Thailand heeft een goed georganiseerd en toegankelijk gezondheidszorgsysteem dat bekendstaat om zijn universele dekking en efficiënte kostenbeheersing. Sinds de invoering van het Universal Coverage Scheme (UCS) in 2002 heeft vrijwel de hele bevolking toegang tot medische zorg, grotendeels gefinancierd door de overheid. De combinatie van een sterk publiek netwerk en een bloeiende private sector zorgt voor brede beschikbaarheid van zorg. Toch kent het systeem uitdagingen, zoals vergrijzing, personeelstekorten en stijgende kosten door chronische ziekten. Deze analyse belicht de structuur, financiering en kwaliteit van de zorg in Thailand en bespreekt de belangrijkste ontwikkelingen en toekomstige uitdagingen voor het zorgstelsel.

Overzicht van het systeem

Thailand beschikt over een gezondheidszorgsysteem waarin publieke en private zorg nauw naast elkaar bestaan. De Ministry of Public Health (MOPH) heeft de leiding over het nationale gezondheidsbeleid en beheert het merendeel van de publieke zorginstellingen​. Het publieke netwerk omvat ziekenhuizen op provinciaal en districtsniveau en een uitgebreid primair zorgsysteem met gezondheidscentra in vrijwel elke subdistrict. Deze publieke infrastructuur vormt de ruggengraat van de zorg en heeft een hiërarchische opbouw: van lokale gezondheidscentra (voor basiszorg en preventie) tot districtziekenhuizen (secundaire zorg) en regionale/provinciale ziekenhuizen voor gespecialiseerde tertiaire zorg​. Naast het publieke netwerk is er een bloeiende private zorgsector.

In 2019 telde Thailand 927 overheidsziekenhuizen en 363 privé-ziekenhuizen, naast bijna 9.800 lokale eerstelijnsklinieken (Subdistrict Health Promoting Hospitals) verspreid over het land​. Bovendien zijn er tienduizenden particuliere klinieken (ruim 25.000 in 2019) die met name in stedelijke gebieden actief zijn​. Private ziekenhuizen, vooral geconcentreerd in Bangkok en andere grote steden, spelen een aanvullende rol op het publieke stelsel​. Thailand heeft hierdoor een reputatie opgebouwd als een belangrijk bestemming voor medische toerisme, met enkele internationaal gerenommeerde ziekenhuizen die buitenlandse patiënten aantrekken​.

Universele dekking: Sinds 2002 biedt Thailand universele gezondheidszorg voor alle inwoners. Dit wordt gerealiseerd via drie openbare verzekeringsprogramma’s​:

  1. Civil Servant Medical Benefit Scheme (CSMBS) – voor overheidsambtenaren en hun gezinsleden.
  2. Social Security Scheme (SSS) – voor werknemers in de formele particuliere sector (werkgevers en werknemers betalen premie).
  3. Universal Coverage Scheme (UCS) – voor alle overige Thaise burgers, grotendeels mensen in de informele sector of zonder ander verzekeringsprogramma. Dit in 2002 ingevoerde UCS (oorspronkelijk bekend als het “30 baht”-plan) is belastinggefinancierd en verleent verzekerden een zogenaamde gold card die recht geeft op vrijwel kosteloze zorg in het aangewezen zorgdistrict​

Samen dekken deze drie regelingen nagenoeg de gehele bevolking. Private zorgaanbieders kunnen deels deelnemen aan deze programma’s (bijv. bepaalde particuliere ziekenhuizen accepteren patiënten onder de sociale zekerheid of UCS), maar het merendeel van de private zorg wordt direct betaald door patiënten zelf of via aanvullende particuliere verzekeringen​. Volgens de Wereldbank is tegenwoordig ruim 98–99% van de Thaise bevolking gedekt door een van de drie overheidszorgregelingen​ een opmerkelijke prestatie op het gebied van universele dekking.

