In 2021 worden vliegtickets al duurder door een vliegtax, maar dat is voor het kabinet nog niet voldoende. Zo moet er ook een kerosinetax komen en bij voorkeur in Europees verband.

Nu is het zo dat volgens een internationaal luchtvaartverdrag is vastgelegd dat de brandstof voor vliegtuigen vrij zijn van belastingen. De afspraak om geen belasting te heffen op vliegtuigbrandstof is ooit in 1944 gemaakt. Deze afspraken zijn verouderd, vindt het kabinet, en vooral omdat vliegen belastend is voor het milieu.

Het invoeren van een kerosinebelasting is niet eenvoudig, want waar betaal je bijvoorbeeld accijns: in het land waar je tankt, of waar je overheen vliegt? Vandaar het idee om het Europees te regelen.

Vliegtaks

Naast belasting op kerosine wordt er in 2021 nog een andere belasting geheven op vliegtickets. Dan gaan passagiers een belasting van 7 euro per ticket betalen. Die zogenoemde vliegtaks geldt voor passagiers die vanaf de Nederlandse luchthavens vertrekken, maar niet voor transferpassagiers. De vliegtaks levert de staatskas zo’n 200 miljoen euro op.

Bron: NOS.nl

28 reacties op “Nederlandse regering wil kerosine tax: Vliegtickets mogelijk duurder”

  1. Henk zegt op

    Het is gewoon een manier om aan geld te komen. Onder het motto van milieu bescherming. Amehoela! Als het er eenmaal is, die €7 per ticket, is het heel eenvoudig dit elk jaar te verhogen. Kortom, we worden weer armer gemaakt.

  2. leon1 zegt op

    De groene Kmer laat weer van zich horen.

  3. tooske zegt op

    Graaien, pakken wat er te pakken valt onder het mom van een beter milieu.
    Is er iemand die geloofd dat men door die € 7 vliegtax minder gaat vliegen.
    Ik hoorde een minister in het nieuws trots vertellen dat ze met die 200 miljoen een hoop leuke dingen kunnen doen, de opbrengst gaat dus helemaal niet naar het klimaat maar naar het blauwe blazer milieu.
    En maar roepen dat we minder moeten vliegen, denken ze nu echt dat het vliegtuig naar Bangkok niet vertrekt als ik NIET mee ga.

  4. ruud zegt op

    Accijns betalen in een land waar je overheen vliegt klinkt niet logisch.
    Als je in Nederland tankt en je maakt een ritje door Duitsland, betaal je toch ook geen accijns in Duitsland.

    Het land waar je overheen vliegt, zou wel de kosten daarvan kunnen verhogen.
    Ik begrijp trouwens niet goed wat het probleem van het verhogen van de tickettax is.
    Schiphol barst uit zijn voegen en wil steeds meer vluchtslots hebben.
    Er is niets mis mee, als dat groeien wat wordt afgeremd, door een hogere tickettaks.
    Het is voorlopig in ieder geval niet zo, dat de vliegtuigen leeg raken, anders zou men niet steeds meer vluchtslots willen krijgen.
    Van krimp is dus helemaal geen sprake.

  5. T zegt op

    Lekker weer de gewone burger pesten en op kosten jagen hiermee pak je echt enkel de gewone man die misschien 1 of 2 keer per jaar na keihard werken even op vakantie kan met vliegtuig.
    Het milieu word helemaal niks beter door die taks en de toppers en zakenlui van deze maatschappij die iedere maand 1 of meerdere keren vliegen voelen er niks van.
    Maar de gewone man moet weer even bestolen worden ben ook nieuwsgierig hoeveel van dat geld in het milieu en de natuur terug word geinvesteerd…

  6. Karel zegt op

    Nou, ben benieuwd naar de scheldpartijen op de NLse regering van diverse bloglezers !

  7. Willy zegt op

    In den Haag zijn ze helemaal gek geworden. Nu de economie weer beter gaat weten ze niet hoe snel ze weer van de gewone man kunnen plukken. Stelletje oplichters zijn het.

  8. Sjaak zegt op

    Deze belasting heeft niets te maken met het milieu, maar puur zakken vullen door de regering. Het is nu € 7,- per ticket, maar zal daarna snel duurder worden.

  9. Kees 2 zegt op

    Goed plan, verhogen die tax!
    Vliegen is veel te goedkoop, met name binnen Europa. Het is van de zotte, zelfs schandalig, dat met het vliegtuig naar bijvoorbeeld Berlijn heel veel goedkoper is dan met de trein. Die korte vluchten moeten drastisch duurder worden, mensen moeten met ‘harde’ hand gedwongen worden de trein te nemen.

