Is het verstandig om als toerist een auto te huren in Thailand? Wanneer je kijkt naar het chaotische verkeer in Bangkok ben je geneigd ‘nee’ te zeggen. Gelukkig is Bangkok een verhaal apart en staat niet synoniem voor de rest van Thailand.

Gevaarlijker dan in het Westen

Thailand heeft de naam nogal gevaarlijk te zijn voor buitenlandse automobilisten. Een rijbewijs van een Thai stelt weinig voor. Wegen kunnen vol gaten zitten, Kruispunten zijn onoverzichtelijk. Veel voertuigen zijn in slechte staat en chauffeurs houden zich niet aan verkeersregels. Wat betekent dat voor toeristen? We geven een toelichting op die vraag.

Snelwegen in redelijke staat

De meeste snelwegen in Thailand zijn in redelijke staat. Vaak is er sprake van twee of drie rijstroken aan beide kanten van de weg. Dat geldt in iedere geval voor de Noord-Zuid route (Chiang Mai, Bangkok en de zuidelijke stranden). Volgens een Internationaal verdrag is de bewegwijzering op de snelwegen zowel in het Thais als in Engels. Maar sommige verkeersborden en verkeerssignalen zijn alleen in het Thais.

Het is aan te raden om altijd een goede wegenkaart bij je te hebben voor dat je de weg op gaat. Er kunnen verschillen zijn tussen straatnamen op de borden en je wegenkaart. Thai zijn niet altijd even consequent als het gaat om de Engelse vertaling van het Thais. Zo kan op je wegenkaart ‘Petburi Road’ staan en op een straatnaambord ‘Phetchaburi Road’ terwijl dezelfde straat bedoeld wordt.

’s Nachts rijden is af te raden

‘s Nachts rijden in Thailand is geen goed idee. Veel vrachtwagen- en buschauffeurs maken lange uren en zijn oververmoeid. Om op tijd te zijn, rijden ze de hele nacht door. Een aantal van hen gebruiken amfetaminen (Yaba) om wakker te blijven. Maar zelfs als ze niet onder invloed van drugs zijn hebben ze weinig respect voor personenauto’s. Volgens het Thaise principe, de grootste heeft voorrang, moet je snel aan de kant gaan als er een vrachtwagen achter je zit. Verwacht ook niet dat hij stopt ook al heb je voorrang. Een ander probleem is de verlichting. Sommige voertuigen zijn nauwelijks verlicht en zijn daardoor slecht te zien in het donker.

Defensief rijden

Een Thai bekommert zich niet om de zogenaamde ‘dode hoek’ in de buitenspiegel. Houdt er rekening mee dat personen- en vrachtauto’s van baan veranderen, net als jij er aan komt rijden.

Vaak rijden motoren en bromfietser via de vluchtstrook tegen het verkeer in. Maar kijk niet gek op wanneer een auto hetzelfde doet. Defensief rijden is een must in Thailand (behalve in Bangkok, want dan kom je gewoon de weg niet op).

Bangkok: verkeerschaos

Bangkok heeft een slechte reputatie als het om verkeer gaat en dat klopt. Een uitzondering vormen de snelwegen in en om Bangkok. De stad zelf is overvol met verkeer en dat maakt het rijden erg moeilijk voor bestuurders die er niet bekend zijn. Daar komt bij dat verkeersrichtingen veranderen gedurende de dag, zeker tijdens de spits. Met die aanpassingen wil men het verkeersaanbod beter laten doorstromen.

Die aanpassingen staan niet op borden. En als ze al op waarschuwingsborden staan dan niet in het Engels. Wanneer je niet bekend bent in de stad zal je dus worden meegevoerd met de verkeersstroom. Met als resultaat dat je hopeloos verdwaalt of veel later op de bestemming aankomt.

Een auto huren in Thailand

Thailand met een auto verkennen kan prima. Je kunt een auto huren op de luchthaven en vervolgens via de snelweg naar Isaan rijden of naar de toeristische gebieden. Met een auto ben je flexibel, onafhankelijk en kan je veel van Thailand zien. Wanneer je niet bekend bent in Bangkok is het verstandig de stad te mijden. De snelwegen door Bangkok vormen geen probleem.