Toegankelijkheid van zorg

Universele toegang: Dankzij het Universal Coverage Scheme en de andere twee regelingen heeft vrijwel elke Thai formeel toegang tot essentiële medische zorg. In de praktijk betekent dit dat een groot deel van de bevolking recht heeft op gratis of zeer goedkope behandeling in het openbare zorgsysteem. Binnen het UCS ontvangen patiënten de genoemde gold card, waarmee zij zich bij gezondheidscentra en ziekenhuizen in hun woonregio kunnen laten behandelen; indien nodig zorgt een verwijsysteem voor doorverwijzing naar specialistische zorg in hogere echelon-instellingen​. Door de invoering van de UCS is het aantal onverzekerden drastisch gedaald (voor 2002 was ~30% van de bevolking onverzekerd) en zijn financiële barrières sterk verminderd​. In 2011 had al 98% van de bevolking toegang tot medische zorg, vergeleken met ~75% vóór de hervorming​. Het risico dat mensen door medische uitgaven in armoede raken is daarmee aanzienlijk teruggebracht; het aandeel van zorgkosten dat direct uit eigen zak moet worden betaald daalde van ongeveer 34% in 2001 naar minder dan 10% van alle zorguitgaven in recente jaren​. Slechts circa 2% van de Thai besteedt nu meer dan 10% van het huishoudbudget aan zorg, wat wijst op een hoge mate van financiële bescherming​.

Bereik en eventuele barrières: Ondanks de bijna universele verzekeringsdekking zijn er aandachtspunten bij de daadwerkelijke toegankelijkheid. Historisch gezien was er een duidelijk stedelijk-plattelandsverschil in zorgvoorzieningen: rurale gebieden waren lange tijd onderbedeeld qua artsen en ziekenhuizen, terwijl in Bangkok en andere steden een overschot aan voorzieningen bestond​. De overheid heeft dit proberen te corrigeren met maatregelen zoals verplichtingen voor kersverse artsen om eerst op het platteland te werken en het opleiden van lokaal medisch personeel​. Tegenwoordig heeft vrijwel elke district ten minste een ziekenhuis en bestaan er in dorpsgemeenschappen eerstelijnsposten bemand door verpleegkundigen en gezondheidsvrijwilligers. Dit heeft de basiszorg in landelijke regio’s sterk verbeterd.

Desalniettemin is de toegang tot gespecialiseerde zorg nog uitdagender buiten de steden: complexe behandelingen vereisen vaak doorverwijzing naar provinciale ziekenhuizen, wat voor plattelandsbewoners reisafstand en wachttijd betekent. In stedelijke gebieden doet zich juist het omgekeerde voor, Bangkok kent weinig openbare eerstelijnsklinieken (slechts 69 publieke wijkklinieken), waardoor veel stadsbewoners direct naar ziekenhuizen of privéklinieken gaan​. In de hoofdstad en andere grote steden is er een overvloed aan private klinieken (in Bangkok ca. 6.000), wat aangeeft dat wie het zich kan veroorloven vaak kiest voor particuliere zorg voor snelle of luxe dienstverlening​. Dit omzeilen van het verwijssysteem door middel van eigen betalingen komt geregeld voor, vooral onder hogere inkomensgroepen die liever niet in de wachtrij van het publieke systeem staan​

Eventuele resterende hiaten: Over het algemeen hebben kwetsbare groepen aanzienlijk betere toegang tot zorg gekregen door het UCS, armere huishoudens, vrouwen en ouderen maken er relatief vaker gebruik van, waardoor de regeling zijn pro-poor doel deels bereikt​. Toch blijven er ongelijkheden: welvarendere burgers neigen er eerder toe om buiten het UCS-netwerk zorg te zoeken (bijvoorbeeld in dure privéziekenhuizen), wat suggereert dat er verschillen zijn in perceptie van kwaliteit en comfort. Daarnaast is de dekking voor bepaalde diensten niet volledig uniform; zo bood de regeling van overheidsambtenaren (CSMBS) traditioneel een royaler pakket dan het UCS, en hoewel alle burgers recht hebben op basiszorg, kunnen er nog verschillen zijn in verstrekkingen tussen de schema’s​. Ook groepen zoals arbeidsmigranten of niet-geregistreerde personen vallen buiten de standaardregelingen, al bestaan er aparte programma’s om bijvoorbeeld basiszorg te verlenen aan migrantwerknemers. Samenvattend is de fysieke en financiële toegang tot zorg voor Thaise burgers sterk verbeterd en vrijwel universeel, maar factoren als locatie, inkomen en zorgsegment (publiek vs. privaat) beïnvloeden nog hoe en waar men zorg in de praktijk ontvangt.