    En voor de Thailandgangers: eenmaal per jaar op en neer… ach, wat maakt het uit dat het 50 of eventueel 100 euro duurder wordt? In 1990 betaalde ik zo’n 1500-1600 gulden voor een retourtje AMS-BKK, nu is het 650 euro (=1430 gulden). Terwijl ondertussen het inkomen van het beroep dat ik destijds uitoefende, verdubbeld is. Kortom: vliegen is nu half zo duur!

    • Frank zegt op

      hier zullen niet veel mensen het niet met je eens zijn. Zeker goede promotie gemaakt?
      inkomen verdubbeld betekent echt niet dubbel kunnen uitgeven. Ga maar eens boodschappen doen.
      wat koste brood in gulden tijd en wat kost ie nu in euro? (1 op 1)

    • teun zegt op

      Voor Thailandgangers zal alleen de tickettax kunnen gelden. Vraag me zelfs af of dit zo is als je retour in Thailand koopt. En kerosine-accijns wordt – zoals aangegeven – alleen op vluchten binnen EU geheven als het plan Rutte doorgaat. Dus geen invloed op ticketprijs.
      Tot slot: het is niet gezegd, dat omdat de heer Rutte (wie?) het wil de rest van EU braaf ja zegt.

    • rori zegt op

      Goh wat vlieg jij duur. Zeker business class.
      Een enkeltje vanaf Dusseldorf is er al voor 149,99 Euro hoor. (wel alleen op Woensdag).

      Je vergeet dat er de AOW uitkeringen voor gehuwden, Het minimumloon, De uitkeringen et tov de prijsindex zaar zijn achtergebleven sinds medio 1978 – 1980.
      De korting ligt nu op een 25% wat nu een 1600 Euro aan netto loon is zou een 2000 moeten zijn. (alles naar rato aub).

      U kijkt helemaal verkeerd.
      Omgerekend naar anno 2019.
      1 Euro in 1998 geeft 54 bath
      1 Euro anno 2004 geeft 50 bath
      1 Euro anno 2019 geeft 34 bath.

      Oh het prijspeil in Thailand is sinds 1998 verdrievoudigd,
      Anno 1998 padthai in Jomtien maximaal 20 bath
      Nu minimaal 80 bath.

      Dus uwe edelijkheid zijn logica ontgaat mij.

  10. mee farang zegt op

    Op termijn wordt het vliegtuig weer een vervoermiddel voor de elite.
    Eerst leren ze ons dat we als gewone burgers van onze democratische welvaartsstaten
    uit onze bekrompen dorpsmentaliteit moeten klimmen
    en open wereldburgers moeten worden…
    en als we dat dan zijn – die wereldburger – moeten we terug in de kooi kruipen.

    Overigens heeft professor Michel Maus (fiscaal recht Vrije Universiteit Brussel) berekend dat
    een ecologisch / groen voordeel pas zal ontstaan als de vliegtuigreiziger 200 euro of meer op zijn ticket in de huidige prijs bijlegt.
    Hij vindt de extra eco-vliegtaksen dan ook kortzichtig en idioot.
    Het lijkt wel of westerse landen door schoolkinderen worden bestuurd. Vind ik dan weer.

    (http://www.vubtoday.be/nl/content/middenklasse-wordt-dupe-van-hoge-vliegtaks)

    • Kees 2 zegt op

      We vliegen voor een habbekrats de hele wereld rond en de mensheid trsnporteert zich suf met van alles en nog wat.

      Bloemen worden in Kenia en Ethiopie gekweekt en liggen binnen 24 uur in de bloemenwinkel in Nederland, want dankzij het goedkope vliegen (en de goedkope arbeidskrachten) is dat net iets voordeliger.
      Tropische vruchten liggen in de NLse winkels, het gehele jaar door.
      Thaise kippebouten worden in NL verkocht, vanuit Nederland verkopen we weer kipfilets in Thailand (of was het andersom – vanwege verschillende voorkeuren schijnen er per land overschotten te zijn van bouten en filets). Dankzij het gegeven dat er geen CO2 belasting is op brandstof, kan dit voordelig (ik neem aan dit dit per schip gaat?).
      Nederlandse en Chinese aardappelen kun je kopen bij de Macro in Thailand, blijkbaar net iets voordeliger dan de Thaise aardappel… dankzij het ontbreken van een CO2-belasting. Zo slepen we van alles over de aardbol, ter bevrediging van onze behoeften.