Thailandblog tips inzake autorijden in Thailand

  • In Thailand wordt er links gereden net zoals in Engeland. Dat vraagt extra concentratie. Zorg dat je uitgerust achter het stuur zit.
  • Om een auto te kunnen besturen heb je naast je normale rijbewijs ook een ‘Internationaal rijbewijs’ nodig (verkrijgbaar bij de ANWB).
  • Een auto besturen in Thailand is alleen aan te raden voor ervaren chauffeurs. Het alternatief is een auto met chauffeur huren of een taxi.
  • Zorg voor een goede wegenkaart en eventueel een navigatiesysteem. Thai kunnen slecht kaartlezen, om hulp vragen heeft meestal geen zin. Goede wegenkaarten zijn van het Prannok Witthaya Map Center, Thailand Highways Map van de Auto Guide Company en de Thailand Highways Map van de Roads Association.
  • Thai zijn niet consequent als het om straatnamen gaat, houdt daar rekening mee.
  • ’s Nachts en in het donker rijden in Thailand raden wij ten stelligste af.
  • Rijd defensief en geef vrachtauto’s en bussen voor de zekerheid altijd voorrang.
  • Schrik niet van brommers en auto’s die tegen de rijrichting in rijden.
  • Indien je niet de weg weet in Bangkok, vermijd de stad dan (behalve de snelwegen).
  • De B-wegen zijn soms van slechte kwaliteit met grote gaten in de weg.
  • Huur een auto bij de bekende internationale autoverhuurbedrijven zoals Budget Rent a Car, AVIS, Alamo en Hertz. Dan weet je zeker dat de verzekeringen goed geregeld zijn.
  • Wees extra voorzichtig in dorpjes en op het Thaise platteland. Kinderen rijden op brommers en dieren steken de weg over. Wanneer bijvoorbeeld een farang een Thais kind aanrijd – ook al kon je er niets aan doen – dan kunnen er flinke problemen ontstaan.
  • Blijf altijd kalm en beleefd in het verkeer. Obscene gebaren, zoals je vinger opsteken, kan verstrekkende gevolgen hebben. De altijd vriendelijke Thai kunnen dan opeens agressief worden.
  • Raak je betrokken bij een ongeval, blijf kalm en beleefd en bel de toeristenpolitie.

Heb jij nog tips over autorijden in Thailand die je wilt delen? Reageer dan. 


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

25 reacties op “Zelf autorijden in Thailand: wel of niet doen?”

  1. peter zegt op

    Belijning soms niet aanwezig. Opgebroken wegen slecht aangeduid met weinig verlichting, waarschuwingslichten. Men lijkt een keep your lane situatie te hebben. Langzaam verkeer zou de linker baan aan moeten houden, echter niet altijd zou en moet je dus links inhalen. Uitgaande natuurlijk van 2 rijstroken. Je kan letterlijk alles verwachten, denk niet in de westerse lijn. Probeer zoveel mogelijk te anticiperen, nog meer dan normaal. Vooral de motorbikes kunnen voor veel verrassingen zorgen.
    De linkerkant van een weg, bij winkels ed wordt nogal eens geblokkeerd, dubbel parkeren en de motorbikes komen en vertrekken zomaar opeens. Ook het publieke vervoer stopt/vertrekt aan de linkerzijde zonder pardoes.

  2. Sjaak S zegt op

    Goede tips! Dat in ieder geval.
    Ik heb een jaar geleden het rijbewijs in Thailand gehaald. Ik moest dit doen, omdat mijn Nederlandse al vijf jaar verlopen was en ik het ook niet meer vond. Maar het halen van het rijbewijs in Thailand is een fluit van een cent. Echt niks aan. Alleen is er een oefening die gewoon niet te doen is, tenzij je je auto goed kent. Je moet namelijk langs een hoge stoeprand parkeren en mag niet verder dan 25 centimeter daarvan af zijn. Dat is niet gemakkelijk en eigenlijk ook een idioot stomme examen vereiste.
    Men leert hier niet invoegen, inhalen, optrekken, afremmen, richting aanwijzen, voorrang geven of nemen, te kort op iemand rijden, te lang op de rechter rijbaan rijden enzovoorts.
    Theoretisch wel, maar je wordt er niet op getraind.

