Dit is al weer het derde artikel, waarin een student van Hogeschool van Amsterdam een oproep plaatst voor contact met een Nederlands bedrijf, dat geïnteresseerd is in Thailand. Het was eigenlijk een noodkreet van Josin, want zowel de RVO als de KvK wilden haar niet helpen in verband met een “privacybeleid”(?)

Zo kwam Josin in contact met MKB Thailand, dat met alle liefde jonge studenten wil helpen en tevens de Nederlandse ondernemer een kans wil bieden de markt in Thailand beter te leren kennen. Wij nemen het verzoek van Josin graag over van MKB Thailand; Josin schrijft:

“Ik ben Josin Bakker, ik studeer International Business and Management Studies en voor mijn minor “Building partnerships in South-East Asia” moet ik een bedrijf zoeken die wil samenwerken met/werken in Thailand, het mag ook een Nederlands bedrijf zijn die al in Bangkok is gevestigd maar wil uitbreiden.

Het doel is om daadwerkelijk partners te vinden voor het bedrijf zoals een joint venture, fabrikant, distributiebedrijf,  etc. Voor dit project zal ik 5 maanden bezig zijn en tussendoor zal ik nog een maand naar Bangkok gaan om het bedrijfsleven te onderzoeken, zoals: voorbereiding, informatie opdoen, business meetings houden, opslagplaatsen bekijken en contactonderhoud namens de organisatie, etc.

 Ik krijg hulp van de lokale studenten die mij op weg helpen en mij de weg wijzen en aan het einde van het project zal ik advies geven op basis van mijn bevindingen in een goed gedocumenteerd report en een presentatie. Ik kan met zekerheid vertellen dat dit project toegevoegde waarde zal hebben voor de organisatie.

Bent u geïnteresseerd of weet u een geïnteresseerde, of wilt u meer informatie?

Bericht mij gerust via [email protected]

6 reacties op “Nog een mogelijkheid voor marktonderzoek in Thailand”

  1. Petervz zegt op

    Josin schrijft o.m: “Het doel is om daadwerkelijk partners te vinden voor het bedrijf zoals een joint venture, fabrikant, distributiebedrijf, etc.”.
    Zonder enige informatie over de sector waarin dat bedrijf opereert, is haar vraag erg vaag en lastig te beantwoorden. De eerste informatie zal toch echt moeten zijn wat het Nederlandse bedrijf doet en wat het profiel moet zijn van de Thaise partner.
    Maar misschien lees ik dit opnieuw verkeerd.

    • Johnny BG zegt op

      Het profiel maakt toch niet uit? Het is juist de uitdaging om als adviseur te werken zonder te weten wat er op je afkomt en na de studie kan er gespecialiseerd worden.

  2. wibart zegt op

    Grootste probleem is de schaal. Internationale relaties voor bedrijfsdoeleinden kan bijvoorbeeld zeer klein. Denk dan aan inkoop van massagebalms, aroma’s etc. voor een massage instituut. Of zeer groot bijvoorbeeld een multinational met de wens tot het uitbreiden naar de poort naar Azie. Het is mij onduidelijk wat de insteek is. Kleinschalig of grootschalig. Als studie model zou de schaal er niet toe moeten doen en alleen het feitelijk model en uitwerking ervan moeten tellen maar…. ik heb geen idee hoe de studieopdrachtgever daarover denkt. Ik heb een kleinschalige Thaise Reflex massage praktijk en zou vaste relaties met inkoop voor massagebalm en aroma’s kunnen gebruiken maar het gaat om zeer kleine investeringen die ik meestal zelf ter plaatse uit onderhandel. Dus weet niet of dit interessant genoeg is voor een dergelijke opdracht.

  3. rori zegt op

    Probeer eens op de thai-dutch chamber of commerce
    https://www.ntccthailand.org/

    Er is daar ook een vacature site. Dan heb je dus al enkele bedrijven.
    http://www.ntccthailand.org/jobs#job-vacancies

    Vroeger stond de lijst gewoon op de site van de ambassade.
    War je vanuit kunt gaan is dat elke multinational een filiaal of kantoor in Thailand heeft.
    Ik verwonder mezelf hier soms over:

    Een aantal gewoon aanschrijven in Nederland.
    begin eens vanaf deze lijst met de A
    https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Multinational_companies_headquartered_in_the_Netherlands

    Aalberts – vliegtuiginterieuren
    ABN-AMRO
    Akzo-Nobel
    Agoda
    Besi
    Booking
    Boskalis
    Douwe Egberts
    van Melle
    Verkade
    Philips
    SEW Eurodrive
    Johan De Mul
    Balast Nedam
    ING
    van Oord
    NXP
    Heineken
    Mamoet
    DSM
    IKEA
    Fugro
    Mittal
    Shell
    Imtech
    ING
    van der Lande
    Vekoma
    Biliton
    Syral
    Agrana
    Friesland food Campina via Leeuwarden de meeste kans.
    KLM
    Corendon
    Greenwood travel
    Shell
    Biliton
    Bruynzeel
    SHV (Scholten Honing)
    Volker Wessels
    Hunter Douglas
    de Heur
    Heerema
    Dura Vermeer
    van Leeuwen

    Als laatste deze lijst veel bedrijven op deze pagina zijn allemaal in Thailand vertegenwoordigd vanuit hun holdingstructuur.
    https://www.consultancy.nl/nieuws/12473/de-top-100-grootste-familiebedrijven-van-nederland

  4. Gringo zegt op

    Wellicht is de omschrijving van de missie naar Thailand wat summier van de drie dames studenten, maar aan de andere kant ook wel weer voldoende om een Nederlandse firma aan te moedigen om eens wat meer informatie te vragen.

    Er si al eerder op dit blog aandacht besteed aan de Minor opleiding “Building partnerships in Thailand” van de Hogeschool Amsterdam, zie https://www.thailandblog.nl/lezers-inzending/hogeschool-van-amsterdam-minor

    In dat verhaal staat de missie wat beter omschreven, wat nog eens geaccentueerd wordt in een reactie door Edward Bloembergen, docent aan de HvA. Ik reageerde daar op en bood aan de studenten een paar uur wat te vertellen over mijn ervaringen met marktonderzoek, agenten zoeken en interviewen, kortom hoe maak je een poging om de Thaise markt te betreden succesvol.

    Met een docente van de HvA, die het project destijds begeleidde, een Thaise dame getrouwd met eerdergenoemde Edward Bloembergen, had ik daarna contact over mijn voorstel. Zij vond het interessant en zou het intern op de HvA aankaarten. Helaas, haar enthousiasme werd niet beloond, want ik kreeg al snel het bericht, dat zo’n lezing door een buitenstaander “niet in het programma paste”.

    Een gemiste kans! Ik blijf er bij, dat de betreffende Minor opleiding aan gezag en inhoud zou winnen als de studenten met ervaringsdeskundigen zouden praten. In die zin beveel ik zeker contact aan met Martien Vlemmix, de voorzitter van MKB Thailand., die een schat aan ervaringen heeft met zalendoen in Thailanden en ook contacten kan leggen met andere leden van MKB Thailand, afhankelijk van het soort firma, waarmee de student contact heeft in deze fase van de voorgenomen missie.

  5. Gringo zegt op

    Vandaag nog even contact gehad met Martien Vlemmix, die mij vertelde, dat twee van de drie dames studenten hem hebben bericht – mede dankzij de oproep op de Facebook pagina van MKB Nederland en Thailandblog.nl, al een Nederlands bedrijf gevonden te hebben. Met die firma’s wordt verder gepraat over hoe en wat van elkaar verwacht mag worden.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website