Wie in Thailand een auto of motor bezit, krijgt vroeg of laat te maken met de jaarlijkse voertuigkeuring. Vergelijk het met de Nederlandse APK, maar dan met eigen regels, voorwaarden en verrassingen. Wat zijn de eisen? Hoe streng is de controle? En wat gebeurt er als je voertuig wordt afgekeurd? In dit artikel lees je alles wat je moet weten over de Thaise APK – met feiten, praktische tips én achtergrondinformatie.

De Thaise APK uitgelegd

In Thailand bestaat er een verplichte jaarlijkse keuring voor voertuigen, ingesteld door het Department of Land Transport (DLT). Deze inspectie is verplicht voor:

  • Auto’s ouder dan 7 jaar
  • Motorfietsen ouder dan 5 jaar

Zonder geldige keuring mag je voertuig niet de weg op. Je kunt dan de jaarlijkse wegenbelasting (de ‘road tax’) niet verlengen, wat leidt tot boetes en mogelijke problemen bij verkeerscontroles of schadeclaims. De keuring is dus niet optioneel, maar een wettelijke voorwaarde voor registratie en verzekering.

Waar laat je je voertuig keuren?

De keuring wordt uitgevoerd bij erkende keuringsstations, bekend onder de naam Tor Ror Or. Deze zijn verspreid over het hele land en te herkennen aan een officieel logo met een geel tandwiel op een blauwe achtergrond. Grote steden hebben tientallen stations, op het platteland zijn ze dunner gezaaid maar nog steeds goed bereikbaar.

Sommige garages of verzekeringskantoren bieden een totaalservice waarbij ze de keuring, belastingverlenging en verzekering in één keer voor je regelen.

(santol / Shutterstock.com)

Wat wordt er gecontroleerd?

Tijdens de inspectie wordt je voertuig gecontroleerd op technische veiligheid en milieueisen. De exacte controlepunten verschillen iets per voertuigtype, maar in het algemeen geldt:

  • Verlichting: koplampen, remlichten, knipperlichten
  • Remsysteem en ophanging
  • Emissiemeting: controle op uitstoot
  • Banden en wielen
  • Chassisnummer en motornummer: verificatie op fraude

De uitstootmeting is vooral van belang in steden als Bangkok en Chiang Mai, waar luchtvervuiling een serieus probleem vormt. Via deze keuring probeert de overheid verouderde voertuigen met een te hoge uitstoot geleidelijk uit het verkeer te halen.

Kosten van de keuring

De kosten zijn laag in vergelijking met Nederland:

  • Motorfietsen: 60 tot 100 Baht
  • Auto’s (tot 7 zitplaatsen): ongeveer 200 tot 300 Baht

Bij een afkeuring moet je de gebreken eerst laten repareren. De herkeuring is meestal gratis of kost slechts een klein bedrag.

Wat als je voertuig wordt afgekeurd?

Als je voertuig niet aan de eisen voldoet, ontvang je een rapport met de gebreken. Deze moeten worden opgelost voordat je terugkomt voor een herkeuring. Meest voorkomende afkeurpunten zijn versleten banden, kapotte verlichting of te hoge uitstoot. Je kunt bij vrijwel elk garagebedrijf terecht voor reparatie.

Achtergrond: veiligheid en milieu

Thailand heeft een van de hoogste verkeersdodendichtheden ter wereld. Een groot deel van de ongelukken wordt veroorzaakt door slecht onderhouden voertuigen. De APK is ingevoerd om technische mankementen tijdig op te sporen en zo de verkeersveiligheid te verbeteren.

Daarnaast speelt luchtkwaliteit een groeiende rol. In de droge maanden kampen vooral stedelijke gebieden met smog, deels veroorzaakt door oude voertuigen. De verplichte uitstootmeting is daarom niet alleen technisch, maar ook een milieumaatregel.

Hoe streng is de controle?

De controle is op papier streng, maar in de praktijk wisselt het per station. Bij sommige keuringspunten gaat het snel en soepel, zonder al te veel diepgang. Toch is de trend duidelijk: het Department of Land Transport digitaliseert steeds meer en scherpt de handhaving aan. In stedelijke gebieden is de kans op een echte controle groter dan op het platteland.

Praktische tips voor expats

Ben je als buitenlander eigenaar van een voertuig in Thailand? Let dan op de volgende zaken:

  • Neem je registratiepapieren mee naar de keuring
  • Vergeet je ID of kopie van je paspoort niet
  • Combineer de keuring met het vernieuwen van je verzekering en belasting
  • Laat je voertuig eventueel keuren via een garage die alles voor je regelt

Tot slot

De Thaise APK is een verplicht onderdeel van het bezit van een voertuig. De kosten zijn laag, de keuring is vaak snel geregeld en je voorkomt ermee dat je onverzekerd of illegaal rondrijdt. Bovendien draag je bij aan veiliger verkeer en schonere lucht.

13 reacties op “Verplicht op de keuring in Thailand: hoe werkt de Thaise APK?”

  1. Frans zegt op

    De hier veel gebruikte motoren met zijspan worden zo niet gekeurd. Alleen de losse motor kan aangeboden worden.
    Mijn vriendin gebruikt zo’n ding en ieder jaar moet het zijspan met verlichting losgekoppeld, de motor gekeurd en dan het zijspan er weer aan vast.
    Het moge duidelijk zijn dat veel gebruikers dat teveel van het goede vinden en dus ongekeurd ( is onverzekerd) rond rijden.

    • RonnyLatYa zegt op

      Zelfs als die motor gekeurd en verzekerd is en je zet er nadien een zijspan aan dan vervalt die verzekering ook omdat daar dan een zijspan aan hangt denk ik.