    Los van dat is het niet moeilijk om hier te rijden. De verkeersregels zijn ongeveer dezelfde als in Nederland, alleen houdt er niemand zich aan. Iedereen legt het anders uit. Mensen komen de weg op gereden en kijken niet of er iemand aan komt of niet. Jij moet altijd goed uitkijken. Ook wordt er niet geanticipeerd. Als jij achter iemand aan rijdt, omdat ie niet snel genoeg rijdt, gebeurt het vaak dat degeen die achter je komt je bijna op de bumper rijdt. Gewoon rustig blijven en je niet gek laten maken.

    Een van de dingen die ik geleerd heb in Thailand…. het gebeurt zelden dat een Thai zich kwaad maakt omdat JIJ verkeerd rijdt. Als iemand begint te toeteren als een gek, kun je er bijna zeker van uitgaan dat het zelf een buitenlander is.

    Je moet inderdaad met alles en nog wat rekening houden. Maar daar staat ook tegenover dat jouw fouten ook snel vergeven worden. Zelden of nooit wordt je door politie aangehouden. Die zie je bijna nooit, behalve bij wegcontroles.

    Ik ben vele jaren van Landgraaf naar Frankfurt gereden. En ik kan zeggen dat ik liever hier in Thailand rijd. Je kunt je eigen tempo, langzaam of snel rijden. No problem.

    Wat Bangkok betreft. Ja, het is chaos, maar het chaos regelt zichzelf. Je kunt in de binnenstad niet snel rijden en je moet je door het verkeer heen duwen. Het vergt wat van je en ik doe het niet graag, maar het gaat beter dan gedacht.

    In ieder geval vind ik nu het autorijden beter dan het rijden met een lichte motor. Je valt niet zo snel, je kunt praten of naar muziek luisteren en je hebt een airco die ervoor zorgt dat je lekker koel blijft.

  3. Willy zegt op

    Ik heb inmiddels al vele kilometers met de auto gereden in Thailand. De eerste keer met een kleine auto en nu alweer jaren met een pick-up. Bij ons in de isaan zijn het ook de (zwerf)honden waar je goed voor moet opletten. Ook zie je meteen wie wel of wie niet zijn rijbewijs heeft en of onder invloed is. En het klopt helemaal dat de vrachtwagen en buschauffeurs de king of the road zijn, want zij zijn de baas denken ze. In het donker rijden is helemaal een ramp want die thaien denken volgens mij dat de verlichting extra verbruik kost of niet werkt.

    • Willy zegt op

      Ook die U-turns geeft vaak gevaarlijke situaties, onbegrijpelijk dat het hier kan en mag.

      • Pascal zegt op

        vooral degene die dichtgezet zijn met betonblokken. De verkeersborden geven de U-turn nog wel aan en de uitvoegstrook is er ook nog,….maar geen turn. Daar sta je dan ineens stil terwijl ze links tegen een rotvaart voorbijvliegen.

        • th nl zegt op

          Beste Pascal,
          Dat een u-turn veranderd is oke dan kun je door rijden maar dat auto’s 100 meters er voor de rem gebruiken en de boel ophouden en als er een invoegstrook is net voor het afslaan gebruik dan van maken of er niet gebruik van maken en op de doorgaande rijbaan stil gaan staan dat is zeker zo vervelend.

    • GertK zegt op

      Wat het rijden ‘s nachts ook moeilijk maakt is het feit dat vrijwel alle auto’s voorzien zijn van zonwerende folie, varierend van licht getint tot zeer donker. Rijdt een Thai ‘s avonds heel langzaam dan ziet deze meestal niets. Een soort nacht blind maar dan anders.

    • johank zegt op

      Je verlichting kost idd extra brandstof, net zo goed de airconditioning, of dat de stroom gratis is?
      Sterker nog een kWh is nog duurder dan in Nederland.

