee? Fabriceren voor anderen? Denk dat de woordvoerster een Thaise universiteit heeft doorlopen en cum laude is geslaagd.


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

10 reacties op “De Thaise sigaret”

  1. Jan zegt op

    Laotiaanse sigaretten kopen 3.000 kip (12 Bath) per pakje voor de goedkoopste.

  2. Harrybr zegt op

    Zoals altijd: alles ligt aan de boze buitenlander, nooit aan de eigen stupiditeit, onkunde, en gebrek aan enig inzicht

    • Jasper zegt op

      Er zit vast veel meer achter wat wij niet kunnen bevroeden. Sowieso een totaal andere houding naar het eigen land, en de bevolking.
      Nationalisme is hier geen vies woord, en om de eigen industrie (lees belangen van machtige families) te beschermen gaat men ver.
      Wie een aziaat stupiditeit, onkunde en gebrek aan inzicht verwijt op dat nivo kon nog wel eens raar komen te kijken.

  3. Tak zegt op

    Bah bah wat een typisch Thai jank verhaal.
    Gewoon een slecht geleid Thais bedrijf netzoals Thai
    Airlines dat helemaal kapot wordt geconcureerd door Airasia.

    Nooit willen leren van buitenlanders en op je typische Thaise
    manier lekker door modderen. Som nam naa. Eigen schuld dikke bult.

    Ze zouden sigaretten gewoon helemaal moeten verbieden of de accijns
    op 100 % of 200% zetten. Belachelijk dat sigaretten zo goedkoop zijn.
    Iedere Somchai rookt zich een long aandoening en daarna allemaal aansprak
    op de medische voorzieningen.

    Nog erger is de lage belasting op Lau Kow ( de Thaise spiritus) waar velen zich
    aan dood drinken. Maar wel een idioot hoge belasting op wijn want dat wordt zogenaamd
    door ferang gedronken. Zelfs in Japan waar ik ondanks was kost wijn 30% van de Thaise
    prijzen en dat is toch een zeer welvarend land.

    De Thaise overheid moet nog veel leren en zou eens om zich heen moeten kijken ipv
    hun Thaise eigenwijsheid ten toon te spreiden.

    Nog een prettige dag.

    TAK

  4. Gerrit zegt op

    Tja,

    Export over zee, met een verplichte inkoop van Thaise (veel te dure) tabaksbladeren.
    Het zelfde kan gezegd worden over koffie, ook hier moeten locale bedrijven, verplicht in Thailand kopen en is er een quotum op buitenlandse import koffie.

    Amazing Thailand.

    Gerrit

    • Jasper zegt op

      En dan toch zo’n bikkelharde baht….. Waar doen ze het van, vraag je je af!

      Misschien is het beschermen van de eigen markt met 72 miljoen mensen belangrijker en lucratief genoeg?

  5. chris zegt op

    De overheid behoort natuurlijk de eigendom te bezitten over algemene nutsvoorzieningen als water en elektriciteit. Maar eigenaar van een tabaksfabriek?
    Maar misschien is roken wel een eerste levensbehoefte van de Thais. In navolging hiervan verwacht ik dat de nieuwe regering een bierbrouwerij gaat starten, een Lhao Kao fabriek en niet te vergeten openbare massagehuizen. Is het probleem van de ‘verborgen’ prostitutie ook in 1 klap opgelost.

  6. Jacques zegt op

    Het is toch triest dat een Thais staatsbedrijf zich hiermee bezig houdt. Zijn eigen landsmensen vergiftigd met die rotzooi en daar nog aan wil verdienen ook. Wat een moraal. Je verwacht dat een regering in de vorm van dit staatsbedrijf het goede voorbeeld geeft, maar het is kennelijk een verloren zaak. Geld regeert en het volk crepeert.

  7. Herman zegt op

    Voor het eerst in 79 jaar Rode cijfers hebben, dus 78 jaar (flinke) winsten gedraaid, maar niet kunnen investeren in een nieuwe machine?!

    • chris zegt op

      Ik schat dat de winsten altijd naar de staatskas zijn gevloeid; en dat daamee andere gaten zijn gedicht zoals de voortdurende verliezen bij Thai Airways.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website