Thai Airways zet belangrijke stap naar financieel herstel met nieuw herstructureringsplan
Thai Airways International (THAI) heeft aangekondigd dat het zijn herstructureringsplan zal indienen bij de Securities and Exchange Commission (SEC) en de Stock Exchange of Thailand (SET).
Dit is een belangrijke stap richting het afronden van de herstructurering en het herstel van de financiële gezondheid van de luchtvaartmaatschappij. Het indienen van dit plan is onderdeel van een bredere strategie om het kapitaal te herstructureren en het vertrouwen van investeerders terug te winnen, terwijl de luchtvaartmaatschappij zich voorbereidt op de periode na de voltooiing van haar rehabilitatieproces.
Het herstructureringsplan is een zeer uitgebreid document van maar liefst 2.000 pagina’s waarin de bedrijfsstrategie en de geplande aankoop van nieuwe vliegtuigen in detail worden beschreven. Dit plan omvat onder andere aanpassingen van het kapitaal en streeft naar het handhaven van een winst vóór rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie (EBITDA) van ten minste 20 miljard baht. Een belangrijk onderdeel van het plan is de geplande omzetting van schulden in aandelen, die in november door crediteuren zal worden uitgevoerd. Deze stap zal worden gevolgd door de uitgifte van aandelen aan bestaande aandeelhouders en medewerkers van THAI in december, nog voordat het rehabilitatieproces volledig is afgerond.
THAI is van plan om toestemming van de rechtbank te vragen om tegen februari 2025 het herstelproces officieel af te ronden. Naar verwachting zullen de aandelen van de luchtvaartmaatschappij in het tweede kwartaal van volgend jaar weer verhandeld kunnen worden op de beurs. De handel in THAI-aandelen werd sinds mei 2021 opgeschort vanwege zorgen over het negatieve eigen vermogen van het bedrijf en het niet voldoen aan de markteisen. De luchtvaartmaatschappij heeft tot volgend jaar de tijd gekregen om deze problemen aan te pakken en op te lossen.
De huidige herstructurering volgt op een periode van aanzienlijke bezuinigingen. THAI heeft haar personeelsbestand met maar liefst de helft teruggebracht en haar vloot gereduceerd tot 64 vliegtuigen. Ondanks deze ingrijpende maatregelen liet de luchtvaartmaatschappij in de eerste helft van 2024 een nettowinst van 2,7 miljard baht zien, op een totale omzet van 89,9 miljard baht. Dit betekent een omzetstijging van 14% vergeleken met dezelfde periode in het voorgaande jaar, wat aantoont dat de genomen herstructureringsmaatregelen hun vruchten beginnen af te werpen.
Het lijkt mij veel te snel dat Thai Airways zich vanaf nu langer wil onttrekken aan herstructuering. Als het echt zo goed werkt als het wordt verkocht moet er mee doorgegaan worden. Een omzetstijging ( na de Covid periode) van 14% is peanuts. Omzet is geen winst. Dat rechtvaardigt stoppen herstructuering niet.
Beste William,
Ik ben volledig eens met wat je schrijft, in de tijd van de staal mastodont Cockerill Sambre deden ze enorme omzetten maar elke kg dat ze verkochten, verkochten ze met verlies.
Elke passagier dat bij THAI-Airways een vliegticket aankoopt kan er één zijn met verlies. Zo is het ook de Belgische Luchtmaatschappij tijdens de jaren ‘90 – ‘00 vergaan, ook omdat hun vliegtuigen niet vol zaten, de winsten worden gehaald in Business en First class.
Als THAI Airways terug uitpakt met Te Grote vliegtuigen (À 380) zal het niet lang duren of ze leggen de boeken snel neer. Kunnen ze terug een herstructureringsplan indienen …..
Ik zal nooit met THAI Airways vliegen, geef mij maar Finnair, goeie service en nagenoeg steeds op tijd. Wij vliegen steeds Business class, Helsinki naar Bangkok rechtstreeks h/t