  4. john zegt op

    uitstekende adviezen. Enkele aanvullingen.
    “zorg voor goede wegenkaart en eventueel een navigatiesysteem.”Ik zou zeggen: zeker een navigatie app op je telefoon zetten en je van te voren vergewissen of je dat ding kunt hanteren. Anders even hulp vragen maar er zeker mee vertrouwd raken. Daarnaast koop je een klem om de telefoon vast te zetten zodanig dat je kunt kijken terwijl je rijdt. Ook zorgen voor een “sigarenaansteker”oplader.
    Links rijden is niet zo moeilijk. We kennen in thailand nauwelijks rotondes. Dat zijn verraderlijke dingen als je niet gewend bent links te rijden.
    Aanvulling op “rijden in Bangkok” inderdaad de doorgaande wegen in Bangkok zijn goed. Maar meestal moet je ergens in Bangkkok zijn. Als je om welke reden dan ook, mogelijk ivm bagage oid , ergens in Bangkok moet zijn is mijn advies het volgende. Rij zover mogelijk als je kunt hehappen bangkok in. Stop dan bij taxistandplaats en vraag of de taxichauffeur voor wil rijden. Doe ik dikwijls als ik perse met auto in een grote drukke stad moet zijn. Terzijde, het beste is je auto ergens buiten bangkok, in buurt van airlink te parkeren. Bv op airport. En dan de raillink en metro de stad ingaan.

  5. Stefaan zegt op

    Recent een auto gehuurd en 800km gereden in de omgeving van Hat Yai, Phattalung, Trang en Krabi.
    De wegen waren goed. Zelfs beter dan de gemiddelde belgische wegen. Het rijgedrag van chauffeurs was in het algemeen behoorlijk. De snelheidsbeperking op de national 4 van 90 km/h werd slechts uitzonderlijk overschreden. Aan kruispunten op deze weg werd steeds veilig gedwarst of gekeerd.
    In stedelijke omgeving wordt wat te snel gereden. Onvoldoende besef van gevaar van snelheid. Bromfietsers zorgen te weinig voor veilig weggedrag. Thai houden te weinig rekening met achteropkomend verkeer.
    Globaal gezien was het vrij positief en ik heb mij nooit onveilig gevoeld.

  6. l.lagemaat zegt op

    Als je een auto huurt een aanvullende verzekering afsluiten.

    De auto grondig controleren op mogelijke krasjes of beschadiging van de ruit.

    Welke brandstof moet in dit type auto en waar ligt de krik c.q. reservewiel en is die op spanning!!!

  7. Ser zegt op

    Als toerist zelf geen auto rijden in Thailand!

    Ik woon hier nu bijna 10 jaar en rijd nog steeds met de staart tussen de benen in het Thaise verkeer, het is een grote chaos! En ik woon ergens in de provincie Lampang.

    Na al die jaren ervaring, rijd ik alleen nog maar hier in de ruime omgeving. Als ik naar Chiangmai of rai moet of naar Bangkok, ga ik met een taxi.

    Dus niet zelf rijden! Nooit!

  8. Ingrid zegt op

    Een auto huren in Bangkok of Pattaya heeft voor ons geen toegevoegde waarde maar wanneer wij naar een gebied (bv Krabi, Loei, Chiangmai) gaan waar we veel van de omgeving willen zien is een “eigen” auto ideaal.

    Wij huren van tevoren een volledig verzekerde auto bij één van de bekende verhuurbedrijven die we op de luchthaven oppikken.

    Daar wij beide een Thaise telefoon kaart aanschaffen kunnen we voor de navigatie gewoon gebruik maken van onze eigen navigatie apps die zelfs de verkeersdrukte weergeven.

    Houdt in het verkeer rekening met verkeer van alle kanten ook vanaf kanten waar je het normaal niet verwacht. Let op kinderen, honden, apen en wat er nog meer uit de bosjes kan komen rennen.
    In het donker rijden is soms een dingetje door soms zeer slecht wegdek, weggebruikers zonder verlichting of weggebruikers met iets teveel alcohol in het bloed.