Financiering

Publieke financiering: De Thaise gezondheidszorg wordt in grote mate gefinancierd door de overheid via algemene middelen (general taxation). Het Universal Coverage Scheme is bijvoorbeeld een belastinggefinancierd, niet-premiegebaseerd systeem dat door de overheid (via de NHSO) van budget wordt voorzien​. Overheidsuitgaven vormen het merendeel van de totale zorgbestedingen: rond 70–75% van alle zorgkosten wordt gedekt door publieke financiering​. Ter vergelijking: in 2000 was dat aandeel nog ~65%, maar met de komst van de universele dekking is de overheidstaak vergroot​. Thailand weet met een relatief bescheiden deel van zijn BBP een vrijwel complete zorgdekking te financieren; in 2019 besteedde het land circa 3,8% van het BBP aan gezondheidszorg​, oplopend tot rond 5% van het BBP in 2020–2021 (mede door COVID-19-gerelateerde uitgaven)​. In absolute cijfers kwam de overheidsuitgave voor gezondheid in 2021 neer op ongeveer 620 miljard baht (circa €16 miljard)​. Deze uitgaven zijn de afgelopen decennia gestaag toegenomen naarmate het zorgpakket werd uitgebreid; het land besteedt nu bijna vier keer zoveel aan zorg als rond het jaar 2000​. Zo is de overheidsbijdrage per hoofd van de bevolking gestegen van ongeveer $62 in 2000 naar $217 in 2015, wat de verbeterde investeringen in de sector weerspiegelt.

Zorgverzekeringsfondsen: Elk van de drie grote verzekeringsregelingen wordt door een eigen fonds of instantie beheerd. De UCS wordt gefinancierd uit een nationaal gezondheidsfonds (NHSF) dat jaarlijks per ingeschreven burger een budget toekent aan zorginstellingen​. Dit bedrag (ca. 3.360 baht per persoon in 2022) wordt regelmatig verhoogd om gelijke tred te houden met kostenstijgingen en nieuwe voorzieningen​. De Social Security Scheme (voor werknemers) wordt bekostigd uit premies (werkgevers/werknemers bijdragen) aangevuld met overheidsbijdragen, en beheerd door het Social Security Office. De Civil Servant Medical Benefit Scheme wordt direct uit de rijksbegroting betaald als deel van het arbeidsvoorwaardenpakket voor ambtenaren (beheerd door het ministerie van Financiën). Buiten deze grote drie bestaan er nog andere overheidsbudgetten voor zorg: het ministerie van Defensie en universiteiten runnen eigen ziekenhuizen voor specifieke doelgroepen (militairen, onderwijsziekenhuizen), en er is een gezondheidsbevorderingsfonds (ThaiHealth) dat gevoed wordt door extra accijnzen (2% toeslag op tabaks- en alcoholaccijnzen)​. Dit fonds financiert preventieve programma’s en gezondheidsbevordering in alle sectoren, los van de curatieve zorgbudgetten.

Particuliere betalingen: Dankzij de universele dekking is de directe out-of-pocket bijdrage van huishoudens aan zorg in Thailand relatief laag vergeleken met veel andere landen. In 2019 was nog maar circa 8,7% van alle zorguitgaven uit eigen zak betaald​, een drastische daling ten opzichte van bijna 34% in 2001 voordat UHC werd ingevoerd​. Deze daling betekent dat financiële toegang sterk is verbeterd en catastrofale zorgkosten zeldzamer zijn geworden. Niettemin wordt een deel van de zorg nog steeds privé gefinancierd: welgestelde burgers nemen vaak aanvullende ziektekostenverzekeringen of betalen bepaalde behandelingen zelf als ze buiten het openbare pakket vallen of als men gebruikmaakt van privéklinieken naar eigen keuze​.

Ook voor buitenlanders en expats in Thailand is doorgaans particuliere verzekering vereist, aangezien de publieke schema’s alleen Thaise staatsburgers dekken. Per saldo is het financieringsmodel complex maar effectief: het combineert algemene belastingen voor brede solidariteit, premies voor formele werknemerszorg, en een relatief klein aandeel particuliere uitgaven. Deze mix heeft Thailand in staat gesteld om met bescheiden middelen een bijna universele zorgvoorziening te realiseren​. Tegelijk vraagt dit model voortdurende overheidsinvestering; jaarlijks moet het kabinet hogere budgetten uittrekken om de bevolkingsgroei, vergrijzing en medische innovatie bij te benen​. Zo werd voor 2022 het UCS-budget verhoogd met 4,4% tot 205 miljard baht om de dekking van bijna 48 miljoen verzekerden te garanderen​

