Het kabinet wil in 2021 een vliegtaks invoeren. Bij voorkeur in Europees verband maar mocht dat niet lukken dan gaat het plan alsnog door. Voor vluchten naar Thailand zal het betekenen dat een ticket € 22,- per persoon duurder zal worden.

Volgens staatsecretaris Snel is het vreemd dat vliegen in tegenstelling tot de auto, bus of trein op geen enkele manier wordt belast. Dit wil het kabinet veranderen. In veel omringende landen is er al wel een vliegbelasting en daarom wordt er eerst gekeken naar Europese samenwerking.

Dit kabinet wil de belastingen vergroenen en de luchtvaartsector verduurzamen. In het regeerakkoord wordt ingezet op een schonere luchtvaart en de introductie van belastingen op luchtvaart. Met de opbrengst van de nieuwe belasting worden de belastingen op werken en ondernemen verlaagd en klimaatmaatregelen gefinancierd. Het kabinet wil hiermee bereiken dat consumenten en bedrijven in hun keuzes meer rekening houden met het milieu. Het gaat onder andere om het zwaarder belasten van gas in plaats van elektriciteit, het verhogen van de afvalbelasting maar ook de introductie van een nieuwe belasting: de belasting op luchtvaart.

Onderzoek

Volgens de overheid blijkt uit onderzoek naar de effecten van vliegbelasting, uitgevoerd door CE Delft, dat een belasting op luchtvaart een beperkt, maar positief effect heeft op de Nederlandse welvaart, het BBP en het klimaat.

Dat het effect vooralsnog relatief beperkt is, heeft twee redenen. Ten eerste gaat het om een relatief lage belasting. Als gerekend wordt met een opbrengst van 200 miljoen euro gaat het in een van de varianten om een belasting van € 3,80 per passagier binnen Europa en € 22,- bij intercontinentale vluchten.

Ten tweede is er sprake van knellende capaciteitsrestricties op met name Schiphol. Uit het onderzoek blijkt dat de capaciteitsrestricties er toe leiden dat luchtvaartmaatschappijen in de toekomst hun prijzen kunnen verhogen en extra winst gaan maken. Bij de introductie van een belasting op luchtvaart kunnen zij deze extra winst gebruiken om de belasting in belangrijke mate voor hun rekening te nemen, waardoor de belasting naar verwachting niet tot minder vluchten leidt, zo blijkt uit het onderzoek. Zonder restricties komt de belasting volledig voor rekening van de consument en zijn de effecten op vliegverkeer en milieu groter.

Uit het onderzoek blijkt verder dat een heffing per vliegtuig op de korte termijn iets beter scoort dan een belasting per passagier als het gaat om lokale milieueffecten.

20 reacties op “Vliegtickets worden duurder, Nederlandse regering wil vliegtax invoeren”

  1. Khun Peter zegt op

    Wel ja. Wanneer komt er een belasting op het inademen van zuurstof? Het begint met € 22,- maar daar komt natuurlijk ieder jaar een schepje bovenop. Met als gevolg dat vliegen straks weer een luxe wordt, alleen betaalbaar voor de rijke elite. Jan met de Pet moet maar naar de camping in Lunteren.

    • Cor Verkerk zegt op

      Ach ja, door de vele extra uitgaven die onze regering weer doet c.q. gepland heeft moet men toch weer ergens geld vandaan harken.
      En helaas kan nu al 25% van de Nederlandse bevolking niet op vakantie om financiele reden dus maak het nog maar iets moeilijker.
      En dit zal zonder meer het begin zijn van nog meer heffingen.

    • Ingrid van Doorn zegt op

      Ook weer zo’n minister die het wiel opnieuw wil uitvinden. Ze hebben dit al eens ingevoerd maar dat werd geen succes. Gaat toch straks iedereen vanuit Brussel of Duitsland vliegen. Ook mensen die iets verder van de grens wonen.

  2. ton zegt op

    nederland blijft het stompste jongetje uit de klas
    Stel je gaat met zn 4en naar bangkok als je een vriend dan wel vriendin in Nederland heb die je naar Belgie kan brengen dan scheelt het al gauw bijna 100 euro
    Je kunt besluiten om die vriend of vriendin gelijk te betalen of als wederdeienst ook een keer te rijden.
    Waarom moet Nederland een tax invoeren voor de luchtverontreiniging van vliegtuigen als Belgie dat niet doet?? andere vliegtuigen ??? andere luchtverontreiniging ??? stop met deze waanzin

  3. ruud zegt op

    Het klinkt als een rapport, dat speciaal voor de minister is geschreven.
    Het is goed voor de economie, het is goed voor de welvaart, het is goed voor het milieu, en het is in het bijzonder goed voor de kas van de overheid.

  4. tom bang zegt op

    1 Europa ?
    BPM betalen over motorvoertuigen gebeurt alleen in Nederland.
    Word dat dan dadelijk ook in Duitsland en België ingevoerd.
    Benzine en sigaretten zijn in naburige landen ook goedkoper omdat 1 Europa zo goed werkt.
    Nederland wil in deze natuurlijk ook weer de burger uitzuigen want veel commentaar zal er niet komen nu het economisch goed gaat.

  5. Geert zegt op

    Ik vind het een prima idee,de opbrengsten kunnen we dan gebruiken om shell en unilever eens flink in de watten te leggen.

  6. Henk zegt op

    Laat ze eens de maandelijkse verhuizing van het Europarlement van Brussel naar Straatsburg aanpakken. Het milieu vervuild, door deze verhuizing, met 19 000 ton Co2. Ieder jaar moet er 12x vergaderd worden in Straatsburg. Kosten per jaar zo’n 140 miljoen euro.