    Maar over het algemeen is het Thaise verkeer wel relaxed. Geen getoeter of middelvingers. Zelfs wanneer je op de weg stopt omdat er apen op en langs de weg zitten gaat de Thai voorzichtig om je heen of ze gaan geduldig achter je staan.

    Dus gewoon je Hollandse, boerenverstand gebruiken en dan kun je ook in Thailand prima zelf auto rijden.

  9. johny zegt op

    Zelf autorijden is eigenlijk veel makkelijker dan in Nederland of Belgie, bijna niemand kent of volgt de verkeersregels. Dus zeker extra opletten, maar geen getoeter of opgestoken middelvingers hier, het is veel meer ontspannen rijden dan bij ons. Snelheid aanpassen en proberen om je wel aan de verkeersregels te houden, verwacht het niet van de Thai. Het grote verschil is dat er hier in Isaan veel rustiger wordt gereden dan bij ons. Snelle gekken hebt ge natuurlijk ook, die vindt ge overal.
    In Bangkok ga ik me niet wagen, in het donker gaan rijden is inderdaad echt gevaarlijk, ik probeer het in ieder geval niet te doen.
    Ik vind dat de redactie het vrij goed heeft verwoord in dit onderwerp.

  10. Carlos zegt op

    In Thailand geldt net als in Nederland, wie achterop rijdt is fout.
    Praktisch als de Thai zijn, betekent dit wie achter me rijdt of vanachter komt is niet belangrijk
    En dus hoef je de spiegels niet af te stellen en belangrijk concentreer je op alles voor je maar niet al te breed kijken want dat kost alleen maar energie.
    Dus gewoon rijden in Thailand En wat overal maar vooral in Bangkok geldt, waar ik ben met mij auto is dus niemand anders !
    Concentreer op het verkeer voor je en je bent safe.
    Behandel vrachtwagens en bussen als de tram in Nederland ,
    Prettige reis.

  11. Erwin Fleur zegt op

    Beste Redactie,

    Ik zelf rij al jaren door Thailand.
    Als je niet links kunt rijden begin er dan niet aan.

    Wat mij erg veel opvalt, als ik in de nacht aan het rijden ben dat ‘juist’ de mannen met
    een vrachtwagen de meeste ervaring op de weg hebben.

    Deze mensen helpen juist om ongelukken te voorkomen, waarom, ervaring met mensen die
    niet goed kunnen rijden, inhalen achter een vrachtwagen om nog net even sneller hun
    weg te kunnen vervolgen wat levensgevaarlijke situaties oplevert.

    Eigenlijk zie ik veel mensen(ook in Nederland) die er snel even achter weg willen en
    niet goed kijken naar het verkeer wat achterop komt.

    In Thailand ‘blok’ ik met regelemaat de linker baan om auto’s te laten invoegen naar links.
    Erg vervelend als mensen haast hebben maar niet aan hun mede weg gebruikers denken.

    Ik, ja, ik, heb hier al veel complimenten voor gehad van vrachtwagenbestuurders.

    Mensen moeten heel goed begrijpen dat zij niet al te veel ricico nemen om een
    ongeluk te krijg, wat mensen en vracht beschadich.

    Het rijden in Thailand is niet’ zonder risico, dus huur of laat je rijden.

    Met vriendelijke groet,

    Erwin

  12. rori zegt op

    Kan autorijden in Thailand.
    Antwoord volmondig. JA.

    Is autorijden gevaarlijk
    Antwoord volmondig. JA. Maar overal in de wereld. Parijs, Nigeria, Mozambique, Filipijnen, China (700 verkeersdoden per dag).
    Gewoon veel doen en defensief rijden en rekening houden met het onverwachte.

    Ik heb via de familie 6 min of meer vaste verblijven. Pendel tussen, Jomtien, Uttaradit, Bangkok, Hua Hin_Cha-am, (4 min of meer hoofdlocaties). Maar vast in Jomtien en Uttaradit. Ubon Ratchatani en Krabi zijn meer vakatieverblijven.
    Kom hier in Thailand op een 45 a 60.000 km per jaar. In 3 maanden Europa komen daar nog een 10 a 15.000 bij.