KAMONWAN SIRIWAN / Shutterstock.com

Kwaliteit van zorg

Medische infrastructuur: De algemene kwaliteit van de gezondheidszorg in Thailand wordt als redelijk hoog beschouwd, zeker in verhouding tot het inkomensniveau van het land. De infrastructuur is de laatste decennia sterk uitgebreid en verbeterd. Vrijwel iedere provincie heeft tegenwoordig een goed uitgerust ziekenhuis met specialisten, en belangrijke behandelcentra (bijv. voor hartchirurgie, kanker) zijn gevestigd in regionale ziekenhuizen en universitaire medische centra. De primaire zorg is versterkt via duizenden lokale klinieken en gezondheidsposten, waardoor basiszorg en preventie tot op dorpsniveau beschikbaar zijn​. Thailand scoort dan ook hoog op indicatoren voor basisvoorzieningen: vaccinatiegraad, moeder- en kindzorg en toegang tot schoon water en sanitair zijn in de bovenregionale middenmoot of hoger​. De investeringen vertalen zich in verbeterde gezondheidsuitkomsten: de levensverwachting steeg van ~71 jaar in 2000 naar ruim 77 jaar in 2019, en kinder- en moedersterfte zijn substantieel gedaald tot niveaus vergelijkbaar met (of beter dan) andere landen in de regio met vergelijkbaar inkomen​. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie zijn de gezondheidsuitkomsten in Thailand zelfs beter dan het gemiddelde van Zuidoost-Aziatische landen van hetzelfde inkomen​. Deze successen worden toegeschreven aan consistente overheidsprioriteit voor gezondheidszorg (UHC-beleid), een sterke nadruk op eerstelijnszorg en preventie, en investeringen in publieke gezondheidsinfrastructuur sinds de jaren ‘70​

Zorgpersoneel: De beschikbaarheid van artsen en verpleegkundigen is een belangrijk aspect van de zorgkwaliteit. Thailand heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in het opleiden van medisch personeel, anno 2019 studeerden ca. 3.000 nieuwe artsen per jaar af aan 40 medische faculteiten in het land​. Veel Thaise artsen en specialisten hebben bovendien (na)scholing genoten in het buitenland of werken volgens internationale protocollen, wat bijdraagt aan een goede deskundigheid in de sector. Desondanks kampt het systeem nog met kwantitatieve en distributieve tekorten. Per 1.000 inwoners telt Thailand iets minder dan 1 geregistreerde arts (0,92 in 2019)​, dit is weliswaar een flinke verbetering ten opzichte van twee decennia geleden, maar blijft onder de WHO-norm en lager dan in westerse landen.

Bovendien zijn artsen ongelijk verdeeld: in een metropool als Bangkok is de artsendichtheid veel hoger dan op het platteland​. In 2009 was er bijvoorbeeld één arts per ~565 inwoners in Bangkok, terwijl in de arme noordoostelijke regio (Isaan) één arts per 2.870 inwoners beschikbaar was​. De overheid heeft dit proberen te verbeteren via incentives en verplichtingen voor artsen om buiten de stad te werken, en door speciale opleidingsprogramma’s voor studenten uit landelijke gebieden (zodat zij terugkeren als arts in hun gemeenschap)​. Vooralsnog zijn deze maatregelen gedeeltelijk succesvol gebleken; de brain drain naar grote steden en privéklinieken is verminderd maar niet verdwenen​. Ook op het gebied van gespecialiseerd verplegend personeel en ouderenzorgmedewerkers zijn er knelpunten, vooral nu de vraag door een vergrijzende populatie stijgt. Toch staat het Thaise zorgpersoneel bekend om zijn inzet: een sterk leger van meer dan 1 miljoen vrijwillige gezondheidswerkers op dorpniveau (Village Health Volunteers) speelt een cruciale rol in preventie, voorlichting en basale zorg in de gemeenschap​. Deze combinatie van professionele krachten en getrainde vrijwilligers wordt gezien als een van de succesfactoren in de Thaise gezondheidszorg​