  7. Ben Geurts zegt op

    Wat dacht je van het kwartje van Kok dat zou maar een tijdelijke maatregel zijn om het schatkist tekort te verkleinen. Nooit terug gedraaid. Nu zou dat ca. 25 €cent zijn. Eerst zien of het ooit terug komt ben bang van niet. De politiek heeft de mond vol over de vervuiler betaald .maar schuift het af op de gewone man.
    Voorbeeld gas of elektriciteit vaste leveringkosten 70€ netkosten 315€ totaal 385€ of je weinig of veel gebruikt. Dus diegene die veel gebruikt is relatief per kWh of m* gas of water het voordeligst uit.
    Voorbeeld 2000 gas en elektriciteit vaste kosten 385€ is 19,25 cent per unit.
    Voorbeeld bij 10000 is maar 3,85 cent.
    En dit terwijl de verbruiker van 10000 het net en milieu 5x meer belast dan de verbruiker van 2000.
    Dus toch maar terugkeer naar het systeem waar de vaste kosten in de kWh ens gasprijs zijn verrekend.
    B. Geurts

  8. Leo Th. zegt op

    En over de vliegtaks wordt natuurlijk ook 21% BTW geheven. Belasting over belasting, is dat ook typisch Nederlands? De vliegtuigbusiness is internationaal en ik ben sowieso geen voorstander van allerlei belastingmaatregelen, voornamelijk om de schatkist te vullen, maar als er zwaarwegende redenen zijn om vliegtaks in te voeren, dient dat natuurlijk in Europees verband plaats te vinden. Hebben de bewindvoerders dan niets van de vorige vliegtaks geleerd?

  9. Jasper zegt op

    Voor alle duidelijkheid: het gaat om 22 euro per enkele reis, heb ik begrepen. Belasting op internationaal vliegverkeer is disputabel: het vliegtuig is immers in 15 minuten boven een ander land. Dat is ook de reden waarom er geen BTW wordt geheven.
    De regering stelt zich weer op als rupsje nooit genoeg, de bevolking wordt weer verder uitgeknepen. Voorlopig zie ik, net als de vorige keer, dat het nu NOG aantrekkelijker wordt om via Dusseldorf te vliegen, het was meestal al goedkoper, en dan nog meer. Daarbij natuurlijk de goedkopere brandstof en alcohol.

  10. HoneyKoy zegt op

    Wat een negatieve reacties en dat om 22 euro in het geval je naar Thailand gaat.
    1 avondje eten en drinken op je vakantie bestemming kost meestal al meer

    1 liter benzine of diesel zit in Nederland al ongeveer 1 euro belasting en accijns op.
    Op vliegtuig benzine (kerosine) 0 euro belasting en accijns. Is dat dan redelijk ?

    Er word gezegd de vervuiler betaald. Dus diegene die in een vliegtuig stapt vervuilt want als
    je niet vliegt vervuilt je dus niet. Dus 22 euro per reis naar Thailand waar maken we ons druk om.

    • theoS zegt op

      Wij maken ons druk om 2x Euro 22-, is heen en terug. NL regering besteelt haar eigen burgers.

    • Ingrid van Doorn zegt op

      Het schijnt €22,00 enkele reis te zijn dus retour is dan €44,00 en dat voor 2 personen wordt €88,00 en dat is niet misselijk.

  11. thailandganger zegt op

    Ja ach de 22 euro, als dat een probleem is dan is lunteren denk ik een geschiktere plaats voor een vakantie.
    Ondertussen gaat de opwarming lekker door, zie maar eens het weer van de afgelopen maand en de verwachting voor de komende.
    Eigenlijk is er voor mij geen reden meer om naar (nog) warmere oorden te vliegen 🙂

  12. martin zegt op

    het is geen 22 euro maar 40 euro voor lange afstanden en met een gezin 4 personen is dat wel 160 euro
    voor millieu in Nederland een spelde prik op de kaart
    nou dat zal wel enorm invloed hebben op het millieu, het is gewoon geld harken

  13. ThailandVisitor zegt op

    Wel belasting invoeren per vlucht, maar geen rekeningrijden. Doe dat laatste dan ook. Dan betaal ik niet voor het mega rijgedrag van anderen. Maar nee electoraal durven ze dat niet aan. Terwijl het wel zo eerlijk is. Ook voor al die buitenlanders die hier wonen en met een buitenlands kenteken rondrijden.

    Dit is gewoon ordinair geld binnenhalen voor de schatkist dat echt niet ten goede gaat komen aan het milieu.

  14. Danie lVl zegt op

    Is niets nieuws, bekijk hoeveel de ticket prijs is? Soms is de luchthaventaks even hoog.

  15. NL TH zegt op

    Na al deze verhalen gelezen te hebben lijkt het meer een idee van top ambtenaren die heel goed voor zich zelf zorgen, onder andere de beste loonverhoging te regelen het vliegen willen beperken en zelf rustig op kosten van belasting betalers er mee door gaan, en als ze een ideetje hebben dan gelijk onder de reden milieu iets willen promoten om meer geld binnen te krijgen.
    Het is gewoon zo mij inziens zolang de ambtenaren macht niet wordt ingeperkt zal het nooit iets veranderen, daar geen partij is die de ambtenaren macht kan breken.
    Maar ga lekker mee door wat je wil en heb plezier met wat je doet.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website