    Rijden in Thailand met de Volyota, de Mercedes Vito 9 persoons bus,, de Ford truck of de Toyota Aegis.
    In Nederland met mijn Volvootje.

    Wanneer rijden.
    1. Overdag: Dit vooral korte afstanden om naar 7-eleven, Big-C, Lotus-Tesco, Home Pro, Global, de markt en om naar familie, een begrafenis, een 100 dagen ceremonie, een reunie of om ergens te gaan eten in de middag.
    2. “s-nachts vooral lange afstanden. Voordeel koeler. minder motosai, minder verkeer, minder politie controles welke anders steevast een 500 bath extra reiskosten met zich meebrengen vanwege zware rechtervoet,

    Agelopen vrijdag om 8.15 vertrokken vanuit Bangkok (Bangkapi naar een 40 km boven Uttaradit) 536 km. om 3.30 met 2 keer stoppen onderweg in de provincie, Daarbij mee te nemen dat om afgelopen vrijdag voorbij Ayathaya te komen wel zo een beetje een 2 uur heeft gekost. Zwager en ik reden samen met totaal 7 personen in de bus. Niet overdreven hard maar we door.
    Dit overdag is bijna niet te doen.
    Ook van Uttaradit naar Jomtien of terug. Altijd rijden na 7 of 8 uur ‘s-avonds.

    Lange “geplande” ritten altijd ‘s-nachts

  13. Peterdongsing zegt op

    Gisteren terug gereden van Koh Chang naar Roi Et, 600 km.
    Wat je onderweg ziet is echt af en toe ongelooflijk. Diverse levensgevaarlijke situaties gezien, inhalen waar het niet kan, keren op de 4 baans weg, gas bijgeven als je zelf net aan het passeren bent en nog veel meer..
    Maar dit was toen het nog licht was..
    De laatste 2 uur in het donker gereden..
    Ik probeer altijd zo’n 100 meter achter iemand te rijden die zelf flink door rijd..
    Die mag de eerste klap op vangen als het een keertje misgaat.
    Maar ondanks dit, toch nog twee maal een noodstop moeten maken..
    De eerste keer een motor met zijspan (rijdende keuken) die zonder enige verlichting rustig op de snelweg rijd in het pikke donker. En nog geen 10 minuten later een oude pick up, over vol geladen met takken of suikerriet dat zag ik niet van wege de totale duisternis.. Ook deze geen verlichting…50km per uur op de 4 baan…
    Als je regelmatig in het donker rijd, en je aandacht verslapt een tijdje, kun je wachten op de klap die gaat komen. Want vroeg of laat komt hij….

  14. Peter zegt op

    Wij overwinteren al zo’n negen jaar in Chiangmai en ik kan bevestigen dat je daar prima met een huurauto kan rondrijden. Ook ‘s avonds tenminste, als je de weg kent en alert bent op de in het bovenstaande artikel vermelde gevaren.
    Een nog niet vermeld gevaar zijn de U-turns. Als er veel auto’s voor de U-turn staan kan het verkeer in de snelle rechterbaan geblokkeerd worden. Let daar goed op! De langzame linker baan is vaak geblokkeerd door parkerende auto’s. Zeker rond etenstijd 17.30/ 18.00. Ook op af en opritten staat soms zomaar een geparkeerde auto.
    In de omgeving Chiangmai zijn de chauffeurs over het algemeen vriendelijk en als je op tijd richting aangeeft is invoegen of ritsen hier geen probleem. Daardoor staat het verkeer zelden stil door klemrijders zoals in Nederland. Er wordt niet of nauwelijks getoeterd. Let wel goed op er wordt zowel rechts als links ingehaald en er zijn vaak behoorlijke verschillen in snelheid tussen de verschillende weggebruikers. Geduld is heel belangrijk en blijf altijd vriendelijk. Heb geen haast! Hier in Thailand is Mai Pen Rai niet voor niets een gevleugelde uitspraak.