      Op zich mooi dat we in NL tropische vruchten kunnen eten en veel van andere bovengenooemde zaken zijn ook mooi… maar als het gepaard gaat met zoveel vervuiling, en opwarming van het klimaat…
      De mensheid moet zich eens gaan herbezinnen

      • Erwin Fleur zegt op

        Beste Kees2,

        Als ik iets in China bestel hoef ik geen vrachtkosten te betalen. Het gaat per schip
        of lucht vracht.
        Het is zo leuk verdeeld in de wereld dat wij ons zorgen maken.(555).
        Het hele groene gedrocht is er alleen in het leven geroepen om meer belasting te betalen.

        Met vriendelijke groet,

        Erwin

      • tom bang zegt op

        “We” vind ik een beetje kort door de bocht, niet iedereen vliegt de wereld rond, ik denk zelfs dat heel veel mensen maar 1 x per jaar vliegen of per 2 jaar.
        Ze moeten er namelijk wel eerst het geld voor hebben om ook eens een keer iets verder weg te kunnen en wie zijn wij om daar iets tegen te hebben.
        Allemaal die mensen die dan een keertje kunnen vliegen zijn denk ik ook niet die mensen die bloemen uit verre landen kopen of topische vruchten, ze sparen namelijk om een keer naar een tropische bestemming te kunnen gaan.
        En al die “onzin” over CO2 komt me er nu onderhand uit, we worden gek gemaakt en onze zuurverdiende centen moeten we weer inleveren zodat er het milieu mee gered kan worden.
        Ik heb al een Nee/Nee sticker ik rij op gas ik breng het glas naar de bak de batterijen ook voor het papier heb ik altijd een doos klaarstaan die dan iedere eerste zaterdag van de maand aan de straat gaat.
        Van mijn salaris betaal ik belasting voor ik weet niet wat allemaal en over alles wat ik koop betaal ik ook nog eens belasting.
        Misschien word het tijd voor een elektrische fiets die het op een acculading naar Thailand redt.

  11. Martin zegt op

    Westerse landen worden niet zozeer bestuurd door schoolkinderen. Eerder door een stelletje criminelen. Immers als vliegen duurder gemaakt moet worden vanuit milieu oogpunt, dan hoort deze verhoging voor 100% ten goede te komen aan het milieu.

  12. Martin zegt op

    Hoe vaak is in het verleden de accijns op rookwaren verhoogt en hoeveel van dat extra geld is ten goede gekomen van de gezondheidszorg? Waarschijnlijk 0%

  13. John Chiang rai zegt op

    Een verhoging waar de klein verdiener,die eigenlijk gedwongen het minste bijdraagt aan de millieu vervuiling, het meeste getroffen gaat worden.
    Gedwongen omdat de meesten in tegenstelling tot de hoge heren,hooguit 1 a 2keer per jaar van het vliegtuig gebruik kunnen maken,vaak indien voorhanden, een veel kleinere en spaarzame auto rijden, en meestal in de huishouding om de electrische rekening in grenzen te houden ook reeds op veel sparen.
    In vergelijk kan de Porche en Oldtimer liefhebber,die het bovendien geen fluit uitmaakt hoeveel de benzine nu werkelijk gaat kosten,rustig zijn benzine verslindende vaartuig voor zijn (personal presentation) verder rijden, en voorslaan dat de gemeenschap eindelijk iets moet doen aan de enorme millieuvervuiling.
    Niet zelden vinden deze mensen het,terwijl de Europese markt vol is met inheems fruit en benodigdheden,het heel normaal om hun fruit en verdere luxe met een vliegtuig van het andere uiteinde van de aardbol te halen, terwijl de kleine man zich tevreden geeft met een appel of een pondje aardbeien uit de regio.
    Deze mensen die toegegeven gedwongen,of uit overtuiging het meeste doen tegen deze millieu vervuiling,zou men belonen moeten met het geld van de werkelijke grootvervuilers die het geen reet uitmaakt wat hun absurde verspilling nu werkelijk kost en veroorzaakt in het millieu.

  14. Michel zegt op

    Nog even en we moeten de lucht betalen om in en uit ademen

  15. theoS zegt op

    Moderator: Off-topic

    • Dennis zegt op

      Moderator: Off-topic

  16. John Chiang rai zegt op

    Moderator: Off-topic

  17. Leo Th. zegt op

    Zal wel niet zo’n vaart lopen, Europa is na al die jaren er niet in geslaagd om uniforme regels te maken over tolheffing op Europese wegen en milieuzone’s. Dus lijkt het mij sterk dat er op korte termijn wel afspraken over kerosinetax voor vluchten binnen Europa zullen zijn. Als je alles serieus moet nemen wat politici uitkramen word je gillend gek.