Patiënttevredenheid en ervaring: Een indicator voor kwaliteit is hoe tevreden patiënten zijn over de ontvangen zorg. Uit evaluaties van de eerste tien jaar UCS bleek dat de tevredenheid onder verzekerden hoog is en stijgende: rond 90% van de UCS-patiënten gaf in 2010 aan tevreden te zijn, ten opzichte van 83% in 2003​. Ook onder zorgverleners nam de tevredenheid met het systeem toe (van slechts 39% in 2004 naar ~79% in 2010) naarmate de implementatie verbeterde. In de jaren daarna zijn deze tevredenheidsscores hoog gebleven; recente peilingen door de National Health Security Office tonen zelfs percentages boven 95% voor algemene tevredenheid onder het publiek, al komen zulke cijfers mogelijk uit interne onderzoeken​. De UCS is met name populair bij arme gezinnen en plattelandsbewoners, die voorheen vaak helemaal geen betaalbare zorg hadden​. Deze groepen rapporteren een betere gezondheid en gemoedsrust sinds ze op de gold card kunnen terugvallen​. Ondanks deze positieve feedback zijn er ook kwaliteitsverschillen en knelpunten benoemd. In drukbezochte overheidsziekenhuizen kan de wachttijd lang zijn en de infrastructuur minder luxueus dan in privé-instellingen.

Er zijn kritische vragen gesteld over de kwaliteit van zorg in sommige UCS-gecontracteerde ziekenhuizen, vooral in termen van personeelstekort en werkdruk​. Het komt voor dat patiënten met voldoende middelen ervoor kiezen om naar niet-contractuele privéziekenhuizen te gaan en zelf te betalen, wat suggereert dat de publieke voorzieningen niet altijd aan alle verwachtingen voldoen​. Toch is de algemene trend dat Thailand met beperkte middelen toch kwalitatief behoorlijke zorg levert. Het land krijgt regelmatig internationale erkenning voor zijn gezondheidszorg: in 2019 werd Thailand bijvoorbeeld door een onafhankelijk indexrapport op de 6e plaats wereldwijd gerangschikt qua algehele zorgsysteem, een rangorde waarin vooral de goede infrastructuur en betaalbaarheid werden geprezen​. Hoewel zulke ranglijsten met voorzichtigheid geïnterpreteerd moeten worden, onderstrepen ze dat Thailand in vergelijking met veel peers een efficiënt en toegankelijk zorgsysteem heeft ontwikkeld.

Hospital Hua Hin (linyoklin / Shutterstock.com)

Recente hervormingen en uitdagingen

Ondanks de successen staat het Thaise gezondheidszorgsysteem niet stil. Er zijn voortdurend hervormingen gaande om de zorg te verbeteren, en nieuwe uitdagingen dienen zich aan door demografische en epidemiologische ontwikkelingen. Enkele belangrijke actuele hervormingen en uitdagingen zijn:

Vergrijzing van de bevolking: Thailand is een van de snelst vergrijzende landen in Azië. In 2023 was circa 20% van de bevolking 60 jaar of ouder, en naar verwachting zal tegen 2040 bijna één op de drie Thais bejaard zijn. Deze “grijze golf” (mede veroorzaakt door een eerder hoge geboortegolf (jaren ’60-’80) gevolgd door een zeer lage vruchtbaarheid nu (TFR ~1,1)) legt toenemende druk op het zorgstelsel​. Oudere mensen hebben vaker chronische aandoeningen en duurdere zorg (zoals langdurige behandeling, revalidatie of verpleeghuiszorg) nodig. Thailand erkent dit en werkt aan oplossingen: zo wordt geprobeerd de ouderenzorg uit te breiden binnen de gemeenschap, bijvoorbeeld door het trainen van lokale vrijwilligers en het opzetten van lange-termijnzorg (LTC) programma’s in dorpen. Toch dekt de UCS momenteel nog geen institutionele ouderenzorg zoals verpleegtehuizen, vanwege de hoge kosten​. Veel zorg voor ouderen rust op familieleden, wat lastiger wordt nu er relatief minder werkende jongeren zijn om voor meer ouderen te zorgen​. De vergrijzing stelt dus eisen aan het stelsel op het gebied van geriatrische zorg, pensioenfinanciering en het waarborgen van voldoende zorgpersoneel met geriatrische expertise​.