  15. theoS zegt op

    Een erg belangrijk punt is dat het verkeer komende van LINKS voorrang heeft. Zover ik weet is is Thailand het enigste land waar dat zo is. Ook heeft het verkeer wat zich op een rotonde bevindt voorrang.

    • Cornelis zegt op

      Helaas kennen de meeste Thais deze regels niet, te oordelen aan het gedrag op de weg…..

  16. rentenier zegt op

    Anticiperen betekend zo ver mogelijk vooruit kijken om zo veel mogelijk te zien wat er voor je op de weg gebeurt. Dan ben je op tijd om je snelheid en situatie aan te passen i.p.v. plotseling uitwijken of op de rem. Storend zijn hun die bij langzaam rijdende files steeds van rijbaan veranderen omdat ze denken dat de andere baan beter opschiet. Motor komen aan alle kanten tussen en langs de rijen auto’s. Open nooit je deur als je in de file staat, Verleden week was ik met iemand mee die een auto had gekocht en voor het eerst in tig jaren zat ik als passagier aan de andere kant naast een chauffeur die absoluut niet kon anticiperen. Gelukkig liet hij mij toe om hem te adviseren (tenslotte rij ik al 30 jaar schadevrij in Thailand waarvan 7 jaren in Bangkok) Dezelfde man kon niet praten zonder naar de luisteraar te kijken en zonder hand gebaren te maken dus had hij zijn ogen heel vaak niet op de weg wat heel gevaarlijk is in Thailand en zijn handen niet aan het stuur zodat snel reageren onmogelijk is. Ik heb naast hem zitten zweten.

  17. rentenier zegt op

    Als men mij vraagt hoe het is om in Thailand te leven is mijn antwoord. Net als in het verkeer.
    Als het linksom niet kan, kan het rechtsom, met anticipeer vermogen, creativiteit en improvisatie, is er altijd ‘n manier om voor uit te komen. Een beetje riskant maar ook weer uitdagend. Beslist niet slaap verwekkend.

  18. Pieter zegt op

    Zelf vind ik rijden prima te doen, maar je moet niet snel schrikken van onverwachte gedragingen van anderen.
    Nog een paar tips, opgedaan tijdens mijn vakantierit Chiang Mai – Pai – Mae Hong Son – Mae Sot – Sukhothai – Chiang Mai:
    Blijf nooit naast een brommer rijden, die lui kunnen op elk gewenst moment rechtsaf slaan zonder ook maar één keer te kijken of er iets naast hun rijdt.
    Een knipperlicht aanzetten betekent ‘ik sla tussen nu en 1.000 meter af’, dus niet de weg oprijden als er iemand aankomt met de knipper naar links.
    Wil je een weg oprijden (er tussen komen), gewoon heel langzaam je er tussen laten rollen, uiteindelijk stopt er wel iemand. Als je blijft wachten, kan je net zo goed gaan lopen.
    Wanneer je buiten de grote steden rijdt: pak het eerste tankstation nadat je benzinemeter op halfvol (of halfleeg natuurlijk) staat. Je weet nooit wanneer de volgende komt.
    Rijdt je in de bergen, tank dan bij voorkeur 95, ipv 91.
    Met name in de bergen: zorg dat je buitenbochten niet te ver aan de linkerkant pakt, daar ligt ontzettend veel rotzooi (steenslag, bladeren, modder) die nadelig zijn voor grip.
    Als het regent, worden veel wegen spiegelglad, pas je snelheid aan.
    Verwonder je niet over de verlichting (als die gevoerd wordt). Rood, geel, groen, blauw, alles kan. Vooral vrachtauto’s zijn soms rijdende kermis-attracties die echt af kunnen leiden.
    Oefen met name het rechts afslaan op een rustige plaats voordat je aan het verkeer deel gaat nemen.

  19. Jan zegt op

    Als ik ergens moet zijn, maakt niet uit waar, dan kijk ik altijd eerst op google maps en haal de coordinaten er uit en gebruik die dan in mijn gps, brengt me altijd waar ik zijn moet.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website