  18. Gerard zegt op

    In het recente verleden was er ook een dergelijke maatregel , ben de naam even kwijt maar bij aankoop van elektrische apparaten , dus alles met een stekker , moest je een extra bedrag betalen voor de recycling.
    Daar is een megabedrag mee binnen geharkt en het opnieuw verwerken van afgedankte producten was een farce en een grote flop , waar is dit geld gebleven?
    Het lijkt wel of de honger naar meer en meer belastinggeld eindeloos en niet te stoppen is!

  19. peter zegt op

    Het rare is , dat elke keer weer dezelfde droeftoeters in het kabinet zitten met elke keer weer Rutte.
    En onder Rutte en zijn droeftoeters zijn heel wat a- sociale handelingen verricht.
    Zolang zij daar zitten, blijft dit en wordt elke keer de burger de dupe. Je moet betalen aan de overheid en als het kan al je geld.
    Deze insteek zal komen van de “broedkamer” , een organisatie van belastingen dienst, welke zulk soort zaken bedenken. Medewerkers aldaar schijnen zelfs in tranen uit te barsten en verlaten deze instantie. Het blijkt een soort gestapo dienst te zijn. Docu gezien?!

    Deze extra 200 miljoen zal weer ter compensatie zijn vanwege het schenken van 100 miljoen aan een zangeresje in de USA. Onze regering was begaan met educatie en schonk derhalve de 100 miljoen.
    Echter in eigen land kan er niets voor educatie gedaan worden.

    Eerder heeft onze regering een immens bedrag betaald aan het Clinton fonds. docu gezien?!
    Er zullen nu nog wel veel meer AMerikanen een verzoek gaan doen.

    Vandaar dat je nu weer extra moet betalen in de vorm van kerosine tax.
    Het tijdelijke kwartje van Kok, nooit meer verdwenen. De 21% btw regeling zou tijdelijk zijn.
    Dus niet , daar en tegen is zelfs de 6% regeling (voedsel ed) naar 9 % gegaan.
    Je vakantie uitkering is extra belast met 9% en zelfs, dacht ik , nog een keer met wat extra.
    De overheid loopt elk jaar 7 miljard euro mis van grote bedrijven, vanwege een belasting technisch foefje, docu gezien?!
    Zo veel a sociale zaken en nog steeds stemmen we verkeerd, al 12 jaar lang.
    Ik wil niet meer zaken aanbrengen, want de lijst is eindeloos met wanstaltig management van onze overheid.

  20. rori zegt op

    Ach de roepen hier maar wat. Ze willen gewoon van zich laten horen.
    Er geldt:
    1. Duitsland moet Lufthansa en Eurowings in de lucht houden plus nog een hoop andere kleinere maatschappijen.
    2. Frankrijk heeft genoeg problemen om Air France vliegend te houden. Lijden nu al zwaar verlies.
    3. Spanje heet problemen met Iberia en nog een drietal maatschappijen.
    4. Denemarken, Noorwegen en Zweden moeten alles bijzetten voor de SAS. en Norwegian plus nog een aantal
    5. Austrian word zwaar gesponsred door de oostenrijkste regering
    6. Brussels Air in Belgie het zelfde

    Zo kunnen we doorgaan.
    Oh KErosinetax invoeren in Nederland? Hmm dan zijn er nog zat andere vliegvelen in de nabijheid waar je met de IC-bus, de Flixbus etc voor een 8 Euro naar toe kunt.
    Hamburg, Osnabruck, Muenster, Weeze, Dusseldorf, Keulen Bonn, Luik, Brussel, Antwerpen.

    Vanuit Antwerpen naar Londen eh tegen die tijd geen EU land meer.

    De grotere maatschappijen welke de mogelijkheid hebben zullen uitwijken naar andere vliegvelden waar HUN kosten lager liggen. Deze luchthavens zijn dan weer blij met hun extra inkomen, etc etc.
    Dus Schiphol OVER en SLUITEN maar.

  21. Arie zegt op

    We gaan door die vliegtax echt niet minder vliegen is noodzaak (1 keer per jaar familie bezoek ) ik vind mensen die vaker dan 3 keer per jaar vliegen moeten die tax betalen dan heb je echt het systeem de grote vervuiler betaald.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website