      • Frans zegt op

        In de Thaise verkeersvoorschriften wordt voor een motor met zijspan wel een maximum snelheid (45km/uur, dacht ik ) en een maximale belading-150 kg- genoemd.
        Mijn vriendin is met dat ding in een ongeval betrokken geweest, niet haar schuld, en de behandelende politie agenten hebben de verzekering enz gewoon geaccepteerd en vermeld.

        • RonnyLatYa zegt op

          En waarom zouden politieagenten een verzekering moeten accepteren? Die kijken enkel of
          tax betaald is en dan heb je ook automatisch een (basis)verzekering voor die motor. Of die verzekering dan voldoet voor ook een zijspan…

          De verzekering beslist uiteindelijk toch of ze zal uitkeren. Meestal is er dan ook iemand van de verzekering die opgetrommeld wordt bij ongevallen in Thailand.

          Kan ook zijn dat het uiteindelijk onderhands geregeld werd zonder dat de verzekering er tussen is gekomen en een bedrag werd overeengekomen.

          Zijspan zal wel toegelaten zijn als die motor met zijspan oorspronkelijk ook daarvoor ontwikkeld werd. Zijspannen zijn dan ook toegelaten indien ook het zijspan is goedgekeurd om te rijden op de Thaise wegen, wat meestal niet het geval is omdat ze zonder zijspan worden gecontroleerd.

          Maar goed, persoonlijk vind ik ze de oorzaak van het veroorzaken van vele ongevallen. Het zou al een pak de veiligheid verhogen indien die ondingen van de wegen zouden worden gehaald. En dan heb ik het nog maar over diegene die er kunnen mee rijden.

  2. Cornelis zegt op

    Al die zwarte rook uitbrakende auto’s en vrachtwagens zijn toch maar mooi door de keuring gekomen! Net als die bus die uitbrandde omdat de illegale gasinstallatie lekte…….

  3. Sven zegt op

    Ik liet de remmen van mijn redelijk oude maar prima rijdende scooter nakijken bij mijn reparateur. Ik dacht dat de kabel iets bijgesteld zou moeten worden, maar systeem waar olie inzit (bovenop het stuur) was niet goed, geheel vervangen.

    Maar nu komt het: mijn scooter had 5 dagen eerder de jaarlijkse APK ondergaan… remmen werden toen niet eens gecheckt !!!

  4. Jean-Pierre zegt op

    In Phetcabun naar de keuring geweest. Wij waren de enigste die daar waren. Alle papieren en verzekering afgegeven en na 10 minuten waren we er terug weg met een goede keuring. 200 Baht. Daar ga je met plezier heen.

  5. janbeute zegt op

    Als oud APK1 keurmeester zware voertuigen, kan ik zeggen dat die hele keuring hier in Thailand niet veel voorstelt. Bij voertuigen met blauw boek wordt er een remmen test gedaan de sporing uitgelezen, verlichting en claxon gecontroleerd een roet of smoke test en controle chassis nummer en het motor nummer.
    Naar de werkelijke toestand van het voertuig wordt niet gekeken.
    Wat te denken van wielophanging speling op stuur en fusee kogels toestand en speling wiel lagers de dikte van de remvoeringen de toestand van het gehele remsysteem remslangen en leidingen de bevestiging accu bevestiging en dichtheid uitlaat systeem en de motor ophanging brandstof systeem slangen en leidingen voorruit op scheuren de toestand van de banden, kan nog wel even doorgaan.
    Bij motoren is het nog een stuk minder.
    Verlichtingcontrole een uitlaatgas test, controle frame en motor nummer, of de motor ook goed remt wordt niet eens getest.

  6. Geert zegt op

    Heelwaarschijnlijk word er ook smeergeld gegeven , en gaat de auto er zo door zonder dure reparaties , was hier vroeger in België ook zo , dus waarom daar niet.

  7. ed zegt op

    Ook vrij recent meegemaakt. Zoals JP zegt 10 minuten, klaar. Was net aan relaxen, maar hoppa gaan maar weer. Zag dat ze begonnen met licht, de rest geen idee.
    Ha, zie nieuwe functie in gebruik, inkorten van comments

  8. william-Korat zegt op

    Het is niet meer als werkverschaffing is mijn mening.
    Heb in een grijs verleden eens drie jaar achter elkaar door onwetendheid de motor Honda click niet gekeurd.
    Moest er toen aan geloven om drie jaar te betalen en na drie jaar vervalt je kenteken dus nieuw kentekennummer aanvragen, dit alles laten doen als tussenpersoon door plaatselijke reparateur.
    Kon niet afgekocht worden, externe inzage met kenteken.
    Doen tegenwoordig zowel auto als motor via deze man kosten 100 BHT per voertuig.
    Men is lekker bezig en voor de rest moet je er maar niet te veel over nadenken.

    Een TIT.

  9. Ed Moped zegt op

    Vraag aan janbeute. Ben een verzamelaar van oude motorfietsen voornamelijk met 2takt motoren waaroner ook een oude Kawasaki, op zijn tijd rijd ik daarmee, dus in de belasting en de verzekering. Nu mijn vraag aan jouw, bij de uitlaattest hier in Thailand werd ook de lans in een van de uitaten gestoken, ik zij tegen hem weet je dat wel zeker, gaat jouw dure meetapperatuur dat wel overleven! ja hoor geen probleem kan ook bij 2takt zij de man, zelf had ik eigenlijk wel mijn bedenkingen daarbij.

  10. Eddy zegt op

    de testen zoals hierboven beschreven heb ik nooit meegemaakt. mijn 10 jaar oude mazda kreeg alleen een kort ritje van 5 meter en een foto. de meeste tijd kostte het invoeren van de gegevens.

    mijn 30 jaar oude honda kreeg nog wel een uitlaattest, dit duurde totaal 10 minuten


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website