Boeddhisme en meditatie

Door Joseph Jongen
Geplaatst in Boeddhisme
Tags: , ,
27 maart 2011

Als je vaker naar Thailand gaat, er woont, een Thaise vriend of vriendin hebt, of welke andere verbinding met het land ook, dan is het toch verstandig om je enigszins te verdiepen in de cultuur en gebruiken van het land.

Kortom je zou kunnen stellen, je gaat je onderwerpen aan een soort Thaise integratiecursus. Als je bijvoorbeeld iets meer aan de weet wilt komen omtrent het Boeddhisme dan kun je aan de Boeddhistische Mahachulalongkornrajvidalaya Universiteit in Chiang Mai terecht omtrent het leven in de tempel en alle andere zaken daaromtrent. Sinds een aantal jaren geven monniken daar middels het zogenaamde ‘Monk-Chat Programm’ inzicht in het Boeddhisme.

Aan ‘The International Meditation Center’ (MCU)  kun je zelfs een vierdaagse cursus volgen waarbij je een klein beetje kunt ruiken aan het fenomeen mediteren. Deze cursus wordt elke laatste week van de maand gegeven. Meer daaromtrent kun je vinden op de site: www.monkchat.net

De Tourist Authority of Thailand (TAT) begeeft zich ook op dit terrein en heeft een Engelstalige brochure ‘Meditation in Thailand’ uitgegeven met daarin een overzicht van de plaatsen waar eveneens cursussen over het Boeddhisme en meditatie worden gegeven. Verdere informatie hierover kun je vinden op de website www.tatnews.org of een telefoontje naar 02 250 5500. (uit Nederland (0066 2250 5500). Laat je via dit nummer doorverbinden naar nummer 4445. Wellicht voel je je na een paar dagen van meditatie een ander verlicht en nog gelukkiger mens.

Ik hoor het graag.


» Laat een reactie achter


13 reacties op “Boeddhisme en meditatie”

  1. david de Rijke zegt op

    heb 10 dagen in tempel Wat Rampung gezeten in Chiang Mai 4am op en 10 pm slapen, na 12 uur geen eten meer, rest vd dag zittend of lopend mediteren. Niet praten alleen mediteren. na 4 dagen vraag je nog af wat je daar doet en na 10 dagen wil je er niet meer uit en is een hoop ineens stukken minder belangrijk dan voorheen. Ik kan het iedereen aanbevelen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  2. Robert zegt op

    Leuk idee voor een artikel op deze blog: hoe het merendeel van de Thais echt geen bal begrijpt van waar Buddhisme nou over gaat. Naar de tempel gaan ‘for good luck’ omdat ze de loterij willen winnen bv.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  3. Friso zegt op

    Prachtig geloof. Met respect voor alles en een bijzonder mooie leefwijze. Intressant David de Rijke.. zou het niet leuk zijn als je er een stukje over schrijft op deze blog? Ben heel benieuwd. Zou dit zelf ook graag willen doen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  4. Manon zegt op

    weten jullie hoeveel boeddhisten er mediteren??

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  5. Henk zegt op

    Prachtig geloof. Maar is het wel een geloof Friso of enkel een levenswijze. Ik denk het laatste.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  6. Henk zegt op

    Ik wordt volgende week bij een ceremonie verwacht omdat mijn pleegzoon dan zijn periode als monnik gaat doorbrengen.
    Weet niet goed hoe dit te verwoorden. Kunnen jullie mij daar mee helpen?

    begrijp niet goed waarom de Thaise jongens dit nu precies doen. Willen ze dit echt zelf of worden ze min of meer gedwongen?
    Begrijp wel altijd dat hoe meer jongens/mannen en hoe langer hun periode als monnik ook is dat dit voor de familie geluk brengt.

    Wat mij in ieder geval verteld is, dat ik speciale kleding aan moet en dat moet ik huren in Thailand. Hoop dat ze mijn maat hebben.

    Henk

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  7. Henk B zegt op

    Beste Henk, heb al menig maal het ritueel hier mee gemaakt, van neven, zwager, en binnenkort mijn stiefzoon, deze gaat over twee maanden in militare dienst, en moet dan monnik worden van mama en de familie , moet hem weer een behouden thuiskomst waarborgen.
    Het is meer een door het geloof een must geworden, bergt naar hun inziens geluk en voorspoed, en een beter aanzien voor de omgeving, buren en kenissen.
    Zelf zie ik het nut hier niet van in, en koppel dit aan bijgeloof die hier omtrend heerst, ook heb ik hiervoor geen speciale kleren aangeschaft, mijn vrouw leeft naar de vele regels van het bhoedisme, zoals , inwijding grond, huis etc, slaat geen bhoeda dag over,
    Ik respecteer elk geloof, maar inmiddels genoeg van al die fictie ideen daarom heen.
    respecteer haar doen en laten, en na veel discussie is dat wederijds.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  8. Henk van't Slot zegt op

    Ik ben een jaar geleden bij zo’n ceremonie geweest van een neefje van 16 van mijn vrindin.
    Ik heb eigenlijk helemaal niemand met speciale kleding gezien,op dat ventje na dan.
    Die heeft daar de hele dag op een versierde stoel gezeten en iedereen uit de familie en uit het dorp gooide water over zijn kop,ik denk een soort reiniginsritueel.
    De andere dag met een stoet versierde pick up’s naar de tempel.
    Iedereen was wel op hun manier netjes gekleed,dus ik ook.
    Hij zou 3 maanden blijven,maar het zijn er 6 geworden.
    Ik weet niet of het per regio verschillend is hoe ze dit doen,mijn feestje was in Loei.
    Ik denk wel dat hij dit vrijwillig deed,anders tekend hij geen 3 maanden bij.
    Er was hem wel een 2e hands brommertje belooft als hij er weer uitkwam,dit zal ook wel een drijfveer voor hem zijn geweest.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  9. Hans van den Pitak zegt op

    Ik heb in de afgelopen vijftien jaar vele tientallen vrienden gemaakt in Thailand. In al die tijd heb ik er niet een kunnen betrappen op een moment van meditatie of bezinningen. Ik kom vaker in de kerk dan zij in de tempel, terwijl ik atheïst ben. Ik heb ooit een jaarcollege wereldgodsdiensten gelopen en daarin ook tentamen gedaan. Daar is nog een en ander van blijven hangen, zodat ik mijn vrienden kan uitleggen wat nu precies de kern is van de leer van de Boeddha en de animistische poppenkast eromheen. Voor de meeste mensen draait alles om het laaste, want het eerste is te moeilijk, te veel werk enzovoort. Ook de meeste monikken kunnen die scheiding niet maken en als er een is die dat wel kan en wil en dat ook in het openbaar doet, dan wordt hij door de Sangha naar buiten geflikkerd, want er is teveel geld gemoeid met alle profijtelijke rituelen, die de Boeddha nooit voorgeschreven heeft, en hij zou zich in zijn urn omdraaien als hij er weet van zou hebben.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  10. Wil zegt op

    Moderator: Wij plaatsen je vraag als lezersvraag.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website