Toename van chronische ziekten (NCD’s): Gelijktijdig met de vergrijzing ziet Thailand een sterke stijging in niet-overdraagbare aandoeningen zoals hart- en vaatziekten, diabetes, hypertensie en nierziekten. Ondanks een nationaal NCD-preventieplan van ruim een decennium, blijven de cijfers ongunstig: ca. 1 op de 4 Thaise volwassenen heeft nu hoge bloeddruk en het percentage diabeten neemt jaarlijks. Ongezonde voeding (bijv. hoge suikerconsumptie) en verstedelijkte levensstijl dragen bij aan deze trend, en preventiecampagnes hebben vooralsnog beperkt effect​. Het gevolg is een groeiende behandellast: een groot deel van het zorgbudget (geschat rond de 2 biljoen baht over de komende jaren) zal opgaan aan de behandeling van NCD’s als er geen kentering komt​. Zo voorspellen experts dat bij ongewijzigde trend het aantal dialysepatiënten in tien jaar tijd tienvoudig kan toenemen tot mogelijk 800.000–1.8 miljoen, door de epidemie van diabetes en nierfalen​. Dit zou een enorme druk op ziekenhuizen en financiën leggen. De uitdaging ligt in het versterken van preventie (bijv. aanpak van roken en overgewicht) én het hervormen van de zorgorganisatie zodat chronische patiënten goed gemonitord en behandeld worden in de eerstelijn. Thailand’s sterke netwerk van eerstelijnscentra en vrijwilligers kan hierbij een rol spelen, maar vergt verdere ondersteuning en middelen om de NCD-crisis het hoofd te bieden.

Personeelstekorten en ongelijkheid in zorgaanbod: Een blijvende zorg is het tekort aan bepaalde zorgprofessionals, zowel in aantal als in spreiding over het land. Hoewel het artsenbestand groeit, blijft de dichtheid relatief laag (minder dan 1 arts per 1.000 inwoners in 2019). Daarnaast bereikt Thailand binnen enkele jaren de status van “aged society” waarbij niet alleen patiënten vergrijzen maar ook een deel van het zorgpersoneel richting pensioen gaat​ Het opleiden van voldoende nieuwe artsen, verpleegkundigen en gespecialiseerd verzorgenden (bijv. voor ouderenzorg) is daarom urgent. Met name buiten de grote steden is het werven en behouden van gekwalificeerd personeel een uitdaging, jonge artsen trekken nog steeds liever naar stedelijke ziekenhuizen of de lucratieve privésector. Dit kan de kwaliteit en toegang op het platteland ondermijnen als het niet blijft worden aangepakt. Beleidsmaatregelen zoals financiële incentives, carrièreperspectief in rurale gebieden en uitbreiding van opleidingen in onderbediende regio’s blijven nodig om deze kloof te dichten​. Overigens wordt er ook geïnvesteerd in moderne zorgtechnologie (telemedicine, e-health) om bereik in dunbevolkte gebieden te vergroten, maar menselijk kapitaal blijft de kern. De overheid beseft dat zonder voldoende gekwalificeerd personeel, elke systeemhervorming moeilijk uitvoerbaar is.

Financiële houdbaarheid: De universele zorg in Thailand is grotendeels afhankelijk van overheidsfinanciering, wat bij een vergrijzende bevolking en dure nieuwe medische mogelijkheden een groeiende lastenpost wordt. Zoals genoemd is het aandeel publieke zorguitgaven al gestegen tot ~5% van het BBP. Naar verwachting zal dit verder toenemen naarmate de vraag groeit. De overheid heeft zich tot nu toe bereid getoond jaarlijks de budgetten te verhogen (bijvoorbeeld de NHSO-begroting jaarlijks met ~3-5%), maar op de lange termijn rijst de vraag hoe duurzaam dit model is als de bevolkingsopbouw ongunstiger wordt (minder premiebetalers en belastingbetalers per zorggebruiker)​. Een “dubbele vergrijzing” (minder inkomsten en meer uitgaven) kan tegen de jaren 2030 voor ernstige financiële spanningen zorgen.

