De verering van de Thaise monarchie

Door Joseph Jongen
Geplaatst in Achtergrond
Tags: ,
19 december 2018

1000 Words / Shutterstock.com

Las vandaag een artikel omtrent de antropoloog Irene Stengs (*1959) die in 2003 promoveerde aan de Universiteit van Amsterdam op de verering van de Thaise monarchie. Ze is verbonden aan het Meertens Instituut en sinds verleden maand als hoogleraar antropologie van ritueel en populaire cultuur benoemd aan de Vrije Universiteit van Amsterdam.

Ze onderzoekt culturele fenomenen en herdenkingsrituelen in de Nederlandse samenleving. En wat zijn die rituelen dan, denkt ik bij mijzelf. Het antwoord: de Huishoudbeurs, de jaarlijkse herdenking van André Hazes, de koning van het levenslied; André Rieu, de koning van de Weense wals en niet te vergeten Rama V de voormalige koning van Thailand.

“Wat ik interessant vond aan Hazes is dat zijn carrière na zijn dood een enorme vlucht nam en hij postuum op nummer een kwam” zegt Stengs. Haar Thaise onderzoek richt zich vooral op de verering van de monarchie, en de rol van beeldcultuur hierin.

JuliusKielaitis / Shutterstock.com

Op 9 november j.l. sprak Irene Stengs aan de Vrije Universiteit Amsterdam haar oratie uit. Toen ze deze zomer haar tekst daarvoor aan het schrijven was verdwaalden in Thailand twaalf voetbaljongens en hun coach in een grot. Van dag tot dag leefde de hele wereld met ze mee. Deze gebeurtenis, die in de vorm van foto’s, animaties, strips en video’s het nieuws voor een maand beheerste, kwam ook terecht in Stengs’ oratie. Het illustreert volgens de hoogleraar bij uitstek hoe snel culturele uitingen opkomen en veranderen. De manier waarop zo’n gebeurtenis op allerlei manieren opnieuw wordt verteld in woord en beeld noemt zij popularisering.

En hoewel de publieke opinie deze gevoelens al snel toeschrijft aan hoge versus lage cultuur, is dat volgens de hoogleraar veel te simplistisch. “Dat zie je bijvoorbeeld aan ons onderzoek naar de Passie. Daar hoort enerzijds het mediaspektakel The Passion bij, een gepopulariseerde vorm van het passieverhaal, waar allerlei soorten mensen zich toe aangetrokken voelen. Datzelfde geldt voor de Mattheuspassion, waar ook gepopulariseerde vormen van bestaan, zoals de meezing-Mattheus.”

“Een tweedeling in hoge en lage cultuur doet dus geen recht aan de werkelijkheid: gepopulariseerde cultuur kan alle kanten opgaan. Daarnaast lopen opvattingen over wat hoog of laag is per samenleving nogal uiteen. André Rieu wordt hier door zogenaamde connaisseurs van klassieke muziek misschien als het platste van het platste beschouwd. Maar in andere delen van de wereld is hij top of the bill.”

Stengs doet onderzoek in Nederland en Thailand. Als je naar de onderwerpen kijkt blijft er voor mevrouw Stengs meer dan voldoende werk aan de winkel. En mocht ze zich gaan vervelen dan weet ik beslist nog wel een paar honderd onderwerpen op te sommen. Naar verluidt gaat het komend jaar haar onderzoek uit naar het type buitenlandse mannen die verzot zijn op Thais vrouwelijk schoon en de verschillen tussen de Nederlandse en Thaise vrouw. Dus mannen ben gewaarschuwd!

3 reacties op “De verering van de Thaise monarchie”

  1. Tino Kuis zegt op

    Wel, Irene Stengs, promoveerde op een onderzoek naar de verering van de Thaise middenklasse voor koning Chulalongkorn, Rama 5, niet op de verering van de Thaise monarchie in het algemeen. Ze trok wel een vergelijking met de verering voor wijlen koning Bhumibol.

    • l.lagemaat zegt op

      Dank Tino voor het inkaderen van dit onderzoek 15 jaar geleden.

      Het artikel wat Joseph Jongen gelezen heeft, zit erg rommelig in elkaar of deze hoogleraar antropologie Irene Stengs harkt veel onzin bij elkaar om het interessant te laten lijken niet gehinderd door enige kennis van zaken of diepgang.

  2. Dirk zegt op

    Je hoeft geen professor te zijn om te constateren, dat als je als man de veertig gepasseerd bent in Nederland, de vrouwen daar je aankijken en behandelen alsof je zojuist uit een middeleeuwse pestplaag ontsnapt bent.
    Nu is met de Thaise dames vaak ook niet alles koek en ei en hun familieaanhang, maar ik ken genoeg mannen hier, die het bijzonder getroffen hebben op latere leeftijd. Over de oorzaken kan een half boek geschreven worden, kernbegrippen zijn oa: De Thaise man is wat minder kuis in de relatie dan de farang,
    sociaal vangnet ontbreekt, cultuur en gedrag en tot slot de Farang is blij met zijn Thaise schone, en de Thai vrouw met de fysieke zekerheden die de farang biedt en de continuiteit van de relatie. Conclusie als alles klopt voor beiden een beter leven …


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website