1000 Words / Shutterstock.com

Wie Thailand bezoekt, ziet het meteen: overal razen motorbikes door het straatbeeld. In steden als Bangkok of Chiang Mai lijkt het verkeer soms meer op een zwerm bijen dan op een geordende verkeersstroom. Toch is die wirwar van tweewielers logisch te verklaren. In Thailand is de motorbike niet alleen hét vervoermiddel bij uitstek, maar ook een essentieel onderdeel van het dagelijks leven. De vraag is: hoe komt dat?

Thailand kampt met structurele verkeersproblemen. Vooral in de grote steden staat het autoverkeer vaak muurvast. Motorbikes bieden dan uitkomst: ze manoeuvreren moeiteloos tussen de files door. Daarnaast speelt de economische realiteit mee. Veel Thai hebben een beperkt inkomen en de kosten voor een auto, zowel de aanschaf als het onderhoud, zijn voor een groot deel van de bevolking simpelweg te hoog. Motorbikes zijn vele malen goedkoper en verbruiken minder brandstof.

Een ander belangrijk aspect is de infrastructuur. In smalle straatjes, op lokale markten of in heuvelachtige gebieden bieden motorbikes flexibiliteit waar auto’s tekortschieten. Vooral op het Thaise platteland en in toeristische gebieden zoals de eilanden is de motorbike vaak het enige logische vervoermiddel.

Motorbikes als sociaal en cultureel fenomeen

De motorbike is veel meer dan alleen een praktisch voertuig. In Thailand is het een verlengstuk van de cultuur. Het is heel normaal om complete gezinnen, soms tot vier personen, op één motorbike te zien. Ook worden ze ingezet als mobiele winkels, taxidiensten en zelfs als marktkraampjes. Denk aan straathandelaren in Chiang Mai die hun motorbike ombouwen tot rijdende koffiebar, compleet met koelbox, paraplu en espressomachine.

Voor kleine ondernemers en bezorgdiensten zijn motorbikes onmisbaar. Vooral in stedelijke gebieden zie je een groeiend leger van koeriers op Yamaha’s en Honda’s die eten en pakketjes razendsnel afleveren.

(Karasev Viktor / Shutterstock.com)

Cijfers: de motorbike heerst op de Thaise weg

Thailand telt inmiddels meer dan 22 miljoen geregistreerde motorbikes, wat neerkomt op ongeveer 85% van alle voertuigen in het land. Deze cijfers maken duidelijk dat de motorbike hier niet slechts een vervoermiddel is, maar een pijler onder de mobiliteit. Jaarlijks worden er rond de 1,7 miljoen nieuwe motorbikes verkocht, waarmee Thailand behoort tot de top vijf motorbike-markten ter wereld.

Populaire merken: Honda en Yamaha op kop

Honda – koning van de wegen

Honda is met afstand marktleider in Thailand. Modellen zoals de Honda PCX160 en Honda Click125i doen het bijzonder goed, dankzij hun lage verbruik, onderhoudsarme karakter en degelijke kwaliteit. Honda slaagt erin om zowel forenzen als jonge rijders aan te spreken met modellen die betrouwbaar en betaalbaar zijn.

Yamaha – sportief en populair bij bezorgers

Yamaha scoort hoog bij rijders die iets meer sportiviteit zoeken. Modellen als de Yamaha Aerox 155 COC en Yamaha Nmax bieden krachtigere motoren en een gestroomlijnd design. Vooral bezorgers in stedelijke gebieden kiezen voor Yamaha vanwege de wendbaarheid en prestaties in het drukke stadsverkeer.

Zontes en Triumph – opkomers met ambitie

De Chinese fabrikant Zontes en het Britse Triumph winnen terrein, met name in het midden- en hogere segment. Zontes investeerde recent fors in de Thaise markt en klom in 2024 naar de vijfde plek qua verkoopcijfers. Triumph groeide zelfs met meer dan 120% begin 2025, mede dankzij de stijgende vraag naar zwaardere motoren onder de middenklasse en expats.

De keerzijde: veiligheid onder druk

De dominantie van motorbikes heeft ook een schaduwkant. Thailand behoort tot de landen met de meeste verkeersslachtoffers ter wereld, het merendeel daarvan betreft motorrijders. Ondanks campagnes van de overheid is het helmgebruik nog altijd inconsistent, vooral buiten de steden. Ook verkeersregels worden regelmatig genegeerd.

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie overlijden jaarlijks meer dan 14.000 mensen in Thailand door verkeersongevallen, waarvan een groot deel op motorbikes. Dit legt druk op de Thaise overheid om strengere controles, beter onderwijs en veiligere infrastructuur te realiseren.

1000 Words / Shutterstock.com

Wat kost een motorbike in Thailand anno 2025?

Motorbikes zijn in Thailand opvallend voordelig in vergelijking met Europa. Dat komt onder andere door lokale productie, lagere belastingtarieven en andere regelgeving. Hier enkele richtprijzen voor 2025:

  • Yamaha Aerox 155 COC
    • Standard: ฿63.900 (ca. €1.600)
    • R: ฿66.900
    • ABS: ฿73.900
  • Yamaha Nmax
    • Standard: ฿81.000 (ca. €2.000)
  • Honda PCX160
    • Vanaf ca. ฿90.000 (ca. €2.200) afhankelijk van uitvoering en regio
  • Honda Click125i
    • Richtprijs: ฿55.000 – ฿65.000 (vanaf ca. €1.400)

Dit zijn de prijzen exclusief registratie, verzekering en optionele accessoires.

Elektrisch rijden: de motorbike van de toekomst?

De Thaise overheid stimuleert de overstap naar elektrische motorbikes via belastingvoordelen en subsidies. Vooral in Bangkok wordt elektrisch rijden aantrekkelijker vanwege de lage laadkosten en het groeiende netwerk van laadstations. Merken zoals Honda en Yamaha ontwikkelen inmiddels elektrische modellen die de komende jaren meer terrein moeten gaan winnen.

Tot slot: groei met uitdagingen

De motorbike blijft voorlopig het dominante vervoermiddel in Thailand, maar de vraag is hoelang de infrastructuur dit nog aankan. Met name in de grote steden lopen files, vervuiling en verkeersveiligheid steeds verder op. Tegelijkertijd biedt de opkomst van elektrische motorbikes kansen voor een duurzamer mobiliteitssysteem.

De vraag blijft: kan Thailand deze groeiende motorbike-cultuur veilig en duurzaam blijven faciliteren? De komende jaren zullen bepalend zijn.

Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website