Een leidende gezondheidsexpert waarschuwde recent dat zonder ingrepen het systeem tegen 2034 in een crisis kan belanden door de combinatie van vergrijzing en NCD-kosten​. Uitdagingen in financiering liggen ook in de fragmentatie van budgetten: de drie verschillende verzekeringssystemen en meerdere financieringsbronnen maken het stelsel complex en soms inefficiënt​. Er is weleens geopperd om de regelingen meer te harmoniseren voor efficiëntie en gelijkheid, maar dat stuit op politieke en institutionele bezwaren​. Voor de financiële houdbaarheid wordt gewerkt aan kosteneffectiviteit: Thailand staat bekend om het slim inkopen van medicijnen (middels grootschalige onderhandelingen via de UCS) en het bewaken van uitgaven via budgetcaps en een Health Technology Assessment-programma om dure interventies te evalueren​. Toch zullen waarschijnlijk extra maatregelen nodig zijn, zoals het verhogen van de gezondheidsbegroting, het verbreden van de bijdragebasis (bijv. meer mensen in de formele premiebetalende sector brengen) of het introduceren van beperkte copayments voor wie het kan dragen, om het stelsel in de toekomst financieel gezond te houden.

(Suwin / Shutterstock.com)

Conclusie

Thailand’s gezondheidszorgsysteem heeft indrukwekkende vooruitgang geboekt met vrijwel universele dekking, behoorlijke kwaliteit en goede gezondheidsuitkomsten tegen relatief lage kosten. Het is georganiseerd rond een sterk publiek fundament, aangevuld door een dynamische private sector. Burgers hebben in grote meerderheid toegang tot noodzakelijke zorg zonder onoverkomelijke financiële drempels. Tegelijk staan hervormingen niet stil: recent beleid richt zich op het verder verbeteren van de eerstelijnszorg (onder meer voor chronische ziekten), het ondersteunen van gezonde vergrijzing (bijv. gemeenschapsgerichte ouderenzorg) en het behouden van voldoende zorgpersoneel in alle regio’s. De genoemde uitdagingen (vergrijzing, de toename van chronische aandoeningen, personeelsschaarste en financiële druk) vereisen blijvende aandacht en innovatieve oplossingen. Thaise beleidsmakers tonen zich bewust van deze issues en werken samen met partners (zoals de WHO en de Wereldbank) aan strategieën om de duurzaamheid van het systeem te verzekeren​. De komende jaren zullen uitwijzen hoe Thailand deze uitdagingen het hoofd biedt, maar de sterke basis die gelegd is door het universele zorgstelsel biedt een gunstig uitgangspunt om de zorg verder te transformeren en toekomstbestendig te maken.

Bronnen

De bovenstaande analyse is gebaseerd op actuele en betrouwbare bronnen, waaronder rapporten van de Wereldgezondheidsorganisatie, de Wereldbank, academische evaluaties en gerenommeerde nieuwsmedia.

  1. Ministerie van Volksgezondheid Thailand (MOPH) – Officiële beleidsdocumenten en rapporten over de organisatie en financiering van de gezondheidszorg in Thailand.
  2. National Health Security Office (NHSO) – Informatie over het Universal Coverage Scheme (UCS), budgetten en hervormingen.
  3. Social Security Office Thailand – Details over de Social Security Scheme (SSS) en financiering van formele werknemerszorg.
  4. Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) – Rapporten en studies over Thailand’s gezondheidszorgsysteem, levensverwachting, ziekteprevalentie en universele dekking.
  5. Wereldbank – Economische analyses en evaluaties van de financiële houdbaarheid van het Thaise gezondheidszorgsysteem.
  6. ThaiHealth Promotion Foundation – Informatie over preventieprogramma’s en gezondheidsbevordering via accijnsfinanciering.
  7. Public Health Journals & Studies – Onderzoeken gepubliceerd door Thaise en internationale wetenschappers over de effectiviteit van het UCS en de toegankelijkheid van zorg.
  8. Rapporten van het National Economic and Social Development Council (NESDC) – Analyses over de impact van vergrijzing en de toekomst van de zorgsector.
  9. Internationale indexen en ranglijsten (zoals Bloomberg Health Index) – Vergelijkingen van de kwaliteit en toegankelijkheid van de Thaise gezondheidszorg in mondiaal perspectief.
  10. Academische publicaties over gezondheidseconomie – Studies over de kostenstructuur en de impact van publieke en private financiering.
  11. Nationaal Instituut voor Ouderenzorg Thailand – Inzichten in de uitdagingen van vergrijzing en langetermijnzorgstrategieën.
  12. Publicaties over medische toerisme in Thailand – Evaluaties van de impact en economische bijdrage van buitenlandse patiënten aan de private gezondheidssector.
  13. Rapporten van de Thaise overheid over gezondheidsstatistieken – Demografische gegevens, sterftecijfers, ziekteprevalentie en zorggebruikstrends.

7 reacties op “Analyse van het gezondheidszorgsysteem in Thailand”

  1. Tino Kuis zegt op

    Een uitstekend verhaal waarvoor dank. Ik heb er niet veel aan toe te voegen behalve misschien een verhaal over het medische toerisme naar Thailand. Ik ben van mening dat dat de zorg voor de Thais ondermijnt hoewel het geld oplevert. Zie:

    https://www.thailandblog.nl/medischtoerisme/thailand-vloek-zegen/

    • Gerard zegt op

      Beste Tino,

      Het medisch toerisme zal bijkomend een katalysator zijn om de prijzen nog wat meer de hoogte in te jagen, dit zeker in de privaathospitalen. Met als bijkomend effect dat de verzekeraars niet anders kunnen dan hun premies exuberant duur te maken.

  2. Rijck zegt op

    Niet iedereen is tevreden over de 30-baht regeling. Goed dat het er is, maar lange wachttijden voor hen die er afhankelijk van zijn, en vaak met veel medicatie naar huis komt veelvuldig voor. Onlangs was er een incident: een verpleegkundige kreeg klappen omdat zij familie weigerde bij hun zieke oma. Natuurlijk veel ophef en afkeuring vanwege het toegepaste geweld, maar veel meer begrip en steun via social media voor de man die de klappen gaf. Bekend is dat bezoek vaak door personeel onheus en snauwerig wordt bejegend, zeker als patiënt en bezoek uit de ‘lagere’ regionen afkomstig zijn. De betreffende nurse had hen dat ook maar even fijntjes onder de neus gewreven.
    https://www.bangkokpost.com/thailand/general/2963446/man-slaps-nurse-in-icu-entry-dispute

    • Hendrik zegt op

      Goed overzichtelijk stuk, alleen volgende passage is niet helemaal correct weergegeven. voor buitenlanders en expats in Thailand is doorgaans particuliere verzekering vereist, aangezien de publieke schema’s alleen Thaise staatsburgers dekken. Dekt niet alleen Thaise staatsburgers, ben getrouwd mijn huwelijk is officieel geregistreerd in Thailand en mijn vrouw werkt bij de overheid, ook ik als niet Thaise staatsburger heb nu de gratis medische zorg.

  3. Ruud zegt op

    Toegankelijk waarschijnlijk wel, echter de kwaliteit is eerder pover, als je dit met België vergelijkt komen ze nog niet aan 50%, ik spreek niet over privé ziekenhuizen waar je met privé verzekering zorg kan krijgen maar de SSO ziekenhuizen.

  4. William-Phuket zegt op

    Las over minder dan 1 arts per 1.000 inwoners (2019), en 1 arts per 2.870 inwoners in ‘arme regio’.

    Mijn voormalige huisarts in een NL stad had een zelfstandige praktijk met 2.600 patiënten,( niet gesproken over inwoners!) welke hij jaren geleden goed verkocht aan een opvolger.

    1 Arts per 2.870 inwoners lijkt mij dan niet slecht, in aanmerking nemende dat niet elke inwoner naar de dokter hoeft te gaan.
    Ook die NL praktijk met 2600 patiëntenbestand zegt niet alles, in aanmerking nemende de praktijkuren altijd voldoende ruimte/tijd had voor patiënten.

  5. William-Phuket zegt op

    Voor niets gaat de zon op.
    Geen land ontsnapt aan de organisatorische en financiële uitdagingen in de gezondheidssector.
    Hogere kosten en vergrijzing.
    Laat Thailand wel naar NL kijken hoe ze het niet moeten doen.
    Zoals de Zorg in handen geven van Zorgverzekeraars die enkel naar bedragen op de calculator kijken maar niets met patiënten hebben.

    Lees: Thailand’s Slim inkopen van medicijnen. Tja.
    Als je patiënten met een onderbeen- of elleboogverbandje naar buiten ziet komen met een shopping bag aan medicijnen moet ik altijd inwendig lachen.
    Privéziekenhuizen verdienen goed aan die meegegeven medicijnen, die je bij apotheekje op straat vaak voor 60% minder kunt kopen.
    ( mijn dermatoloog adviseert cremes, indien nodig, maar adviseert het bij de apotheek ‘op straat’ te kopen).
    Staatsziekenhuizen zien de winst van slim inkopen wegvloeien met die zak vol medicijnen meegeven aan een 30-baht patiënt. Weg slimheid.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website